Pilot på RiVe
2019-10-19 10:18:30
|
SV: Rive juridiska byrå Pilot?
Hej - Jag är anställd som Pilot på RiVe Juridiska Byrå AB och tänkte att jag kan besvara er fråga. Först vill jag säga att RiVe Juridiska Byrå AB är en spännande arbetsplats, jag tycker att den är väldigt olikt många andra arbetsplatser eftersom att det jobbar en ganska stor volym specialist jurister där som handlägger väldigt speciella och komplicerade juridiska mål, deras kompetens och den aura som finns kring dessa är väldigt speciell och det skapar en väldigt annorlunda, intellektuellt stimulerande och spännande kultur. Arbetsplatsen har även växt en hel del, numera är det över 35 anställda. RiVe har, såvitt jag förstår, blivit Sveriges största arbetsrättsbyrå.
Det är Juristerna som vi flyger till alla (i huvudsak) Skandinaviens hörn, men ibland även i Europa. Vi har en full-uppgraderad Diamond DA42NG, som har såväl Satellitkoppling för kommunikation (telefoni, e-post, sms) som även för nerladdning av väderdata, Notams mm, sedan så har den Väderradar, ADS-B, WAAS/EGNOS som tillåter full LPV och massor med annat roligt. Flygplanet har även genomgått en viktuppgradering på fabriken, så det är inte en "vanlig" DA42NG.
RiVe har en OPC Manager som sköter all färdplanering och det finns Ground crew som tar hand om allt på marken. Vi kör mellan 5 - 10 sektorer varje dag, och har en max tillåten duty-time på 13,5 timmar. Lönen ligger på ca 30 000 kr i månaden och vi har 30 semesterdagar per månad.
Man får dock underkasta sig ganska rejäla sekretessförbindelser, orsaken är för att vi får kännedom om sådant som kan påverka finansmarknaden långt innan allmänheten får kännedom om det, exempelvis så vet vi ibland om företag som ska säga upp 400 anställda kanske 6 månader innan det ska ske och blir känt genom TV för allmänheten, så sekretess gäller.
Man får en bra förståelse och behövlig ödmjukhet inför vädret när man flyger som oss, vi flyger ju i samma väder som alla andra men med ett flygplan som har lägre prestanda och därför så blir det till att vi flyger mycket längre tid i dåligt väder än i princip alla andra. (Vi har kanske bara 1000 ft/m i climb och får kanske klättra upp igenom det i 15-20 minuter istället för som en lite jet som bara riktar nosen upp lite och stiger med 4000 ft/m.. - så mera tid i sämre väder med ett flygplan som har lägre prestanda.
Själva rekryteringsprocessen på RiVe brukar att gå till såhär att de sätter ut en annons, får in ca 1500 - 2000 sökande (som tar ca 7-10 dagar att få den volymen) sedan så väljer de ut 20 sökande som får komma på en gemensam genomgång (ca 1 tim lång). Därefter delas det ut ett skriftligt prov med 25 frågor, av dessa är 10-15 av frågorna relaterade till din person och 5-8 frågor är bökiga ATPL-teori frågor. De 5-6 med högst resultat får stanna kvar och genomgå intervju. Det finns då en beteendevetare, en pilot och en av cheferna som genomför själva intervjun.
Efter att man blivit anställd påbörjas en upplärningsperiod om 30 dagar, de första ca 7-8 dagarna är ren teori, sedan så blir den mera och mera praktiskt lagt ju längre in i perioden man kommer. Årligen så genomförs en OPC då man flyger 6 sektorer (skarpt/live, ej Sim) med 2 instruktörer som passagerare och sedan så genomförs träningsdagar ett block om lördag/söndag ca 4 ggr per år.
Lycka till med din ansökan Olof, vi kanske blir kollegor på RiVe -)
|