Tråden startades av: 08/26  2019-02-07 18:28:01
Bombhot mot DY 
Läser att passagerare och besättning fick sitta kvar i ca två timmar efter landning.
I min värld är tanken att så snabbt som möjligt evakuera till betryggande avstånd.
Vem beslutar om åtgjärd och på vilka grunder?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Kurt
2019-02-07 19:09:46
SV: Bombhot mot DY
Låter helt otroligt, vaddå för bomb hot?
TNT
2019-02-07 20:01:20
SV: Bombhot mot DY

Kaptenen beslutar och jag varför inte landa närmre???
VXO, JKG m.fl.
Åklagare
2019-02-07 21:19:27
SV: Bombhot mot DY
Luktar mer åt hållet att det fanns någon på planet som var lyst.
Kapten
2019-02-10 18:35:05
SV: Bombhot mot DY
Hade en styrmanskollega som var ombord på sagda plan till NCE.

Han var förundrad över att de dels vände och flög en så lång väg tillbaka. MMX eller VXO, Skavsta mfl ligger närmare.
De fick sitta kvar ombord i ca 2 timmar innan bombskyddet kom på plats och de fick visa upp sitt handbagage för dem och deras bombhund.

Om det vore risk för att en bomb skulle smälla så vore en snabb landning att föredra och om inte en trapp kom på plats asap så skulle jag be kabin evakuera via sliderna. Men det är ju om det verkligen misstänktes vara en bomb ombord. Såhär som detta blev ser jag som helt misslyckat. Varken hackat eller malet.
Då kunde de ju ha flugit vidare till Nice istället. Var det allvar eller inte? Troligen allvar eftersom de vände och då var det märkligt gjort av kapten.
 

Tillbaka

Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn
Pilotshop