Tråden startades av: Nyexaminerad  2019-05-03 11:05:19
Att komma in i branschen? 
Hej,

Har för ca 1 år sedan tagit min ATPL på Svensk Pilotutbildning i GBG och har sökt en del jobb runt om i Europa, ink Sverige såklart och har sökt Ryan/Norwegian/Flybe/BRA osv utan framgång. Det går riktigt segt måste jag säga.. Har ni några tips för att komma vidare?

Tips uppskattas!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

ABC
2019-05-03 12:32:19
SV: Att komma in i branschen?
Börja jobba som kabinpersonal på ett litet bolag, typ DAT, Amapola eller Leap och ta dig in den vägen. Åk till Afrika eller Indonesien (kolla Youtube). Börja segelflyga eller Fallskärmshoppa och ta dig in som pilot så småningom.
Ny i branschen
2019-05-03 13:08:55
SV: Att komma in i branschen?
Hej,

Fortsätt kämpa, det lossnar säkert snart. Var så förberedd du bara kan inför intervjuer, dvs repetera din teori. Sök även jobb som inte nödvändigtvis innebär att flyga pax. Flyg fallskärmshoppare eller bogsera segelflyg tex. Låt inte en dag gå utan att du gör något som kan öka dina chanser. Stort lycka till, ge inte upp.
Treger
2019-05-03 13:14:16
SV: Att komma in i branschen?
Join p2fly. Köp raring o 500h på typen???? riktigt bra
Benta
2019-05-03 13:22:52
SV: Att komma in i branschen?
Du har haft lite otur i tid då det idag finns ett rätt stort överskoot på piloter på marknaden efter all konkurser. Du får nog vända blicken utomlands och till Kinesiska bolag alternativt t.ex WIZZ Air.
Lycka till
340
2019-05-03 15:06:56
SV: Att komma in i branschen?
Var nyss i din sits tills jag blev erbjuden ett jobb på Saab 340 men fick stå för TR själv. Fortsätt sök. Finns mycket jobb i balterna och försök hålla flyget igång hela tiden. Kolla även reklamflyg/brandflyg. Aeronom behöver piloter vet jag till deras brandflyg i Karlstad.
Reality
2019-05-03 16:01:01
SV: Att komma in i branschen?
Flyginstruktör. Branschen vänder.

Bli instruktör, samla timmar under den tråkiga tiden som kommer så kan du söka jobb sen, när du har mer kött på benen och timmar i boken.
Tex
2019-05-03 20:02:50
SV: Att komma in i branschen?
Just nu störtdyker branschen neråt med rasande fart. Sök jobb utomlands. Finns gott om erfarna piloter. BRA spottar ut 100st mycket erfarna piloter det närmaste året (kanske för erfarna). Norweigan hänger på gärsgården. Svenska flygbranschen kommer minska radikalt de närmaste 5åren. Jobben finns i Asien o i ÖstEuropa o ev på RyanAir.
L
2019-05-03 22:33:53
SV: Att komma in i branschen?
Jag gjorde samma sak. Försökte söka jobb med CPL/IR/ME + ATPL teori + MCC. Efter en säsong av sökande och misslyckanden köpte jag en rating på 737 och hade jobb på Jet Time 2-3 månader efter skill test och base training. Totalt sökte jag 300+ jobb världen över. Fick alltså nej från Ryanair, fick svar från SAS att det fanns så många med mer timmar än mig att jag inte var intressant av den anledningen osv osv.

Min lösning var alltså 200k till på en rating, en vild chansning som gav utdelning. Är fullt medveten om att det känns tungt när man söker och bara får nej men skam den som ger sig, det går om man vill och inte ger sig!

Medan jag sökte jobb med ratingen klar gick jag en FI-utbildning. Som flera andra har skrivit, låt inte en dag passera utan att du har gjort något för att förbättra dina chanser, vad det än kan vara.
T
2019-05-04 01:27:48
SV: Att komma in i branschen?
Har du fortsatt flyga under året sedan du blev klar & hur många timmar har du totalt nu? Vad är din ålder och har du någon tidigare utbildning innan flyget? Lättare att ge råd om förutsättningarna är kända.

T
Re:L
2019-05-04 15:16:40
SV: Att komma in i branschen?
Hur ser det ut på JetTime nu?
Behöver de piloter och fortfarande tar in piloter med mindre erfarenhet. Funderar själv på att köpa en TR på Boeing eller Airbus. Världen är ju inte så fantastisk som massmedia framställt den de senaste dagarna då SAS strejken pågått! ;-)
Nyexaminerad
2019-05-06 13:29:05
SV: Att komma in i branschen?
Hej igen, och tack för många bra svar!

Jag har drygt 170 timmar, och har inte flugit många timmar sedan min uppflygning. Jag har funderingar på att gå med i Aeroklubben och flyga ihop lite timmar nu i sommar. Verkar det vettigt att göra det på ett mindre flygplan eller bör jag som flera nämnt, ta en egenfinasierad TR? I så fall, vilket bolag är bäst att göra det via?

Jag är 26 år och kvinna och ingen annan utbildning mer än några logistikkurser på CV:t.

Tack på förhand!
Snorken
2019-05-06 20:06:04
SV: Att komma in i branschen?
Kolla på Borås Flygklubb också om man bor runt omkring Borås. Har 3 flygplan och det är rätt billigt att vara medlem samt hyra flygplanen.
Re:Nyexaminerad
2019-05-07 08:07:52
SV: Att komma in i branschen?
Skulle rekommenderar att du fortsätter flyga ihop timmar så när du skickar in ansökningar visar du på fortsatt flygande/intresse/fortbildning etc. Alternativt om du har möjlighet att betala en TR med någorlunda garanti för anställning eller ett visst antal timmar så kan det vara en väg att gå.

Du ser ut att vara en driftig person genom ditt försök att söka råd på ett forum som detta, mycket skit här men också vissa bra/intressanta saker och man vet aldrig vem som råkar läsa ett inlägg som ditt. Där jag jobbar så är minimikravet nu 250H och det går tyvärr inte att komma undan det.

Finns personer på Instagram som du kan följa som promotar vägen till att bli pilot och anställning i företaget som de jobbar hos.

MVH

T
Max
2019-05-07 09:41:16
SV: Att komma in i branschen?
Nyfiken på vilket bolag du jobbar där de har 250 H timkrav. Börjar själv snart komma upp i de timmarna och letar jobb.
Alex
2019-05-07 14:26:33
SV: Att komma in i branschen?
Befinner mig i samma situation men jag hade tänkt mig att fortsätta flyga inom en klubb och sen söka mig till kabinen som flygvärd. Jag vet inte om det skulle hjälpa men jag hoppas att det gynnar processen lite, att man redan är inne i systemet :)
Bertram
2019-05-07 14:34:37
SV: Att komma in i branschen?
Sök Air Leap. De är i ständig expansion och kommer behöva folk när de startar upp nya linjer.
L
2019-05-07 19:08:29
SV: Att komma in i branschen?
Vet inte hur Jet Time har det med piloter idag. Har bytt jobb sedan drygt 2 år sedan och situationen förändras hela tiden. Oavsett bolag gäller väl samma sak, få tag på den som rekryterar, skicka in en CV och ring upp och snacka. Har man ingen CV som kan sköta snacket får man göra det själv, typ.
T
2019-05-07 22:06:29
SV: Att komma in i branschen?
De var nåt bolag som utbildade på TR 737/A320 och garanterade 1/3 av pengarna tillbaka om man inte fick jobb inom ett år, vilket betyder att de säkerligen har ett brett kontaktnät med samarbeten.
De var inte större skillnad på priset, låg på runt 250k om jag minns rätt. Kommer inte ihåg vad bolaget hette dock men det löser du med en snabb sökning på google.
Lycka till och ge inte upp!
Z
2019-05-08 08:09:57
SV: Att komma in i branschen?
När frågorna ställs om allt som var så enkelt blir det plötsligt så svårt och omöjligt. Alla bolag som behövde piloter finns inte längre. Plötsligt var det två år sedan som någon fick ett arbete. Ja ja inget nytt utan lika omöjligt som vanligt att få jobb inom flyget. Annonser med att bolän anställer lyser med sin frånvaro. Nu börjar det talas om lågkonjunktur och ni som trodde det skulle bli högkonjunktur inom flyget har inte sett ett dugg av detta.
L
2019-05-08 23:50:12
SV: Att komma in i branschen?
Olyckskorpar kraxar alltid. Alla jag gick på flygskola med som verkligen ville flyga har jobb idag. If there’s a will, there’s a way.
Pilot
2019-05-09 10:29:17
SV: Att komma in i branschen?
Det har varit goda tider några år nu, vilket det talats om på forumet tidigare, men nu går det troligen tillbaka mot ett normaltillstånd, där det blir betydligt svårare som nyexaminerad.
Så gå några år tillbaka på forumet så hittar du mängder av dessa trådar där piloter försöker få sitt första jobb, som väntat flera år. Där kan du finna mycket information.

Om det kommer bli svårare eller lättare framöver är svårt att säga.
Men förr eller senare lossnar det. Så mitt råd är att överväga hur gärna du vill detta. Är du redo att gå några år utan jobb som pilot? Det kommer bli tufft och kosta dig pengar att hålla certen vid liv. Är du redo att göra vad som krävs som att flytta till något avlägset land bara för att få de där värdefulla timmarna? För med all klimatångest, svag krona, och en ekonomi som saktar in så glöm Sverige om du vill komma in i branschen.
Nyexaminerad2
2019-05-09 11:28:56
SV: Att komma in i branschen?
Hej Nyexaminerad,

Jag är i samma sits som du, snart är det dags att förnya mina behörigheter.

Jag har haft CPL/ME/IR/MCC/JOC samt 250+ timmar i snart ett år (timmarna varierar så klart), och har sökt alla jobb som jag kan hitta, dock utan framgång.

Jag spekulerar att det beror på alla flygbolag som har gått i konkurs det senaste året. Många erfarna arbetslösa piloter släpps ut på marknaden, och då vill inga flygbolag anställa nyexaminerade. Eller så kanske det beror på min ålder? (30+) Det verkar som att 22-åringar där föräldrarna har betalat allt får jobb.

Jag get inte upp än men det ser inte lovande ut...

/Nyexaminerad2
Nyexaminerad3
2019-05-09 12:11:41
SV: Att komma in i branschen?
Är 21 år. Har betalat hela min utbildning själv genom att slita som ett djur sidan om studierna + lån från CSN som alla kan få oavsett ålder. Har nyligen fått jobb efter snart ett års sökande. Spelar ingen roll om du betalt utbildningen själv eller fått den gratis. Ung eller gammal. Enda sättet att få jobb är att kämpa och vara beredd på att ta skit jobb för att bygga upp en grund.
Att snacka skit om andra för att du själv inte fått jobb är det sämsta du kan göra och kanske ett tecken varför du inte har ett jobb.
Fortsätt sök, tipsa andra, sök på forum osv... PPRune är fantastiskt. Massor med tips från andra piloter där. Själv kan jag tipsa om att kolla efter jobb i balterna/öst-europa. Vissa ställen ska man undvika men finns mycket bra jobb där för låg-timmar :)
Satt själv på flightradar24 och klicka runt för att hitta olika bolag. Kolla även Maldiverna. Finns en del sjöplans jobb där för folk med lite erfarenhet.
Nyexaminerad2
2019-05-09 13:53:10
SV: Att komma in i branschen?
Hej Nyexaminerad3,

Du kan lugna ner dig, ingen har snackat skit om dig. Du är säkert jätteduktig och har slitit väldigt mycket, det har jag också, troligen väldigt många andra piloter med.

Jag vet inte vad du har haft för jobb men det tog mig väldigt många år innan jag hade tjänat ihop de cirka 700 000 kronorna som min modulära utbildning kostade. Jag var inte ens nära det beloppet när jag var 22. Du måste ha varit extremt duktig! Bra jobbat!

Gruppen av människor som ingår i "22-åringar där föräldrarna har betalat allt" är inte nödvändigtvis samma grupp av människor som ingår i gruppen "22-åringar" eller "21-åringar".

Jag har dessutom inte snackat skit om piloterna där föräldrarna betalat allt, endast nämnt att i min erfarenhet dessa personer har haft större sannolikhet att få jobb som piloter, troligen för att de är yngre. De är säkert jätteduktiga piloter och utför ett utmärkt jobb.

Flyg säkert!

/Nyexaminerad2

Nyexaminerad4
2019-05-09 13:54:00
SV: Att komma in i branschen?
Råden hjälper inte när inga jobb annonseras för oss med låg erfarenhet. För jobb finns för de med erfarenhet. Problemet är att få in foten som low timer!
tung luftfart
2019-05-09 15:17:45
SV: Att komma in i branschen?
många som aldrig får jobb, så länge som piloter från dom stora bolagen går i pension vid 55 år och sen går ut på kontrakt i världen finns inget jobb för dom som har drömmar ..
jag hade bara tur, men fick läsa cd treori 2 ggr pga av det gick ut..
sök seriöst jobb istället..
Har gjort det
2019-05-09 15:26:32
SV: Att komma in i branschen?
Ok, men sen finns det dem som kämpar på och till slut får chansen. Jag har gjort det och är nöjd. Slipper stå och trycka näsan mot fönstret på Arlanda och undra hur det känns att taxa ut och ge full power i take off.
T
2019-05-09 16:56:24
SV: Att komma in i branschen?
Är det någon som sökt till Cathay Pacific Airways? Väldigt överkomliga krav för söka som Second Officer.
Hej
2019-05-09 19:43:33
SV: Att komma in i branschen?
Sök på low hour, non-rated pilot jobs på google. Jag får upp väldigt många förslag där.
L
2019-05-10 07:49:24
SV: Att komma in i branschen?
När någon börjar mumla om C- eller D-teori.. Då vet man att det var ett tag sen! Världen har förändrats. Många jobb annonseras inte eller så är det för sent när dom gör det, för då söker folk med tid. Mitt första jobb var ett jobb som inte fanns ute på marknaden och det tog jag utan kontakter och 270 timmar i loggboken. Det enda som sved var att jag fick köpa ratingen på chans innan.

Haft en del kontakt med Cathay genom åren. Dom svarade i telefon sist jag ringde, även på mail. Just då var Second Officers inte aktuellt för utlänningar utan endast First Officers med lite erfarenhet från jet.

Tyvärr är det här forumet fullt av förståsigpåare som "minsann vet hur det ligger till" men lyssna inte så mycket på dom. Jobb finns, keep on keeping on!
Stockholm Arlanda
2019-05-10 14:08:46
SV: Att komma in i branschen?
De flesta inläggen här gapar om hur lätt det är att få jobb. Deras bakgrund är att de sett Stockholm-Arlanda på TV3 och vet hur det då är att ha fyra streck på axlarna. Svårt att få jobb utan erfarenhet. Du måste betala din TR och i sämsta fall men inte ovanligt betala även för din LT. Den här branschen är värre än prostitution. Där får de i alla fall betalt för sina tjänster!
T
2019-05-11 03:16:25
SV: Att komma in i branschen?
Ganska kraftig överdrift skulle jag vilja påstå,

”De FLESTA inläggen här gapar om hur lätt det är att få jobb”

T
Re: T
2019-05-12 10:23:34
SV: Att komma in i branschen?
Två sidor med arbeten inom flygbranschen men inte ett enda pilotjobb! :-)

https://www.flygtorget.se/platsannonser/default.aspx

Teknikern
2019-05-12 13:18:36
SV: Att komma in i branschen?
Själv tänker jag tvärtom, att komma ur denna bransch någon gång...
M
2019-05-13 15:13:43
SV: Att komma in i branschen?
Jag blev färdig utbildad 2015 och började söka jobb överallt direkt. Med väldigt lite gensvar genom ansökningar bestämde jag mig för att ta en 737 rating utan någon säkerhet med 3 andra piloter i samma sits. Var av alla dom 3 fick jobb väldigt snabbt efter men för mig var det inte så lätt. Så det här med att ta en rating kan hjälpa men skulle fortfarande tipsa om att ta en rating istället för att flyga massa timmar på en SEP.

Till slut fick jag mitt jobb 2018 alltså 3 hela år efter jag blev färdigutbildad. Jag fortsatte med olika jobb relaterade till branchen under hela tiden (inget flygande). Så gräv inte ner er och fortsätt söka och studera och håll allting fräsht! Det är helt klart värt det när ni hittar ert första jobb!

Lycka till!
AA
2019-05-13 20:57:10
SV: Att komma in i branschen?
Mina personliga tips.
Tog 8 år innan jag fick jobb på Ryan så ge inte upp.
Ta ingen rating utan erbjudande om jobb efteråt.
Sök Ryan, erkänd bra utbildning av de flesta bolag, efter 1500 h där så kan du få nästan vilket jobb som helst. Var där 3 år och har bytt till NAS ??

Flygare
2019-05-15 19:19:40
SV: Att komma in i branschen?
Tjena!
Att komma in i branschen kan verka svårt, men förr eller senare så sitter ni bakom spakarna!
1. Kom in i branschen oavsett, sök till närmaste flygplats medans ni söker pilot jobben. Med bakgrund och förståelse vad som händer på backen kan komma att gynna er, samt att ni kan komma i kontakt med piloter.
2. Leta upp olika bolag, skicka sedan en spontan-ansökan oavsett om dom söker piloter eller inte. Även om bolagen skriver att dom kräver ett x-antal timmar så tveka inte att skicka ett CV, vet ett antal som kommit in på bolag direkt efter utbildning med under 200h även om dom krävt 500h.
3. Om ni inte lyckats komma på intervju, kolla över det CV, kan vara så att ni inte har ett bra utformat CV eller personligt brev - skriv om, och skicka om till bolagen!
4. Fortsätt att flyga, en utav anledningarna att man tex inte får ett samtal om intervju (för ett visst bolag) är att man inte håller igång flygningen!
5. Ge inte upp!! Upprepa dessa steg om det behövs några gånger per år!

Kan även tillägga att det finns andra sidor än flygtorget som lägger upp annonser om pilotjobb! ;)

Men vill man bara jobba i Sverige så förstår jag bitterheten att det inte finns några jobb!

Lycka till!
ABC
2019-05-16 03:55:09
SV: Att komma in i branschen?
Om du inte är släkt med någon flygchef är din enda chans att betala dig in på något bolag genom att köpa en rating. Inte särskilt komplicerat men kostsamt. Du måste dock vara anställningsbar. Har du någonsin inte fått ett jobb eller fått sparken bör du nog tänka två gånger.
FD
2019-05-24 11:26:51
SV: Att komma in i branschen?
Är det Fleet Air International du har fått erbjudande av? Har också fått det och tvekar lite... någon som vet mer om bolaget?
340
2019-05-24 13:55:09
SV: Att komma in i branschen?
Stämmer.

Har du en email så kan jag försöka svara på de frågor du har. Har själv pratat med en tidigare pilot från bolaget så jag har lite insyn :)
FD
2019-05-24 16:16:43
SV: Att komma in i branschen?
Gärna!

Mejla mig på bjornfs@outlook.com :)
Jon
2019-05-25 01:51:59
SV: Att komma in i branschen?
Ge aldrig upp. Jag sökte cirka 50 bolag när jag var klar 2011. Rätt som det var small det till. Hade då 220 timmar cirka när jag skickades på rating. Sök jobb på rampen på någon flygplats så länge, fixa kontakter i flyget via det. Leta utanför Sverige. GE ALDRIG UPP. Alla jag känner som kämpat har fått jobb. De som inte fått är de som gett upp efter en månads letande. Håll dig borta från alla negativa olyckskorpar som bara hackar!

Vänliga hälsningar en 787-pilot som har lärt sig att ingenting är omöjligt bara man ger sig f*n på det!!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev