Tråden startades av: TCAS  2019-05-19 19:37:22
SAS och airBaltic goda vänner igen! 
Efter SAS försäljning av airBaltic inleddes en stor expansion vilket har gjort BT till en konkurrent på hemma plan.(80st A220 på gång) Alla codeshare avtal sades upp och BT valde en egen väg med nya partners.
Nyligen blev det offentligt att BT och SAS har hittat tillbaka till varandra igen. Nytt codeshare avtal på plats och nu kommer alla avgångar mellan Riga och ARN/CPH/OSL också få SK prefix. Detta gäller även Tallinn-ARN/CPH. Flera SK flighter från OSL till inrikes destinationer i Norges kommer nu också att få BT prefix.
Spännande för BT. Om man nu slipper konkurrera med SAS på RIX och TLL kan det bli tal om mer direktflyg även från VNO, SAS idag flyger själv till CPH.
I den större bilden ingår troligen även att Nordica försvinner som operatör i TLL med egna flygningar och på heltid ägnar sig åt att vara underleverantör. BT är redan idag (sedan JAN i år) största bolaget i TLL. Kanske blir det Nordica som får operera turbopropflygningarns för BT när de går över till enhetsflotta med A220. Det finns ju trots allt ett flertal regionala flygningar i BT-nätverket där Airbusen blir för stor får man gissa.
Det är väl inte helt osannolikt att SAS ”egna” flygningar på RIX och TLL blir fler. Snarare tvärt om.
Dessa flygningar har ju opererats/opereras med en mix av CRJ 737 och ATR.
Samtidig innebär detta mer pax för BT så att kvarvarande Q400 avgångarna kan ersättas med A220(/737)
Flög idag som pax på BT109 och redan idag då var PA utropet ”välkomna till airBaltic i samarbete med SAS”, så det gick ju väldigt fort...

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

fdSK
2019-06-02 19:09:17
SV: SAS och airBaltic goda vänner igen!
OJ! Det gick snabbare än vad man trodde! Spekulationerna har ju redan slagit in!
Provade boka SAS på ARN-RIX ett antal olika dagar i juni och juli.
Varje dag erbjuder SAS 4 avgångar, och samtliga avgångar är airBaltic. SAS egna flygningar ör borta.
Vad jag har sett hittills har ca 3 av 4 flygningar nu ersatts med större flygplan (A220 eller B737) så klart!
Samma sak på CPH-RIX. SAS egna flygningar är helt borta. ALLT flygs nu av BT. Flera avgångar har Q400 ersatts med större flygplan.
Stort grattis till BT och dess flygande personal!

RedBaron
2019-05-27 13:22:39
SV: SAS och airBaltic goda vänner igen!
Även Nordica väntas ge "walk over" till airBaltic i Tallinn som flagcarrier i Estland. BT ärcredan störst och Linje efter linje försvinner för Nordiefterhand som airBaltic öppnar upp nya direktlinjer från TLL.
Nordica överlevnad ligger i att operera för andra bolag.Nu blir det ju mer SAS trafik, som av en ten händelse. Blir då BT ensamma (förutom DY) på TLL-ARN så blir det snabbt A220 där också. Alla vinner. Bilden börjar klarna.
Sv.BRA
2019-05-26 09:59:13
SV: SAS och airBaltic goda vänner igen!
Kan mycket väl vara så att BT som flyger SAS trafik framöver, men A220-300 är ett betydligt större flygplan än CRJ/ATR och skulle konkurrera med SKs egna 737/A319/320-operation. Det skulle nog mynna ut i en ny SAS-strejk. Dock har ju Martin Gauss (BT) sagt att planen är att ha 50 A220 i egen trafik och de ytterligare 30st A220 (på option) i kontraktstrafik. 2st flyger redan för Lufthansa med MUC bas.
BRA
2019-05-25 09:39:18
SV: SAS och airBaltic goda vänner igen!
När aer nostrum/cityjet/flybe/nordicas avtal löper ut och de inte är lönsamt att operera för SAS så kan det vara Air Baltics tur med A220 och buda på kontrakten.
STO-OF
2019-05-24 22:36:50
SV: SAS och airBaltic goda vänner igen!
Ber verkligen om ursäkt för de märkliga stavfelen i förra inlägget. Det var skrivet på telefon i all hast. Om sammanhanget blev allt för oklart så kommer här en "rättad" version:

Benta,
Ja, det är korrekt i sak, men i detta fallet (när det gäller BT och SK) så är det inte det som kommer att bli resultatet när det gäller flygningarna mellan Baltikum och Skandinavien. Hos BT är det överliggande målet att optimera alla linjer och flygningar så att det lönar sig att flyga A220 (istället för Q400, då dessa kommer att fasas ut under en två-årsperiod).

Samtidigt så finns det inget självändamål hos SAS att flygningarna skall utföras av SK själv om detta inte är det lönsammaste alternativet (vilket det tyvärr ofta inte är). Har man lite insyn i hur "reseföretaget SAS" resonerar (numera) så vet man att SAS inte alltid är synonymt med flygplan flygandes på SAS (ursprungliga) AOC.

Att låta BT bli huvudaktör på egna linjer till/från RIX, TLL (och ev VNO) är troligen en springande punkt. Utan ett sådan överenskommelse skulle det troligen inte blivit något codeshare avtal.
Vinsten hos SAS gällande codesharing med BT är att få deras pax vidare ut från ARN, OSL och CPH till destination som man inte når med BT, samt att man själv får tillgång till flera välfrekventa flygningar österut via BT.

Några SK320/737 blir det sålunda inte troligt att man man får se på linjerna till RIX och TLL, men väl nya A220-300. Ett troligt upplägg är att efterhand som BT introducerar A220 på avgångarna till CPH, ARN (och OSL), så dras nuvarande SK avgångar in. För SK kunderna blir det ju bättre i alla fall eftersom det nu blir flera dagliga regelbundna avgångar.

Men vi behöver ju inte träta om detta. Det spelar ju ingen roll vad vi "tycker", eller hur? Det är ju bara att vänta och se.
STO-OF
2019-05-24 15:52:57
SV: SAS och airBaltic goda vänner igen!
Benta,
Ja, det är korrekt i sak, men i detta fallet (när det gäller BT och SK) så är det inte set som kommer att bli resultatet på flygningarna mellan Baltikum och Skandinavien. Hos BT är det överliggande målet att oprimera alla linjer och flygningar så att det lönar sig att flyga A220 (istället för Q400, då dessa kommer att fasas ut under en två-årsperiod).
Samtidigt så finns det inget självändal hos SAS att flygningarna skall utföras av SK själv om detta inte är det lönsammaste alternativet (vilket det tyvärr ofta inte är). Har man lite insyn i hur "reseföretaget SAS" resonerar (numera) så vet man att SAS inte alltid är synonymt med flygplan flygandes på SAS (ursprungliga) AOC.
Att låta BT bli huvudaktör på egna linjer till från RIX, TLL (och ev VNO) är en springande punkt. Utan ett sådann överenskommelse skulle det inte blivit något avtal.
Vinsten hos SAS är codesharing med BT pax vidare ut från ARN, OSL och CPH till destination som man inte når med BT, samt att man får tillgång till flera välfrekventa flygningar österut via BT.

Några SK320/737 blir det sålunda inte troligt att det blir (till RIX och TLL) men väl nya A220-300.
Ett troligt upplägg är att efterhand som BT introducerar A220 på avgångarna till CPH, ARN (och OSL), så dras nuvarande SK avgångar in. För SK kunderna blir det ju bättre i alla fall eftersom det nu blir flera dagliga regelbundna avgångar.

Men vi behöver ju inte träta om detta. Det spelar ju ingen roll vad vi "tycker", eller hur? Det är ju bara att vänta och se.
Benta
2019-05-23 21:00:38
SV: SAS och airBaltic goda vänner igen!
ARN har rätt i en del men inte allt. Codesharing gör att man på dessa sträckor tillsammans kan optimera tidtabellerna för sig och för kunderna och inte flyger på näst intill samma tider. Det gör att man mycket väl i framtiden se en SAS 320 eller 737 på dessa linjer och BT på andra tider. I det fallet haltar ARN´s analys. Rent historiskt har det inte alls betytt att det ena bolaget helt lämnar linjen. Så var inte fallet i andra codeshare samarbeten och kommer säkert inte bli så nu heller.
ARN
2019-05-22 15:14:45
SV: SAS och airBaltic goda vänner igen!
Analysen haltar inte alls.
Codesharing handlar om konsolidering och samarbete, där fulla flygplan är viktigare så att alla tjänar pengar. Vi vet att BT just nu håller på och växlar upp i flygplansstorlek och det blir A220-300 på alla huvudlinjer, vilket också innebär att blir dubbelt så många flygstolar än med dagens avgångar med Q400. Om vi tar ARN-RIX tex så har BT i princip 4 dagliga turer ToR. SAS har endast ett par avgångar (inte ens alla dagar) som kör i stort sett prallellt med BT.
Ingen ska inbilla sig att man (SK) först ingår ett codeshare-samarbete och sedan väljer att fortsätta flyga sporadiskt parallellt med små ATR/CRJ när BT fördubblar antalet stolar i höst med A220 i vinter.
Det kommer inte att hända. BT blir troligen ensamma på RIX/TLL/VNO från ARN/CPH/OSL i framtiden mot att i sin tur mata pax till SK på destinationer man inte redan själv flyger. I pressmeddelandet nämdes särskilt Norge, där BT idag endast flyger på OSL och SVG.
SAS kan ju också få in långlinjeresenärer till bla USA. De ända längre linjer som BT flyger utanför Europa är Abu Dhabi, Almaty och Tel Aviv om jag har rätt för mig.
Kapten Krook
2019-05-21 15:32:59
SV: SAS och airBaltic goda vänner igen!
Bäste "Acer"

Nej självklart sägs inget om vad detta innebär när det gäller "egna" SK-flygningar (i detta fall med CRJ/ATR subbolag), men det är nog mycket troligt att man drar ner på egna avgångar när nu detta avtalet är på plats. Konsolidering med fullare flygplan. Det är liksom en av huvudpoängerna med codeshare samarbete. Att det blir SAS som kommer att dra ner på egna flygning tillförmån för BT är självklart.
Acer
2019-05-20 15:02:57
SV: SAS och airBaltic goda vänner igen!
Bäste Kapten krok,
Din analys haltar dock eftersom inget säger att om CRJ linjerna skulle avvecklas det betyder att SAS skulle minska CRJ produktionen totalt. Dessa CRJ kan ju flyga nya eller fler frekvenser någon annanstans.
Man behöver heller inte vara "goda vänner" bara för att man har code share.
Bertil
2019-05-20 14:12:08
SV: SAS och airBaltic goda vänner igen!
Tror ändå inte så jättemånga Stockholmare är sugna på att åka ut i Europa via Baltikum, helt fel håll. För rätt pris finns det självklart en liten marknad. Dessutom är Stockholm en större ekonomi än alla tre baltstater tillsammans.
Kapten Krok
2019-05-20 11:11:02
SV: SAS och airBaltic goda vänner igen!
Nej, detta var dåliga nyheter för Cityjet (och de andra SK-sub-bolagen).
Läs pressreleasen från Martin Gauss (BT). Det kommer att bli SK codeshare på alla BT linjer mellan Skandinavien och Baltikum. SKs egna flygningar på samma streckor (vilka är betydligt färre än BTs) kommer att försvinna på sikt. Troligen redan till nästa tidtabellsskifte. SAS egna piloter drabbas inte så mycket, men däremot Cityjet.
Peter
2019-05-20 11:01:36
SV: SAS och airBaltic goda vänner igen!
Air Baltics expansion borde skrämma SAS eftersom deras nät och marknad till viss del överlappar varandra. Bättre för båda att samarbeta (igen).
Att detta sen troligen kan innebära mindre pilotjobb i Skandinavien och mer hos Air Baltic bekymmrar nog inte ledningen på Frösundavik. SAS och Air Baltics passagerare blir vinnare.
Grattis...
Pnf
2019-05-19 22:40:34
SV: SAS och airBaltic goda vänner igen!
SAS underleverantör Cityjet har baser i både Tallinn och Vilnius. Spännande utveckling.
 

Tillbaka

Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev