Tråden startades av: Nisse i Hökarängen  2019-09-06 12:59:12
SAS hör inte längre hemma på svenska flygplatser.  
Linjen ARN-LAX som istället flyttades till CPH (det hade te x varit bättre om de istället hade startat en egen linje på Kastrup och samtidigt behöll linjen från Arlanda) blev droppen.
Svensk flygtrafik har ALLTID varit bakbundet av Kastrup och Öresundsregionen har allt haft som ambition att utarma övriga landet känns det som. Därför har Kastrup gjort med SKADA än nytta för svenskt flyg.

Jag anser att Sverige istället borde sälja ut SAS helt och hållet till danskarna och istället starta ett EGET nationellt flygbolag med Arlanda som hub + slopad flygskatt samt rekrytering av SAS tidigare personal i Sverige. Det är iallafall VIKTIGARE än att Arlanda försöker sig på att vara Nordens ledande flygplats. Så de kan ha sitt förbannade "Greater Copenhagen" därnere.

SAS har spelat ut sin roll i det här landet sedan länge. Jag aldrig förstått varför TRE länder måste äga ett gemensamt flygbolag, med tanke på att SAS sedan URMINNES TIDER har gynnat Kastrup mer än någon annan flygplats. Man måste helt enkelt känna sig dum i huvudet av att flyga från Stockholm bara för att byta plan i Köpenhamn om man nu inte ska flyga till typ Grönland.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Torkel
2019-09-06 14:02:40
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Bra inlägg. Saknat som du säger ett svenskt nationellt flygbolag. Det gynnar alla, känns tråkigt att bo i ett land som Sverige som inte har ett eget flygbolag.
pf
2019-09-06 14:44:53
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Flere har jo i innlegg på dette forum mettopp gjort et poeng av at SAS er et svenskt registrret bolag !

Å senke avgifter etc KUN for svensk(e) blir neppe godt mottatt i andre land.

Jeg vil ønske et nytt svenskt bolag "velkommen" i konkurranse med SAS, Norwegian og alle andre-trådstarter kan jo fråge de som de siste 10-15 år har forsøkt.

Personlig tror jeg et slikt forsøk vil gjøre mer skade for svenskt fly enn det gynner.
Acer
2019-09-06 15:32:45
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Vilket trams inlägg! Ena stunden klagar man på att SAS inte är lönsamt och sen kommer denna typ av ogrundade synpunkter. Alla kommerciella bolag har en skyldighet mot sina ägare att vara lönsamma, så även SAS. Det är av det skälet man flyttar till Köpenhamn för att förbättra lönsamheten på denna linje. Vi får accepetera vårt geografiska läge och inse att om man vill kunna ta kunder från europa så är Köpenhamn lämpligare. SAS är ett internationellt flygbolag och för att överleva måste finnas på ställen majoritetn av kunderna finns. Titta på Norwegian och vart de flyger ifrån, det inte inte bara Norge utan hela europa..........
Bessy
2019-09-06 15:54:00
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@Torkel
Vad tror du när vi har Greta T............och Miljöpartiet som styr regeringen....
Greta
2019-09-06 16:05:18
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Varför stanna på en marknad där man blir aktivt motarbetad? Danmark har en gynsammare flygpolitik än Sverige, politikerna i Sverige verkar ointresserade av det mesta och verkar mest vara intresserade att skjuta sig själva i foten.
C
2019-09-06 16:33:36
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Ja, bekämpa protektionism med ännu mer protektionism. Vilken bra idé.

Jag har ett annat förslag: Istället för att kritisera att ett flygbolag vill optimera sin flotta för maximal vinst, ifrågasätt istället varför vår valuta är så låg i jämförelse med omvärlden, varför så få företag väljer att anställa i Sverige och varför vår köpkraft är så låg.

Om vi vill se direktlinjer till och från världens alla hörn kanske vi ska börja med att förstå att underlaget behöver finnas. Dvs, vi behöver starka företag, köpstarka individer och en stark valuta.

Tiden då nationalstater drev flygbolag som kunde gå med förlust år efter år är förbi.
Roger
2019-09-06 17:26:31
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@Acer: Vilket tramsinlägg! SAS är statligt. Det är inte Norwegian.
Flygare
2019-09-06 17:27:02
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Tramsigare tråd var det länge sen att jag har sett. Alla besvikna 08or bör vakna och inse att det är mer lönsamt för SAS att flyga CPH-LAX än ARN-LAX, så är det punkt.
Ett svenskt flygbolag som flyger direkta långlinjer från ARN kommer ingen vettig person att investera i.
Inte heller verkar det vara många utländska bolag som köar för att få flyga långlinjer till ARN, kanske det finns en anledning till detta.
Roger
2019-09-06 17:35:25
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@Greta blir så trött på såna inlägg som att Danmark har gynsammare flygklimat, när de enda som gynnas är de som bor i södra Sverige och runt Köpenhamn. Men det är väl det som är meningen antar jag. Du får skylla på Annie Lööf eftersom det var hon som släppte fram den här politiken.
Nisse i Hökarängen
2019-09-06 17:37:08
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@Acer Med din inställning tycker jag att du ska ta tåget i fortsättningen vart du än reser nånstans.
Nisse i Hökarängen
2019-09-06 19:13:30
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@Flygare Ja, just därför borde Sverige ha ett eget nationellt flygbolag istället för att hela tiden vara beroende av SAS kan man ju tycka. Antar att du är en skadeglad skåning eller möjligtvis norrlänning, som var en av de första som jublade när Kastrup fick linjen, trots att du själv flyger därifrån mer än sällan.
Folk är så j-la okunniga eller dryga på det här forumet så att man skäms.
J
2019-09-06 19:39:25
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Så mycket bitterhet i en tråd. Skall landet Sverige starta ett flygbolag och du skall stoppa flygskatten...varför inte fixa växelkursen, skapa starkare företag, se till att fler köper premium produkter, utöka upptagningsområdet genom mer feed från hela norden och N Europa, se till att Stockholmsregionen växer med sisådär 500.000 (med arbete) och till sist se till att MP inte har det inflytande de har... hur svårt kan det vara.
Undrande
2019-09-06 20:46:12
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Vilka tre länder äger SAS?
DC-10 (den riktige)
2019-09-06 20:48:36
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Grattis SAS, som flyttar LH trafiken till strejkernas paradis. Danmark.........
Crew
2019-09-07 00:40:12
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
SAS klarar sig alltid pga Staten.Märkligt att dom får pengar av dem som best flygskatt mm!
Crew
2019-09-07 02:10:06
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
När bäst med SAS på CPH??
Flygare
2019-09-07 09:02:40
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@Roger, SAS är absolut inte något statligt bolag! Att danska och svenska staten tyvärr fortfarande äger en mindre del av bolaget är en nackdel för SAS’ utveckling. Tydligen många som inte fattar detta..
Sthlmare
2019-09-07 11:09:14
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Håller faktiskt med trådstartaren. Det handlar inte om SAS utan om avsaknaden av svensk flagcarrier. Självklart ska SAS flyga alls långlinjer från Danmark om det gör aktieägarna glada att man kan kränga ngt dyrare biljetter där o maximera vinsten lite till, för det är ju ändå inget svenskt bolag...Så som finnair är för Finland eller iceland air för island. Eller för den delen austrian, swiss, Lufthansa, KLM, TAP, BA, Air lingus, Alitalia, Iberia osv osv. Om d nu är så lönsamt flyga från CPH varför gör då inte Lufthansa det??? Jo för dom är Tysklands flagcarrier, man har som affärsidé att man flyger till o från tyskland! Sverige med 10 miljoner inv har tyvärr ingen flagcarrier på motsvarande sätt. Vilket man borde och kunde haft.
Sthlmare
2019-09-07 11:16:43
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Och Ni skåningar och smålänningar som jublar för att Ni kan ta tåget t Kastrup och sen vidare till LA. Har Ni tänkt på turismen som en direktlinje bidrar m, hur många turister som åker t Köpenhamn tror Ni tar sig över t Sverige och bidrar t svensk ekonomi o jobb. Jag tror inte det är mer än ngra få procent...en direktlinje handlar om nationalekonomi och skatteintäkter och jobb. Grattis Danmark
pf
2019-09-07 12:14:10
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Mange innsendere er ikke nøyde med det nåværende svenske regjering.

Kan man komme i en situasjon hvor en borgerlig regjering selger ut statens aksjer i SAS ?

Da er man vel nærere at SAS flytter til Danmark, i dag et svenskt registrert bolag, i fremtiden ???
Göteborgare
2019-09-07 13:49:49
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@Sthlmare, Det är väl inte bara skåningar och smålänningar som nyttjar CPH. Vi är ganska många från GBG trakterna som klart föredrar att byta flyg på Kastrup, eller för den delen AMS eller CDG, FRA, framför eländet på Arlanda.

Jag tror inte på att du har rätt mht. turisterna, om man vill til Sverige stannar man inte kvar i Danmark.
Många turister vill uppleva svenska naturen. Om turister vill till Stockholm finns det bra förbindelser från CPH och andra flygplatser runt om i Europa
sv Crew
2019-09-07 14:29:56
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Korrekturläs gärna dina inlägg!
Kent
2019-09-07 18:44:02
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@Sthlmare Att turisterna inte kommer till Sverige/ Stockholm för att det fattas direktlånglinjer är ingenting annat än pladder. Om man vill till Sverige kommer inte ett flygbyte att vara i vägen för dettta.
Ingen som vill till Sverige kommer att stanna kvar i Danmark, Tyskland, Nederländerna, eller någon annanstans. Tydligen finns inte underlag för direktlinjer till bl. a. LAX inte i Stockholm / Mälardalen.även Norwegian har stängt ner nästan alla USA linjer. Jag är medveten om att Rolls Royce motorerna på deras B787 är en orsak till detta, men eftersom att man har vald att stänga linjerna var det inte Norwegians mest lönsamma linjer.
Soft
2019-09-07 19:49:08
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Konstigt, jag hade tänkt att flyga till Aten i höst men hittar inget bra direktflyg på de datum jag har semester. Det finns däremot massor med jobbiga mellanlandningar och då får det vara. Finns andra trevliga semesterorter att flyga direkt till. Jag tror inte du hänger med det nya tänket, är det besvärligt får det vara. Det ska vara enkelt att flyga och utan stopp.
Nisse i Hökarängen
2019-09-07 20:25:32
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@Soft SLUTA VARA SÅ FÖRBANNAT DRYG.
Flygare
2019-09-07 22:02:32
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@ Nisse
Ditt svar vittnar om stor okunnighet. Vem tror du vill starta ett svenskt internationellt flygbolag???
Ingen vettig person vill satsa pengar på nånting sådant.
Ni Stockholmare borde lära er att Stockholm inte är universums center, däremot en obetydlig liten storstad i I Europas periferi
XC
2019-09-08 00:34:23
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Grejen är den att Hur slopa flygskatten?
Verkar va skrivet i sten!
Sven på Östermalm
2019-09-08 08:21:29
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Nisse, jag blir så ledsen när du skriker så där. Jag är inte dryg?
Aktieguru
2019-09-08 12:13:19
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@ Flygare Den svenska och danska staten, äger tillsammans 29% av SAS.
En icke obetydlig andel.
sv pf
2019-09-08 16:36:00
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Om svenska staten säljer sina aktier i SAS. Då beror det på vem som köper de. Mycket pekar på att svensken Gert Engström, som en tänkbar köpare.
Om så blir fallet, lär SAS även i framtiden förbli ett svenskregistrerat bolag.

Om danska staten köper, ja då är det ett annat läge.
Sv Aktieguru
2019-09-08 19:36:44
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
De övriga aktieägarna äger 70,94% av aktierna en betydligt större andel än Svenska och Danska staten eller hur menade du?
Aktieguru
2019-09-09 10:01:22
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@ sv Aktieguru Jag kan också räkna. Men 29% ÄR en icke obetydlig andel.

Eller hur menar du?
Malmö
2019-09-09 10:25:56
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Varför ska hela Sverige alltid kretsa kring Stockholm??
Sverige består INTE enbart av Stockholm!!

För alla oss som bor i Skåne, Småland, Halland och mer därtill är Kastrup det självklara valet av flygplats.
Jag tycker det är helt fantastiskt att Kastrup växer så det knakar och flygbolagen står i kö med nya destinationer från CPH.

Stockholm är totalt felplacerat, för att inte tala om Arlanda som flygplats. Gammalt, omodernt och deprimerande.

Tack Danmark!!
Kastrup i mitt hjärta!
Trött
2019-09-09 11:30:30
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Tänk att detta Stockholmskomplex har vuxit sig fast. Det är väl självklart att Malmö borna använder Kastrup. För Sturup är ju inte mycket att ha.
Att Stockholm är felplacerat, får stå för dig. Men utan Stockholm (Sveriges motor) vore Malmö ingenting! Tänker bl.a på Robin Hood skatten.
Nisse i Hökarängen
2019-09-09 11:33:44
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@Malmö: Bra, då kan ju du flyga från CPH, medan Sverige istället säljer sin andel av SAS. Det är ingen som hindrar dig om du tror det. Se bara upp att dom inte strejkar.
STHLM 08
2019-09-09 11:47:27
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
De som är mest kritiska till utvecklingen som skett och sker i Stockholm med tillväxt o.s.v. är stockholmarna själva, och då menar jag de som växt upp på gatorna och har en emotionell koppling till staden.
För min del för man gärna låta de mindre städerna ta del av allt som centraliserats i Stockholm. Stockholm känns bara svettigt och är i en del fall ingen trivsam miljö. Stockholms urinvånare lämnar till vackrare platser alternativt utomlands om de är ute efter något större.
GOT
2019-09-09 13:12:32
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Det komiska med just Stockholm är att otroligt få människor verkligen kommer därifrån. De allra flesta är inflyttade från övriga Sverige som sedan kallar sig stockholmare med tillhörande dialekt efter 6 månader (gapskratt).

Tillhörande mentalitet där materialism står högst på agendan och där många måste skuldsätta sig över bristningsgränsen för att upprätthålla fasaden om högst status (adress, arbete, kontaktnät).

För att hålla mig till tråden om SAS, sälj skiten.... sämre flygbolag får man leta efter inom samtliga områden.

Punkt.
Malmö
2019-09-09 14:46:20
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@Nisse i hökarängen

Jo tack, det blir absolut CPH för min del.
Bra förslag med att sälja Sveriges andel i SAS, eftersom det är dem som står för allt strejkande. Så slipper vi det också...

Här nere lider vi inte heller av flygskam, klimatångest och allt annat trams ni håller på med där uppe i norr.
Stockholmare
2019-09-09 14:51:55
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Du GOT, om jag inte känner igen mig i din beskrivning av Stockholmare men ändå är därifrån, finns det någon möjlighet att bli skonad?
Nisse i Hökarängen
2019-09-09 15:41:59
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@Malmö Dra inte alla svenskar över en kam bara för somliga lider av klimathysteri säger jag bara.
Men visst, skåningar som du kanske tror att ni är finare än andra. Inte konstigt att Malmö ser ut som det gör idag.
sv GOT
2019-09-09 17:01:38
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Du vet inte vad du talar om.
Jocke
2019-09-09 18:26:01
Sv. Malmö
Nu ska du inte ta i så du spricker. Södermalm är kanske som du skriver fullt av klimatalarmister.
Men att påstå att strejkerna pågår i Stockholm till stor del är ju bara larvigt. Alla vet ju att det är Köpenhamn som är strejk problemet. Det såg vi ju senast förra veckan.
Och Malmö hade vart i konkurs för länge sedan om det inte vore för Stockholms regionen.
F/O Ryan
2019-09-09 18:46:15
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Så om Sverige säljer sin andel i SAS så kommer man flyga mer från Stockholm och resenärerna kommer vilja betala premiumpris för premiumbiljetter?
Ursäkta men var får ni alla tokiga idéer ifrån?
Harald B
2019-09-09 20:04:02
Arlanda - svensk for mindreværdskompleks
At flytningen af HKG og LAX til CPH skulle være politisk og fremkaldt af de danske minoritetsejere er ren BS. Det var fra starten en fejl at starte ruterne fra ARN, og her kan man tale om politiske beslutninger. Men SAS' ledelse er gudskelov blev klogere. Bortset fra EWR og ORD har SAS aldrig kunnet få økonomien til at hænge sammen i langruter fra ARN.

Stockholmere - stop klynkeriet og kom ud af offerrollen!
Nisse i Hökarängen
2019-09-09 21:18:26
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
@Harald B: Varför köper inte den danska staten SAS från den svenska då? Det hade varit mycket bättre.
Sverige och Danmark ska helt enkelt inte samarbeta när det gäller flygtrafik. Den tiden är förbi.
Mats
2019-09-09 22:25:26
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Absolut inte bra för arlanda.
Men kul för Köpenhamn.
Men det här företaget skulle inte den svenska staten räddat utan man skulle låtit det gå i konkurs för länge sedan. Finns absolut inget värde att staten ska äga ett flygbolag.
Nonstop
2019-09-09 23:19:53
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Det är säkert lättare att fylla långlinjerna från CPH med det nätverk SAS byggt upp där med bra anslutningar till hela norra Europa. Förstår att man inte kan bygga upp ett lika bra matarnätverk till Arlanda för att serva de få långlinjer som finns där men det förvånade mig är att man inte ens försökte få till bra anslutningar till HKG och LAX från de större skandinaviska städerna så som TRD, SVG, BGO, AAL och AAR. Då tror jag det hade funkat bättre. Som vanligt blev det en liten halvhjärtad satsning när man lanserade nya långlinjer från Arlanda. Man får verkligen känslan av att planen hela tiden bara varit att lägga linjerna tillfälligt på Arlanda för att kunna pressa CPH lite. För min egen del som boende i Sthlm känns det trist. SAS känns alltmer danskt. Kan säkert bli SAS för mig till EWR eller ORD någon gång, men åker jag österut kommer det bli Finnair framöver. Till USAs västkust får det bli DY.
Roger
2019-09-10 09:32:31
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
F/O Ryan Fast egentligen (om man tänker efter) är det faktiskt bättre att Sverige inte har något nationellt bolag överhuvudtaget, än att vara bakbundet av SAS och giriga danskar. SAS har egentligen alltid varit mer danskt än svenskt.
Sv Nonstop
2019-09-10 11:31:13
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Hur tänker du då "men åker jag österut kommer det bli Finnair framöver"?

Enklast är det att flyga med Thai från Stockholm. Då slipper du omvägen via Helsingfors.

Bor man utanför Stockholms området är Finnair definitivt inget alternativ. Jag flyger från Norrland med SAS och vidare med Thai på en bokning. Behöver aldrig släpa med bagaget på Arlanda det går direkt både utresa och hemresa. Reser man mycket är bekvämlighet a/o priset är sekunda.
Insider
2019-09-10 14:55:14
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
SAS långlinjetrafik går väldigt knackigt just nu med minskat antal resande, kommunicerat av RG vid senaste Q-rapporten. Kommer inte tillväxten tillbaka inom en snar framtid kommer satsningen med A321LR att läggas på is. Linjerna till Boston, Beijing och Hong Kong som går väldigt dåligt kommer stängas.
Inga A340 bli kvar. Flytten av LAX till CPH är en del av konsolideringen av långlinjetrafiken för att försöka få den att gå +/- 0. SAS tjänar inga pengar på långlinjeaffären just nu och behöver varje SEK eller DKK. Kom också ihåg vad Jacob Wallenberg sa vid senaste krisen om att SAS tjänar sina pengar på Europatrafiken. Det börjar likna samma scenario i siffrorna som vid förra lågkonjunkturen då SAS var tvungna att ta bort långlinjer. Blir en jobbig smäll för CPH den dagen SAS är tvungen att avveckla delar eller hela långlinjeaffären för sin överlevnad. Finns det (mot förmodan) en marknad så kommer andra aktörer så klart att plocka upp den. Vi önskar dom (asiatiska bolagen) lycka till!


PS. Till er som tror att den danska staten ska rycka ut och rädda SAS så har EU tydligt begränsat deras möjlighet till statsstöd. Norge har sålt (antagligen smart) och Sverige har lydigt sagt att några mera pengar blir det inte... DS.
Knut
2019-09-10 18:52:47
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Svenska staten skulle antagligen ha sålt sina aktier i bolaget om det inte vore för att HK är placerat i Solna osv.
Dessutom äger Wallenberg en inte helt obetydlig del i SAS. Staten och kapitalet.. :) En god affär för SEB om inte annat.
Till insider
2019-09-10 20:02:44
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Hur vet du att LH går väldigt knackigt och hur vet du att om det inte vänder snart så lägger man ner planerna med A321LR? Jag har inte lyckats läsa något så konkret någonstans...
sv GOT
2019-09-11 16:48:05
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Ja, vi har många göteborgare och skåningar här i Stockholm. Alla är välkomna.
Kalle Kulla
2019-09-11 20:51:22
Kastrup
Det går bra för SAS på Kastrup den senaste tiden. 3 strejker på mindre än en vecka, bra reklam för Kastrup och SAS. Lockar säkert väldigt många svenskar och norrmän att ta omvägen via CPH och riskera att stå utan bagage och inställda plan..
Roger
2019-09-13 11:27:21
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Men @Flygares inställning kan man lika gärna lägga ner ALLT flyg i det här landet. Jag HATAR negativa människor och själv är han inget undantag.
Sas
2019-09-14 14:13:00
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Det är ju inte direkt SAS fel att de tvingas lägga om så mycket till CPH, det är den svenska politikens fel. En stark miljödebatt i Sverige har lett till oroligheter för svenskt aviation, och med undermåliga satsningar på Sveriges framsida, Arlanda, är det självklart att man väljer CPH som huvudbas, som inte har någon idiotisk flygskatt och som har en stark ambition att förbättras, och som planerar en historisk utbyggnad. Om Sverige någon gång slutar rösta så himla mycket vänster så kanske vi kan få ett högerparti som vet hur viktig aviation är för ett land och hur avsaknad av bra luftförbindelser leder till att internationella företag väljer Danmark före Svergie när expansion i norden ska ske.

Sluta skyll på Danskarna eller SAS ledning och börja rösta fram det du just nu klagar på.

Politik bör inte behövas tas upp i flygforum, men Sverige måste vara ett undantag, då politik är det ända som stryper svensk utveckling inom aviation.
Sv Sas
2019-09-14 20:35:35
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Du är tydligen dåligt informerad!

Köpenhamn är en betydligt dyrare flygplats än Arlanda.

Trots att Sverige har flygskatt är det ofta billigare att flyga från Arlanda. Har gjort en del undersökningar bla. till USA priserna från Arlanda var i stort billigare än priserna från Köpenhamn (trots att Danmark inte har någon flygskatt).

Köpenhamn har fler passagerare som inte är så priskänsliga.

Vi snåla Svenskar får stå vårt kast!

SK
2019-09-16 09:56:10
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Det spelar ingen roll varifrån SAS flyger. De blir inte bättre än då.
Sthlmare
2019-09-21 17:28:04
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Vi kan väl konstatera att danskarna(och sydsvenskarna) är villigare o spendera mkt pengar på c-klass särskilt nu med svenska kronan i bottenträsket. Sas kan omöjligt hålla biljettpriserna på samma nivå från arn. Men nu med skenande oljepriser, kanske vi som bor norr om Götaland kan hoppas att den extra timmen i flygtid från CPH kan motivera att flytta ngn eller några av asienlinjerna t Sthlm. En till faktor är att flytt t arn bör leda till mindre co2 utsläpp för SAS som flygbolag...läst någonstans att sas har som mål att minska co2 med 25%.
@sthlmare
2019-09-21 20:28:44
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Kanske du har missat att HKG linjen flyttades från ARN till CPH..
@Sthlmare
2019-09-21 20:57:58
SV: SAS hör inte längre hemma på svenska flygp ...
Skenande oljepriser?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev