Tråden startades av: Inge Koll  2019-05-10 16:04:01
RG -kaos i sommar. 
SAS RG gråter ut i media idag och varnar för kaos pga flygtrafikledningarna i Europa i sommar. Det är känt sedan länge att flygledningarna i Europa är underbemannade och har svårt att ta hand om den växande flygtrafiken och samtidigt leva upp till besparingskrav. Nu har det alltså nått även SAS. Kan det finnas ett samband mellan att man säljer biljetter för ett par hundralappar till Mallis (det ska vara billigt att flyga) och samtidigt vill se enorma kostnadsbesparingar på en redan tärd flygtrafikledning? Flygbolagen har köpte en Go-light-light-biljett, men vill resa i business.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Preben
2019-05-10 21:02:41
SV: RG -kaos i sommar.
RG vände SAS till vinst, piloter och flygledare sänker SAS igen, fy fan vilken moral vilka människor har.
Anders
2019-05-12 10:44:57
SV: RG -kaos i sommar.
Hela branschen är sjuk. Det är för billigt att flyga. Bolagen drar ner på allt. Förseningar uppstår inte bara pga flygledningens underbemanning. Neddragningar på handling och markpersonalen orsakar också en massa förseningar och det är bolagen själva ansvariga för.
Inge Sympati
2019-05-12 21:13:01
SV: RG -kaos i sommar.
Hela flygmarknaden är dopad.Håller med Inge Koll om att det är för billigt att flyga. Skit kastas på alla som inte flyger men ändå på olika sätt servar och ser till att flyget funkar. Flygbolagen är sjukt ovilliga att betala för att passagerare skall åka från A till B och dessutom få sina väskor utan att behöva vänta en halv evighet. När går det så långt att vi börjar nagga på safety?
Ojsan
2019-05-13 11:58:36
SV: RG -kaos i sommar.
Problemet ligger ju i att leverantörer av flygtrafikledning blivit ålagda att spara i ett antal år. Inget ont i det så länge man sparar på rätt saker. Tyvärr valde de flesta den enkla utvägen att inte utbilda flygledare vilket nu lett till en skriande brist i hela Europa. Man kan tycka vad man vill men faktum är att det inte finns någon snabb lösning, vi får dras med kapacitetsproblem i många år framöver. Trist eftersom alla i branschen länge har vetat att detta skulle komma. Tror inte att det var såhär flygbolagen tänkte när de drivit på för lägre priser.

SAS vd säger att flygtrafikledningssystemen måste moderniseras och det sker löpande om än inte supersnabbt. Problemet med hans vision om ett system i Europa är att ingen stat vill avhända sig kontrollen av sitt luftrum, det har inget att göra med att tyska och franska flygledare är rädda om sitt jobb.

 

Tillbaka

TFHS
MFK
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev