Tråden startades av: Lars  2019-04-22 15:29:35
Returned to lessor??? 
Vem/vilka hämtar planen och flyger dom tillbaka
till leasingbolaget? Vi har nu tex WOW och Avianca
Brazil som är ex på att att hela eller delar av flottan
returnerats. Hur får det till, kortfattat?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Hepp
2019-04-22 17:18:49
SV: Returned to lessor???
Har för mig leasingbolagen har speciellt folk som jobbar med just att hämta hem plan vars bolag konkat. Kan nog vara ett tufft jobb.
ABC
2019-04-22 19:21:26
SV: Returned to lessor???
Största flottan som just nu är parkerad är Jet Airways. Hundratals flygplan från ATR72 till 777-300. Hur vet man att de är rätt underhållna när bolaget inte haft pengar till reservdelar utan plockat delar från parkerade plan?
Lars
2019-04-23 11:36:21
SV: Returned to lessor???
Tack för svar.
Dom verkar iallafall vara snabba att hämta planen.
Det måste ju kräva en del folk.
Skyvandrare
2019-04-25 08:22:27
SV: Returned to lessor???
@ABC

Allt underhåll loggas. Det spelar ingen roll om delar ”robbas” från andra flygmaskiner eller kommer från leverantör. Records som visar luftvärdighetstatus finnas på alla dessa kärror. Du kan oxå vara så säker på att ägarna kommer att vara där och säkra tillgång till dessa records direkt vid en konkurs.

Det är normalt operatören som håller ordning på dessa records och beställer underhåll. Finns inte operatören kvar tar ägaren över detta ansvar och har rätt att beställa underhåll från en underhållsorganisation.

Utifrån records kan ägaren se vad som krävs förr att kunna flyga kärran dit de vill ha den. Skulle inte allt underhåll vara praktiskt möjligt där maskinen står kan man söka om ”permit to fly”. Då kan man med myndighetens godkännande få Ferryflyga till underhållsbas med vissa brister (och då oftast med begränsningar).
sv ABC
2019-04-25 10:13:06
SV: Returned to lessor???
Jobbar du verkligen i flygbranschen?
Laban
2019-04-25 11:32:53
SV: Returned to lessor???
Hej Lars,

Bemanningsföretag som tex Rishworth kan hjälpa till med sådant. Är flygbolaget fortfarande i drift så kan de använda sina egna piloter. Jag vet inte ifall leasingbolagen har några egna piloter men jag skulle gissa att det inte är så vanligt. Leasingavtalen är ofta långa, tex 5-10 år. Så flygplanen behöver inte flyttas så ofta.
 

Tillbaka

Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev