Tråden startades av: Burritowings  2024-04-05 16:28:10
Blött gräs 
Hej,

Har för det mesta bara landat på asfalterade landningsbanor under min tid som pilot men funderade kring en sak med gräsbanor om man ska flyga SEP.


Ni som ofta flyger gräsbanor, hur brukar ni göra när det regnar och är blött? Går det fortfarande att flyga på som vanligt eller är det bara att rulla in maskinen i hangaren igen?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

asd
2024-04-11 20:15:24
SV: Blött gräs
jag skulle starkt rekommendera dig att ta kontakt med en klubb eller banansvarig på den banan du fundrerar på och fråga hur den är när det är blött, vissa banor klarar sig väldigt bra när det regnar och andra övergår mer till träsk. om du har något grässtråk i närheten så kan du ju åka ut till det och gå runt lite på det efter en regnperiod och göra en egen fältkontroll.
Jag har till och med varit med om en klubb som hade en karta över banan där vissa områden var rekommenderade att undvika vid regn eller om det regnat nyligen. jag har också varit på banor som inte nämnvärt påverkas av regn (bana på höjd med sandig jord). det kan skilja JÄTTEMYCKET på hur dom beter sig. vissa banor mer eller mindre stänger under vintern pga av att dom blir ganska oanvändbara när det är blött och passar bättre för värme och solflygningar.
Gräsklipparen
2024-04-08 06:59:11
SV: Blött gräs
Nej men det är lite tråkigt att åka av för man inte kan bromsa. Det tar tid att skriva rapporter. Finns tillräckligt många top-guns som tror de kan ta ner en överlastad 1-ton maskin på 450m blött gräs. Tyvärr brukar de hamna i havkoms statistik.
Solovår
2024-04-06 19:58:41
SV: Blött gräs
Men Jösses!!!
Flyger ni bara när solen skiner också? Typiskt 08-or som måste ha asfalterade banor,helst ett par km lång
Gräs
2024-04-06 16:27:56
SV: Blött gräs
Det är ju främst på våren och hösten som det periodvis kan vara så mjukt att det inte går att att använda gräsfält eftersom man kör fast och/eller förstör fältet med hjulspår. Är man osäker får man kolla med någon fältansvarig eller annan som varit där nyligen, (kolla SVFF eller klubbhemsidan för instruktion). Under sommaren är det sällan några problem med att fältet är för mjukt. Om gräset samtidigt är högt så blir rullmotståndet högre så då är det extra viktigt att skapa lite extra marginaler och vara beredd att avbryta om det känns för tungt/ marginellt. Blött gräs blir också halare så man får vara beredd på att bromsförmågan blir sämre än torr bana, flyter man för långt är det då bättre att gå runt! Annars är det inga större problem även om det är lite blött!
sv C172
2024-04-06 12:29:42
SV: Blött gräs
Banlängden har stor betydelse, så klart.
C172
2024-04-05 21:44:03
SV: Blött gräs
Det går utmärkt att flyga från/till blött gräs sålänge du vet att marken bär. För mig man ska räkna på 20% längre rullsträcka vid landning. Men det är inte värre än att landa på en hård, skottad frusen bana. bromsa lungt och se till att utnyttja banlängden.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev