Tråden startades av: The Viking  2022-05-19 15:36:27
Hur länge klarar sig SAS  
Tack o lov har EU satt ner foten för danska och svenska regeringen, dom får inte ” rekapitalisera” bolaget utan att privata investerare lägger in huvudparten av nytt kapital. Det tackar vi så mycket för!
Frågan är hur länge det här rådande dödläget fortsätter innan
SAS kassan blir tom . Det behövs en rejäl omstart av bolaget, där ingenting är heligt, för någon.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

ARLANDA
2022-05-31 18:15:44
SV: Hur länge klarar sig SAS
@Carl Jansson

När igår lade piloterna varslet?
The Viking
2022-05-31 09:24:07
SV: Hur länge klarar sig SAS
Ny brakförlust för SAS i Q2, 1,6 miljarder back..
Att verklighets frånvända SPG fortsätter planera för strejk är bara patetiskt.
SAS Forward rör sig knappt framåt.
Ett SAS i sin nuvarande form är på inget sätt attraktivt för någon investerare.
Enda vägen fram verkar vara en rekonstruktion a’ la Norwegian., om inte SPG hinner strejka bolaget ihjäl först.
Det värsta som kan hända är att svenska och danska staten går in med fler pengar utan att bolaget rekonstrueras. Om detta händer kommer SAS att bli ett bolag på ruinens brant, som lever på statliga bidrag.
Låt inte SAS bli ett ” Skandinaviens Alitalia” som enbart lever på konstgjort andning.

Alitalia gick till sist i konkurs, men nya ITA, är intressant för många investerare, Italienskt/ Schweiziska rederi giganten MSC vill tillsamans med Lufthansa ta 80 av aktierna, AF/ KLM är också intresserade


Vic
2022-05-30 22:20:41
SV: Hur länge klarar sig SAS
Strejk gräver deras grav.Fattar inte hur man kan ha en strejk i åtanke ens.
Carl Jansson
2022-05-30 14:04:33
SV: Hur länge klarar sig SAS
Piloterna kommer lägga varsel under dagen. En jobbig sits för företaget är på väg att bli en komplett mardröm.
ZZ
2022-05-30 03:33:25
SV: Hur länge klarar sig SAS
@XX låt eländet konka, och start om på riktigt.Enda sättet att få till ett vettigt flygbolag.
XX
2022-05-29 12:26:00
SV: Hur länge klarar sig SAS
Tror inte att det blir billigare att använda sig av olika AoC med ännu flera postholders, mellanchefer. och administrativ personal, enbart mer komplex och ineffektiv operation. När SAS själva styr vart alla kostnader hamnar så kan man påstå att delar är billigare, men med facit i handen så kommer detta förmodligen vara ett dyrt projekt återigen.
pf
2022-05-27 19:36:10
SV: Hur länge klarar sig SAS
Gro, for å fortsette med mine gissninger;

Hva vil skje med flygplan ved en rekonstruksjon

Jeg "gissar" at de som er leasede, vil leasingeierne hente tilbake. Da vil neppe SAS ha så mange tilbake at de blir operative som et flygbolag som kan serve hjemmemarkedet.

Jeg tror at i en restrukturering vil dagens Connect og Link gå overende, men dersom man finner grunnlag for fortsatt drift, kan det senere bli skapt to nye bolag a la dagens Link og Connect.
Gro
2022-05-27 18:39:20
SV: Hur länge klarar sig SAS
@pf. Många norska "killgissningar" i din "analys". Läser man årsredovisningen ser man att det finns ett bolag som heter SAS AB (idag börsnoterat i Sverige, Norge och Danmark) som är överst i bolagshierarkin för vad som idag allmänt kallas "SAS". Om SAS AB sätts under rekonstruktion kan vad som helst hända med dotterbolagen. Rekonstruktionen kan ge som resultat att det bildas två helt nya bolag - SAS Connect AB och SAS Link AB - eller att man slår ihop SAS Connect och SAS Link och kallar det "Nya" SAS AB med sin egen administration och huvudkontor i Köpenhamn eller Stockholm. Dotterbolagen som SGH, SAS Technical och SAS Cargo säljs eller sätts i konkurs (mest troligt för SGH) och det s.k konsortiet "SAS main" upplöses helt enkelt och SAS är kvitt sina avtalsproblem med SPG. Oklarheter kommer naturligtvis att finnas för vissa överflygningsrättigheter till Ryssland men det känns inte som ett stort problem för tillfället. För USA-trafiken behövs bara godkännande från amerikanska FAA. Kanske också SAS Eurobonus som idag är ett fristående bolag (AB) säljs till högstbjudande för att få in pengar att ge till långivarna. Om så kan naturligtvis "Nya SAS" göra ett nytt avtal med Eurobonus AB.

Obs detta är gissningar på möjliga scenarion.
pf
2022-05-27 13:43:40
SV: Hur länge klarar sig SAS
Gisser

Skal man anta det settes ned en eller annen form for kurator, eller administrator. Gjerne en dommer, denne må først utrede om det er grunnlag for fortsatt drift. Om ikke legges firmaet ned, altså konkurs.

ER det bedømt til videre drift, vil nok dotterbolagene stanne opp, i SAS's tilfelle bl.a. Connect og Link. For, det er SAS "Main" som er i økonomisk trøbbel, Connect og Link har "en kunde", Main. Innhyring stanner opp.

I Sverige, skal det være en ny Lag om Rekonstruksjoner på gang.

Men, dersom flere fly er på vei over til Connect og Link, vil færre og færre fly være igjen i Main ved en rekonstruksjon. Normalt vil få av disse, avhenging av eierskap og avtaler, fly videre for SAS skulle rekonstruksjonen være positiv.

Slik jeg forstår det, kan en rekonstruksjon ta opptil 12 måneder, den blir normalt vurdert 3 mnd av gangen.

Er det langt bedre jurister der ute enn meg, som inte er jurist, v.g. korriger meg !
Rekon
2022-05-26 20:26:41
SV: Hur länge klarar sig SAS
Vad sker vid en eventuell rekonstruktion?
Stannar all aktivitet inom bolaget, eller kan vissa delar fortsätta?
Kan Connect fortsätta att operera, när de köper tjänster från SK i form av Admin, planning, ground handling etc?
Det förutsätter ju att dessa funktioner i SK fortsatt tillåts att arbeta?
Kan man gå in och säga att just Flight Deck och Kabinen ska sitta hemma?

Verkar som att tiden är knapp för SAS. Deras "SAS Forward" verkar ju inte gå vidare, och med en kommande förlust för Q2, och många tusen inställda avgångar i sommar (dyrt) så blir ju Q3 säkert ingen rolig visa heller.
Yo
2022-05-25 12:49:29
SV: Hur länge klarar sig SAS
@acer , både AF och LH har båda åtnjutit ca 40 miljarder vardera i statsstöd.
Resterande ca 50 miljarder i båda bolagen är lån , LH betalade tillbaka ca 35 miljarder i dec genom nyemmisioner som de hade under hösten.
Att båda dessa bolag skulle klara av sina lån utan problem är minst sagt roande.
Acer
2022-05-25 12:39:28
SV: Hur länge klarar sig SAS
Svar The Viking. Jag ville bara påpeka att även AF-KLM får hjälp från statligt håll.

Men jag håller absolut med dig om att det bästa för SAS del vore en rekonstruktion. Staten bör inte gå in med mer kapital i detta (uppenbarligen) svarta hål.

Svar @Acer. Jaha och? Även SAS har haft privata investerare som deltagit i nyemissioner. Fråntar inte på något vis det faktum att det är staterna som dragit det tyngsta lasset. Vilket även gäller i fallet AF-KLM.
@Acer
2022-05-25 09:25:54
SV: Hur länge klarar sig SAS
Acer, du har ” glömt” behändigt nog att franska rederi giganten CMA CGM går in och köper aktier motsvarande runt 9 % av bolaget. Aktie emissionen vill man utföra för att betala tillbaka covid19 lånen.
Du verkar läsa nyheter ganska selektivt.
The Viking
2022-05-25 09:13:03
SV: Hur länge klarar sig SAS
sv. Acer, Okej, då hade jag fel om AF, beklagar. Tycker det är trist att sånt här får pågå.
Men menar fortfarande att LH, BA, KLM och även AF har mycket större potential att bli lönsamma ganska snabbt än vad SAS har.
Främst är alla dessa bolag urstarka på långlinje segmentet, där SAS är svaga.

Tycker du att SAS ska få fortsätta som vanligt, som ett bolag på dekis och konstant på ruinens brant, ett flygbolag som inte har råd med någon utveckling, och som varje/ vartannat år. står med hatten i handen, och ber om mer pengar.Är det verkligen rimligt att vi skattebetalare ska hålla bolaget under vingarna.
Vore det inte bättre att riva av plåstret och låta bolaget återuppstå genom en rekonstruktion, så att SAS har en verklig chans att bli ett framgångsrikt flygbolag.
Acer
2022-05-24 19:29:02
SV: Hur länge klarar sig SAS
”Skillnaden på SAS och bolag som LH och AF/KL är att dom bolagen kommer att klara sig i framtiden utan ytterligare tillskott eller statsgaranterade lån.”

Enligt artikel i dagens DI vill Air France ta in cirka 24 miljarder kronor i en nyemission. Detta genom en företrädesemission om 1,928 miljoner aktier till befintliga aktieägare mot kontanter alternativt kvittning av fordringar på bolaget. Flygkoncernens största ägare franska staten avser teckna aktier i sådan omfattning att deras ägarandel om 28,6 procent behålls. Även den nederländska staten har aviserat sin intention om att delta i relation till sin ägarandel, om landets parlament godkänner det.

Verkar inte som du har så bra koll ”The Viking”
svsv@a Mick
2022-05-23 21:15:42
SV: Hur länge klarar sig SAS
Det är tydligt att du ingenting har emot att höja alla möjliga skatter för att stödja bolag som inte kan klara sig i konkurrensen.
Inga bolag ska få leva på bidrag från skattebetalarna, om bolaget inte går runt måste det dö.
.
2022-05-23 14:41:03
SV: Hur länge klarar sig SAS
En kommentar angående Norwegians Svenska bolags konkurs.

Signe: Statsstödd konkurs - av Norska staten som gått in med pengar i det Norska bolaget. Märkligt att det ska vara så lätt att undfly kostnader som i detta fallet drabbar Svenska skattebetalare med 6,8 miljoner kronor.

Förutom dessa belopp minskade statens inkomster när personal blev arbetslösa och betalade in mindre skatt.

Sv (@sv.Mick)
2022-05-23 09:35:02
SV: Hur länge klarar sig SAS
Vi har tydligen olika syn på saker och ting!

Hur många företag och branscher som normalt skriker högt att stat och kommun inte skall interferera i privat verksamhet. Nu helt plötsligt under pandemin kräver att vi skattebetalare skall supporta dem och betala ut stöd till dem. Pengarna kommer från av jag och du inbetald skatt.

För att samhället skall fungera i alla lägen har vi fått tydliga bevis på att det inte fungerar med enbart privata företag som aldrig behöver stöd.

Staten är vår allas försäkring att vi klarar svåra situationer!

Privat verksamhet klarar sig inte alltid utan stöd även om man själva påstår det. Varje år går också många privata företag i konkurs där stora kostnader faller på staten.

The Viking
2022-05-22 12:43:01
SV: Hur länge klarar sig SAS
Sv.sv@ Mick
Samhällstjänst…jo, tjena…
Skillnaden på SAS och bolag som LH och AF/KL är att dom bolagen kommer att klara sig i framtiden utan ytterligare tillskott eller statsgaranterade lån.
SAS, som bolaget ser ut idag kommer inte att klara sig utan återkommande påfyllningar av kassen.
Därför är det att slänga pengar i sjön att fylla kassen upp.
Därför kommer Danmarks och Sveriges regeringar inte att få göra detta för EU, tack o lov.
@sv.Mick
2022-05-22 12:24:22
SV: Hur länge klarar sig SAS
Samhällstjänst..tjena, man tackar..
SAS är idag ganska långt ifrån att ha den betydelse som bolaget hade förr.
Det är inte på något sätt rimligt att skattebetalarna ska stå för notan för detta otroligt illa skötta företag, igen och igen.
Skandinaviens Alitalia ska inte ha möjlighet att få kassan fyllt på av skattebetalarnas varje/ vartannat år.
Om inte ledningen kan få SAS Forward igenom, återstår bara rekonstruktion
Lease
2022-05-22 11:20:05
SV: Hur länge klarar sig SAS
Många bolag har omförhandlat sina avtal för flygplansleasingar. Norwegian gjorde en rekonstruktion under pandemin, flyr flyger med paybythehour deals. Men SAS sitter passiva i båten och gör ingenting. Man betalar gärna sina dyra leasingkostnader till div leasingbolag.

Någon tjänar mycket pengar på SAS.
thomas
2022-05-22 10:13:59
SV: Hur länge klarar sig SAS
Svenska staten har redan inlämnat en reservation om mer stöd, troligen för att wallenbergarna har slutat stödja, det är det nya. Däremot har inte Danska staten flaggat. Oavsett hur det ser ut och kommer att utmynna är läget inte givet längre.
Det är dessutom billigare att starta ett nytt Svenskt bolag. Det skulle ha gjorts för länge sen.
Jo men
2022-05-22 09:33:04
SV: Hur länge klarar sig SAS
Samhällstjänst, jo tjena, pengarna flödar till leasingbolagen. Det finns inget värde i ett flygbolag.
Puckelbro
2022-05-21 18:51:00
SV: Hur länge klarar sig SAS
Det finns gott om "bakvägar" att smussla in skattemedel i SAS genom. Den vanligaste torde vara att olika offentliga aktörer "betalar vad det kostar" med motiveringar som att endast SAS gick i just rätt tidsintervall (typ fem minuter) och liknande. Så hoppet om skattemedel per se ska man nog inte ge upp.

Om detta sedan räcker för att kompensera för personalens totala motvilja mot att bidra får vi se. Jag upphör aldrig att förundras över hur bekanta inom SAS koncernen resonerar. Allt på den firman verkar cirkla runt hur man ska slippa jobba och få så mycket förmåner till sig själv som möjligt. Bara "rättigheter", inga spår av "skyldigheter" och ingen verkar se problemet. Lycka till med att få någon att investera egna pengar i det.

Sv @Mick
2022-05-21 14:46:30
SV: Hur länge klarar sig SAS
EU kommer att tillåta tillskott av på samma sätt som Lufthansa mflr. fått betydande tillskott från sin sina ägare staten.

Bolagen sköter en en samhällstjänst och pengarna hamnar inte i privata fickor.

Svenska staten har redan förlorat stora belopp i samband med rekonstruktionen av Norwegian och BRA utan någon chans att få tillbaka några pengar. I SAS där man är delägare finns möjligheten att få tillbaka pengar till stat och kommun.

Alla bolag i Sverige som går i konkurs och rekonstruktion görs kostar oss skattebetalare pengar. Utländska bolag är värst. Chansen att få tillbaka några pengar är ytterst begränsad.

Tänk på helheten.
@Mick
2022-05-21 09:25:19
SV: Hur länge klarar sig SAS
Ja historisk har det varit så som du skriver, men det kommer knappast att hända den här gången, främst för att EU inte tillåter detta, tack o lov.
Mick
2022-05-20 23:12:05
SV: Hur länge klarar sig SAS
Ja håller helt med det måste göras om MEN då bråkas det ju som bara den när bolaget försöker göra om.Hotas m strejker mm.Sjukt hela grejen.Lägg ned.
Mick
2022-05-20 23:07:46
SV: Hur länge klarar sig SAS
Åter igen.SAS klarar sig alltid på något konstigt vis.Grejen är att staten går alltid in och ”räddar”
Det gör dem tyvärr inte med andra bolag.
...
2022-05-20 21:20:03
SV: Hur länge klarar sig SAS
Information från SPFs facebooksida 2022-05-19:

" Vem tjänar pengar i djungeln?
Leasing av flygplan är en djungel som är svår att tränga in i. SAS flygplan ägs inte av SAS direkt utan flyttas på papperet mellan olika bolag som ofta har sin brevlåda i skatteparadis. Medan SAS officiellt beklagar sig över dyra leasingavgifter flödar pengarna ut från bolaget efter en plan man helst håller tyst om.

På bilden kan man se en skylt som sitter i ett av SAS flygplan. Man kan se att flygplanet leasas i flera steg, där varje steg självklart ska ha sin del av kakan. Vilka som egentligen står bakom de olika bolagen och tjänar pengar på detta är höljt i dunkel. SAS har under de senaste årtiondena fått stora summor i statsstöd och genomfört sparprogram efter sparprogram internt, samtidigt som man inte lyckats driva bolaget med vinst. Någon eller några tjänar pengar på SAS men frågan är vem? Kanske något för granskande journalister att undersöka? "
thomas
2022-05-20 16:17:13
SV: Hur länge klarar sig SAS
Sas är verkligen trängt i ett hörn av alla, men vdn och ledningen tar ingen risk de har försett sig oavsett utgång
@Mick
2022-05-20 15:33:30
SV: Hur länge klarar sig SAS
SAS klarar sig alltid påstår du. Men bolaget har aldrig varit i en djupare kris än vad man är i nuläget.
Bolaget behöver rekonstrueras.
Danmark och Sverige lider under sosse styre i nuläget, tack o lov är båda minoritets regeringar. Så
Inte troligt att skattebetalarna tvingas på en massa värdelösa SAS aktier
@YO
2022-05-20 13:21:30
SV: Hur länge klarar sig SAS
LH och AF/KLM klarer av att betale ränta på sina lån. Detta har tydligen inte SAS råd med. Om vi skattebetalare blir tvungna att ” hjälpa” SAS återigen då kommer det inte bli sista gången. Bolaget kommer att stå med hatten i handen gång på gång och be om fler pengar. SAS behöver göras om helt, för att ha en chans. Annars blir det bye bye til ” Skandinaviens Alitalia ” SAS har inte den betydelse det engång hade.
LLA
2022-05-20 12:09:43
SV: Hur länge klarar sig SAS
@Yo. Både LH och AF/KLM har betalat ränta löpande på sina statliga lån och börjat amortera tillbaka på lånen. SAS har nyligen kommunicerat att de inte har råd att betala räntor på sina lån och att upplupna räntor nu successivt ökar på de befintliga lånen.

Det ser mörkt ut för SAS. Enda sättet att få in mer pengar eller minska skulderna är att göra nyemissioner eller att omvandla skulder till nya aktier. Kanske aktiekursen isåfall droppar ner till nivåer under 5 öre?
Äpplen och päron
2022-05-20 11:26:40
SV: Hur länge klarar sig SAS
@@Rune, nej det går inte att teckna avtal med SPG så det har du rätt i. Däremot Spf, för Sverige. Prova gärna be unionen, Saco, transportarbetarna etc teckna avtal med SAS för piloterna, de tänker inte ta i det med tång. Vad finns kvar? Spf.
Yo
2022-05-20 10:50:13
SV: Hur länge klarar sig SAS
Lite roligt att du refererar till gänget i EU , dvs samma gäng som gett ok till de gigantiska belopp som betalats ut till AF och LH -2020/2021.
@Rune
2022-05-20 10:31:58
SV: Hur länge klarar sig SAS
SPG kommer att bli helt irrelevant i nya SAS, Ingen kommer vilja teckna k- avtal med dom…
thomas
2022-05-20 10:28:22
SV: Hur länge klarar sig SAS
Wallenbergarna är inte pressade alls, de har redan deklarerat att inget mer kapital ska satsas i SAS. Detta oavsett om SEB är inlösande bank för SAS flygbiljetter.

En sån stark finansiell aktör som Wallenberg kan aldrig pressas i nåt hörn, för nåt forward eller nåt facks krav. Lånen kan ju tas tillbaks vid en konkurs av värden i konkursboet som slottar, flygplansvärden namnet etc, det finns större värden i en slakt än i ett operativt SAS. Wallenbergarna kan räkna.
Rune
2022-05-20 08:56:08
SV: Hur länge klarar sig SAS
Wallenbergarna driver en mediapolitik för att påverka SPG att gå med på försämringar i "SAS Forward".
De är djupt involverade i SAS flygplansleasingar och stora lån i SEB så de kommer krypa till korset, bättre att lägga in lite till än att se allt gå förlorat.
thomas
2022-05-20 08:09:36
SV: Hur länge klarar sig SAS
Det här är nog bolagets hårdaste bakslag,
Wallenbergarna är ju borta, vem ska gå in med kapital från det privata? Det handlar om mångmiljard belopp när aktien kostar 1 sek. EU gör helt rätt i solidaritet med andra operatörer.
En strejk står inför dörren. Ska staterna överhuvudtaget gå in i detta läge?
SAS har haft ett förträffligt läge med stater som ägare och de kapitalstarka wallenbergarna, men en är borta nu och troligen även svenska staten, då blir frågan om danskarna ska ta över helt.
Sverige är en egen marknad som borde ha ett eget flygbolag som tillvaratar Svenska intressen.
Mick
2022-05-19 23:12:55
SV: Hur länge klarar sig SAS
Men herregud SAS klarar sig alltid.Meningslöst ha tråd om det ens.
Gunnar
2022-05-19 21:07:57
SV: Hur länge klarar sig SAS
Inte mycke länge. Kassan är redan snart tom.
pf
2022-05-19 20:57:38
SV: Hur länge klarar sig SAS
Når noen ligger på dødsleiet, så ønsker man jo at den klarer seg-

Er det ikke håp, så vil man at vedkommende ikke skal ligge å pines lenge !
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev