Tråden startades av: Sökande CC  2024-03-27 14:52:39
AAP/SAS ARN är det Connect eller Main? 
Sökt CC på ARN för SAS, tidigare flygande. Nu inbjuden till intervju på ett Arlandahotell nästa vecka. Annonsen gällde heltid eller timpol men timpolen nämns inte längre. Bolagsnamnet är bytt till ”SAS Skandinavia” vilket jag inte hittar på nätet. Börjar nu undra om det är ytterligare ett försök att maskera att detta är för Connect som jag vet har samma service och kollektivavtal men där men där många crew talar ganska dålig engelska och ingen skandinaviska. Skulle bara gå dit om de inte nu ville att jag innan intervjun laddar upp en mängd dokument och referenser, och jag vet inte ens om det är den arbetsgivare jag vill ha eller den jag absolut inte vill ha. AAP svarar ej på Mail. Någon som lyckats få info eller som redan varit på intervju?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Kerstin
2024-04-03 08:47:17
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
Vad är main?
Sökande CC
2024-04-02 17:16:16
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
Någon av dem som var på dagens intervju (2 april) som kan berätta om det gällde Connect eller SAS main?
Leif D
2024-04-01 08:56:09
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
@Andreas. Så du menar att SAS med sitt enda flygbolag (till skillnad från LH Group, IAG och AF/KLM som har många flygbolag respektive holdingbolag) behöver ett separat holdingbolag? Möjligtvis skapar SAS en sammanslagning till ett dotterbolag som är ett enda flygbolag (gamla konsortiet, Connect och Link) och isåfall parallellt ett eller flera nya bemanningsdotterbolag för all flygpersonal. Ungefär som Norwegian och BRA. SAS kommer inte att köpa upp nya flygbolag inom de närmaste 5-10 åren.

Att behålla ett gammalt konsortium med flygpersonal där två av tre delägare lämnat (svenska och norska staten) och att resten av dotterbolagen blir oförändrade verkar vara en utopi för de som drömmer om gamla tider. Skall bli intressant att se vem som tingsrätten utser som ansvarig för rekonstruktionen som sker under svensk lag.
Andreas
2024-03-31 11:33:55
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
"Formellt är SAS AB ägare av alla avtal och rättigheter."

Fel. Det är flygbolaget Scandinavian Airlines System Denmark Norway Sweden (det som jag, enligt dig "felaktigt", förenklade till SAS Scandinavia), oavsett hur mycket irrelevant du skriver om bolagsform, historia osv.

Holdingbolaget SAS AB är inget flygbolag och är därför lika lite IATA-medlem som holdingbolagen International Consolidated Airlines Group S.A. (det som vi slarpellar "felaktigt" brukar kalla IAG) och Air France-KLM S.A.

Alltså skulle nedläggning få allt att kollapsa, likt för Swissair och Sabena, och man får börja om från början. Det är just den vägen man valt att _inte_ gå.

Däremot håller jag med dig om att det vore logiskt att byta formellt säte till Danmark.
Leif D
2024-03-31 09:18:05
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
@Andreas. "skulle kollapsa om bolaget lades ner" hävdar du i ditt inlägg. Ett konsortium är inget bolag utan ett avtal där flera bolag avtalar hur man skall samarbeta och äga olika saker tillsammans. Ibland kallas det aktieägaravtal. Om du läser om SAS historia i iSAS årsredovisningar ser du att det konsortium som du felaktigt benämner "SAS Scandinavia" egentligen heter "Scandinavian Airlines System Denmark Norway Sweden" och bildades för att de tre ursprungliga bolagen ABA (Sverige) DNL (Norge) och DDL (Danmark) skulle kunna samarbeta. Konsortiet hade då rollen som ett slags övergripande moderbolag. SAS bestod då egentligen av tre olika moderbolag. Senare har SAS ombildats och SAS AB är numera det egentliga moderbolaget med säte i Sverige.
Med den nya ägarkonstellationen finns ingen anledning att ha kvar en gammal förlegad bolagsordning med ett betydelselöst konsortium. Formellt är SAS AB ägare av alla avtal och rättigheter. Att ett par personalgrupper inom SAS vill ha kvar det gamla konsortiet bygger på en önskan om att fortsätta dela in personalen i ett "A-lag" och ett "B-lag". Konsortiet är precis som SGH, SAS Cargo och de andra dotterbolagen en del av SAS AB.

Naturligtvis kommer rekonstruktionen av SAS AB att bli omfattande. Byte av säte från Sverige till Danmark ligger i korten (utan att behöva betyda att nuvarande HQ flyttas omedelbart). En sammanslagning av flygande personal i ett och samma bolag i form att ett dotterbolag med bemanning som huvudsaklig uppgift är också sannolik. Det nya moderbolaget kommer att innehålla samordningsfunktioner inklusive AOC, markadsföring, inköp, försäljning etc.. Allt annat vore ett framtida ekonomiskt sänke och ett fortsatt internt kulturkrig i ett nytt och förhoppningsvis framgångsrikt SAS.
Andreas
2024-03-31 08:26:09
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
Leif D, du gör en fundamental tankevurpa. Varför skulle det vara likhetstecken mellan bolagets existens och konsortieavtalet i de former som tidigare existerat genom åren? Avtal är bara att skriva om. Ett icke-problem.

För övrigt har du fel om IATA-koden SK. Den tillhör bara SAS Scandinavia som i sin tur wetleasar från SAS Connect och SAS Link så att deras flygningar på de flesta sätt ser ut som SK-flygningar mot kund. IATA-medlemskapets koppling till SAS Scandinavia gör att alla avtal med andra flygbolag, resebyråer osv. skulle kollapsa om bolaget lades ned. Ett helt otänkbart scenario.

Varför skulle investerarna köpa SAS under Chapter 11 för att sedan lägga ned allt det värdefulla och börja om från början? Det är ju just för att undvika just detta som SAS går igenom Chapter 11 och nu svensk rekonstruktion. Hade man valt konkursalternativet skulle det ju bli som när Swissair ersattes av Crossair eller Sabena av Delta Air Transport.
Leif D
2024-03-30 17:28:07
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
@Andreas och SK. Hur menar ni att de nya ägarna skall fortsätta driva företaget med en gammal bolagsstruktur som innehåller ett gammalt konsortievtal som bygger på ett samarbete och plikter mellan danska, svenska och norska staten? Att kalla denna frågeställning som en "konspirationsteori" är mycket magstarkt. Istället för att skjuta på "the messenger" - hur tror ni två oroliga anställda (?) att den nya bolagsstrukturen kommer att bli? SAS förluster fortsätter och accelererar med nuvarande ineffektiva upplägg.
Andreas
2024-03-30 09:55:15
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
Jag är helt enig med SK. Leif Ds teori verkar vara baserad på ett argument, historiskt ägandeskap, som är helt ovidkommande.

Ett riktigt lågvattenmärke att presentera konspirationsteorier som fakta och sprida obefogad osäkerhet i en tråd där en arbetssökande önskar svar på en konkret fråga.
Leif D
2024-03-30 09:47:14
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
@SK. "SK" är inte namnet på ett AOC. "SK" är en kod som ges ut av IATA som även kan ges ut till icke-IATA-medlemmar. SK heter också flygningarna med Connect och Link och andra ACMI. ge oss gärna ett argument varför SAS skall eller kommer att behålla det gamla förlegade konsortieavtalet. För att ett konsortium skall fungera behöve flera avtalsparter i avtalet. Det har ingåtts en typ av "konsortieavtal" mellan de nya investerarna men detta handlar mer om ett aktieägaravtal. Glöm gamla SAS-konsortiet. Det blir historia. Frågan är bara hur bolagsstrukturen nu kommer att ändras i samband med den pågående rekonstruktionen av SAS AB. Vilka dotterbolag kommer nya SAS att behålla, avyttra eller likvidera? Vilka bolag slås ihop? Många frågor att ta sig an för den person som tingsrätten utser till ansvarig rekonstruktör när ansökan godkänns. Vad jag sett i pressen och i pressmeddelanden från SAS är ansökan inlämnad men ännu ej formellt godkänd.

SK
2024-03-29 19:31:38
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
Det gamla konsortiumavtalet är i sammanhanget irrelevant. SK är ett AOC med en relativt välfungerande operativ organisation (betydligt mer än Connect och Link som ännu efter flera år har stora problem med bl.a. träningsplanering och att uppfylla diverse krav i kollektivavtalet) och bulken av produktionskapacitet i koncernen. Kostnaderna knutna till AOCt är jämfört med andra flygbolag låga och den snabbt minskande skaran äldre piloter med de högsta lönerna (som dock är långt under Norwegians löner) kan ändå inte göras av med då den nya LAS-listan är gemensam för alla plattformar i alla tre länderna.
Leif D
2024-03-29 08:10:06
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
@SK. Så du tror - menar tror - att de nya ägarna kommer att behålla ett konsortium inom det nya SAS som bygger på ett avtal mellan tre före detta ägare? Bolagsformen konsortium är helt förlegat i ett nytt modernt flygbolag så detta kommer att upplösas. Konsortiet var en följd av att ägandet och verksamheten i det gamla SAS skulle planeras efter formeln 3/2/2 där Sverige stod för 3 och Norge/Danmark 2 vardera. Kanske du hoppas på att Frankrike och Nederländerna skall ta över Sveriges och Norges andelar?
SAS nuvarande förluster i befintlig verksamhet beror till stor del av 3/2/2-tänkandet.
SK
2024-03-28 21:12:07
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
Som de andra säger är SAS Scandinavia det gamla flygbolaget, där det alltid varit krav att tala ett skandinaviskt språk - har dock för mig att det är borttaget nyligen förutom för long haul. Internt kallar vi det SK för att differentiera från Connect och Link.

Lyssna inte på Leif - SK kommer finnas kvar länge. Betydligt mer troligt att Connect läggs ner och personalen förs över till SK, med tanke på bristen på flexibilitet med flera små plattformar som inte kan samoperera (dela flygplan, personal mm). Kollektivavtalen för den flygande personalen är lika för SK och Connect, och just nu harmoniseras procedurer, manualer, träning med mera och lokalerna på flygplatserna slås samman.
Leif D
2024-03-28 09:22:04
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
@Ebba. "SAS Scandinavia" eller det gamla konsortiet (enligt årsredovisningen heter det "Scandinavian Airlines Denmark-Norway Sweden") som det handlar om kommer inte finnas kvar när rekonstruktionen är klar. Varför skulle AF/KLM satsa på ett gammalt förlegat konsortium (juridisk term) som bygger på ett gammalt avtal mellan staterna i Sverige, Norge och Danmark?
Ebba
2024-03-27 21:23:49
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
”Original” SAS heter SAS Scandinavia. Det borde alltså inte vara Connect eller Link som det gäller i ditt fall. Jag vet att SAS Scandinavia kommer erbjuda fastanställnibgar till de som precis börjat i timpolen, så möjligheten att de erbjuder fast anställning redan från start i SAS Scandinavia kanske finns? AAP är helt värdelösa enligt mig men gå på intervjun och se till att få ett klart svar vilket bolag det gäller.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev