Tråden startades av: Alf  2019-02-02 21:54:35
LFV flyttar på kritiker av RTC 
LFV har nu ersatt CO ATS Östersund med en tillförordnad CO. Officiella förklaringen är att den frånträdande CO behöver sitta operativt 100% för att klara bemanningen. Men alla insatta inom LFV förstår att det är rena repressalier från ledningen pga kritiska synpunkter. För att lyckas sjösätta RTC projektet krävs JA-sägare i alla led. Därav denna förändring.

Intern kritik har funnits ända sen projektet presenterades i april 2016. Och det finns fog för denna kritik. Det är så många obesvarade frågor som återstår att bringa klarhet i. Men ledning/styrelse har valt att blunda för många av dessa frågetecken. Allt i sin iver att genomföra projektet.

En stor fråga som påpekats från första början är bemanningen. Har vi personalen med oss? Svar nej. De flesta vill inte flytta med till Stockholm. Detta har resulterat i att många flygledare har valt att sluta, börjat studera eller fått andra halvtidstjänster. Även FL som inte direkt påverkas av RTC har valt att sluta. Personalpolitiken är inte den bästa kan man säga.

Under 2018/19 har minst ett tjugotal FL valt att flytta utomlands. Ett antal FL har sagt upp sig och fått andra arbeten. Kiruna TWR har halverad bemanning. Östersund TWR är också på väg mot halverad bemanning. Umeå TWR är ett par FL kort. Malmö TWR tappar också personal. Malmö ACC har närmare 1000 vakanta turer i sommar. Stockholm ACC är i ett liknande läge. RTC Sundsvall tappar 3 FL till hösten och ska dessutom börja trafikleda Sälen i december 2019???. 30 FL/år i snitt går i pension de närmaste 10 åren. I år tar man in ett tjugotal elever till FL utbildning utan tillräcklig tillgång på instruktörer pga resursbristen. Underskottet av FL kommer att vara enormt redan om 2-3 år. Allt detta kommer att leda till inskränkningar i öppethållningstiderna i tornen samt stora restriktioner i övre luftrummet under lång tid framöver.

Kritik har framförts från Svensk pilotförening, flygbolag och LFV internt gällande påstådda sekretessbelagda konsekvensanalyser. Har Transportstyrelsen fått se dessa konsekvensanalyser??? Kommer projektet att klara kraven enligt EU's förordning 2017/373???

Aktörer har framfört önskemål om ekonomisk redovisning av projektet men nekats pga affärssekretess. Media hålls i ett mörker. LFV har satt sekretess på alla dokument rörande RTC. Ledningen vill inte ha någon insyn. Detta gör att det osar katt lång väg. Varför denna ovilja till att redovisa sanningen? Bör politikerna avkräva sanningen i detta projekt och göra det publikt. Eller har politikerna fingrarna i syltburken också???

Så, vad har SAAB dyvlat på LFV för sorts avtal? Det kan inte bara vara prestige som gör att RTC projektet ska genomföras till varje pris. Kan det finnas nån klausul i avtalet med SAAB som säger att det blir för dyrt att avbryta projektet? Varför vill Swedavia införa denna sårbara teknik? Swedavia är ju trots allt beställare av denna teknik.

Hur långt är man beredd att gå? Ekonomidirektören på LFV har redan deklarerat internt att undervägsavgifterna måste höjas för att delfinansiera detta projekt. För nån måste betala denna miljardnota. Är flygbolagen beredd att betala dessa merkostnader för att finansiera de fjärrstyrda tornen och dess framtida sårbarhet? Svensk pilotförening har redan påtalat dessa risker med att lägga alla ägg i en korg. LFV's avsikt i framtiden är att fjärrstyra upp till 24 flygplatser i en och samma central. Man kan förstå Svensk pilotförenings oro.

Infrastrukturen för flyget i Sverige i närtid är hotat då LFV snart inte kan leverera sina tjänster fullt ut. Fjärrstyrd trafikledning och dess sårbarhet i framtiden kan vi bara sia om. Är denna teknik kompatibel med återuppbyggnaden av vår totalförsvarsförmåga???

Kritiken från kritikerna är BEFOGAD.

Vad tycker ni? Är det rätt att ställa kritiker i kylan? Är det rätt att riskera infrastrukturen pga av RTC projektet?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Oscar
2019-02-03 09:19:48
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Mycket bra inlägg och sant rakt igenom. LFV har större problem än så. Vänta och se!
Wow
2019-02-03 10:57:51
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Så, man flyttar hellre utomlands än flyttar till Stockholm?
Månsson
2019-02-03 11:02:34
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
En positiv del med RTC är att man inte behöver lika många flygledare.
Johan
2019-02-03 12:56:27
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Flygledarna ser sin yrkesroll omdefinieras och omstruktureras i grunden. Såklart de är negativt inställda till tekniken då, inget konstigt med det.
Piddekanin
2019-02-03 13:51:05
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
All heder åt före detta CO ATS Östersund. Äntligen en chef i LFV som står fast vid sin övertygelse. Vi borde haft fler av den sorten, de är sällsynta! Det måste vara ett "härligt" uppdrag att vara tjänsteförrättande CO när ordinarie CO har blivit bortplockad. Man får nästan ta fram ett gammalt känt citat: "den siste idioten är inte född"...
WS
2019-02-03 15:33:10
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@Månsson
Enligt vad man påstår från LFV för att få projektet godkänt så krävs det färre flygledare.
Mer sansade beräkningar visar att det krävs minst lika många plus en stor support. Totalt fler än i nuläget. Så frågan är fortfarande, varför ljuger Luftfartsverket?
LFV HR
2019-02-03 16:02:03
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Tänk så här.

Netto en flygledare är 4.2 brutto med semester...kurser...föräldrar ledigt....sjukdom...studier....graviditets ledigt...strejker....utbildningar.... refresher....

Och kanske 1-3 rörelser per dag... det är det ...just det som det handlar om. Att jobba smartare med teknikens hjälp.

Klart det blir effektivare.

Todiloo från HR avdelningen
C
2019-02-03 16:56:00
SV: månsson
Dessvärre visar sig detta bli mer och mer felaktigt. De inledande kalkylerna för RTC Arlanda och förhoppningar om multipel visade sig vara precis lika värdelösa som många antydde. Helt grundade på falska och naiva fantasier snarare än fakta. Lägg därtill alla kostnader för ny dubbel teknik och den extra personal som detta kräver. Sen Försvarsmaktens käftsmäll med krav på fungerande reservsystem på plats och alla förseningar som i princip suddar bort EU-bidraget som projektet bygger på.

Till trådskaparen, glöm inte att ledande personal för projektet RTC Arlanda nyligen sagt upp sig. Beroende på att man ansåg individer inom LFVs ledning omöjliga att samarbeta med på ett realistiskt sätt. Projektet verkar till varje pris forceras igenom utan rimliga möjligheter till att faktiskt kunna fungera. Obekväma frågor som kräver sitt svar städas bort genom att kasta ut frågeställarna snarare än att lösa problemen.

Nej det här ser onekligen inte bra. Projektet drivs av en livsfarlig bakomliggande självförnekelse. Individer som identifierar kritiska problem rensas bort med hot om illojalitet när dessa ironiskt nog verkar vara mer intresserade av att rädda LFVs anseende än ledningen själva. Man kan fråga sig vad ledningen går på, självförnekelse, bristande kunskaper eller vad?

Om inte LFVs ledning tas ned på jorden av högre makter snarast kommer detta sluta mycket illa. Att höja rösten internt leder dessvärre till uteslutning även om man bara har affärsverkets bästa i åtanke.
Re: LFV HR
2019-02-03 17:31:54
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Vilka flygplatser som har positiv kontroll (flygledare) har så få rörelser? Inga där LFV har verksamhet vad jag vet. Men det är klart att det går att räkna hem vinster om man räknar på scenarion som inte finns.
Anton
2019-02-03 17:46:03
Re: LFV hr
Malmö med sina 300 rörelser då?
@WS
2019-02-03 17:47:22
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Låt höra denna sansade beräkning och därefter ett tips till dig, boka in ett möte i NRK och kör en klassisk redovisning med dem. Tror det är bättre än att spy ut galla i flygtorgets forum.
Planner
2019-02-03 19:09:05
SV: LFV HR
Det du säger stämmer på en mindre enhet med ca 5 medarbetare eller färre. När antalet ökar minskar även effekterna. I fallet med RTC Arlanda måste du också ta i beaktande hur detta står sig mot alla nya kringkostnader, ny teknik, mer personal för teknisk och operativ support, dubbla operativa lokaler med funktionella system dels på nya centralen dels kvar på den lokala flygplatsen. Dessutom har projektet stött på så mycket patrull och förseningar att EU-bidraget allt byggde på inte längre går att få ut. När denna jämförelse är gjord blir projektet ett katastrofalt misslyckande. Projektansvarige insåg nyligen detta och sa upp sig när förnekelsen i ledning och styrelse inte kunde penetreras. Det är kris i LFV nu, det går inte att förneka.
WS
2019-02-03 20:58:25
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@@WS
Att boka in ett möte med totala förnekare, precis som du, till att försöka diskutera detta gigantiska misstag är fullständigt meningslöst. LFV ledning tillåter inte synpunkter som går emot ledningen.
LFV HR
2019-02-04 11:56:10
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Vi har nogsamt och med projektet räknat på detta.
Det kommer att drivas igenom , var så säkra.
Vi måste ändra tankesätt och använda teknik nu.

Toodilooo från HR avdelningen
Uppgiven
2019-02-04 12:06:51
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Vad händer när en ledning bryr sig mer om att rädda sitt eget skinn än verksamheten man har ansvaret för? Svaret på detta kan bevittnas i realtid inom LFV. Lojala och kompetenta medarbetare uppmärksammar allvarliga brister och blir därmed omplacerade eller drivna till att säga upp sig i ren frustration. Istället för att ta itu med problemet suddar man bort individerna som uppmärksammat det. För skulle man tvingas ta itu med bristerna skulle genast ens tidigare beslut framstå som direkt ansvarslösa och idiotiska. Det är synd och fruktansvärt tragiskt att det kan gå till så här på en svensk myndighet år 2019. En ledning som känner större lojalitet mot sig själva än mot verksamheten.

Inget ont sagt om fjärrstyrning dock. Den kan tjäna sitt syfte, i rätt kontext, format, med rätt förutsättningar och till rätt pris.
Johan
2019-02-05 18:15:58
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Rätt konstaterat av Uppgiven. Inget fel med RTC under RÄTT förutsättningar. Och ledningens klubb för inbördes beundran är till stor skada för LFV. Verksamheten körs i botten medan de dunkar varandra i ryggen.

2019-02-07 07:01:25
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
När bemanningen sinar påverkas även beredskapstiderna på natten för akuta ambulanstransporter. Gäller nu i högsta grad för Kiruna som har en nedmonterad sjukvård och därför är starkt beroende av fungerande infrastruktur för ambulansflyget.
TWR ARN
2019-02-07 08:31:59
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
RÄTT FÖRUTSÄTTNINGAR? Man kan inte ha RTC utlokaliserat på alla flygplatser, då blir det ju inte RTC. Flyledarkåren sätter sig emot detta bara på grund av att man måste flytta, punkt slut!
Kjelle
2019-02-07 13:23:28
Re: twr arn
Nej så är det inte.
@ARN TWR
2019-02-07 13:35:20
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Är verksam på en icke Swedavia flygplats och vi har tittat och räknat på RTS lösning. För vår del skulle det bli en dålig affär rent ekonomiskt. Där till finns många andra negativa aspekter att ta hänsyn till. T.ex. det det dagliga flygsäkerhetsarbetet, som underlättas av att det finns ansvariga på plats som flygplatsen kan föra dialog med. Det går inte att komma ifrån att en dialog mella fyra ögon har ett värde i sig! För att RTS ens ska komma upp på bordet igen krävs det att det är AVSEVÄRT mycket billigare i kronor och ören, för att vi ska väljabort fysiska personer på plats.

Ett teknikskifte innebär också troligtvis att vi åter får en monopolsituation i Sverige igen. Att jobba med/mot LFV under deras monopoltid var inte alltid roligt och blev dyrare för varje år utan att vi kunde påverka kostnadsutvecklingen nämnvärt. Dit vill vi inte igen!!
FL någonstans i Sverige.
2019-02-08 10:18:03
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Hej,

Är också verksam på en icke Swedavia flygplats och vi har också tittat och räknat på RTS-lösning. För vår del skulle det bli en bra affär rent ekonomiskt. Där till finns många andra positiva aspekter att ta hänsyn till. T.ex. det det dagliga flygsäkerhetsarbetet, som underlättas av man inte behöver bli störd av ansvariga på plats som man inte vill föra dialog med. Det går inte att komma ifrån att en dialog mella fyra ögon inte alltid har ett värde i sig! För att RTS inte skall införas krävs det att det är AVSEVÄRT mycket dyrare i kronor och ören, för att vi ska välja bort RTS.

Ett teknikskifte innebär också troligtvis INTE att vi åter får en monopolsituation i Sverige igen. Att jobba med/mot LFV har alltid roligt och blev INTE dyrare för varje år som vissa vill påvisa. RTS är den nya standarden.
@Fl någonstans
2019-02-08 16:42:13
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Tydligt att du inte jobbar på flygplatssidan med operativa frågor! Andas LFV anställd långa vägar... När det gäller ekonomin historiskt började våra kostnader inte sjunka för ATS innan ACR dök upp som konkurrent. Era långsiktiga kalkyler skulle vara intressanta att ta del av, har svårt att se att vi båda skulle komma fram till så fundamentalt skilda slutsatser!

För Swedavias flygplatser handlar RTS om digitaliserinsdiriktiv från ledningen. Det gäller ATS, självkörande fordon m.m. Allt ska digitaliseras, flygsäkerhet och ekonomi är underordna i dagsläget. V
Pilot
2019-02-08 19:46:16
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Du skulle bara veta hur mycket som är digitalt i dagens flygmaskiner V.
Alf
2019-02-08 23:34:11
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
https://www.swealpa.se/news.asp?nid=81&cid=1&s=3&p=3
Afterburner
2019-02-09 11:17:13
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@Alf Tack för länken!

Efter att ha läst Svensk Pilotförenings skrivelse till Näringsdepartementet angående LFV:s utredning om RTS/RTC är det en mening som etsar sig fast lite extra.

"Vår bedömning är att LFV spelar ett högt spel om flygsäkerheten och önskar lyfta frågan om rätt kompetens finns hos ledningen inom LFV."

Oaktat vilka synpunkter SPF för fram i sakfrågan om RTS/RTC vara eller inte vara så måste den meningen få någon på departementet att lyfta på ögonbrynen.

Att LFV, som säger sig sätta flygsäkerheten högst på sin agenda, blir inkompetensförklarat av en utomstående organisation är anmärkningsvärt. Internt vet vi ju redan vad större delen av den operativa personalen anser om sin ledning. Det skiljer sig inte avsevärt från SPF.

Kanske dags för LFV:s ledning att sätta sig ner och fundera på om man gjort rätt prioriteringar och vägval det senaste decenniet. Eller är man så totalt förblindad och förledd av alla ingenjörer och politiker som med skygglapparna på ser ordet "digitalisering" lysa som en stjärna i fjärran?

Undrande
2019-02-09 14:10:00
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Hur ofta går ”tornen” ned i dagsläget per år och hur hanterar man trafiken vid dessa avbrott?
TWR ARN
2019-02-09 16:29:16
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Skall fackföreningar hålla på med sånt här kan man ju fråga sig?
Pia
2019-02-10 04:49:28
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Verkligen bra inlägg de sista på snurran. LFVs ledning och styre har stressats av konkurrensen och tagit många olyckliga, förhastade och kostsamma beslut. Allt för att hindra konkurrens och en fungerande marknad. Ekonomin har blivit en katastrof och läser man årsredovisningar och prognoser så är LFVs kapital snart förbrukat. Vem kunde tro detta för några år sedan?

Man har hamnat i ett läge där man tämjer på ekonomin och flygsäkerheten för att rädda affärsverket från kollaps. Alla som förstår ekonomi och marknadsförutsättningar inom flygledning vet att fjärrstyrd flygledning blir betydligt dyrare på både kort och lång sikt. Därför vilseleder LFV/SAAB branschen och politiker. I annat fall hade utveckling och kommunikationen sett annorlunda ut. Nu gäller bara ”affärssekretess”.

Denna snurra skickar jag vidare för kännedom till olika utskott i riksdagen, finans- och näringsdepartementet, riksrevisionen och Transportstyrelsen.
TWR Swedavia
2019-02-10 17:12:37
Stoppa RTS innan något händer...
Tack alla för bra inlägg och synpunkter. Ja, sprid detta till alla berörda och fler därtill. Sätt in oberoende granskare på LFV. Dålig ekonomi, dyra projekt och lekfulla affärer utomlands. Hur möjligt 2019?
Gunnar
2019-02-11 11:52:09
SV: Undrande
Det är klart att det händer att tornen tvingas stänga. Jag har ingen statistik på det men i mitt torn handlar det i så fall om flygplatsbunden teknik som inte ger förutsättningar att hålla öppet, det rör sig kanske om ett par timmar styck ett par gånger om året. Den typen av problem kommer inte försvinna eller öka med RTS utan är avhängigt flygplatsen.
TWR ARN
2019-02-14 21:21:49
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Jag tycker vi skall göra tvärtom, hjälpa till att göra RTC till succé men viljan till förnyelse finns inte riktigt där.
GG
2019-02-15 12:25:04
SV: TWR ARN
Det är direkt ansvarslöst och tjänstefel för alla myndighetsutövare att arbeta för en rts-etablering. För en monopolist förstår jag dock frestelsen. Begränsa marknaden och driva upp priserna, kan inte bli bättre. Det är vad jag kallar utveckling!
Flygplatsman
2019-02-15 19:56:56
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Jag jobbar också på en flygplats.
Om något går sönder på flygplatsen som gör att vi måste stänga, så skyller inte vi på tornet i alla fall.
@GG
2019-02-15 22:31:15
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Att vara först ut med teknikskifte är alltså monopolist, märkligt tänk, om du fick bestämma fanns inte yrket flygledare och vi var fortfarande neandertalare.cker jag att
Personligen vill jag ge en eloge till alla de flygledare som arbetar för positiviteten kring RTS, ni är många fler än man vill ge sken av i motståndarlägret.

Mvh
AirExpress
Tekniker
2019-02-16 10:35:49
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Sundsvall RTC har hittills kostat ca 165 mkr. Utöver detta ca 18 mkr investering på vardera flygplats Sundvall och Örnsköldsvik. Tillkommer ca 50 mkr för Linköping och Sälen.

Vem godkänt detta och hur ska investeringen på ca 250 mkr räknas hem i framtiden. Utöver detta ska operativ flygledning och teknisk support levereras och till vilken kostnad.

Vad säger totalförsvaret när man lägger allt i en alt två korgar, centraler på Arlanda och Sundsvall. Sårbarheten för att flyget stannar upp helt efter enkla ingrepp från någon som vill infrastrukturen illa är inte svårt. FM bör ta ett grepp nu och se över alternativen till RTS.

Hur säkrar man att systemen inte hackas i en värld där det blir än mer sårbart med ny teknik.

Flygbolag får börja tanka fullt och se sig om efter alternativ flygplatser. Miljömässigt en katastrof. Tyvärr inget myndigheter bryr sig om förutom att de ibland nämner vikten av miljöanpassade transporter.
FL NO
2019-02-17 13:02:42
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Intressant att spanjorer tar över flygledningen på Kristiansand och Ålesund i Norge. LFV och ACR inte i närheten av vinnande anbud. Fri konkurrens och upphandlingar ställer till det för både Kongsberg/Avinor och SAAB/LFV fjärrstyrda system. Fjärrstyrda system enligt LFVs rapport till regeringen säger att besparingar över tid kan bli 10% lägre än idag. Upphandlas flygledningen blir besparingarna istället uppemot 40% och nu senast i Norge.

Otroligt spännande utveckling och gör att de flesta, även styrande politiker, måste ifrågasätta varför investera miljarder i RTS när konkurrens, utan investeringar, ger betydligt större besparingar för branschen och kunderna.

Spanjorerna på väg till Sverige?

Låt marknaden styra prissättningen. Inte monopol......
FL ESMS
2019-02-17 15:51:48
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Nu måste svenska politiker och staten ge efter. Varför ska Swedavia (statens) flygplatser undanhållas upphandlingar när norska statliga Avinors flygplatser insett ens fördelar med konkurrens. Norge kommer nu att skynda på upphandlingar av flygledning. Flygplatserna Kristiansand och Ålesund sparar 15 miljoner norska per år. Minst 120 miljoner under kontraktsperioden. Fjärrstyrd flygledning - godnatt! Tänk vilka pengar Swedavia kunde spara - vi talar minst 50-100 mkr årligen. Skulle sitta fint på sista raden och utdelningar kan ökas årligen till statskassan.

Jag kan inte förstå hur Swedavia och dess ägare staten är så naiva och tvingar in sig ett system som är både kolossalt dyrt och osäkert för flygbolag och passagerare. Hoppas fler och fler vaknar nu och stoppar dumheterna som att kostnader att rusa.
FL ESSB
2019-02-17 18:38:21
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
RTS måste utvidgas till fler flygplatser i Sverige nu så att klagosången tystnar.
FL ESMS
2019-02-17 21:17:52
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Vem ska betala för all ny teknik och investeringar när det gäller RTS/RTC? Helt meningslös satsning kommer det att visa sig. Hoppas ansvariga en dag tvingas bekänna färg och ta ansvar för alla de 100 miljoner som går upp i rök.
John Blund
2019-02-18 10:43:35
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@FL ESMS
100 miljoner? Lägg på en nolla så kommer det närmare sanningen, tyvärr.
SnabelA
2019-02-19 09:01:39
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@ FL ESSB
Huvet på spiken där. Tysta all kritik så kommer RTS att rulla på utan problem. Problemen får sedan någon annan leva med efteråt. Det är ju precis det som LFV gör, tystar kritiska känsliga påpekanden, och det gäller inte bara RTS, även allvarliga teknikproblem på exempelvis Arlanda.
Sluta mörka
2019-02-19 11:52:58
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Om staten skulle öppna upp för upphandling på samtliga Swedavias flygplatser (utom där försvaret har intressen ex Luleå, Ronneby, Sotenäs), så skulle det direkt visa sig om RTS projektet är lönsamt! Tyvärr verkar det som LFV det räknat med vinster pga ändrade arbetssätt för RTS, som Transportstyrelsen (regelverket) inte godkänner. Snälla regeringen öppna upp för konkurrens/upphandling, så att det blir transparens i denna soppa!
Mandelmann
2019-02-20 06:28:58
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Enligt LFV:s utredning av sig själv i regeringsuppdraget så vill man fjärrstyra alla Swedaviaflygplatser utom Arlanda. LFV har inte gett upp Visby trots att FM sagt nej. Därutöver är även nuvarande ACR:s torn aktuella när det blir dags för upphandling. Hur skall man annars kunna fylla centralen till sin påstådda kapacitet på 24 flygplatsers ATS? En smygande återmonopolisering som till stor del är finansierad av allmänna medel är ett pågående scenario.
Mysko
2019-02-20 07:32:52
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Varför säger FM nej till Visby? Har de inte eget folk i händelse av krig?
FM Radio
2019-02-20 08:08:15
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Försvarsmakten samarbetar om dagens befintliga flygledare.
Att ha helt egen dubblerad personal blir mycket dyrare för skattebetalarna.
Mandelmann
2019-02-20 08:34:19
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@Mysko
De säger nej pga systemets sårbarhet och Gotlands isolerade läge. Det kan bli svårt att bemanna en reservlösning plötsligt om flygledarna bor i Stockholm.
4 Plt MekB19
2019-02-20 09:18:39
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Tror nog att försvarsmakten klarar sig utan flygledare om det krisar, eller?
Detta är att göra en höna av en fjäder.
Lösning
2019-02-20 09:40:30
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Två scenarior bör snarast träda i kraft.

1. FM återtar flygledning i egen regi

2. Swedavia får liksom Avinor i Norge upphandla flygtrafikledning i konkurrens. I Norge har det gett ca 35-40% lägre pris för flygplatserna.

Tillåt inte LFV som affärsverk/myndighet att verka där konkurrens råder. En myndighet ska ägna sig åt myndighetsuppgifter och inte affärer.

Ett fungerande affärsverk ska inte finansieras av statskassan. Tyvärr är det så med LFV då affärsverket genererar stora förluster sedan några år. Ändå tillåter regeringen LFV att leka affärer och investera flera hundra miljoner i nya projekt som i sin tur ska generera 10% kostnadsbesparingar över tid. Hur går kalkylerna ihop och när blir det slut på lekstugan. Snart är låneramen på 2 miljarder förbrukat och likaså LFVs egna kapital.
@Lösning
2019-02-20 09:59:49
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Vad säger FM om att utländska aktörer kommer in?
Lösning
2019-02-20 11:53:03
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
FM bör inte har problem med godkända och certifierade ANS leverantörer. FM har inga problem med att det flyger utländska flygbolag i och över Sverige.

FM håller på att återupplivas mer och mer. Startar bl a upp försvaret på Gotland igen. Ser över sin försvarsförmåga. Bör ta över flygledning i egen regi så att inte LFV lurar in FM i driftslösningar som inte tilltalar Sveriges totalförsvar. Lösningar som samtidigt blir riskfyllt och oerhört mycket dyrare för både FM och civila flyget.

Tur att det redan finns alternativ för FM och snart också för Swedavia. Låt oss se vad som händer när folk börjar vakna och inse vad som håller på att hända.
@Lösning
2019-02-22 11:19:32
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Flygtrafikledningen på Swedavias flygplatser är återreglerad från konkurrens. Staten kan inte ålägga ett privat flygtrafikledningsbolag att bredriva flygtrafikledning under krig. Så för att garantera tillgängligheten till de flygplatser som bedöms vara strategiskt viktiga drivs de av statliga bolaget Swedavia och flygledningen sköts av affärsverket LFV.
Därför kan LFV ostört fortsätta med sina projekt på Swedaviaflygplatserna utan att vara rädda för konkurrens.
Att FM håller med egna flygledare är ett möjligt alternativ men upphandling av utländska aktörer är väldigt otroligt.
FL
2019-02-22 15:10:44
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Nu går ett av LFVs onödiga och kostsamma projekt (NUAC) i graven... Hur lång tid kommer det ta innan man inser att RTS bör gå samma väg?
Red Cap ARN
2019-02-22 19:30:51
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Hej flygledare, hur tycker ni att flygledning skall bli bättre,billigare och utvecklas? Klaga är lätt men egna ideer då?
Andersson
2019-02-22 21:04:02
Re red cap
Det behöver inte bli billigare. Det är redan för billigt.
piddekanin
2019-02-22 21:37:10
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
NUAC skulle ju spara hundratals miljoner årligen åt LFV. Otroligt att de har råd att fimpa en sådan besparing med den ekonomin... OBS ironi :)
@Red Cap ARN
2019-02-23 05:06:24
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Svensk flygledning håller hög standard i världen, därför får många jobb i utlandet när dom söker. Bättre blir det genom sådana erfarenheter och genom utbildning.
Billigare blev det och kan det bli med konkurrens.
Utvecklas gör det hela tiden, bl a genom inflygningssysten, luftrumsdesign mm.
Ingen av dina tre frågor besvaras genom RTC.
Mrbrown
2019-02-23 13:59:50
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Så NUAC är historia, hur mycket ”sparade” LFV i detta projekt?
Vasaskeppet
2019-03-02 07:16:42
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Enligt LFV:s interna kommunikation så var NUAC en solskenshistoria och skall nu tas vidare till nya höjder. Låter som en utvärdering i god LFV:anda. Nästa projekt borde var hur man tar tillvara och drar nytta av sådant som framförs av medarbetare utanför ja-sägargruppen, dvs de som inte ingår i styrelse, ledning och svansen av nyttiga idioter som bara har sin egen karriär i fokus.
Mrblack
2019-04-03 15:56:02
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@Mrbrown
Enligt pressmeddelandet så var det väldigt framgångsrikt, det enda som saknades var besparingarna. Vidare mot nya höjder ska det iallafall bli. Ett vinnande koncept som bara behöver byta namn. Med lite alternativa bokföringsmetoder så blir det säkert lönsamt också.
Undrande FL
2020-06-17 02:52:54
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Det sägs att kritiker till RTC hotas med uppsägning i LFV eller tvingas att säga upp sig själva. Är det sant?
Bronco
2020-06-17 10:51:51
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
De blir iaf ombedda att lämna projektet
FL 3
2020-06-17 21:30:21
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@ Bronco

Det har väl aldrig funnits plats för kritiker i projektet, inte en enda kritisk tanke har varit välkommen. Inte ens internt i något forum
När man börjar rensa internt samtidigt som man har personalbrist så kan det knappast bero på att man har ett sunt projekt som tål granskning.
Ruben
2020-06-18 11:11:23
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Det snackas en hel del om att flygsäkerheten ökat i RTC, men så länge kameror och bildskärmar levererar mindre tydliga bilder än ögat och så kommer det alltid att vara, så är det kvalificerat skitsnack att det innehåller högre flygsäkerhet. Bilden är rent av suddig emellanåt. Jämför hanteringen av zoomkamera och en verklig kikare hur snabbt man hittar objektet så förstår man en del av bristerna. Den som säger ngt annat har livlig fantasi.
KP
2020-08-25 23:30:31
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Försvarsmaktens nej till att fjärrstyra tornet i Visby var väldigt klokt, det kan man lätt konstatera nu när det börjar bli ännu mer oroligt i vårt närområde. Och Sverige är inte bara Gotland, tyvärr är de fyra kvarvarande tornen i projektet belägna i mer eller mindre lika strategiskt viktiga regioner. Vi befinner oss onekligen i ett gråzonsläge nu och då vill man inte ha en sårbar central för viktig infrastruktur. När skall Försvarsmakten, MSB och regeringen vakna och stoppa införandet av fjärrstyrd flygtrafikledning? Som anknytning till tråden så har dessa och många andra frågetecken lyfts internt och externt.
@KP
2020-08-26 19:04:21
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Sant som du säger men inget kommer någonsin hända. LFV och SAAB har triumf på hand, vad som sägs bakom stängda dörrar kommer vi aldrig få möjlighet att motbevisa. Utifrån vad LFV kastat ur sig i den offentliga debatten finns det all anledning att ifrågasätta ärligheten bakom dessa dörrar. Undrar dock om SAAB förstår vilket högt spel de spelar med sin status som "defence company".
@KP
2020-08-27 08:20:11
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Måste försvarsmakten ha torn för att kunna operera? Vad händer när de är utslagna, flyger man till soppan tar slut?
Olle
2020-08-27 11:26:14
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
FM gillar inte centraliseringar och att lägga alla ägg i en korg. Vilken drömläge för en fiende att kunna slå ut hela svenska flygplatssystemet genom att hacka ner en eller två RTS centraler.

Använd de torn som finns och bygg nya, smarta / effektiva torn, där infrastrukturen behöver rustas upp.

Digitaliseringar är inte lösningarna som räddar världen - utan tvärtom!
fl
2020-08-28 08:19:43
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@kp

nej dom "måste" inte ha torn men det ökar kapaciteten och säkerheten.
C
2020-08-28 14:10:43
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Trots allt helt obegripligt varför vi betalar miljoner för att göra flygtrafiktjänsten lättare att slå ut när vi kan lägga miljoner på att göra det svårare. Bygg 50 bunkrar på okända platser och styr därifrån istället om SAAB nu trots allt måste ha pay-off på sin felinvestering.
@Olle
2020-08-28 20:34:44
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Du bör nog titta på hur många flygflottiljer som fanns 1970 vs 2020 och sen kan du säga om FM gillar centraliseringar eller ej.
@fl
2020-08-29 09:00:36
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Okej, kapaciteten, vad ligger nyttjandegraden på tex Visby och Östersund?
Lasse
2020-08-29 09:56:16
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@@fl
Vad är det du inte begriper av vad fl svarade? I krig kan mycket ställas på ända och försvarsmakten har uttänkta lösningar som förhoppningsvis fungerar, beroende på händelseutvecklingen. Men fram till dess har flygtrafikledningen ett syfte för civil och militär trafik, oavsett trafikmängd. På både stora och mindre flygplatser varierar trafikmängder under dagen. Flygplatshållaren bestämmer öppethållandet och ATS.
Atomen
2020-09-01 09:26:42
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@Lasse; Kriget är över på 10 minuter för Sveriges del
Lasse
2020-09-01 16:18:39
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@Atomen
Kanske bäst att ge upp från början utan strid, är det så du menar? Som tur är resonerar inte FM lika fegt som du. Men nu handlar denna fråga om att inte införa teknik som spelar en angripare i händerna i ett gråzonsläge. Som någon annan skrev, lägg pengarna på att försvåra angrepp istället för att förenkla angrepp.
Atomen
2020-09-02 10:38:45
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@Lasse; tror du verkligen att det du o andra framför här i forumet förändrar LFVs inställning? Om dina ideer känns helt rätta för dig frukta då inte att lägga fram dem för din arbetsgivare som antagligen är lfv även för din del ...... i forumet förändrar du inget!
Jan B
2020-09-06 22:29:07
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Till och med LFV vet att hela projektet är en felinvestering. Det kommer att bli intressant att se när SAAB väljer att dra i handbromsen och istället använda sin ingenjörskompetens till något som genererar vinst, de har ju faktiskt en hel del viktigare produkter i sin portfölj.
Jonas
2020-09-07 09:15:23
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
En större del av de ca 900 MSEK som LFV äskat ur skattekistorna lär gå mot fjärrstyrd flygledning. Det finns stora svarta hål i projektet som måste täckas upp. LFV var smarta när de gick ut med varsel. Ordet varsel oroar alla politiker och då tvingas ofta, ej genomtänkta, lösningar fram. Dyra sådana! Det mest naturliga vore att stuva om LFV. Ett affärsverk som endast sköter Malmö och Stockholm centralen, dvs all överflygande trafik. Övrig verksamhet bör det montera ner och sen sälja de friska delarna till andra marknadsaktörer. Nu kan sittande GD göra det som alla GDar sedan 1990-talet velat göra tidigare - men inte vågat!
Fader P
2020-09-07 14:48:24
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@jonas, eller är det nån marknadsmänniska från en aktör i branschen som börjar känna av krisen? Du kan glömma att våra viktigaste flygplatser ska drivas av något AB. De ör en del av vört totalförsvar, vars verksamhet, planering och samverkan med FM inte säljs ut.
Jan B
2020-09-08 07:00:50
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@Fader P och Jonas
Ligger väl något i vad ni båda säger. För ett antal år sedan så skulle även Swedavias flygplatser konkurrensutsättas. Det blev en återreglering innan som återställde till LFV:s fördel. Tyvärr missköter ju LFV och Swedavia sitt åtagande genom att tvinga igenom fjärrstyrning på de regionala flygplatserna. Systemet är en teknisk försämring, det har LFV själva börjat inse, men projektet tycks inte gå att stoppa. Vad FM tycker om det hela fick vi svaret på när de sade nej till fjärrstyrning av Visby. Det är svaret på lämpligheten av tekniken överhuvudtaget. Det kan fungera som en dyr reservlösning, med betoning på dyr, väldigt dyr. Tyvärr sänks kapaciteten. Utredningen som LFV fick göra på sig själv säger ju motsatsen men det är ju inte så konstigt. Konstigt bara att politikerna gick på det, är dom så lättlurade så blir man ju bekymrad för hur de sätter sig in i många andra frågor också.
@Jan B
2020-09-08 20:14:37
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Finns ingen kapacitetsbrist på ett bra tag nu.
Olle
2020-09-09 09:04:18
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Vilken ypperlig chans att nu påbörja nedläggningen av centralerna Östgöta, Landvetter och Malmö. Istället för att skjuta detta framför sig så kan man sätta en tidsfrist att Stockholm fr o m 1 januari 2022 ansvarar för hela det svenska luftrummet över flygnivå 95. Vilka besparingar detta skulle inbringa hela systemet. Fram med yxan och ta nu ta bort all suboptimering av tjänster. Sverige brukar gilla att ligga i framkant när det gäller teknik och ansvar - visa det nu!
Olle S
2020-09-09 13:02:05
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
RE: Olle

Du kan omöjligt jobba inom LFV för då hade du vetat vad som är på gång! :D
Jan B
2020-09-09 16:16:34
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@@Jan B
Du konstaterar det uppenbara, att det inte är något kapacitetsproblem nu och ett tag framåt. Men RTC är fortfarande inte en förbättring och betydligt dyrare att driva än ett konventionellt torn, oavsett hur man räknar. De som drivit fram konceptet har själva sagt att det var glädjekalkyler för att kunna få med folk på vagnen som det heter. Finns t o m dokumenterat. Och för att återknyta till tråden så är det fortfarande med fara för sin anställning om man yttrar minsta kritik emot RTC. Det finns just nu individer i LFV som råkat riktigt illa ut. Men även det utreds äntligen internt i LFV.
FL Väst
2020-09-15 21:57:44
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Blir ju kul att höra vad den interna ”utredningen” om flygsäkerhetskulturen kommer fram till. Allt sopas väl under mattan som vanligt. Tror inte att ledningen längre har ordet förtroende på agendan. Om de nu nånsin haft det. Tänk om fler vågade ifrågasätta de märkligheter som pågår. Jag önskar att jag själv vore en av dem som vågar men tyvärr är jag inte det. Heder till er modiga.
A-L S-son
2020-10-13 21:53:41
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Någon som vet vad som händer med den ”interna utredningen av flygsäkerhetskulturen”? Är det något man säger att man gör bara för att det skall låta bra, eller utreder man verkligen det som ryktena säger : att ledningen frångått efterlevnaden av flygsäkerheten , rättvis behandling mm? Är det sant att man istället prioriterat projektgenomdrivningar på bekostnad av det fundament varpå verksamheten vilar.
Orolig kollega
2020-12-01 21:39:59
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Nu har en tredje medarbetare i Östersundstornet trakasserats hårt av ledningen och sjukskrivit sig året ut till att börja med. Arbetsmiljön är så allvarligt skadad nu att arbetsplatsen borde stängas, men vem skulle våga ta ett sådant beslut med den publicitet det skulle medföra. Allt detta beror på att LFV ledning inte klarar av att medge att RTS var ett felbeslut. Istället är prestigen så hög att inget får stoppa projektet. Enskilda medarbetare trakasseras till tystnad. Tre hittills i Östersund och fler står på tur även i andra berörda torn. Enhetsledningen i Swedaviaprojektet använder metoder som skulle förvåna de flesta, dock inte högsta ledningen som stödjer misshandeln av medarbetare. Inget som gynnar en hög flygsäkerhet precis.
Inspektör
2020-12-02 11:21:02
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Svar till orolig kollega och er stackare som jobbar i drabbade torn. Ingen rök utan eld heter det. Sjukskriv er alla och stäng ner tornen. Då först reagerar politiker och Transportstyrelsen. Dessa statliga tjänstemän agerar inte proaktivt. Blir då en flygsäkerhetsfråga och tjänstemän och inte minst Transportstyrelsen måste överväga framtiden för nedläggande av bemannade torn.
Fjädern
2020-12-03 11:29:51
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
”Inspektör” har rätt, kallt stål biter!!!
E Larsson
2020-12-03 22:20:05
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC

Enligt Transportstyrelsens eget uttalande så har även de ett uppdrag från regeringen att implementera fjärrstyrd flygtrafikledning i Sverige. Transportstyrelsen är med andra ord inte en oberoende granskare och tillståndsgivare. Deras uppdrag är att godkänna konceptet. Aldrig tidigare har det varit ett sådant förhållande emellan regeringen och det alla tror är en oberoende part. För första gången är uppdraget att en specifik teknik skall godkännas. Och vart leder då detta i slutändan? Jo bland annat till att staten återmonopoliserar en avreglerad marknad på bekostnad av de privata aktörer som i högsta grad bidragit till att kostnader har sänkts tack vare att marknaden blivit konkurrensutsatt. En granskning av Transportstyrelsen borde vara en självklarhet.
Förstår inte
2020-12-03 23:20:02
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Varför sjukskriver de sig?

De jobbar ju fortfarande kvar i sitt torn som de gillar och inte ännu i ett RTC.

Mig veterligen var det ingen i de tidigare "drabbade" tornen som
går och sjukskriver sig för att man ogillar det beslut sin arbetsgivare tagit.

Så kritiken är INTE befogad.


Snart 6 år sedan driftstart och det fungerar.



Jacob
2020-12-04 10:10:31
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Det "fungerar" men på flygplatser med oerhört lite trafik, alternativt okomplicerad trafik.
Men till vilken kostnad?!!!! Helt absurt och orimligt. En sämre flygtrafikledning med gammal teknik som är mer sårbar och till ett oerhört högt pris.
Varför?!
Andersson
2020-12-04 10:13:26
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Jag tänker mig att om min kollega fick sparken för att den var kritisk och jag ser ett stort problem med en dyr och dålig lösning, tja då skulle jag nog bli lite orolig och i förlängningen må ganska dåligt. En frustrerande situation för våra kollegor.
FL ARN
2020-12-04 18:25:04
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Bra, Östersund-tornet stänger ned sig själv, inför RTS genast.
Tomas Ene
2020-12-05 16:35:04
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@FL ARN
Det finns ingen FL som skulle ta det nicket...
@Tomas Ene
2020-12-05 19:47:49
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Flygledare som tar icao kod nick tror att de är märkvärdiga. De som tar iata är mer jordnära.

mvh AirExpress
Christian
2021-02-04 12:26:17
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Hur mår LFV? Vad gör cheferna när verksamheten går på sparlåga? Nya varsel på gång och kanske på ledningsnivå. Eller?
Mattias
2021-02-16 22:51:40
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Till och med facket har nu kapitulerat när det gäller bl a omställningsvillkoren för de ATS som skall in i RTC Stockholm. Det är fritt spelrum för LFV att kringgå de villkor som normalt gäller för statliga verksamheter. Medarbetarna är utmattade i fråga om att få svar på vad som gäller för omställningen. Av någon anledning vill inte facket anlita sin egen juridiska ombudsmannaexpertis för att bringa klarhet i vilka villkor som VERKLIGEN gäller.
DC-9-33F
2021-02-17 08:15:46
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Hej Mattias, vilkoren är bara att slå upp och läsa. Det här låter mer som förnekelse från din sida?
Mattias
2021-02-17 09:37:18
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@DC-9-33F
Om du jobbar i något av de torn som är föremål för omstationering så hade du vetat att det råder förvirring och stora oklarheter om vad som gäller. LFV försöker kringgå och göra det svårt för de som inte vill följa med. Men tack för tipset om att läsa på gällande avtal, tyvärr hjälper det inte om arbetsgivaren inte vill följa det. Facket visar inte heller något överväldigande intresse.
Nostradamus
2021-02-17 15:49:35
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Ni ska alla in i RTC förr eller senare, även om det blir dyrare, mer riskfyllt, mer osäkert, ineffektivare eller inte. Er ledning styrs av andra motiv. Tyvärr så är det bara att gilla läget eller dumpa den sjunkande skutan. Lycka till!
Olle
2021-02-17 17:50:13
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Det lär ju bara bli de flygplatser som "tvingas" in pga att det är Swedaviaflygplatser. Alla andra lär inte blir RTS. Rena vinstlotten för ACR! :D
ACR lämnar bud efter bud på vartefter kontrakten går ut och vinner ALLA!
Grattis ACR, eller någon annan som vill ha kontrakt i Sverige.
Claes
2021-02-17 19:20:33
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Den dagen då LFV tillkännager att även Landvetter ska in i RTC Stockholm lär det bli liv i luckan på västkusten. Men man kan ju inte påstå annat än att det hela blev en flopp. 4 ATS när det var meningen att 24 ATS skulle varit inne är ett pinsamt facit för de som förverkligade den ståtliga byggnaden. En gökunge till satsning som kommer att belasta LFV för all framtid. Om ingen vågar sätta stopp vill säga och använda huset till något annat. Vem kunde tro att det skulle gå så här för LFV?
Nostradamus
2021-02-18 13:00:01
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@Claes, den dagen ligger nära i framtiden. Flopp eller inte, uppror eller inte, er ledning styrs av andra motiv.
Åsa
2021-02-18 14:29:27
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Visst var det väl också planer på att flytta de ATS som nu är i RTC Sundsvall ner till Arlanda också? det skulle ju i så fall också fylla upp centralen lite grann.
FL TWR
2021-02-19 10:27:40
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Flyttas flygplatserna från Sundsvall till Stockholm så kanske det är slut på de positiva åsikterna om systemet... Vansinne att dom som är beroende av arbetstillfällena är dom som har validerat systemet och betygsatt det!
Dee Snider
2021-02-19 11:09:35
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Målet är att SDAT skall ta över alltihop, höja pensionsåldern och dumpa tariffstegen. Där har ni besparingen på lång sikt.
FL 4
2021-02-19 13:08:03
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Planerna att flytta rtc Sundsvall in i Arlanda kommer nog att påskyndas för att fylla den centralen och försöka motivera dess existens. Knappast motiverat nu och det har det ju aldrig varit heller.
CC
2021-02-20 12:30:14
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
De flygledare som hittills varit snälla och tysta kanske inte är det längre när ledningens planer blir kända och de inser att det gäller betydligt fler som påverkas. Då tänker jag bl a på SDATS och att de flesta skall vara anställda genom dem. Väldigt märkligt egentligen att inte framtidsplanerna har mer öppenhet. Det är ju ändå en statliig verksamhet. Facket har ju en plats i styrelsen så det är konstigt att även de verkar vara med i hemlighetsmakeriet.
Kristina
2021-02-20 12:30:59
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Hur kan den här misskötseln av skattepengar få fortgå. Det måste ju finnas nån i maktposition som kan se till att detta granskas. Är ju ett generalfel i samhället om dessa påvar kan få härja med andras pengar utan någon form av instans som kontrollerar rimligheten i det hela.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev