Tråden startades av: Olof  2019-10-14 11:18:34
Rive juridiska byrå Pilot? 
Jag är eventuellt sugen på att söka jobb som på Pilot, på Rive juridiska byrå och deras DA42.

Är det någon som har varit på intervju som kan informera om lön & villkor etc?
Kan vara bra att veta innan man söker.

Med vänlig hälsning,
Olof

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Re:SF340
2019-10-27 21:56:13
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Alla som talar om Bonden säger att de inte betalar något. En Bond kostar inget och tar du den kan du aldrig förlora något! ;-)
B738
2019-10-27 20:34:36
SV: SF340
SF340. De började inte alls med bonden i somras. Den första Type Rating - gruppen på Ryanair började i slutet på maj 2018.

Mvh
SF34
2019-10-27 16:05:37
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Bonden kom i somras så tvekar på att han fick bond när han varit där i 10 månader.
Hur som helst, köp aldrig rating utan jobbgaranti
B738
2019-10-26 12:01:04
SV: RE: AP
Otur! Hade du den nya dealen med reducerande bond på 5 år på 25 000 €? I så fall behöver du inte betala den om de säger upp dig pga överskott på piloter?

Mvh
pilot
2019-10-26 00:26:27
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Derated, väl skrivet.
Vill även tillägga att marknaden redan har vänt. Många bolag har och skall göra sig av med piloter. Så det kommer inte att bli lättare framöver med jobb.
Re: AP
2019-10-25 14:55:32
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Hann du bli färdig med din TR?
Vet du vilka bolag du ska söka någonstans ?

Geir
2019-10-25 14:41:37
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Jag tog också en rating direkt men det tog mig 6 år att få ett jobb enligt den, jag fick jobb på Grekland men bolaget gick i konkurs redan efter 4 veckor så nu är jag jobbsökande igen. Ska på intervju på Leep i november.
AP
2019-10-25 13:34:42
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
nja, jag körde direkt på en Type på 737 och Ryanair, men nu 10 månader senare är jag uppsagd för se ska säga upp över 500 Pers har de sagt -(

Söker nu för fullt överallt.
Erik A.
2019-10-25 13:32:22
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Hej

Började flyga fotoflyg med en C172 7 ca 350 tim sedan därefter mätningar med en DA42 MPP i början av min karriär, ca 900 tim på Da42 och så blev det F50 för min del. Jag fick bra feedback på ansökan för att jag hade flugit just Twin piston.

Tror att de flesta av oss börjar med små flygplan.
Sake
2019-10-25 13:04:24
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Jag och flera av mina kamrater från skolgången har fått jobb i Sverige utan att behöva betala rating själv. Flybe, Air Leap är två exempel som erbjuder bond vid anställning.
Derated
2019-10-25 12:29:39
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Den hårda, tråkiga sanningen är att det är bättre att betala en rating på en välkänd maskin snarare än att hoppas att marknaden ska sålla fram en arbetsgivare som betalar åt dig. Nu har marknaden varit s.k. "mycket bra" under några år och alla flygskolor proklamerar vitt och brett hur fantastiskt bra med jobb det finns.

Och det stämmer ju.

Men vad alla glömmer nämna är att det i så gott som alla fall innebär en självfinansierad typerating. Jag har själv gått den vägen men undrar om man verkligen kan prata om en god arbetsmarknad när piloterna själva ska hosta upp 300-400 000 kronor för sin rating. Då kan man fråga sig hur det kommer se ut när marknaden vänder nedåt igen.

Jag har studiekompisar som konsekvent vägrat betala sin egen rating efter de flugit upp för CPL. Skillnaden oss emellan är att jag har jobb och de fortfarande, ett par år senare, inte har det.

Gällande jobbet som diskuteras ovan - lycka till till de som söker och det är ju kanon om folk får ett sådant jobb och trivs. DA42an är kul att flyga men om man tror att några års erfarenhet på en liten piston kommer räknas när man söker större maskiner så... nej.
JONNY
2019-10-24 21:29:21
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Var pilot på en Air-taxi i Sweits innan jag började på Bra.
Jag anser att Da42:n var totalt överlägsen båda Pa-31 och Bonanzan vad gäller Isbildning och i princip allt av väder i övrigt. TKS systemet är wet-ving och är de-facto en mycket effektiv Anti-ice och De-ice. Sök på Youtube: CAV Ice Protection för några intressanta filmer. I övrigt så tycker jag att TKS är mycket mera effektivt i isbildning är det vi har på ATR'n som jag flyger idag, systemet är enligt min erfarenhet överlägset boots på alla tänkbara sätt.
Rio
2019-10-23 18:16:38
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Att jämföra Da42 med en modern jet är lite väl magstarkt bara för att den har glascockpit. Det är en da40 med en extra motor, inte mycket mer.
Johan
2019-10-23 14:51:50
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
@Henrik

Så är inte fallet. Anti-Ice på DA42 är byggt för professionellt bruk.
Tristar
2019-10-23 13:54:09
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
En vän var på intervjun och berättade att presentationen av DA42:an är ungefär samma som en jetliner. Avisning inga problem samt att de smälter bra in med övriga jetliners i TMA eftersom de inte är någon bromsklots som kan hålla 160 knop alldeles före landning. Sen att det är Max IAS 250 below FL 100 och att de flesta ligger i 220 och drar ner alldeles innan FA spelade tydligen ingen roll! :-)
Oj
2019-10-23 13:48:32
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Henrik:) Som när man satt i Jetstrem:en och blåste upp vingarna och med skräck såg att isen bara flyttade fram någon centimeter. Det var mycket "oj" på den tiden.
Henrik
2019-10-23 12:51:52
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Jo men anti ice på en DA42 låter mer som något hobby projekt som funkar när man är ute och skolar IR. Inte byggt för professionellt bruk?
DC-10
2019-10-23 10:57:54
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
DA42 har anti-ice, så det går bra att flyga i dåligt väder med is med mera.
Henrik
2019-10-22 18:30:35
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Nyfiken på varför man väljer en DA42 istället för en Citation Bravo eller liknande jet maskin? Förstår att den operativa kostnaden borde vara kanske dubbel eller högre för en Citation men sitta med en kolvmotor i is och vinterförhållanden? Med tanke på den kunskap jag har om flygning idag skulle jag rent spontant säga att hela operationen låter som "högriskverksamhet".

Rätta mig?
Kristoffer
2019-10-22 07:57:41
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Hej, svar på er fråga:
Vi fick in sökande från 9 länder.
Vissa kom personligen och överlämnade sin ansökan.

Ja det är väldigt tuff konkurrens, ha tålamod och jobba på hårt så löser det nog sig till slut.

Bästa lycka vidare.
Sv Stellan
2019-10-21 22:12:04
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Vem har sagt att de bara annonserade FT?
Kristoffer
2019-10-21 21:54:11
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Hej
Sorry om ni blir besvikna, men ja det är så många sökande. Vad gäller fråga om att skriva tid så får alla skriva tid (efter inlärning och ca 500 timmar som "other crewmember" så är man hos oss PIC på varannan legg).
I övrigt så var det sökande från 9 länder, och så många som 32 personer kom till kontoret för att överlämna ansökan personligen, vissa hade åkt långt för att komma, även från Hamburg och andra ställen.
LO
2019-10-21 21:18:45
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Tror det är mycket skitsnack i denna tråd. Att det är tusen sökande till denna tjänst är bullshit. Den som skriver massa info om detta bolag är såklart ett trick för att locka fler och fler till yrket. Att detta yrke ska vara toppklass med tusen sökande som att det skulle vara någon Airbus 380 tjänst på Emirates dem skulle annonsera och folk som är villiga att flyga gratis osv. Det har man hört förut. Snyggt trick där Mr Admin på Rive.

Trevlig kväll!
Warrior
2019-10-21 19:37:29
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Verkar ju som att både piloten och Kristoffer vill få RiVe och deras flygverksamhet att verka helt otroligt bra. Det är ju nästan fler som sökt till RiVe än till BRA när de sökte ATR piloter, och då hade de runt 10-12 tjänster.

När det kommer till att inte fått jobb på 3 år och att det skulle vara något konstigt måste jag dementera.

Jag gick själv utan jobb i nästan 4 år, fick sedan jobb på Saab 2000 på BRA tills de valde att avveckla den verksamheten och idag flyger jag ATR på BRA. Det gäller att ha tålamod, tur, timing och självklart rätt kvalifikationer av vad bolaget söker.
Stellan
2019-10-21 18:47:55
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Jo, jag ser vad Kristoffer skriver. Jag ser också vad övriga skriver här på FT, där man med minsta lilla insyn i något bolag kan dementera rätt mycket som skrivs.

Jag har svårt att se hur folk som inte är svenskar tar sig in på Flygtorget och lyckas läsa en hel annons på svenska, för att sedan skicka in sin ansökan till Rive.
Säger inte att det är omöjligt, jag har bara svårt att se det.

Till saken hör att jag fortfarande hävdar de jag tidigare skrivit, har du inte fått jobb på 3 år så är det något annat som felar - Det är vad jag kallar verkligheten.
sv Stellan
2019-10-21 15:11:58
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Vem har sagt att det bara var svenskar som sökte?
Re: Stellan
2019-10-21 15:02:20
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Kristoffer ser ju ut att veta en hel del om bolaget. Inga gissningar eller antaganden där utan 2000 sökande. Välkommen till verkligheten! ;-)
Stellan
2019-10-21 13:09:11
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Jag tror inte på att de var 1000 sökande till denna tjänst.
De finns knappt 1200 personer med giltigt CPL i Sverige, 170 med ATPL, se följande länk: https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Statistik/Statistik-over-certifikat/
Svårt och tro att majoriteten av dessa skulle söka jobb för att få flyga en DA42a från Borlänge.

Att sedan referera till FT och antalet flygtjänster säger väl ingenting om utbudet? Långt ifrån alla annonserar på FT.

Jag fortsätter hävda att har man inte fått jobb på 3 år så är det knappast relaterat till antalet flygtjänster som funnits den senaste tiden.
Idioti
2019-10-21 12:03:39
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Varför skulle någon vilja flyga gratis och samla timmar som inte går att logga?
Om det mot förmodan skulle ligga någon sanning i detta så har de uppenbarligen inte insett vad de söker till..
Re: Stellan
2019-10-20 19:25:50
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Du ser ju i strängen efter att du skrev att nästan 1000 piloter är villiga att flyga gratis. Bara där har du ytterligare cirka 1000 som inte har jobb. Nej de frågar efter erfarenhet och det har jag inte. Dessutom ser du på FT här i annonser vad dåligt med arbeten som finns att söka.
Kristoffer
2019-10-20 15:18:07
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Nej, av de va 2000 sökande vi fick så angav ca 740 av dem att de vill flyga gratis utan lön i antingen 12, 18 eller 24 månader. Konnkuransen är som sagt hård.
Alla hos oss får dock ändå normal lön, men det säger ju en del om hur marknaden är.

Kristoffer (Administratör).
Stellan
2019-10-20 12:41:13
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Svar Sam:

Att säga att arbeten inte finns är lögn. Nästan alla som jag utbildat mig tillsammans med har fått jobb, dom flesta även i Sverige.
Men på precis samma sätt som på andra jobb räcker de inte med att du har kvalifikationerna att få skicka in ett CV. Du som person måste också vara attraktiv för arbetsgivaren. Ställ dig själv frågan vad du kan tillföra mer till arbetsgivaren?
Pilot är ett lagarbete. Du förväntas kunna jobba bra ihop i team, vara social etc.

Har du inte lyckats få jobb på tre år så tror jag att nånting annat är fel. Försök utvärdera vad.
Sam
2019-10-20 10:15:42
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Funderade på at söka men ändrat mig nu. Läst att man inte kan logga tiden om man inte är befälhavare ombord. Har nästan 300 timmar och det är tiden alla frågar efter. Erfarenheten man får är säkert bra som all flygerfarenhet men tar det på annat ställe. Sen nackdelen med att man varken får TP erfarenhet eller jet. Tråkigt att det inte finns fler jobb att välja på i Sverige. Om och när det annonseras är det 1 eller typ 2 piloter man söker. Det uppkommer aldrig något sug efter piloter på marknaden. Erfarenheten ökar inte om du själv inte betalar för att få din erfarenhet. Betalar du en TP erfarenhet får du inte jobb för du har ingen erfarenhet. Får du någon timme så tycker man att det är bra med jet erfarenhet. Kraven höjs men arbeten lyser med sin frånvaro. Har sökt i tre år och lägger ner flyget om jag inte får något jobb före årsskiftet. Ser tyvärr mörkt ut.
Pilot på RiVe
2019-10-20 01:07:41
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Jag älskar verkligen mitt jobb som Pilot på RiVe Juridiska Byrå, men det är förstås oerhört svår konkurrens eftersom att det är mellan 1500-2000 sökande till varje tjänst de haft annons ute på. Av dessa bjuder RiVe in ca 20 personer för en bedömning och av dessa går ca 5 vidare till en intervjuprocess. Vissa sökande kommer från Tyskland, Polen, England, Norge och såklart Sverige. Om man haft kostnader för resan till intervjun (och rest från inom Sverige) så tror jag att Arbetsförmedlingen kan återbetala resekostnader mot kvitton. Information om att en assesmant och förenliga bedömningar kommer att ske framgår såvitt jag förstått av den ursprungliga annonsen.

Det är vad jag förstått väldigt svårt att hantera rekrytering på ett bra sätt när det är så många sökande. Vi är idag 5 piloter men ska rekrytera flera om några månader innan det nya flygplanet kommer.

Slutligt så skrivs tiden i vanlig ordning enligt Part-FCL och de gällande tillägg vid operatörsinstrukser som tillåts och som gäller för tjänsten.
Pilot
2019-10-19 20:15:53
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Är nog ett jobb som passar perfekt om man bor i Borlänge och inte vill röra på sig. Annars är det inte mycket att hänga i hatten. Timmar som inte är värda mycket, teoretiskt visst. Men verkligheten nej! Erfarenheten är säkerligen bra, men vill man bli en airliner-pilot är det bättre att köra på en T/R direkt om man har råd.

Skippa propp-träsket! Multicrew-tid och metriska-ton är det enda som har betydelse i dagens marknad!

Lycka till!

//Q
Lennart K
2019-10-19 15:13:28
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Hej!

Tänkte fråga ang. hur man loggar timmarna som FO, så även om FO flyger får inte hen logga det som PIC eller?
Sannolikheten
2019-10-19 13:00:16
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Ok det hade varit bra för många att fått veta detta före dagen då man begett sig ända till Borlänge. Jobbet är väl ok för den som ser det som ett bra arbete. Många skulle aldrig åka dit om de visste hur många man tar dit för e test för ett eller två jobb. Den gallringen borde bolaget gjort innan de kallar en massa som bränner massor av pengar för resekostnader och hotell nätter. Ganska pinsamt om ett seriöst bolag agerar som Rive gjort men hoppas de går ut med mer information före man blir kallad. Hade jag fått veta omständigheterna hade jag aldrig åkt till Borlänge. Nej jag är inte bitter för att jag inte fick jobbet, det framgick tydligt av mitt resultat av eran test när jag mötte alla andra piloter för arbetet att flyga en DA42.
Pilot på RiVe
2019-10-19 10:18:30
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Hej - Jag är anställd som Pilot på RiVe Juridiska Byrå AB och tänkte att jag kan besvara er fråga. Först vill jag säga att RiVe Juridiska Byrå AB är en spännande arbetsplats, jag tycker att den är väldigt olikt många andra arbetsplatser eftersom att det jobbar en ganska stor volym specialist jurister där som handlägger väldigt speciella och komplicerade juridiska mål, deras kompetens och den aura som finns kring dessa är väldigt speciell och det skapar en väldigt annorlunda, intellektuellt stimulerande och spännande kultur. Arbetsplatsen har även växt en hel del, numera är det över 35 anställda. RiVe har, såvitt jag förstår, blivit Sveriges största arbetsrättsbyrå.

Det är Juristerna som vi flyger till alla (i huvudsak) Skandinaviens hörn, men ibland även i Europa. Vi har en full-uppgraderad Diamond DA42NG, som har såväl Satellitkoppling för kommunikation (telefoni, e-post, sms) som även för nerladdning av väderdata, Notams mm, sedan så har den Väderradar, ADS-B, WAAS/EGNOS som tillåter full LPV och massor med annat roligt. Flygplanet har även genomgått en viktuppgradering på fabriken, så det är inte en "vanlig" DA42NG.

RiVe har en OPC Manager som sköter all färdplanering och det finns Ground crew som tar hand om allt på marken. Vi kör mellan 5 - 10 sektorer varje dag, och har en max tillåten duty-time på 13,5 timmar. Lönen ligger på ca 30 000 kr i månaden och vi har 30 semesterdagar per månad.

Man får dock underkasta sig ganska rejäla sekretessförbindelser, orsaken är för att vi får kännedom om sådant som kan påverka finansmarknaden långt innan allmänheten får kännedom om det, exempelvis så vet vi ibland om företag som ska säga upp 400 anställda kanske 6 månader innan det ska ske och blir känt genom TV för allmänheten, så sekretess gäller.

Man får en bra förståelse och behövlig ödmjukhet inför vädret när man flyger som oss, vi flyger ju i samma väder som alla andra men med ett flygplan som har lägre prestanda och därför så blir det till att vi flyger mycket längre tid i dåligt väder än i princip alla andra. (Vi har kanske bara 1000 ft/m i climb och får kanske klättra upp igenom det i 15-20 minuter istället för som en lite jet som bara riktar nosen upp lite och stiger med 4000 ft/m.. - så mera tid i sämre väder med ett flygplan som har lägre prestanda.

Själva rekryteringsprocessen på RiVe brukar att gå till såhär att de sätter ut en annons, får in ca 1500 - 2000 sökande (som tar ca 7-10 dagar att få den volymen) sedan så väljer de ut 20 sökande som får komma på en gemensam genomgång (ca 1 tim lång). Därefter delas det ut ett skriftligt prov med 25 frågor, av dessa är 10-15 av frågorna relaterade till din person och 5-8 frågor är bökiga ATPL-teori frågor. De 5-6 med högst resultat får stanna kvar och genomgå intervju. Det finns då en beteendevetare, en pilot och en av cheferna som genomför själva intervjun.

Efter att man blivit anställd påbörjas en upplärningsperiod om 30 dagar, de första ca 7-8 dagarna är ren teori, sedan så blir den mera och mera praktiskt lagt ju längre in i perioden man kommer. Årligen så genomförs en OPC då man flyger 6 sektorer (skarpt/live, ej Sim) med 2 instruktörer som passagerare och sedan så genomförs träningsdagar ett block om lördag/söndag ca 4 ggr per år.

Lycka till med din ansökan Olof, vi kanske blir kollegor på RiVe -)
Kristoffer
2019-10-18 19:39:01
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Lön är 31 300 kr per mnd, 13,5 tim dag och 3 dagar per vecka.
Kristoffer
2019-10-18 19:36:49
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Kan läsa om RiVe Juridiska Byrå flygverksamhet här:


1)
https://aktuelltfokus.se/rive-juridiska-byra-levererar-specialisttjanster-i-arbetsratt-i-hela-sverige-och-over-stora-delar-av-europa/

2)
https://finanso.se/rive-juridiska-byra-transporterar-med-egna-flyg/

3)
https://www.businessairnews.com/mag_story.html?ident=15666

4)
https://rive.se/flygplan/


Lycka till :
SF34
2019-10-16 15:29:25
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Vet faktiskt inte vad dom har för exakta krav. Vi satt och hade ett trevligt samtal i ca en timme och det kändes inte så jätte konstigt eller strikt. Jämför det med en del flygbolag där det kan vara intervju, simulator assessment, massa olika personlighetstester osv....
Vet inte hur deras rekrytering går till nu men skulle gissa på att mycket går på personlighet där samt leta efter någon som vill stanna och inte byta till nästa bolag inom kort tid. Vet även att det har varit väldigt många som sökt. Både när jag var där och nyligen.
Bor du i Borlänge och skiter i flygplanstypen så tror jag nog det är ett riktigt roligt jobb men som sagt, har ingen aning om vad dom riktigt letar efter.
Re: SF34
2019-10-15 23:13:53
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Ser vad du skriver och hört vad en god vän sagt som inte fick jobbet. Det verkar som de har högre krav att flyga en DA42 än att få jobb att flyga en Airliner i något större europeiskt flygbolag.
SF34
2019-10-15 21:03:35
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Var där i vintras. Jag var dock själv och hade personlig intervju med chefspiloten. Verkar som ett trevlig och intressant bolag men som det har nämnts här i tråden så får du inte logga tid i högersätet. Endast när du sitter i vänstersätet får du logga tid och enligt dom så skulle det ta mellan 1-2 år om jag inte minns fel.

Det är förståeligt att dom har sitt egna multi crew concept då dom flyger väldigt mycket men vet inte riktigt hur man ska göra som färsking. Säkert roligt och bra jobb men blir lite svårt att säga till nästa bolag att man har många timmar men inget i loggboken
Iver
2019-10-15 17:53:54
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Man får dock inte räkna timmarna om man är "styrman".
Kålle
2019-10-15 17:04:32
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Två av mina kompisar var där. Bägge från syd Sverige som bekostade resa ToR samt hotellätter. De trodde att de var själva men var cirka 20 st på intervju den dagen till två platser!!!
De fick inte ens göra någon egen personlig intervju, så mycket var dom värda.
Pilot
2019-10-15 11:44:21
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Visst är all flygtid bra erfarenhetsmässigt men du kommer inte vidare med dessa timmar. Du får ändå på något sätt bekosta en type rating på en större maskin om du vill vidare.
Evir
2019-10-15 10:44:43
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
@Olof

Helt okej arbetsvillkor med tanke på vilken flygplanstyp det är. Du behöver ingen TR för 300.000:- att betala av. Skulle säga att det är ett bra jobb om man vill få in foten i branschen, dock så får man tänka på att man måste bo i närheten av Borlänge.
Rive
2019-10-14 18:29:40
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
27000 SEK, 3-4 arbetsdagar/vecka, 13.5 timmar arbetsdag, alltid som standby.
Sebbe
2019-10-14 14:51:30
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Tjena Olof,
jag tänker att du kan fråga om lön etc rätt tidigt i processen, det gynnar ju båda att man inte är med länge i processen om man inte kan mötas i lön och villkor.
 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev