Tråden startades av: Hmm  2013-05-20 21:51:59
Avgas 100LL 
Vad har de olika bolagen for literpris pa Avgas 100LL pa Arlanda just nu? Ser bara att Shell har 17.3kr/l, men hur ar det med de andra?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

the fueler
2013-05-20 22:04:01
SV: Avgas 100LL
Det är bara Shell som har 100LL på Arlanda och priset verkar lågt. Senast jag såg efter var det väl ca 25kr.
Ha
2013-05-20 22:12:03
SV: Avgas 100LL
SWEDEN STOCKHOLM ARLANDA AIRPORT
Main Apron
AVGAS 100LL (<0.1% benzene)
17.490 SEK per 1 L
Hmm
2013-05-20 22:12:21
SV: Avgas 100LL
25 kr ar ju svindyrt... Kostar ju 14 ute i landet.
Joppe
2013-05-20 23:05:58
SV: Avgas 100LL
Om man säger 25 kr har man ingen aning vad man snackar om.......
AIR BP
2013-05-20 23:22:20
SV: Avgas 100LL
Pris Avgas 100LL med skatt Bromma 21,38 automat (ex skatt 14,97)

Man kan begära återbetalning av skatten från skatteverket om flygningen ej är privat.
Skatteverket
2013-05-20 23:50:37
SV: Avgas 100LL
När man köper Avgas måste man alltid betala skatten.

För kommersiell verksamhet kan man begära återbetalning av skatten för ett kvartal i taget.
Hmm
2013-05-21 03:21:00
SV: Avgas 100LL
Om utlandska flygbolag trafikerar inom Sverige (Avies, Dat etc) - far de ocksa begara aterbetalning av skatten? Ar det skatt enbart pa Avgas eller aven pa Jet A1?
Sv Hmm
2013-05-21 09:55:31
SV: Avgas 100LL
Jet A1 säljs utan skatt, privata brukare skall sedan redovisa förbrukning och betala skatt i efterhand.

För 100LL gäller:

Återbetalning
Återbetalning sker genom att beloppet tillgodoräknas
(krediteras) ert skattekonto. Eventuell utbetalning från skattekontot sker normalt i samband med skattekontots månadsavstämning.

Har man inget skattekonto i Sverige blir det ett ?
Hmm
2013-05-21 14:00:08
SV: Avgas 100LL
Är inte skattekonton alltid kopplade till ett svenskt organisationsnummer alt. personnummer - hur gör DAT & Co då?
JET A-1
2013-05-21 15:22:01
SV: Avgas 100LL
De skiter kanske i att tanka Avgas 100LL och fyller tankarna med det som faktiskt kan driva deras motorer, JET A-1?
Hmmm
2013-05-21 15:37:55
SV: Avgas 100LL
Anvander inte DAT turbopropplan, dvs Avgas 100LL?
Vad snackar ni om......?
2013-05-21 16:00:39
SV: Avgas 100LL
Jag trodde att det bara är pyttesmå piston-plan som använder Avgas?
Virrigt
2013-05-21 16:06:14
SV: Avgas 100LL
Nån här som kan reda ut den här röran....?
JET A-1
2013-05-21 16:08:52
SV: Avgas 100LL
Turboprop går precis som en vanlig jetkärra på JET A-1, det är bara kolvmotorplan som går på AVGAS.
En turboprop är ju nämligen en jetmotor som driver en propeller
Ior
2013-05-21 16:55:44
SV: Avgas 100LL
Yeeeeezes!

JET motor = JET A1
Turboprop = JET motor = JET A1
Litet klubbflygplan (typ) = Bensin Avgas 100LL
FEL
2013-05-21 23:41:29
FEL IOR
(Litet klubbflygplan) kan faktiskt numera innebära JET A1, det blir mer vanligt med dieselmotorer i mindre plan och dessa går som bekant på diesel dvs JET A1. Även de stora pistontillverkarna har dieselmotorer på G.

Jonny Rutten
2013-05-22 07:00:58
SV: Avgas 100LL
En jetmotor (alltså även en turbopropmotor) kan även köras på både diesel och AVGAS 100LL. Det är inte bra för motorns livslängd, men det går!
 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev