Tråden startades av: Rune Birgersson  2021-01-09 18:45:59
Piloterna och miljön 
Flygbolagen och dess ledare pratar om miljön och hur mycket de satsar på att förbättra sitt engagemang i miljöfrågor. Men ni piloter som läser på detta forum och flyger maskinerna som är grunden till hela debatten vad kan ni göra?

Får ni utbildning i hur ni ska arbeta för att förbättra miljön, och hur kan ni påverka med era beslut?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Snåljåpen
2021-01-18 23:38:12
SV: Piloterna och miljön
Jag tycker att det är en självklarhet att försöka spara bränsle där man kan. Lite en generationsfråga, då många äldre kanske bryr sig mindre men de yngre kollegor jag flyger med generellt bryr sig mer om detta. Här kommer lite exempel på vad jag brukar tänka på för att spara bränsle! Självklart är det ju alltid en avvägning där många faktorer spelar roll. Siffrorna gäller B737 och A320.

Ta självklart extra bränsle när det finns risk att det behövs men undvik att göra det annars. Kolla det färskaste vädret och se om man kan ändra till ett alternativ som ligger närmare. På så vis kanske man kan gå med mindre bränsle. Att tanka 1 ton extra ger 25- 30 minuters extra reserv men innebär ca 100 kg extra förbrukning vid en flygning till medelhavet, (20-30 kg vid en kort inrikes) Undvik att beställa vattenpåfyllning om det inte är nödvändigt, i coronatider går det åt mindre vatten än normalt. Undvik att ta med övernattningsväskan om man skall vända och flyga hem igen samma dag, här kan man spara något kilo per besättningsmedlem om man skall t.o.r. medelhavet, jag har bara blivit oplanerat fast en gång på 11 års flygande.. kan vara värt risken! Starta APUn så sent som möjligt om luftkvaliteten är acceptabel i kabinen, APUn drar knappt 2 kg per minut. Ha som vana att taxa ut på en motor och starta den andra så sent som möjligt med avseende på minimum tid för uppvärmning. Varje motor drar ca 6 kg/min på tomgång. Starta med så lite klaff som möjligt, se till att få ner nosen och accelerera till ekonomisk stigfart så snabbt som möjligt med hänsyn till buller och krav på stiggradient, att fråga om free speed below FL100 vid stigning kan spara lite bränsle, särskilt om man är tung. Undvik att öka farten på cruise om man inte verkligen behöver, det är sällan värt att flyga ikapp några minuters försening. Att planera descent är nog en av de viktigaste faktorerna på kortlinjer. B737 har bra hjälpmedel men A320 är betydligt sämre, den saknar helt förmågan att kunna räkna ut en sjunkprofil som är baserad på glidflykt med tomgång, så då får man räkna i huvudet. Men grundregeln är, planera att sjunka med optimal fart och sträva efter att inte gasa efter att man lämnat marshöjd. Är man lågt, korrigera direkt. Är man för högt kan man kanske vänta med att göra sig av med höjden eftersom motorerna drar mer bränsle på tomgång på låg höjd än på hög höjd. Försök flyga hela inflygningen på tomgång ner till 1000ft/500ft och håll uppe farten så mycket som möjligt ner till den höjd där man måste vara stabiliserad, om man nu inte får restriktioner från ATC. Landa med så lite klaff som möjligt och undvik reversering så länge bromsarna inte blir för för varma eller om det är halt. Taxa in på en motor.. ifall man måste starta APUn, gör det så sent som möjligt. Allt detta är såklart näst intill omöjligt att uppnå men man kan ju iallafall ha ambitioner!
Röda Baronen
2021-01-18 09:50:13
SV: Piloterna och miljön
Ingen ska slippa för att vara med att betala för en grön omställning, inte flyget heller. Det som är fantastiskt är att hela pk maffian har beslutit att den onda, onda flygbranschens utsläpp är det helt stora problemet. Kanske dags att få in lite proportioner i det hele. Denna häxjakt på flyget som pk maffian och Greta fansen håller på med är bevis på att man inte vet mycket om vad man håller på med. Man ” satsar” på det som ger på flest likes på div. ” sociala medier” Osmakligt och patetisk. Om man inte tycker som pk maffian, då är man ” klimatförnekare”
Det finns så mycket större problem vad angår utsläpps problematiken. Flygbranschen gör redan mycket. Airbus håller redan på att utveckla flygplan som går på hydrogen. Batterier är inget alternativ för annat än mindre trafikflygplan.
El produktion är till stor del fortfarande extremt smutsig, inte minst i fattiga länder där diesel motorer står för stor del av el produktionen.
Även Sverige är ibland beroende av tysk och polsk kolkraft. Bl.a för att vår helt odugliga regering har sett till att kärnkraft avvecklas. Bättre att satsa på att göra en insats där det verkligen gör skillnad.
Airbus
2021-01-17 21:13:46
SV: Piloterna och miljön
Till din fråga : Ja, vi får utbildning att flyga mer "Grönt". Men den är för bolagen ska spara bränsle kostnad vilket kan bli många miljoner per år för ett stort bolag med mer än 100 flygplan. Tanken bakom "Grönt" är för Greta. Sanningen är: spara pengar.

Alla de 100 tals piloter jag träffat eller jobbat med på A330 /A320 kunde inte bry sig mindre om miljön. Dom tänker bara på :
1. säkerhet (utsätt ingen i fara bara för att spara tid eller pengar)
2. spara tid och pengar ( fråga hela tiden efter kortare rutter mellan A och B för att spara tid och pengar
Utför man nummer 2, då blir chefen glad, laxen kommer på tid eller tidigt och du kan gå hem snabbare.

Vi flyger "Grönt" bara om proceduren säger att vi ska. Inget vi jagar.

Pilot
2021-01-17 18:26:38
SV: Piloterna och miljön
Jag tycker iofs också att det är ett påhopp att (som gissningsvis vuxen man) kritisera en ung tjej med ryggrad som lyckats engagera många och våga stå upp mot en värld fulla av vuxna, som är för bortskämda och lata för att orka ta tag i problemet (i stort mig inräknat, gör inte faktiska uppoffringar i mitt liv för miljön). 2-3% och ökande är ändå rätt mycket. Ska flyget vara undantaget utsläppskrav? Vilka mer ska slippa? Rederibranchen? Tillverkningsindustrindustrin? Landsvägsfrakt?

Nej, det är inte mycket man kan göra som pilot, men det är nog en majoritet som inte gör vad de kan ens. Är man lite smart och aktiv kan man spara ett antal kg per flygning. Inte mycket i % räknat, men man kan i alla fall göra så gott man kan, och på ett år blir det många tons besparing.
Lisb
2021-01-17 13:36:12
SV: Piloterna och miljön
I dagsläget är väl de flesta inflygningar gröna. Trafiken är nästan obefintlig.
Röda Baronen
2021-01-17 13:00:16
SV: Piloterna och miljön
@” pilot” Jasså påhopp är tydligen det enda du och alla andra frälsta ” Greta fansen ”har att komma med.
Patetiskt, ingenting annat Du tror tydligen att flygets utsläpp är det största problem mht klimatet. Inget är längre från verkligheten. Energiproduktionen och bil trafiken är mycket större problem. ugf. 70 % av världens el produceras med fossila bränslen.
Läs på lite innan du kommer med dina idiotiska påhopp!
Ditt namn
2021-01-17 11:36:35
SV: Piloterna och miljön
Piloter kan påverka en del men dom som påverkar absolut mest är trafikledningen. Arlanda är väldigt ineffektiva vad det gäller sånt. Någon som minns pratet om gröna inflygningar för några år sedan. Vart är det nu när det är som mest aktuellt? Arlanda måste bättra sig där.
Pilot
2021-01-17 10:22:37
SV: Piloterna och miljön

De flesta skiter tyvärr i utsläppen. Rätt många klimatförnekare á la Röde baronen nedan i mitt yrke.
Som drar på 0,02 mach extra för skojs skull och säger något gubbigt om Greta, för att sedan återgå till att visa bilder på sin nya BMW-räsersuv.

Jag vet ju vilken kategori människor som JAG anser vara bortskämda och intelligensbefriade.
Anders
2021-01-11 17:59:48
SV: Piloterna och miljön
Det är inte alltid det bästa att sniktanka och snikflyga ett flygplan, det är ofta man försätter sig i en mer kostsam situation för att du snålar för mycket. Sunt förnuft och lite känsla med hänsyn till ATC, väder, trafikmängd etc. Helt enkelt erfarenhet och Airmanship.
Grönare pilot
2021-01-11 14:03:56
SV: Piloterna och miljön
Reality, det måste vara ett mycket litet bolag du arbetar för som inte har en dedikerad del av manualerna till bränslebesparing och låter piloterna gissa?! Om inte för miljön så för bolagets ekonomi.

Vi får mycket detaljerad information om bränsleförbrukningen efter flygningen via Skybreathe, ett program som används av många stora bolag. Där alla parmetrar visas, vad man gjort bra och vad som kan förbättras tills nästa gång. Så det blir inte mycket gissande utan vi har det svart på vitt.
sv LFV
2021-01-11 11:19:49
SV: Piloterna och miljön
Det är inte fråga om att "gilla" omvägar. Det finns naturligtvis bakomliggande myndighetsbeslut. Sen kan man ju ha synpunkter på de.
Reality
2021-01-10 21:33:42
SV: Piloterna och miljön
Utbildning...njae. Det är väl mer "tips och råd" som kommer när man kommer ut och börjar flyga. Sedan finns det ju otroligt mycket teorier och hemmasnickeri. Många tror att deras sätt "minsann kan spara lite bränsle".

Det är svårt. Givetvis kan man välja en annan höjd om det blåser ofördelaktigt. Man kan dra av på farten om man har medvind istället för att landa "onödigt tidigt".

I slutet av dagen tror jag många tänker på det, men få tar del av/för någon statistik på hur mycket bränsle man egentligen sparar.
LFV
2021-01-10 19:18:02
SV: Piloterna och miljön
Flygtrafikledningen i Danmark och Norge är duktiga på att ge den kortaste vägen. Sverige är ok en-route men Landvetter och Arlanda gillar omvägar pga "buller"
Röda Baronen
2021-01-10 13:30:57
SV: Piloterna och miljön
För det första var flygets utsläpp av växthusgasar, före corona pandemin, ugf. 2-3 % av det totala utsläppet globalt sett.
Att jakta flyget har blivit jätte poppis sen den bortskämda Greta började sitt skrikande.
Alla möjliga intelligensbefriade kändissar skryter om hur lite dom flygar, för miljöns skull, fy fan!
Div politiker världen över bör börja göra nånting som verkligen gör skillnad i stället för att hålla på med att jaga flyget för att det är populärt att göra så.

För det andra, ja det är klart att man gör allt man kan för att spara på bränslet, när det är möjligt, genom planering av rutt, när det går.
Grön inflygning
2021-01-10 12:10:48
SV: Piloterna och miljön
Det är ett stort fokus på att flyga bränslesnålt. Vad vi gör är att planera inflygningen så att målet blir att glida hela vägen ner på tomgång. Välja bästa flygnivå i förhållande till bränsleförbrukning, (det är inte alltid bäst att flyga så högt som möjligt om vinden är mer gynnsam lägre ner tillexempel). Begära kortaste vägen av flygtrafikledningen. Inte flyga med för mycket bränsle ombord. Stänga av en motor på vägen in till gate och så vidare.

Som jag ser det är flygtrafikledningen störta hindret för att minska miljöpåverkan om vi inte byter ut bränsle och flygplan. I Skandinavien är flygtrafikledningen bra på att ge kortaste vägen, men när man kommer längre ner i Europa så är det mer sällan vi får den kortaste vägen eller möjlighet att sjunka hela vägen ner till flygplatsen. Detta skapar onödig förbrukning. Planeringen brister och ofta man även får vänta länge på marken med motorerna igång och så vidare. Här finns stor förbättringspotential.
 

Tillbaka

Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn