Tråden startades av: Mrbrown  2020-07-16 19:35:02
LFV omorganisation  
Väldigt tyst om omorganisationen, är det locket på som gäller? Det är ju en ganska stor apparat att flytta runt personal och göra om DHB mm samtidigt som det är anställningsstopp. Vem ska i organisationen ska ta hand om allt som komma skall.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Bobby
2020-09-30 12:03:06
SV: LFV omorganisation
@FL ACC; hur är det m dina egna protester och mod. Lätt att skylla ifrån sig!!!!
FL ACC
2020-09-27 11:17:22
SV: LFV omorganisation
RE: Utanför
Helt rätt!
Men! Majoriteten av oss jobbar fortfarande som flygledare och gör ett bra jobb men vi får också betala priset för alla dessa projektfanatiker, ja-sägare och, precis som du skriver, de flygledare som inte var bra på att vara flygledare, ska avlönas.

Det är otroligt frustrerande att gå till jobbet varje dag och veta att man ska avlöna alla dessa pappersvändare.
Återigen, en omorganisation, som man redan nu ser inte tillför något utan bara skapar massa risker och kostnader.

Vad LFV och flygbranschen hade behövt är ett omtag där alla dessa orimliga projekt stoppas och vi fokuserar på kärnverksamheten. Utan att massa ekonomer och "förståsigpåare" ska dra i nödbromsen på fel ställen.

I nuläget är vi givetvis för många flygledare men det är bara kortsiktigt. Det är enormt stora pensionsavgångar som ligger framför oss och som kommer att bli ett problem. Har man varit med ett tag har man sett dessa cykler tidigare. Ingen vågar vara kritisk för man vill sitta kvar vid köttgrytan, därmed kommer ingen att stå upp och protestera. En stor feghet genomsyrar LFV på alla nivåer.

Jan B
2020-09-27 09:25:34
SV: LFV omorganisation
@Utanför
Långt och intressant inlägg med en del bra synpunkter, men mestadels är du ute och snedseglar en hel del. Jag tror inte att så många nedanför det högre ledarskiktet,enhetschefer och uppåt (ej CO och lägre chefer), håller med dig. Jag tror inte medarbetarna håller med om att det är det är deras eget fel att det startas fantasiprojekt och konstiga omorganisationer. Det finns en stor frustration och ilska över att detta sker nu, en ilska som snart kommer att ge eko utanför väggarna. Förtroendet var sedan länge förbrukat men ledningen har lyckats med att sänka det ytterligare. Varför? Jo, brist på kompetens och lyhördhet bl a. Det finns avdelningar i LFV där dessutom arbetsmiljön är så låg och destruktiv att den som inte känner till det skulle baxna och undra vilket århundrade vi lever i. Om man som ledning och styrelse låter sådana förhållanden existera då förstår man inte vilken skada det gör till sist på hela verksamheten. Så skyll inte på medarbetarna bara för att deras lönelägen ligger ovanför genomsnittet. Problemen sitter fortfarande högre upp!
Utanför
2020-09-26 17:28:27
SV: LFV omorganisation
En vanligt förekommande uppfattning är att problemen i Luftfartsverket är bristen på flygledare. Ironiskt nog är problemet att ni har för många flygledare, som inte tjänstgör som flygledare.

Ett skrämmande stort antal individer lockas av den höga lönen men skyr efter ett tag arbetet och klamrar sig sedan fast genom att fabricera en mängd olika projekt. Ur dessa små lekstugor blossar en massa rosa moln upp som lovar lösningar på all världens problem. "Ja men dessa projekt finansieras ju via bidrag och anslag", säger den naiva. Till er vill jag säga, granska siffrorna, LFV står fortfarande för en majoritet av kostnaderna främst för personalen. Någon efterfrågade ett ingripande från Trafikverket. Ta en titt på vem som delfinansierar många av dessa projekt, tror knappast Trafikverket vill uppdaga skandaler kring hur man delar ut pengar till höger och vänster utan att ställa krav.

Så varför är då alla dessa flygledare som vägrar bryta med branschen ett problem? Jo när du rekryterar en ledning och styrelse utan branschkännedom och framför allt utan detaljkunskaper kring ert huvuduppdrag. Vem frågar dessa chefer om råd? Vart vänder de sig? Till alla flygledare i sina fantasiprojekt som bara längtar efter en chans att få motivera sin existens på verkets avlöningslista.

Varför blev det då fel med den förra generaldirektören som var flygledare? För att denne rekryterades som reformatör. För att han byggt sin karriär på att fatta omskakande, revolutionerande och obekväma beslut. Finns ingen bättre part att sälja in sitt luftslott till för projektnissen med vild fantasi och dålig verklighetsförankring. Så det kommer inte spela någon roll hur många i ledningen ni byter ut, det är inte där problemen uppstår även om ett högre mått av kritiskt tänkande vore önskvärt. Luftfartsverkets dekadens gror på annat håll i organisationen. Det är inte kul att vara i 40-50 års åldern och avsky sitt jobb, särskilt när man inser att det inte är möjligt att sadla om utan att kraftigt försämra sina villkor. Likväl får aldrig enskilda individers missnöje och ovilja till förändring belasta resten av samhället med stigande kostnader och sämre service, här måste Luftfartsverket finna en lösning. Trots allt kan jag inte låta bli att le åt ironin i det faktum att vissa individers kamp för reform grundar sig helt på deras oförmåga att reformera sig själva.
FL i Sverige
2020-09-25 19:20:59
SV: LFV omorganisation
Re ESMM
Den som återigen lovar guld och gröna skogar får eller bör man dessutom inte kritisera. Det lär ha blivit tydligt på den andra centralen. Det kan få konsekvenser.
Tysta ner alla som vågar tänka kritiskt och vågar säga det.
Ledningen tycker att de är jättebra. ”Det är bara ni som inte förstår. Vi har aldrig haft en mer kompetent GD”
Stackars alla oss som inte förstår. Miljonerna rinner ut ur företaget i prestigeprojekt och luftslott, men naturligtvis är det bara vi som inte förstår.
Jan B
2020-09-25 16:40:44
SV: LFV omorganisation
I riksdagen finns det bara en enda politiker som på allvar försökt att belysa problemen med de storslagna projekt och annat som LFV ledning dragit igång. Han heter Edward Riedl och debatterade om fjärrstyrda torn och alla de tveksamheter som med tiden framkommit. Debatten skedde för döva öron i regeringen. Han hade förstås rätt, det kan man ju tydligt se en tid efteråt. Men det är ju inte det enda ogenomtänkta som LFV ledning producerat. Alla de förändringar man nu tagit beslut om är också något som kompetenta instanser och personer bör analysera. LFV ledning kör verksamheten i botten med full gas och hoppas komma undan med det. De har inte gjort mycket rätt de senaste åren och de senaste utspelen bekräftar inkompetensen i besluten. Och LFV styrelse är ju en historia för sig. Tragiskt. Trafikverket som är ansvariga för landets infrastruktur borde vara bekymrade för vad myndighetskollegan sysslar med.
ESMM
2020-09-25 12:06:56
SV: LFV omorganisation
Förvirringen verkar vara total i ledningen. Fast man vill ge sken av att man har full kontroll.

Kostnaderna skenar. Det fullkomligt forsar ur pengar i projekt som bara ledningen tror på och som borde avbrutits för länge sen eller aldrig ens påbörjats. Folk får lön utan att ha nåt att göra eftersom projekten är försenade.
I andra änden jagas kostnader genom att för hundrade gången omorganisera hela företaget. Chefer som redan har mycket på sitt bord tvingas på toppen av det lägga många arbetstimmar på att bekräfta och verifiera högsta ledningens kalkyler på hur mycket pengar vi kommer spara denna gång.
Tidigare har det lovats guld och gröna skogar och årliga besparingar på 130 miljoner kronor. Men det visade sig bli 0 kronor i besparing och väldigt massa nya kostnader. Nu kommer återigen löfte från samma håll om besparingar på 50 miljoner per år. Detta är siffror som tagits fram och beslut är taget. Allt som återstår är att verifiera detta. Alla vet att det är ännu ett luftslott. Nästan alla vet.
Utanför
2020-09-25 08:38:53
SV: LFV omorganisation
Jaha, vilka icke-lösningar har cenaklet på hospitalgatan fört fram nu då? Byta plats och flytta runt på fler delar av verksamheten man inte begriper? Det har ju varit en ganska uppenbar åtgärd hittills.
Thomas A
2020-09-24 18:07:35
SV: LFV omorganisation
Så blir det när man tillsätter GDar som bara ska avsluta sin karriär. Man tror det är ett enkelt uppdrag i ett litet verk men det blir ofta så väldigt fel. Vi har sett det många gånger för.
The Observer
2020-09-24 11:17:34
SV: LFV omorganisation
Jaha, då var det dags igen.
Fullständig panik verkar råda högst upp i organisationen. GD och närmaste gänget kring henne verkar förstå att de är fel ute eftersom de hela tiden organiserar om. Problemet är att de inte inser eller vill inse varför företaget går dåligt.
Prestige står i vägen för kloka och nödvändiga beslut.
Högmod föregår fall.
@Bertil
2020-07-20 17:31:19
SV: LFV omorganisation
Å andra sidan, nämn ett endaste affärsverk som är lyckat? För tio år sedan hade jag nog hållit med dig men med tanke på den pannkaka som LFV har blivit är nog enda räddningen att låta försvarsmakten bli provider igen och ta över sina flygplatser sen låta marknaden sköta resten. Ja det är uppseendeväckande men återigen, se vad LFV har blivit. Inget ansvar, inget konsekvenstänk, slöseri med pengar på ren smörja utan tanke på morgondagen och en organisationskultur som har större likheter med en föråldrad diktatur än med modernt ledarskap. Avveckling är dessvärre enda lösningen.
Bertil
2020-07-20 13:48:01
SV: LFV omorganisation
@Jonas,
Låta marknaden ta över?? Vilken övertro på marknaden. Nämn en enda avreglering som kan ses som lyckad. Nej, jag misstänkte det. Du kan inte hitta någon.
Jonas
2020-07-19 15:04:34
SV: LFV omorganisation
Intressant att man som skattebetalare tillika ägare av LFV inte vet något om framtiden. Riksrevisionen kritiserade regeringen i en rapport häromåret där man hävdar att det inte finns någon ägarstyrning av LFV. Säger allt!

Lekstuga har det varit efter att Lars Rekke lämnade verket som generaldirektör. Tyvärr!

Dags att lägga ner myndigheten LFV och låta marknaden ta över. Både säkrare och effektivare.
Dennis
2020-07-18 23:23:38
SV: LFV omorganisation
Det finns två personer med lång erfarenhet och stor kunskap i styrelsen. Tyvärr lyssnar inte resten av styrelsen.
Undrande
2020-07-18 21:48:06
SV: LFV omorganisation
När man läser kommentarerna i den här tråden och i andra kan man tro att LFV är det största hotet mot flygsäkerheten som finns i landet. Om så är fallet borde det inte vara så svårt att göra riksnyhet av saken? Men varken kommentarerna för eller emot verkar särskilt övertygande, tyckande utan sakligt underlag i båda läger.
GT
2020-07-18 12:52:13
SV: LFV omorganisation
Locket på? Omorganisationer? Finns det en vänlig själ som vill upplysa oss utanför verket om vad handlar om?
Johansson
2020-07-18 08:19:41
SV: LFV omorganisation
Besluten som är tagna av styrelsen är i och för sig inte oväntade. Det finns inte en enda ledamot i styrelsen med rätt kompetens för sitt uppdrag, då blir det så här. Hade man följt sitt safety management system så hade inga beslut tagits innan grundliga flygsäkerhetsanalyser utförts. Det finns kontrollfunktioner som skall hålla koll på sådant här i LFV, men det verkar inte fungera.
FL Twr
2020-07-17 10:34:17
SV: LFV omorganisation
Har man en högst ansvarig vars enda merit är att hon "varit chef i 40 år" och vägrar lyssna på någon i organisationen som faktiskt har kunskap om branschen ja då går det så här. Lägg därtill ett gäng ja-sägare som är oerhört rädda om sitt jobb så blir det ingen bra kombo.
Klasse
2020-07-17 04:01:33
SV: LFV omorganisation
Precis som med RTS så blundar man och genar i kurvorna. Fast nu gäller det hela verksamheten i LFV.
KP
2020-07-16 23:53:38
SV: LFV omorganisation
Ännu en gång har styrelsen och ledningen tagit beslut som inte föregåtts av grundliga flygsäkerhetsbedömningar. Kompetensen bör ifrågasättas när man frångår det grundläggande i säkerhetsledningssystemet. Det är enorma förändringar som var för sig borde ha analyserats och i synnerhet tillsammans i ett flygsäkerhetsperspektiv. Vad är det man tror sig uppnå ekonomiskt med detta? När man trodde att förtroendet för styrelse och ledning nått sin botten så kommer detta. Som vanligt inte speciellt vältajmat heller, snarare desperat och ogenomtänkt.
Insidan
2020-07-16 22:27:13
SV: LFV omorganisation
Inte så mycket att orda om, alla torn ska in i RTC. Enda lösningen på alla problem enligt ledningen. Först ska Göteborg TMC flyttas sen ska tornet till Stockholm. Bara att gilla läget eller lämna skutan.
Andersson
2020-07-16 21:40:28
SV: LFV omorganisation
Blir nog inte så stora ändringar i slutänden. De flesta hinner gå i pension innan de största eventuella förändringarna sker. Då blir det ju i princip ingen personalflytt. Förstår att du vill att de ska vara så men tyvärr.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev