Tråden startades av: Istvan  2019-10-05 23:44:08
ATR72 
Verkar som att modellen är lösningen på alla Greta effekter.
Fråga
Några i lager kvar?
Kör fabriken/erna 3 skift?

Tips
Köp aktier i det företaget...

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Terje
2019-10-06 17:44:29
SV: ATR72
ATR har risker i nedisning om bara en motor fungerar. ATR har aldrig erkänt detta utan endast gett rekommendation till piloter vid utbildning. Riktigt otäckt!!
Jeppe
2019-10-09 10:07:36
SV: ATR72
Trams!
Den är inte farligare än vissa andra tex saab 340.
ATR76 har dessutom fler system och varningar som ej dom gamla kärrorna har, så bara en idiot kan misslyckas i isbildning.
Ingen kärra flyger för evigt i isbildning om man inte följer procedurerna som föreskrivs varje
flygplantyp.
ATR är kanske tråkig men den är en money-maker.
Arne
2019-10-09 11:04:51
SV: ATR72
Har själv hunnit med en handfull olika typer, men ingen är så dålig som ATR i isbildning.
Förutom att det har väldigt lite motorkraft så drar den till sig is som ingen annan typ.

Det i kombination med ett avisningssystem som går sönder oroväckande ofta är ingen höjdare.
Jeppe
2019-10-09 15:32:20
SV: ATR72
Jag tycker alla turboprop kärror har problem med avisningssystemen.
Handlar ofta om fukt i systemet och om flygbolaget/sop låter dig köra systemen
i torr luft dvs hög höjd klar luft året runt så funkar det bättre när det behövs. Även ATR.
Saab340 har full klaff låst med plåtbit och den rollar väll runt 70° nos ner inverterat när
man inte håller farten med massa is på.
ATR har dåligt rykte pga idioter som ej använt systemen och procedurer korrekt.
Håll säker fart så är den säker som vilken turboprop som helst.
Visst klarar vissa typer mer is (F50) och ATR är långsam som en gammal diesel bil och
har inte sportbilsprestanda (Dash8 s2000) men kan likväl flygas lika säkert.
Jan
2019-10-09 19:21:32
SV: ATR72
@Jeppe

Problemet är ju just att hålla farten uppe, med en ATR så innebär det att höjden försvinner.
Jeppe
2019-10-09 20:39:54
SV: ATR72
Stämmer bra det!
Precis som flera andra typer.
ATR mm.
Inga flygplan är gjorda för att flyga i kraftig isbildning.
Torboträsket är knepigt då vi flyger i vädret för det mesta.

Jeppe
2019-10-10 07:32:57
SV: ATR72
Det är basic detta!
ATR med flera andra turboprop måste byta höjd. Eller följa säker fart nedåt.
Inget flygplan klarar att ligga kvar för evigt i is. Jag håller med Istvan
att ATR 76 är tyvärr framtiden i en värld där man vill tjäna pengar och miljö.
Den är inte snygg och stiger långsamt men drar lite soppa och är billig.
Men att säga att den är farlig är fel. ATR76 har fler hjälpmedel/procedurer/varningar man måste strunta i än många andra typer. Vissa typer dimper ner om man glömmer/ignorerar varningen för
klaffen i start. Säkrast är att stanna på marken!?
I ingen av ATR haverierna med is har man följt procedurerna man har idag.
JOLO
2019-10-10 10:48:33
SV: ATR72
@ Jeppe
Problemet är om man får mycket is på sig på låg höjd. Visst följer man säker fart och kanske även måste sjunka. Men man kan inte sjunka hur mycket som helst, för till slut når man moder jord innan säker landning.
Jeppe
2019-10-11 04:46:17
SV: ATR72
Det där måste man lära sig att hantera innan det händer.
Det ingår i yrket liksom.
Cray
2019-10-11 09:20:23
SV: ATR72
Att denna diskussion förs här beror enligt mig att flygavdelningen med ATR är svag. De vill att piloterna flyger i alla väder, men om det händer något så är det pilotens fel.
Calle
2019-10-11 18:47:22
Re: Jeppe
"ATR76 har fler hjälpmedel/procedurer/varningar man måste strunta i än många andra typer."

Du måste driva med oss?
Jeppe
2019-10-12 08:25:28
SV: ATR72
Trams igen!
Inga bolag vill förknippas med piloter som ej följer sop/easa/limitations.
Då står man snart utan jobb som pilot.
Att dom vill man skall jobba 12h utan matrast och vända på dygnet
är ett större problem tycker jag.
Om något är ATR76 hjälpsam/enkel om man är trött.
ice speed
2019-10-12 09:58:03
SV: ATR72
ATR 76??
Förövrigt har inte 99% av SAABarna som fortfarande flyger spärren kvar till klaffen!
Simon
2019-10-12 22:56:52
SV: ATR72
I dessa klimat tider ÄR det ATR som gäller plus att det är en jäkligt bra ”Money maker” maskin!
Bara att inse det.
XC
2019-10-13 01:02:55
SV: ATR72
Undran.Om nu SAAB var så bra?Varför produceras den inte nu?Man lägger väl ej ner en succe?
Vet knappt nåt bolag som flyger den nu.
El har jag fattat fel?
Calle
2019-10-13 10:54:01
SV: ATR72
Därför att SAAB hade otur och producerade en riktigt bra flygmaskin i tider då TP inte efterfrågades pga diverse olyckor med dessa och TP fick ett dåligt safety-rykte. I en planekonomi hade kanske linan upprätthållits, men så fungerar det inte i en marknadsekonomi då kulorna ska in.
Inge
2019-10-13 12:59:12
SV: ATR72
Saaben var för bra, vilket gjorde att den därmed blev för dyr.

Under perioden man tillverkade Saab2000 så var bränslet såpass billigt att flygbolagen hellre valde jetkärror i samma storlek.
Idag så skulle det kosta för mycket att ta upp produktionen igen. Saab tittade på det för ett par år sedan men la ner det projektet.
Jeppe
2019-10-13 14:20:42
SV: ATR72
SAAB2000 hade oturen att lanseras då det hade varit ett ? ATR42 haveri USA
som sedermera förstörde större delen av turboprop segmetet.
Planet hade fått isbildning och pax ville inte flyga med propp längre.
SAAB2000 såldes och tillverkades just därför bara i c.a 50ex, marknaden dog.
Ren otur för SAAB dvs.

Pax ville flyga JET istället för att dom är sååå säkra flygplan.
EMB135 var i startgroparna vid samma tid och blev väl den stora vinnaren,
att deras modell hade JET motorer och samma cabin strl som ATR SAAB mfl.

Isbildning drabbar väl iofs sedan alla typer av flygplan.
Kanske rör sig prop plan längre tid i molnen med isrisk än JET?
Tror dock att det är en dålig teori då större de planen på inflygning alla nästan har samma fart ju.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev