Tråden startades av: Daniel  2023-01-28 09:28:26
Varför mellanlanda med DK1516 i Billund?  
Jag noterar att DK1516 Molde - Gran Canaria alltid mellanlandar i Billund på sin väg till Gran Canaria. Men är det för att plocka upp resenärer eller vad beror det på? Söker man resor på Spies så finns det inga resor vid aktuell avgång från Billund. Mellanlandning pga tankning tycker jag är väldigt konstigt eftersom en A321 rimligtvis borde klara sträckan Molde - Gran Canaria på en tankning. Eller är det så att man mellanlandar för att fylla på med varor och mat eftersom Billund är bas för Sunclass Airlines?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Daniel
2023-01-29 15:27:30
SV: Varför mellanlanda med DK1516 i Billund?
@sv Daniel - Sunclass Airlines har sin huvudbas i Köpenhamn. Därutöver har de bas för personal i Malmö, Göteborg, Stockholm, Oslo och Billund.
Med Insyn
2023-01-28 21:39:48
SV: Varför mellanlanda med DK1516 i Billund?
Det är ett tekniskt stopp med tankning som görs i BLL. Detta då banan i MOL är för kort många av gångerna. Men dagar med god vindförhållanden så kan flygningen föras direkt till LPA utan stopp i BLL.
sv Daniel
2023-01-28 15:48:25
SV: Varför mellanlanda med DK1516 i Billund?
När blev BLL Sunclass bas?
pf
2023-01-28 15:36:06
SV: Varför mellanlanda med DK1516 i Billund?
ENML har en TORA på ca 2100 m

midlertidige restriksjoner mulig, kan noen sjekke NOTAM ?
BAX
2023-01-28 12:37:41
SV: Varför mellanlanda med DK1516 i Billund?
Min gissning ( som kan vara felaktig) är att Molde har begränsningar i sitt bansystem som förhindrar start med MTOW. Banan i sig är ganska lång men jag får intrycket att tillgänglig banlängd är förkortad.
Ehrmantrout
2023-01-28 12:35:21
SV: Varför mellanlanda med DK1516 i Billund?
Det gick utmärkt flyga A321 från Sal till Göteborg i 7 timmar !
Lucas
2023-01-28 12:24:06
SV: Varför mellanlanda med DK1516 i Billund?
Gissar nu men crewbyte? Flyget flyget LPA-MOL-BLL-LPA och crew kan inte flyga alla sektorer. De behöver ha crew som sover på LPA pga tidtabellen och då kan den besättningen flyga LPA-MOL-BLL så behöver de inte ha crew i Molde och att Billund är en bas.
pf
2023-01-28 10:49:03
SV: Varför mellanlanda med DK1516 i Billund?
Har ikke dypdesjekket, men kan det være så at man ikke kan starte med full last fra Moldes korte runway Altså fuel-stopp.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev