Tråden startades av: M  2019-02-16 18:29:45
SAS till Bromma? 
BRA har (med några få undantag) numera monopol på Brommatrafiken och SAS/Linjeflyg har man inte sett röken av sedan 1983.

Andra bolag väljer att trafikera stadens cityflygplats för o/d trafiken, där kanske BA är det bästa europeiska exemplet med trafik på fyra Londonflygplatser.
Finns det ett business case för SAS att komma åt den högyieldande affärsresenärstrafiken som vill flyga till/från city genom en snabb och smidig flygplats, kanske under det gamla varumärket Commuter? BRA’s prisbild är långt ifrån låg och konkurrensen behövs. Man kan också skrämma KLM från en framtida etablering.

Hur?
Använd de 4 A319 som idag har Köpenhamsbas, men som kommer bli övertaliga när fler A320N levereras och ta upp konkurrensen och flyg på en del linjer som har högt passagerantal och yield, exempelvis några av dessa;

BMA-CPH (trafikeras ej idag)
BMA-OSL (trafikeras ej idag)
BMA-BRU (codeshare med *A/Brussels)
BMA-GOT
BMA-HEL
BMA-LCY* (trafikeras ej idag)
BMA-FRA (trafikeras ej idag, codeshare med *A/Lufthansa)

Låt flygplanen övernatta på destinationen om det är dåligt med plats på Bromma och låt dem även slingas in i SAS ordinarie nätverk under dagtid när efterfrågan är lägre där, för att sedan återkomma eftermiddag/kväll med ytterligare ett par rotationer. Airbuspiloter och mekaniker finns i både Stockholm och Köpenhamn, så Bromma blir en ny destination även om kunden uppfattar det som en bas. Minst tre dagliga rotationer löser man med ATR på lunchavgången.

T.ex CPH-BMA-OSL-ARN-HEL-BMA-GOT-BMA-CPH under en dag. Kombinationen Jet, Eurobonus och att SAS sitter på flera företagsavtal, men även det det statliga ramavtalet borde ge dem en konkurrensfördel och en tillströmning av passagerare. Att feeda long-haul avgångarna i CPH istället för att förlora den trafiken till AY (och eventuellt KLM) är ytterligare ett argument. En liten café-lounge kan man säkert få plats med på Bromma också.

Har man riktigt bråttom igång (det har man uppenbarligen inte) kanske 736’orna skulle fungera tills A319 kan frigöras. Kan de flyga på Bromma? Finns det ngt liv kvar i dem?

Andra destinationer som kanske LLA som idag har fem avgångar till Arlanda mellan 06.00 och 07.20 (SK+DY) kanske kan bli aktuellt i ett andra skede.

Några tankar eller idéer om detta? Kom ihåg -words can hurt.

*Eftersom LCY inte fixar A319 får det bli undantaget med en av BEs LCY- baserade Q400.
Min hemmaflygplats lilla Växjö löser ankommande utanför Schengen (charterkärran från Cypern, Tuzla och Skopje) med att en pensionerad polis med bärbar dator öppnar upp en ”lucka i väggen” samtidigt som planet landar, och kön ringlar sedan ut på rampen. Något likande med ett fällbord, en pinnstol och en skärmvägg från Ikea skulle fungera fint på Bromma, man behöver inte investera i någon dyr infrastruktur.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

ABC@Snön
2019-03-02 06:40:09
SV: SAS till Bromma?
Sorry, det lät som du aldrig satt din fot här.
Bromma ej för litet
2019-03-01 19:27:38
SV: SAS till Bromma?
737-600 inga problem på BMA, vill minnas att SAS landade med 767 eller DC10 en jippodag på 80-talet.
Snön@ABC
2019-03-01 16:17:44
SV: SAS till Bromma?
Ja, hurså?
ABC@Snon
2019-03-01 11:47:10
SV: SAS till Bromma?
Har du varit i Stockholm?
Kf
2019-02-28 23:41:25
SV: SAS till Bromma?
Dom någon annan skrivit här så har SAS prövat BMA-CPH med Q400 utan succé. Tror inte de kommer tillbaka. Finns inget rationellt i att konkurrera med sig själv från två flygplatser i samma stad. SAS har gjort sitt val i Stockholm valet är Arlanda
Snön
2019-02-28 22:37:57
SV: SAS till Bromma?
En måndag morgon går det 7 avångar GBG-STO. Det är nästan tätare än Stockholms tunnelbana. ARN och BMA är halvt två skilda marknader. Tror SAS hade kunnat klara att mata in nya eurobonuskunder i systemet och locka pendlare från BRA.
Kalle
2019-02-28 20:15:31
SV: SAS till Bromma?
Finns ju inte ens underlag för en Avro till Göteborg från Bromma. BRA sätter in ATR på fler och fler avgångar.
Snön
2019-02-28 13:52:43
SV: SAS till Bromma?
Kanske slinga GOT-BMA-GOT-CPH för att naturligt få in det i linjenätet, 5 dagar i veckan. Måndag-Fredag.
Snön
2019-02-28 13:48:42
SV: SAS till Bromma?
Väldigt intressant tanke.

SAS har konstant i många år blivit utmanade av andra bolag och varit på något sätt i försvarsställning.

Tror SAS haft mycket att vinna på att använda samma medel och gå in och köra BMA-GOT och norpa det russinet ur kakan. Det är precis vad SAS har blivit utsatta för från Norwegian och man skulle nog vinna på att använda samma medel tillbaka mot andra bolag.

En morgon/kvällsavgång på den sträckan med en CRJ skulle nog röra till det hos BRA som då tvingas höja priserna på andra sträckor i linjenätet.
ABC
2019-02-28 12:01:04
SV: SAS till Bromma?
Jag tror de flesta innerstadsbor går till eller tar en Uber till Arlanda Express.
Fredde
2019-02-28 11:34:08
SV: SAS till Bromma?
Åker mycket hellre till Arlanda, går mycket snabbare och smidigare.
@ABC
2019-02-28 10:23:14
SV: SAS till Bromma?
Så du menar att de som bor på Östemalm inte åker taxi utan kommunalt??

Bromma, Stockholms terminal 1.
Arlanda, Stockholms terminal 2,3,4,5.

Bromma är nummer 1, så enkelt är det!
ABC
2019-02-28 04:04:11
SV: SAS till Bromma?
Bromma ligger sämre till. Kanske inte för de som bor i Rinkeby, Tensta, Kista och Rissne men för oss som bor på Östermalm är Bromma en avkrok som endast nås med taxi/hyrverk.
@aAchimedes
2019-02-27 17:44:56
SV: SAS till Bromma?
I Stockholm styr en blågrön röra sedan valet2018. Moderaterna låter knasbollen och miljömuppen Daniel Helden(mp)husera fritt kring trafikfrågor.
Arkimedes
2019-02-27 11:40:14
SV: SAS till Bromma?
SAS är mycket bekant med den rödgröna röran som verkar fått permanent makt i Sverige och Stockholm, SAS är därmed väl medvetna om att det bara är en tidsfråga innan BMA läggs ner. Man kanske har 10-15 år, men det är på tok för osäkert att börja bygga en bas där för SAS med tanke på de politiska risker som finns på BMA.

BMA-LCY med SK hade varit underbart, men det är nog närmast omöjligt i dagsläget.
Jag
2019-02-27 11:30:10
SV: SAS till Bromma?
Nog var det väl senare än 1983 som SAS körde CPH - BMA med Q400 ?
Calle
2019-02-27 05:42:01
SV: SAS till Bromma?
BRAs USP ligger i att dom opererar på BMA. Bolaget hade inte existerat ifa dom flög på ARN ist för BMA.
Är CRJ900 möjlig på BMA? Isf bör är det ett bra alternativ och börja med till MMX, GOT och kanske CPH & OSL. HEL och LCY (i synnerhet inte med Q400) känns som steg 2 isf.
Finne
2019-02-18 12:30:18
SV: SAS till Bromma?
Finnair opererar BMA-HEL.
BMA
2019-02-17 17:06:05
SV: SAS till Bromma?
Bromma otillgängligt....... Kommer det från en lantis?
Undrande
2019-02-17 15:24:54
SV: SAS till Bromma?
Vad grundar du de synpunkterna på. Att påstå att Bromma är otillgängligt, tyder på att det var mycket länge sedan man var där.

Sedan är det imponerande, att somliga har expertutlåtanden i nästan var enda tråd.

Personen ifråga har nog fel jobb/sysselsättning. Kan säkert göra stor nytta i något "airline management".
ABC
2019-02-17 13:05:06
SV: SAS till Bromma?
Bromma är väldigt populärt bland folk från mindre städer, kanske för att Bromma är så litet. Stockholmarna däremot tycker Bromma är trångt och otillgängligt. Tror inte det blir lätt att locka dit SAS eller deras resenärer igen.
Assi
2019-02-17 09:53:09
SV: SAS till Bromma?
"Inte sett röken av sen 1983". Då missade Du tiden då SAS försökte med linjen CPH-BMA-CPH med Q400. Varade inte så länge kanske något halvår eller så.
Ess A Ess
2019-02-17 08:31:15
SV: SAS till Bromma?
Finns få slottider.
Kenny
2019-02-17 07:38:53
SV: SAS till Bromma?
Där har du vad BRA ska göra i närmsta framtiden. Du har också svaret på var BRA ska få sina nya flygplan:-) BRA äger alla intressanta slots men det kanske kan finnas slots mitt på dagen?
Kurt
2019-02-17 05:46:55
SV: SAS till Bromma?
Ja, du det här var väl ingen tokig ide. Synd bara att vår pajas regering vill lägga ner Bromma och istället ”satsa” på att ARN ska bli ”ledande i Norden” nånting som bara är skrattretande när man har lite insyn i branschen
Filip
2019-02-17 00:44:09
SV: SAS till Bromma?
Låt SAS va på Arlanda.Har ingenting på BMA att göra.
Bertil
2019-02-16 23:07:20
SV: SAS till Bromma?
Är helt övertygad om att många skulle gilla att åka till Köpenhamn från Bromma.
Många som idag åker med KLM eller Lufthansa för att byta skulle istället kunna lockas över till SAS och Köpenhamn.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev