Tråden startades av: Lage Larsson  2024-03-17 07:52:42
Ekonomi: SAS vs Ryanair 
Om vi lägger SAS och Ryanairs årsredovisning bredvid varandra, vilka poster på utgiftssidan är det som skiljer sig så markant och vilken underleverantör/er är det som dränerat SAS under alla år?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

thomas ktq
2024-03-17 12:26:07
SV: Ekonomi: SAS vs Ryanair
Kringtjänster inbringar inte så mycket, det finns statistik på.
Men varför säljer inte SAS kringtjänster, försäkringar ansluts buss tågbiljetter taxi, kontant kort till landet de trafikerar, centrala hotell bättre billigare och mer lättnavigerat än bokningssajterna etc
Varför använder man inte sina egna boknings system effektivare
säljer last minute upgrade etc. och fyller sina flyg fullt ut. Nej detta kräver arbete o nej det kan vi inte syssla med för då kan vi riskera att svettas.

Brist på kreativitet är ödeläggande, nej man fortsätter förlora pengar och ledningen håvar in enormt mkt betalt år från år. Alla tillskott utifrån äts upp snabbt och effektivt.
Krassa fa
Advokaten
2024-03-17 12:22:27
SV: Ekonomi: SAS vs Ryanair
Ryanair är också listade hos ARN (Allmänna reklamationsnämnden) då de inte gör rätt för sig. De har funnits på listan länge.

Skall vi tillåta bolag som lurar kunder?



Anko von Carlzon
2024-03-17 10:39:47
SV: Ekonomi: SAS vs Ryanair
Största skillnaden ligger i enkelhet och stordriftsfördelar vs. komplexitet och dålig intjäningsförmåga. Ryanair har en helt okomplicerad produkt med point-to-point flygningar och en stora andel intäkter på kringtjänster till själva flygningen. Ryanair flyger därför flera korta sträckor upp till max 2-3 timmars flygtid viket gör att man kan producera ett stort antal flygningar med tillhörande kringtjänster som man kan ta betalt för. SAS som flyger flera långlinjer kan inte ta betalt 3-4 gånger så mycket för en resväska på en långlinje. SAS vill på samma gång vara en liten lånlinjeoperatör, en liten regional carrier och ett litet LCC - samtidigt! All denna komplexitet driver kostnader och orsakar låg produktivitet dvs lågt utnyttjande av flygplan och flygpersonal samt en mer kostsam overhead som skall styra denna komplexitet. Ryanair har ingen egen fraktverksamhet, ingen egen ground handling och inget bonusprogram att försvara.

Förmodligen kommer danska staten att kräva att SAS fortsätter vara allting samtidigt och detta kommer att visa sig igen inom ett år då penhgarna återigen tar slut. Norwegian rensade bort allt komplext och har närmat sig Ryanair i affärstänkande. SAS går åt andra hållet. Problemet är bara att ingen kund vill betala fullt ut för denna enorma komplexitet med låg produktivitet och därför förlorar SAS pengar i alla delar.

Ryanair är helt enkelt ett flygbolag som växer och har en hållbar intjäning medan SAS (genom SAS styrelse) skall upprätthålla gamla dammiga traditioner och danska statens skyddande av Kastrup som en stor arbetsplats.
 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev