Tråden startades av: Bo Stad  2020-10-18 11:19:24
Drar sig ur SAS  
Kriser som corona ger ju också möjligheter till utveckling och nyorientering.
Är det inte läge att konsolidera allt svenskt inrikesflyg ( exklusive SAS) under ett bolag med bas på Arlanda? Efter detta steg öppna upp internationella förbindelser. Det är väl osäkert om SAS trots inköpen av 321LR någonsin kommer starta upp tex något interkontinentalt flyg utanför CPH post-corona. Har aldrig förstått varför Sverige ska ha en flagcarrier med bas utanför landet när tillgänglighet och internationella förbindelser är avgörande för välståndet.
Svensk flygdebatt har handlat för mycket om Bromma och inrikesflyg och för lite om internationellt flyg.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pilot
2020-10-24 19:02:30
SV: Drar sig ur SAS
Sverige ar ratt obetydligt i internationellt sammanhang. Det finns storstader med storre befolkning och storre behov av internationella flygforbindelser.
Röda Baronen
2020-10-19 09:29:37
SV: Drar sig ur SAS
Jo, om man vill kasta en massa pengar i ( Halm) sjön..
Anledningen till att SAS långlinje hub är CPH är att det löner sig bättre. Ingenting annat.
Jag har inte sett nåt större intresse från andra bolag att nyttja ARN för långlinjer. Inga utländska bolag köar för att få trafikera ARN. Inte heller pre- corona. Kanske det finns en bra anledning till att det är så.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev