Tråden startades av: Insider  2011-10-15 10:04:55
ACR-LFV upphandlingar! 
Hörde enligt säker källa att LFV tappat ytterligare ett torn...Trollhättan.

Ngn som vet hur det går i Göteborg m Säve och Norrköping?
Snart kanske man får börja ta ACR på allvar?!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Fl
2019-03-27 10:51:16
Re:@lfv
15 hem till tmc,t! Nej skulle inte tro det!
Kalle
2019-03-27 10:09:41
Re: LFV 2019-03-26 22:51:36
Skulle 15 flygledare ha kommit hem till Stockholm TMC i år?! Nej det är ju inte sant. Möjligen om man räknar på hela LFV och tar perioden 2018-19. Då har det nog kommit hem några av de flygledare som LFV för några år sedan utbildade men inte ansåg sig behöva. Dom hade ju initialt inga planer på att flytta men tvingades, det är lite skillnad (hur tror du deras tankar om LFV går...?)
Sen har vi några enstaka som kommer hem för att nyttja sina föräldradagar innan nästa utlansäventyr.
Visst, man kan välja att blunda för problemet att Sverige står längst ner på listan över länder man vill jobba i men det är inte speciellt konstruktivt.
Säkert kommer en del av de flygledare som flyttar till Hong Kong o öknen tillbaks om några år men det hjälper ju inte oss nu...!
Det är heller inte självklart att dom kommer tillbaks till Sverige när behovet är så stort i närområdet.
@LFV
2019-03-26 22:51:36
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Ja 9 kanske drar till Hkg men samtidigt kommer det tillbaka ett femtontal från utlandet, gräset är inte alltid grönare på andra sidan men man vill sällan visa hela bilden, eller?
FL ES
2019-03-26 18:52:55
SV: ACR-LFV upphandlingar!
@Niklas
Backa in i framtiden är precis det som RTS innebär, vakna upp ur dina fantasier. Det blir inte billigare, effektivare eller säkrare. Politiker, FM och utländska ANSP har börjat förstå vilken flopp alltihop är. Pannkaka med sylt och grädde de lux.
Niklas
2019-03-26 13:02:44
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Här kommer den världsunika produkten RTS in. Vår räddning för både säkrare och effektivare flygtrafiktjänst. Vi kommer snart halvera behovet av flygledare. När vi kan flygleda 3-5 flygplatser från en position så är mitt mål uppnått. Håller tummarna att Transportstyrelsen påskyndar framtida godkännanden. Sverige ligger längst fram och jag brinner för detta unikum. Här backas det inte in i framtiden.
FL sedan många år
2019-03-26 12:00:36
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Utöver de 9-11 flygledarna från ESOS så försvinner 8-10 flygledare från ESMM och lika många från EKDK. Hur många har sagt upp sig i de torn som "drabbas" av RTS? 5-6 stycken?
Ett stort behov och många pågående STORA rekryteringar utomlands gör läget än värre.
Sen har vi ökande pensionsavgångar som är fler än dom vi kan utbilda...
Redan innan alla dessa problem så var bristen stor på våra centraler och ute i stort sett alla torn.

Oavsett minskat inrikesflyg och en förmodad kommande lågkonjunktur så lär det bli förseningar som vi tidigare aldrig har sett. Som vanligt lär det bli vi flygledare som får kritiken och det är oerhört frustrerande.

Gör man detta till en "min pappa är starkare än din pappa", "SAS är bättre än Norwegian", "Boeing är bättre än Airbus", "LFV är bättre än ACR"-fråga så är man helt fel ute!
Problemet är att alla "förståsigpåare" menar att ända vägen är effektivare och billigare. Nu har nog ändå de flesta (så smått även EU) förstått att billigt inte nödvändigtvis är bättre.
LFV
2019-03-26 11:29:38
SV: ACR-LFV upphandlingar!
LFV har stora problem, är ju 9 tmc flygledare som drar till hkg nu... så lär bli tufft franöver
Johansson
2019-03-26 10:42:22
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Varför billigare..?! Vi har ju redan facit! EUs besparingskrav pga flygbolagens lobbying syns tydligt nu. Absurda förseningar över hela Europa och nu i år även i Norden.
En "lillgammal" övertro till "marknaden", där nyliberalerna tror att enda sättet är "billigt".
Fler arbetsgivare...? I en värld där flygledare är en bristvara så gynnas bara flygledare. En yrkesgrupp som väl ändå får anses ha det rimligt bra får en enorm möjlighet att få det ännu bättre.
Nej, det spelar ingen roll om arbetsgivaren heter LFV, ACR, SAERCO eller något annat, dom måste förhålla sig till att det är en stor brist på flygledare.
Fd FL
2019-03-26 10:02:17
Priserna för flygledning under press
Mer konkurrens och ny teknik driver båda prispress på flygledning. För kunderna är det bra med större konkurrens och nya arbetssätt. För arbetstagarna är det en ny framtid man står inför. Utveckling är både bra och dåligt. Det enda vi kan vara säkra på är att det inte går att backa in i framtiden.

Hur många providers finns det plats för i Norden? Tidigare antalet i länder. Men nu!
Anders
2019-03-26 09:26:24
Spanska Saerco har stora planer
Spanska Saerco, bolaget som vann uppdragen i Norge (Kristiansand och Ålesund) har meddelat att de är intresserade av en expansion i Norden. De har sagt i spansk och norsk media att de ska bjuda på alla uppdrag som kommer ut. Snart inte bara ACR och LFV på den svenska marknaden. Kanske bra det då vi är många inom kåren som kritiserar de svenska arbetsgivarna. Lägre priser än idag betyder omfattande effektiviseringar. I Norge måste Saerco ha räknat på en betydligt effektivare operation än vad LFV och ACR gjorde. Då det skilde sig stort prismässigt. Blir det en liknande utveckling i Sverige må tro?
Per
2019-03-24 22:24:22
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Svar Bertil. Så länge det inte är någon trafik på Sälen så kan någon AFISO vara SMA bejälplig. Vad mer än en radio behövs? Vad hände med de styrande damerna i Avinor flygledning för ett par år sen? Någon som kommer ihåg och varför fick de lämna. Flygledning är inte enkelt - eller hur Ronald Reagan.
Dir Wall Enberg
2019-03-24 19:16:22
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Det här visar ju bara på vilken nivå flygledare agerar, man undrar vilka krav som finns för att bli flygledare.
Bertil
2019-03-24 14:32:21
SV: ACR-LFV upphandlingar!
@Dalmas,
Inte kommer planerad trafik till Sälen att flyga till Borlänge istället. Om nu inte RTS skulle vara klart, vilket det finns stora frågetecken om, med tanke på att Linköping SAAB ännu ej är anslutet och godkänt. Då är det ju bara att dra dit en TLF kärra och utföra flygledning från denna.
FL sedan många år
2019-03-24 12:31:31
Re: Airexpress
Om du hade sett hur vår GD agerar hade du också insett hur omöjligt det är att föra fram problem.
Nej, det hjälper kanske inte så mycket att skriva här men många känner stor frustration över att inget görs.
Det är liksom inte första gången vi är i just detta läget! Oerhört tröttsamt och sen blir det vi flygledare som får skulden.
Om det är vi som kommunicerar dåligt eller svaga/fega mellanchefer spelar ju inte så stor roll, problemet kvarstår!
Personlig prestige är väldigt viktigt i Norrköping!
AirExpress
2019-03-24 10:01:42
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Det verkar som att flygledare är dåliga på att kommunicera om LFV och lokala chefer inte förstår vad som är problemet? Är det verkligen bättre att försöka förklara för flygintresserade på ett internetforum istället för att försöka formulera sig så att chefen förstår?
Ann
2019-03-23 20:20:45
Re FransH
Vet inte riktigt vad du tycker...? Du får nog omformulera dig!
Pelle
2019-03-23 19:23:26
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Tyskland har regelbundna restriktioner pga av personalbrist, åtminstone i den norra delen. Det är därför de ofta numera använder sin nattfrekvens redan på eftermiddagen. De kan inte öppna upp fullt antal sektorer.

FransH
2019-03-23 16:29:32
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Ann, blanda inte ihop saker, i Tyskland är allt bra för flygledare, det beror på trängseln i luftutrymet där nere i söder.
Anton
2019-03-23 15:14:18
Re:pussgurkan
Helt rätt. Man har offrat kärnverksamheten i Sverige genom att satsa allt på att sälja fjärrstyrning utomlands. Hade man lagt en tiondel av de pengarna på utbildning så hade vi sluppit restriktioner i sommar.
Ann
2019-03-23 13:01:08
Re: Undrande
Finns ingen officiell info om detta. LFV mörkar/förstår inte, lokala chefer vet inte hur dom ska agera. Något som GD lär bli smärtsamt medveten om när dom första journalisterna börjar ringa i juni/juli.
En trist utveckling där ingen kommer att ta ansvar och alla skyller på EU och flygbolagen.
Vi ser det redan i Tyskland där det redan nu (innan semestertider) är dagliga förseningar. Inget mot vad som kommer till sommaren.
Dalmas
2019-03-23 11:34:00
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Sälen!!! Scandinavian Mountain Airport (SMA) kommer enligt plan stå färdigt i november 2020. Tyvärr utan flygledning (lyssna på senaste Kaliber i P1 om fördyrade projektkostnader för RTS) så förstår ni nog var problematiken ligger. Linköping snart 3 år försenat! SMA kommer även bli utan stort shoppingcenter. Vart en del av statens 250 mkr skulle gå till. Borlänge får efter sommaren börja planera för ökad vintertrafik. Den närmaste kontrollerade flygplatsen sett utifrån från Sälen.

Den senast byggda flygplatsen i Norge (Rygge) för ca 1 miljard fick lägga ner efter några få år i drift. Snacka om slöseri med både pengar och miljö. Sälen?
Undrande
2019-03-23 10:36:44
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Var kan man läsa om restriktionerna i sommar, hittar bara info om omläggningen av huvudbanan på ARN och trång luftrum i Europa.
Pussgurkan
2019-03-23 00:16:05
Fd fl MMA
Vad grundar du det på? Umeå kommer att arbeta vidare som förut i rtc. Däremot kanske någon av de kan ta upp behörighet på någon annan flygplats också. Positionstiden för Umeå förändras inte. RTC är ingen mirakelmedicin för att minska petsonaltätheten. Inte ens i multipel om det någonsin blir godkänt. Lets face it. I Sverige är vi redan rätt så effektiva. Torn med eget TMC och militären hyfsat integrerat. Nu sparar man in på utbildning till den grad att vi får restriktioner i sommar, kör slut på befintlig personal, samtidigt som man satsar hundratals miljoner på ett högriskprojekt som RTC, med förhoppning på att kunna sälja det utomlands. Vi kommer aldrig kunna få tillbaka pengarna det här har kostat bara genom att fjärrstyra tornen.
FL sedan många år
2019-03-22 23:42:02
Re fd MMA
"så lite uppsägningar från de anställdas sida är bara hälsosamt."


Men det kommer ju inte direkt att hända. :D Det hade du vetat om du faktiskt hade varit en flygledare. Nice try! :D
Anders
2019-03-22 23:22:21
Till fd "flygledare" mma
Nej du var inte flygledare i Sturupstornet, lika lite som när du påstod att du jobbade i Arlandatornet! Fjantigt!
Bertil
2019-03-22 22:54:00
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Den ända RTC platsen som kan komma i närheten av lönsamhet är ju Sälen. Där har man ju sluppit att bygga ett flygleartorn.
fd flygledare MMA
2019-03-22 18:36:02
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Har svårt att se att Umeå som har 12 anställda när de går över till RTS kommer behöva tilldelas lika många man/kvinnor, nej, det kommer bli mindre personal med RTC så lite uppsägningar från de anställdas sida är bara hälsosamt.
Kul att se några av de verkliga orsakerna till att flygledare är emot detta med RTS komma fram nu också, precis som man trodde från början var orsaker.
FL sedan många år
2019-03-22 15:25:10
Re: Per
Du har rätt i det mesta du skriver i ditt sista inlägg men du skriver också; "Hellre delaktig i ett expansivt bolag än snart arbetslös eller deltidsarbetande i en fönsterlös central.... "

Tror du verkligen på det själv...? Tror du att någon flygledare i Sverige kommer att bli arbetslös de närmsta 20 åren? Nej det finns inga robotflygledare och RTS har i bästa fall (och inte ens LFV tror på det längre) en 30%ig besparingspotential. De pensionsavgångar som kommer framöver överskrider detta med marginal! Lägg därtill de som slutar som flygledare för att dom inte vill flytta till Stockholm och de som flyttar utomlands.


Per
2019-03-22 13:09:14
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Svar Jan S.

Att inte lägga ner centralerna ÖKC och Landvetter är ett tecken på att LFV och dess ledning inte orkar med att ställa om. I grannlandet Finland har man lyckats bra och nu bara centralen i Helsingfors-Vanta som driver hela det finska luftrummet. Otroligt effektivt av våra grannar.

För att flytta på fokus, omställningar, och rationaliseringar, nödvändiga sådana, så vilseleder LFV istället alla med sin satsning på RTS.

Hur man än vrider och vänder på affären RTS så går det inte att komma ifrån det faktum att besparingen rör sig om en mycket blygsam del av LFVs totala verksamhet och likaså svarar den för en blygsam del av flygtrafikledningens avgifter. De påtänkta flygplatserna för RTS (Swedavia x 4, Linköping och Sälen) som det nu investeras åtskilliga 10-tals miljoner lokalt och 100-tals miljoner centralt kommer inte att bli ekonomiskt hållbart. Dessa torn svarar bara för 5% av den totala kostnadsmassan i LFV och investeringarna är skyhöga för att på sikt som bäst uppnå ca 10% lägre kostnader för flygledningen i framtiden. När kommer finansdepartementet att reagera? Eller är det så illa att handläggarna på departementet inte kan räkna.

Detta blir mer och mer spännande.
Jan Snorén
2019-03-22 05:58:17
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Per, ditt troll.
Ska LFV lägga ner minst två centraler? Det finns bara två, som redan går på knäna pga personalbrist. Eller menar du Landvetter och ÖKC? Tveksamt.

Och när ska folk fatta att ett eventuellt införande av RTC inte kommer reducera antalet flygledare. Snarare tvärtom iom att det skall köras skuggdrift under en period, eller att folk inte kommer jobba 100%.
Flygledare i Sverige kommer inte behöva oroa sig för en anställning de närmsta 20 åren...
Bims
2019-03-21 22:59:50
SV: NRK
Ingen är nog mer glada än flygledarna att slippa dragiga lokaler antingen snorkalla eller pissvarma ständigt fyllda med flugor. Men det får inte ske till dagens oacceptabla pris och oförlåtliga samhällskonsekvenser. Därför protesteras det. Sen går det alltid att diskutera sämre möjligheter att sköta sitt arbete effektivt och miljövänligt men det är sekundärt.
Olle
2019-03-21 19:46:34
Re nrk
Glassigt..?! Driver du med oss?

Om man redan jobbar för en arbetsgivare man tycker är dålig så vill man väl inte också behöva flytta till Stockholm och fortfarande ha samma dåliga arbetsgivare. Då kan man väl lika gärna jobba utomlands!
Allt detta är obegripligt för Norrköping men blir mer och mer verklighet ju fler uppsägningar som ramlar in!
NRK
2019-03-21 16:52:42
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Flygledare i Sverige kan tänka sig att ta jobb ute i världen men absolut inte flytta till Stockholm, skämt?
Ett annat inlägg snuddar på vad det egentliga problemet är, att arbeta utan fönster är inte lila glassigt. ??
Kalle
2019-03-21 15:45:04
Re: Per
I Finland är det några enstaka flygledare som inte ville flytta med men man kan inte säga att risken för arbetslöshet är speciellt stor idag. Det är en skriande brist på flygledare idag i hela världen. När 60-talisterna går i pension förvärras läget ytterligare, inte bara i Sverige.
Lägga ner ett par centraler...? Hur tänker du då? Finns inte tillräckligt med kapacitet idag och så tycker du man ska lägga ner. Du måste jobba i Norrköping! Ingen annan kan vara så verklighetsfrånvänd!
Per
2019-03-21 14:37:54
SV: ACR-LFV upphandlingar!
JA, i Finland finns det arbetslösa flygledare pga rationella förändringar. I Sverige kan utvecklingen bli densamma ifall LFV orkar driva igenom nedläggning av minst två centraler och sedan implementering av fjärrstyrt på X-antal Swedavia flygplatser m fl.

Låt oss se hur LFV och SDATS utvecklas........ Det kostar!!!
Jan Snorén
2019-03-21 11:21:02
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Arbetslös som flygledare? lol...
Per
2019-03-21 10:05:49
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Svar till fd ACR anställd.

Även om avtal ser annorlunda ut och är mer modernare än affärsverkets bibel så måste det vara bättre att arbeta för ett innovativt bolag än för statligt verk som är nere för räkning. Som flera på flygtorgets olika forum insett. Hellre delaktig i ett expansivt bolag än snart arbetslös eller deltidsarbetande i en fönsterlös central....
Eko Nomen
2019-03-21 08:44:56
SV: @fd ACR
Jag föreslår att du läser årsredovisningen lite noggrannare. Kolla resultatet för både affärsverk och koncern. Se vad som händer med skatten.
fd ACR anställd
2019-03-20 22:35:36
SV: ACR-LFV upphandlingar!
ACR söker hela tiden folk så varför söker man sig inte till denna helt underbara arbetsgivare, jo för att avtalen inte är lika bra.
För övrigt så vände LFV till vinst 2018
Anna
2019-03-20 20:56:39
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Så fel jag och många hade. Nu är det än värre och LFV är nere för räkning. Tack och lov att det finns nytt blod i branschen och någon som tror på och vill satsa på oss flygledare. ACR, lycka till i Schweiz och på andra marknader i Europa. Innovativt att utmana ANSP på andra sätt än ny och dyr teknik.

Hoppas en dag få chansen och möjlighet att jobba för ACR. Fortsätter LFV som idag så finns affärsverket snart inte längre. Då är vi många som kommer leta ny arbetsgivare. Plats för alla lär det inte finnas. Först till kvarn heter det och vem vågar visa vägen? ACR är mycket bättre än att tro på dyra omställningsprojekt som RTS och streta emot förändringar. Gå in i väggen som flygledare eller fd sådan bör inte kunna ske idag. Nu när det finns alternativ på marknaden. Eller?
Urban
2019-03-19 20:12:28
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Underbart att se hur fel alla haft med sina analyser 2011. Ingen kunde väl tro att LFV skulle förlora 15 torn, leverera underskott och stora framtidsförluster. Näääää. Ingen kunde väl tro för 8 år sen att LFV vill styra om all operation till RTS och försöka göra sig av med alla flygledare. I vart fall de flesta flygledare då de enligt LFV är problemet och den dyra kostnaden i framtiden. Ingenjörer, tekniker och management kostar inget. Därför kan inte LFV konkurrera med ACR, Saerco m fl.

Tänk vad tiden kan förändra! Nu snart bara ACR som ANSP i Europa som ser flygledare som en del av företaget.
Astor
2011-11-10 20:04:26
Re: X-jobb
Det är långt ifrån färdigt så det är nog bättre du väljer ett annat område. ACR hade nog inte riktigt förstått hur viktigt det är att personalen trivs, speciellt när personalen är en bristvara. Det är ett smalt och speciellt fall som nog inte lämpar sig för ditt x-jobb. Möjligen om du ska göra ett jobb om tillgång och efterfrågan.
x-jobb
2011-11-10 18:47:19
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Skall skriva ett examensjobb om privata alternativ till statliga verk. Jag har läst information på detta forum samt info på ACR´s hemsida. Jag är intresserad av vilka konkreta förbättringar och försämringar som övergången medfört för de anställda. Kan någon informera mig?
x-jobb
Thomas A
2011-11-10 13:03:18
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Dom vill väl se vad ACR har att erbjuda. Kan man tro att ACR har lärt sig en läxa? Alla flygledare kan tacka flygledarna i Västerås för att dom ställde krav och inte accepterade ACR;s nonchalanta beteende. Bra jobbat!
N!cklas
2011-11-09 15:42:34
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Efter samtal med kollegorna i Trollhättan så vet jag att detta rykte är felaktigt.
Ingen har svarat varken ja eller nej ännu.
DG
2011-11-07 23:17:30
Re: Ekonomen
Men vilka ska då jobba där...? Som ekonom borde du ju förstå tillgång och efterfrågan! nej som sagt, världens chans för dessa flygledare!
A
2011-11-07 22:53:29
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Det kommer aldrig att finnas någon arbetslös flygledare i Sverige som inte själv väljer att vara det.
AG
2011-11-07 21:05:08
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Vilka flygledare ska jobba i Trollhättan om inte de flygledare som redan är placerade där gör det?
Ekonomen
2011-11-07 19:36:22
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Ingen är väl tvingad till något!!!
Än så länge är det ju ett hyffsat fritt land vi lever i, i den bemärkelsen att man kan säga upp sig eller söka nytt arbete om man inte är nöjd av någon anledning.
Är man flygledare och vill fortsätta med det så är naturligtvis så att man får anpassa sig till de geografiska platser där det finns en flygplats som är i behov av flygledare...
De arbetstillfällena/behoven växer väl inte på trä´n kan jag tro?
FL
2011-11-07 12:03:35
Re: Thomas A 3
Tvingas stanna, hur menar du då? Dom själva säger ju inte så! Hur kan du då påstå något sådant?! Konstigt! Marxism... :D Du var mig en lustig prick!
Thomas A 3
2011-11-07 11:13:59
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Nej tyvärr. Värre än så. Säve flygledare är i uppror då de tvingas stanna i marxismens värderingar.

Vilken soppa. Det var bättre förr och innan vi hade datorer och mobiltelefoner.
Thomas A 2
2011-11-07 09:26:17
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Stämmer det att alla i Trollhättan har tackat nej? Blir jobbigt för ACR då...
Thomas A
2011-11-04 18:44:43
Hej då ACR!
Det var ju kul så länge det varade. Nästa gång... tänk på vad som är viktigast!
Flygledare
2011-11-03 12:32:26
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Snyft, snyft - vilka tragiska händelser och sorgliga historier. Krisen blir bara värre och värre.
Flygplatschef
2011-11-03 12:11:35
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Är det bara jag som tycker att det är kortsiktigt tänkt att bemanna upp dessa torn med pensionärer?! Vad händer när dessa inte längre kan jobba för att dom blir för gamla?
Vem ska då ta över?
Hur kan ACR vara så dumma att dom gör sig ovän med sina anställda?
Är det någon flygledare i Sverige (pensionärer undantaget) som skulle vilja jobba för ACR idag? Knappast!
Så otroligt synd att man inte valde en annan väg och insåg att den viktigaste delen av ACR faktiskt är just personalen!
Några pensionärer har ju redan valt att hoppa av (jag förstår varför) och några nya lär inte bli lätt att få tag på. Hur ska ACR kunna fortsätta då?
Alla eventuella nya kontrakt som ACR får blir ju omöjliga att fullfölja när flygledarna inte vill jobba för dem? Hur tänkte dom då?!
Mr Magoo
2011-11-02 22:19:21
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Svar till "Ekonomen": Flygplatsen begär in en offert av intressenter (LFV, ACR eller vilka nu som kan tänkas vilja driva verksamheten) för att bedriva flygtrafiktjänst under vissa betingelser, måndagar-fredagar mellan kl xx:xx och yy:yy, lördagar-söndagar oftast andra tider. Intressenterna får då beräkna hur mycker personal som går åt för att bemanna tornet dessa tider med hänsyn taget till arbetstidsregeler osv. Dessutom vilka löner/kostnader de flygledare som ska bemanna har (kommer att få).Sjukdom, tjänstledigheter osv får intressenten själv beräkna, ha en buffert för. Kontraktet i Västerås är på 4 år med option på ytterligare ett år. Inför varje kalenderår brukar flygplatsen och intressenten komma överens om vilka öppethållningstider som ska gälla nästkommande år, beroende hur flygbolagen (som opererar på flygplatsen) väljer att förlägga sina tidtabeller.
Svar till "FL TWR": 2010 och åren tidigare hade en annan beräkningsgrund än 2011 och framåt. För att utjämna, vara konkurrensneutrala flygplatserna emellan, hade man en "standardprissättning", dvs det kostade lika mkt per köpt timme i tornet för alla flygplatser. Eftersom flygledarnas löner ökar med tjänsteår ("tariffen") så skulle annars de flygplatser med äldre flygledare i tornen tvingas betala ett högre timpris än de flygplatser vars flygledare var relativt unga. Det var bakgrunden till "standardprissättningen". En kostnadsutjämning mellan dyrare och billigare flygledare över hela landet. När så avregleringen kom till stånd var man tvungen att skippa den prissättningen eftersom varje torn skulle konkurrensutsättas för sig själv. Detta gjorde att man var tvungen att titta på åldersstrukturen på flygledarna i varje torn, ju yngre medelålder, desto billigare. Västerås har en relativt låg medelålder så därför kunde LFV (inför 2011-2014) lägga ett bud som låg ca 15% (kommer inte ihåg exakt) under priset för 2010. Så svaret är ca 15%. Men fortfarande var budet lägre än ACR:s bud...
Ekonomen
2011-11-02 20:57:04
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Kan det rimligen vara samma kostnad varje år på en flygplats?
Har inte det med öppettider, bemanning och kanske annat att göra? Det kan ju bara inte vara exakt lika från varje år eller är det så?
Det skulle ju betyda att ALLT var precis som året innan - det verkar i mina ögon vara en utopi!
Folk flyttar, är sjuka, utlånade, inlånade, tjänstlediga osv...även flygledare väl?
Eller vad består kostnaderna i? Berätta gärna för mig som inte är insatt :-)

Det verkar ju vara snålt med flygledare i Västerås, flera har ju dragit enligt hörsägen. Om det är sant så kan verkligen inte kostnaden vara densamma!

ACR-ekonomen som kunde svara i tfn i Västerås under ett halvår som någon skrev om tidigare kanske kan ge svar?
FL TWR
2011-11-02 19:01:45
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Mr Magoo 2011-11-02 16:47:20

Du som är så insatt i Västerås fallet kan väl berätta hur mycket LFV tog betalt för att driva tornet under 2010? Var det 5-10-15-20-25% högre än LFV:s anbud för 2011?

A321
2011-11-02 18:24:29
Re: Pilot (självklart en riktig pilot....)
Hehehehehehehehe!!!!
Du säger; "Känner flera flygledare som inspireras och är jätte nöjda med ACR:s etablering."
Jo, så är det nog!!!! Hehehehehehe!!! Visst är det så... Supernöjda! Och du känner dessutom flera stycken! Hihihihihohohohoheheheheh!

Ha det så gott "riktiga piloten"!!!! Hehehehehe!!!
Sam
2011-11-02 18:08:08
Re: Pilot
Tror inte det är många flygledare som är mot konkurrens snarare tvärtom! Vi är ju en bristvara och då måste ju fler arbetsgivare vara bra! Eller hur? Att just ACR inte verkar så seriös är väl inte så konstigt att folk tycker. Skulle DFS, NATS, Skyguide eller liknande, seriösa bolag, försöka ta sig in på den svenska marknanden så tror jag inte att någon flygledare skulle tveka! Vi har många svenska flygledare utomlands som är anställda av just några av dessa arbetsgivare och dom är ganska nöjda!
Skyguide hade tydligen en viss kontakt med ACR men dom har nog fått kalla fötter när dom insåg vad ACR har ställt till med. Det vore oerhört korkat av Skyguide att liera sig med ACR! Skulle tippa att de svenskar vi har i Schweiz har berättat hur ACR uppfattas i Sverige...
Mr Magoo
2011-11-02 16:47:20
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Svar till: "Från en utomstående".
Västerås flygplats tjänar ca 7000:- per år på bytet från LFV till ACR. Att notera är att initialt var LFV:s bud LÄGRE än ACR:s bud. ACR (och LFV) hade i budgivningen med en "rabatt" på 4-5 % för den händelse man fick alla tre kontrakten (Västerås, Växjö och Örebro). Endast p.g.a den "rabatten" kom ACR:s bud att till slut bli ca 7000:- lägre per år (lägre än LFV:s "orabbaterade" bud.) Man kan ju fråga sig om denna lägre kostnad inte har blivit en fördyring för Västerås flygplats med tanke på all den tid flygplatsen höll stängd, dock med en ekonom från ACR som svarade i telefon i tornet, under nästan en månad (mars 2011)...
DG
2011-11-02 13:27:40
Re: Pilot 11:15
Tämligen oseriöst inlägg! Dyrt? Jämfört med vad? Hur kan man påstå något sådant? Historiskt sett så har ju flygtrafikledningen i Sverige varit ganska billig om man jämför med andra länder. Enroutavgiften just nu är något högre pga den "flygakut" som LFV gick med på under några tuffa år. En avgiftssänkning som flygbolagen skulle betala tillbaks senare med lite högre avgifter. När nu avgifterna har höjt lite för att återbetalning ska kunna ske så lipar flygbolagen att det är för dyrt! Vilket tack för hjälpen!!!
Återigen, dyrt, jämfört med vad???!!!
TWR
2011-11-02 12:26:47
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Intressant att ACR ledning väljer att bemöta kritiken här istället för i ännu ett snyftinlägg på deras hemsida...

Jag jobbar som flygledare och är inte alls emot en avreglerad marknad. Är helt övertygad om att vi flygledare har mycket att tjäna på att det finns mer än en arbetsgivare.

Däremot är jag emot dåliga och oseriösa arbetsgivare inom vilken bransch som helst. Därför hoppas och tror jag att ACR kommer att självdö och ersättas av andra seriösa ANS-providers.

På vilket sätt är förresten flygtrafikledningen dyr? Vad bör den kosta då?
Ska vi alla sänka oss till Ryanpriser? Är det inte bättre att det kostar vad det faktiskt kostar att flyga...



Gunda
2011-11-02 12:14:34
Re pilot
Jobbar på acr eller?
Intressant
2011-11-02 12:11:21
SV: ACR-LFV upphandlingar!
ACR är på allas läppar. Imponerande hur de lyckas med sitt varumärke. Bara oroliga själar som skriver här och de står bara för någon enstaka procent. De övriga gläds åt positiva förändringar.

Fortsätt skriv!!!
Pilot
2011-11-02 11:50:17
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Vilken ankdamm. Alla som skriver här vet allt och trycker ner på ACR. Kanske är ni flygledare - ingen annan sund människa är emot konkurrens? I vart fall inte vi som gillar att flyga och som måste betala dyra flygplatsavgifter inklusive extremt dyr flygtrafiktjänst.

Som pilot och mån om flygbranschen hoppas jag att konkurrensen fortsätter och att ACR blir marknadsledande inom några år. Ett alternativ till flygtrafiktjänstens SAS behövs verkligen.

Känner flera flygledare som inspireras och är jätte nöjda med ACR:s etablering. Konstigt annars och näste genrations flygledare har nu spännande alternativ och behöver inte hamna där monopolisten vill.

Enligt LFV:s pressavdelning så har man bara vunnit Säve i konkurrens med ACR. Övriga flygplatser som LFV fortsätter att driva har valt förlängningskontrakt då ACR inte kunnat lämna offerter pga pågående utredningar.

Hur seriöst är det att stoppa flygplatser från att kunna upphandla i en avreglerad marknad?
A321
2011-11-02 11:50:03
ACR pinsamma!
ACR är patetiska! Man vill att markanden ska konkurrensutsättas och när det väl sker och man förlorar så lipar man! Är det verkligen så att LFV får betala för utbildningen?! Då är det väl knappast rättvis konkurrens?
Från dag ett så har ACR framstått som väldigt oproffsiga och nu gör man, om möjligt, bort sig ännu mer. Jag är för konkurrensutsättning men då måste det finnas konkurrenter som kan driva flygtrafikledning och göra det på ett korrekt sätt. ACR är inget sådant företag!
Det dummaste måste ju vara att alienera sig från sin personal! Hur otroligt korkat är inte det!
FL
2011-11-02 09:50:23
SV: ACR-LFV upphandlingar!
ACR klagar inte när LFV får betala 3 miljoner per flygledare som ska utbildas! Är det konkurrens på lika villkor???!!! Dock tycker jag det är synd att ACR inte skötte sina kort bättre. Nu är det nog kört och de kontrakt man har kommer förmodligen inte bli långvariga. Om inte personalen trivs så kommer det inte fungera och paxen blir lidande.
Egil
2011-11-01 22:45:41
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Jag är inte flygledare men jobbar i branschen och har god insikt. Det man slås av hos ACR är att det hela verkar oseriöst, inga resurser, brist på planering, dålig verklighetsuppfattning och dålig egenkontroll. VST är en riktig röra, där skulle man egentligen inte kunna ha tagit över om inte LFV blivit tvingade att hyra ut personal till ACR (vilket ACR snyftade över i ett pressmeddelande). Nu har det året snart gått, tokiga lösningar som att ta in gamla pensionärer slutade i fiasko. Frågan är vad som händer nu? ORB har varit ganska stökigt, dålig stämning och konstant underbemanning. Vissa flygledare har flyttat, andra är nu föräldralediga och vips finns det inga resurser att avdela till detta. VXO har väl klarat sig hyffsat, även om merparten av flygledarna var klart missnöjda med att gå över till ACR var det personliga skäl som gjorde att man stannade på orten. Vi får nu se hur det går med Trollhättan. Det mest patetiska är väl ändå det tragiska pressmeddelande som ACR skickade ut där man plötsligt anklagar LFV för att dumpa priserna och att detta är elak konkurrens. LFV är ett affärsdrivande verk och ACR är en konkurrent. Detta innebär att man konkurrerar med varandra - det som ACR tidigare hyllat. Nu förlorar man tre upphandlingar på raken för att LFV erbjudit ett lägre pris, och då plötsligt tycker ACR att det är elakt? Man påstår att ACR har en annorlunda affärsmodell som skulle vara billigare än LFV - men vad vet ACR om hur LFV bedriver sitt förändringsarbete mot kanske billigare procedurer. ACR skriver vidare att man har haft "bra koll" på LFV:s bud till andra flygplatser, och därför tycker att man borde vunnit även här eftersom man lade sig under LFVs tidigare bud verkar absurt. ACR får nog skärpa sig om man ska ha en chans att etablera sig stort, vill man vara med i leken får man leken tåla!
TWR
2011-11-01 22:03:33
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Riktigt pinsamt av ACR att beklaga sig offentligt över förlorade upphandlingar.

Förtroendet för ACR bland flygledare sjönk ytterligare.
Micke
2011-11-01 19:00:45
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Linköping och Norrköping gick också till LFV. Intressant att när det är fråga om direktupphandlingar så väljer flygplatserna att behålla LFV som leverantör. Lägsta pris är oftast inte bästa alternativet vilket verkar visa sig i både Västerås och Örebro som enligt ryktet har flygledarbrist. ACR:s lösningar med pensionärer som tar upp behörighet är både kortsiktig och dum. Vad gör man när kontraktet går ut och pensionärerna gör det de borde, dvs går i pension? Flygplatserna riskerar att stå utan flygtrafikledning därför att det inte finns några behöriga flygledare. Då spelar det ingen roll vem som vinner upphandlingen.
Sen luktar det dålig förlorare när man snyftar på sin hemsida... FYYYY....
Sverige-fan
2011-11-01 18:18:33
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Jag håller med om att det är FYYY SKÄMS SVERIGE!!!!!
Så till vida att det är bättre med ett fungerande monopol än med en fri marknad i konkurrens där inga regler är klara och tydliga nog för att det ska fungera!!!
Det är en sak att säga ok på pappret och i den byråkratiska politikervärlden - men många tecken tyder på att det inte är helt genomtänkt av politiker eller kontrollerande myndigheter.

FYY SKÄMS!! Gör om och gör framförallt RÄTT - annars kan det vara!
FL TWR
2011-11-01 18:02:42
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Känns som monopolet är tillbaka igen. Upphandlingar avbryts och de konkurrerande bolagen kan bara titta på när LFV tar hem nya kontrakt.

Snacka om fungerande marknad. FYYYY SKÄMS SVERIGE!
inte lätt
2011-11-01 17:13:01
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Det är nog inte så lätt att vara VD alla gånger!
Sen är det skillnad på att vara ett nystartat bolag som ska konkurrera med ett sedan länge etablerat statligt företag. En ny aktör behöver sannerligen all hjälp som går att få och behöver säkert göra en hel del extra för att vara konkurrensmässigt attraktiv.
Det går heller inte att leva på "gamla meriter" för en redan etablerad aktör
Ja till konkurrens
2011-11-01 16:48:51
SV: ACR-LFV upphandlingar!

Jag har följt storyn om upphandlingarna sen marknaden blivit "fri".

Intressant är att när ACR har vunnit sina upphandlingar så har inte ett nedvärderande uttalande eller påhopp gjorts av LFV:s VD om att de har förlorat flygplatser till sin konkurrent.
När däremot ACR, som det nu verkar, har förlorat de senaste upphandlingarna så har ACR:s VD uttalat sig på deras hemsid om att de tror att LFV dumpat priserna och på så sätt vunnit upphandlingen för Säve.

Jag har tyckt att både VD:n för ACR och VD:n för LFV givit ett ambitiöst intryck tidigare. Men genom uttalanden av den typen som gjorts senast så framstår den ena av dem som mer proffsig och affärsmässig.
Billigast=bäst?
2011-11-01 16:20:11
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Står det i upphandlingen att flygplatschefen ska ta det billigaste alternativet så är det nog givet vad det blir, eller? ACR är väl de som lägger det lägsta budet gissningsvis!
Om inte ENBART priset spelar den största rollen så har ju en flygplatschef kanske möjlighet att välja utifrån andra erfarenheter och perspektiv. Eller? Då kanske LFV ligger bättre till? Men det är fortfarande bara gissningar...Jag har ingen aning om vilka tankar/funderingar som rör sig i en flygplatschefs huvud för vad som gäller en upphandling för sin regions flygplats.
FL
2011-11-01 11:13:49
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Tror inte GG-pensionärer kommer att jobba för ACR, inte efter senaste tidens debatt!
FL
2011-10-31 19:00:03
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Spännande!!! Vilka var med i upphandlingen? LFV plötsligt billigast är något nytt för flygplatscheferna. Hur mycket betalar Säve per år för flygtrafikledningen?
TWR
2011-10-31 18:10:45
SV: ACR-LFV upphandlingar!
LFV fick Säve. Kontrakt på 3 år.
Fl twr
2011-10-31 14:43:00
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Jo det finns en hel drös med flygledare som pensionerats från ESGG de senaste åren.. De flesta har dessutom giltiga cert.
Trött
2011-10-31 13:27:36
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Flygplatschefer som upphandlar och struntar i slutresultatet! Det ska vara konkurrens bara för konkurrensens skull inte vilken produkt som är bäst. De högre kostnaderna har nog ACR fått ta. Höga pensionskostnader för alla de äldre flygledarna som tackade ja till erbjudandet. Det har nog inte blivit riktigt som ACR tänkte sig och i slutändan får paxen betala! Det verkar dock som om ACR har lärt sig en läxa och vill göra rätt denna gången och acceptera att den viktigaste beståndsdelen för att få det här och fungera är personalen!
Men som sagt tidigare, flygledarna i Trollhättan har en guldsits, hoppas bara att ni förstår det! ACR har ingen backup-plan, det är helt säkert. Tvärtom så blir problemen i Västerås mer och mer akuta. Det finns inga reservflygledare att ta till.
Från en utomstående!
2011-10-31 12:07:29
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Vad händer men tornet i VST efter mars nästa år? Har förstått att de inte har några utbildade eller anställda för de tjänsterna ännu? Hörde även ett rykte att VST flygplats skulle tjäna 300 000 kr per år på avtalet med ACR. Glädjekalkyl skulle jag vilja påstå, det har väl kostat mer än vad det smakat hitintills och det blir ju knappast billigare, eller?? Någon som vet?
Thomas A
2011-10-31 11:07:41
SV: ACR-LFV upphandlingar!
ACR säger att dom kommer med "ett bättre paket" denna gången. Hmmm.... Så dom har insett att det inte fungerar att agera som dom gjorde i första rundan?! Låter bra! Trollhättanflygledare; Ni har världens chans!
Utflugen
2011-10-21 22:46:05
SV: ACR-LFV upphandlingar!
ACR har inte i mina ögon någon stjärnglans direkt, känns oseriösa.. Jag måste erkänna att jag är väldigt nyfiken på mycket av det som sker innom LFV. Jag kanske ska vara glad som lämnade skeppet i tid?
TWR MAN
2011-10-21 21:45:12
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Moderator varför blev mitt inlägg borttaget?
Vilken av forumets regler bröt jag mot?
TWR MAN
2011-10-21 20:36:04
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Hade inte ACR profilerat sig som så sparsamma med lön och förmåner från början så hade nog opinionen varit en helt annan inom FL kåren...
Kanske tur det.
Q
2011-10-21 19:51:36
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Om jag känner de i Trollhättan (eller iaf delar av dem) som vill de inte gå över till ACR. Hur är det med Såtenäs, har tidigare varit för få, läge för flytt dit för personallen i Trollhättan?
FL
2011-10-21 17:23:05
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Det blir väl som i Västerås! Det ser mörkt ut för ACR... Men man skulle tänkt på det tidigare och insett att det viktigaste man har är personalen.
Nyfiken
2011-10-21 17:09:07
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Läste på ACR:s hemsida i pressmeddelande att de erbjuder flygledarna på Trollhättan att gå över till ACR då det är "verksamhetsövergång".
Undrar hur de annars hade tänkt lösa bemanningen där?
Vad händer om de inte gillar ACR:s erbjudande?
FL ACC
2011-10-20 14:37:31
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Hoppas nästa ANSP gör rätt.

Finns många färger inom oss flygledare!

Money talks!
FL
2011-10-20 10:47:29
§
Vi får hoppas att fler torn väljer att göra som ESOW! Tack vare dom så kunde inte ACR dumpa villkoren. Vi andra som står på tur har ju alla trumfkorten på hand! ACR har ingen backup! Fler och fler lämnar det sjunkande skeppet.
Så går det när man glömmer vad som är viktigast i ett företag! Personalen!
ACR; Gör om gör rätt!
Kan inte vara lätt för ACR när deras befintliga kontrakt ska upphandlas igen! Lojaliteten från personalen i dessa torn är ju obefintlig och nu vet dom ju att ACR är helt slut utan deras hjälp!
FL TWR
2011-10-20 10:08:38
Re: Landsflyktad
Läs min andra mening...!
Landsflyktad
2011-10-19 23:17:11
SV: ACR-LFV upphandlingar!
FL TWR: LFV's höga kostnad beror nog inte enbart på utbildningen. Se vad er GD har sprutat iväg pengar på allt möjligt, var ska de tas ifrån? TA är en dödsstöten för LFV, en gigantisk felrekrytering
Trobleshooter
2011-10-17 17:33:53
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Snart kan GAO kräva lägre pris hos flygplatsdirektören, då gnuggar K-son händerna.
MrMax
2011-10-17 16:24:13
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Kommer det verkligen att bära sig med en flygplats i trollhättan sen när SAAB kånkat?
Thomas A
2011-10-17 12:34:39
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Kommunpolitiker som, för sent, kommer att inse att man får vad man betalar för. Har man inga anställda så blir det ju svårt att ha en öppen flygplats...
FL TWR
2011-10-17 11:12:07
Vill någon jobba för ACR?!
Att LFV har ett högre pris är väl inte så konstigt man får ju betala för utbildningen av ALLA flygledare.
Dock har LFV en del projekt som man måste ifrågasätta. Detta har inte ACR och kan därför hålla ett lägre pris.
Den riktigt viktiga frågan är dock hur ACR ska kunna fortsätta. Ingen vill ju jobba för dem! Några har blivit "tvingad" pga sociala skäl men resten av flygledarsverige är nog inte så intresserade av att få ACR som arbetsgivare.
Trollhättans upphandling och några till tillhör ju planer som ACR hade innan dom visste att ingen ville jobba för dem. Jag är ganska säker på att man inte har meddelat flygplatschefen på de berörda ställena att man inte har personal så det räcker. Nu kan det väl inte finnas fler panschisar kvar att utnyttja?
65 års pensionsålder och färre semsterdagar tror jag inte är så många FL som är intresserade av! Högre OB men det blir inte mycket pengar av det!

ACR borde ändra taktik och förmedla detta till alla flygledare. Man glömde att personalen är det viktigaste man har. Man agerade som alla flygbolag gör ungefär men man glömde att FL är en bristvara! Oooops!
FL2 LFV
2011-10-15 19:25:18
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Eller så är lfv organisation överdimensionerad.
Därav det högre anbudet...
Fl
2011-10-15 14:03:27
SV: ACR-LFV upphandlingar!
Trollhättans upphandling hade lägst pris. Det är väll ingen nyhet att LFV är dyrare än ACR, konstigt vore väll annars?

Men om man har lite mer info så vet man att ACR:s organisation i dagsläget inte är anpassat för att klara av att leverera tjänst under någon längre tid.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev