TrĂ„den startades av: Storsvensken  2019-11-01 17:23:02
SAS Ă€ldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik 
Om man kollar pÄ FR 24 ser man att SAS har hög medelÄlder pÄ de Boeingmaskiner som gÄr i norsk inrikestrafik. Hur kommer det sig? Vore det inte morsomt att fÄ Äka i lite nyare plan, t ex en Airbus 320 NG??

Svar pĂ„ ovanstĂ„ende inlĂ€gg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2019-11-19 10:42:42
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Bertil og andre, misforstÄ meg rett....selvfÞlgelig er det bra at ogsÄ SAS har rÄd til nyere plan.

SÄ fÄr vi se, pÄ sikt om de anpasser i norsk innenriks, en trafikkomrÄde som har sine utfordringer pÄ vinteren.

Men, hvilke flypax er det egentlig som blir seg om de reiser i en Boeing eller en Airbus eller en "Heinkell Trocken"-det er bare oss som skriver her pÄ Forumet, og mulig noen til.

En episode om det, jeg skule fly mellom to punkter pÄ det norske Vestlandet med WiderÞe. Jeg hadde sjekket alder, og den Dash-8-400 som stod pÄ tarmac var bare noen mÄneder gammel.....jeg overhÞrte noen medpassasjerer diskuterte flyet.....den ene sa "skal vi virkelig fly med dette gamle propellflyet"

Sier alt....
Bertil
2019-11-18 23:16:36
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Fattar inte grejen. En A321 frÄn 2002 med ny inredning Àr fortfarande mycket bekvÀmare Àn en splitterny 737. De kÀnns gamla redan frÄn fabriken.
pf
2019-11-18 19:13:26
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
NÄ har jeg booket en utenlandsreise i vinter innen Europa. SelvfÞlgelig Norwegian ut, hjem med SAS (!). De var 350 NOK billigere enn Norwegian for en flyging pÄ om lag samme tid.

Sannsynligvis vil alle fly med Norwegian, det kan jeg godt forstÄ, og ingen SAS.....

Jeg vil nytte anledningen til Ă„ prĂžve Gullans beryktede/berĂžmte kaffe ?
sv Hemskt
2019-11-17 14:41:43
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Hemskt att jÀmföra Àpplen med pÀron. Dessutom Àr NEO flottan lite Àldre.
Flög 2017 med en SAS NEO frÄn ARN basen.
Hemskt
2019-11-17 10:58:31
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
SAS A320neo nya flotta pÄ ARN 1Är, DY gamla 737 flotta pÄ ARN 6Är
A220’en
2019-11-16 21:58:26
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Oj, vill man inte akseptera fakta? Norwegian en ny flotta; 4 Ă„r. SAS en gammal flotta: 11 Ă„r.
@Flygare
2019-11-16 18:50:40
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
HÄller med och pf verkar vara upphovsman av denna frÄga om man tittar pÄ forumet sÄ finns denna diskussion i oÀndliga trÄdar.
Som DY lover Àr han antagligen sur pÄ SAS som gjort rÀtt val av maskin.
Flygare
2019-11-16 16:04:11
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
@sv.F/O SAS
Njah, det som finns lÀngre ner i den hÀr trÄden Àr odokumenterade pÄstÄenden, och fördomar, ingenting annat.
DC-10 ( den riktige)
2019-11-15 19:40:50
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Det Àr uppenbart att mina svenska "debatt kolleger". Inte förstÄr vinter operation i nordnorge. Det Àr mycket speciellt och krÀvande. Inget för "rookies" !

enig pf
@pf
2019-11-15 18:56:52
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Vad snackar du om? Stor skala? Vad Àr du rÀdd för? Det Àr Airbus vi pratar om inte Tupolev!
sv F/O SAS
2019-11-15 12:17:23
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Finns redan svar/pÄstÄenden, lÀngre ned i trÄden.
pf
2019-11-15 11:11:08
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
F/O SAS, la oss hÄpe SAS infaser A-320Neo i Norge pÄ en sakte mÄte, e.g. fÞrst til/fra utlandet til sÞr-norske lufthavner, deretter innenriks SÞr-Norge pÄ sommer, sÄ samme vinter. Deretter samme prosess pÄ Nord-Norge.

Ikke at man skifter flytype i stor skala. PÄ den mÄten skaffer SAS seg erfaring med ny flytype i sitt viktigste marked, Norge.
F/O SAS
2019-11-15 07:18:20
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Vilka problem kommer SAS ha i nordnorge med Airbus?
Ska bli vÀldigt intressant vad experterna svarar pÄ detta.
Storsvensken (trÄdstartare)
2019-11-14 23:44:06
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Tack för alla upplysande inlÀgg och intressanta kommentarer! Verkligheten fÄr vÀl visa om vissa skribenters farhÄgor betrÀffande Airbusplanens lÀmplighet för nordnorska operationer besannas!
sv AirExpress
2019-11-14 20:21:10
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Ännu en med lĂ€ssvĂ„righeter. Det stĂ„r "de nordnorska flygplatserna vintertid."

LÀs inlÀggen noga, innan kommentar!
AirExpress
2019-11-14 19:24:12
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Ser inte heller varför Airbus inte klarar de nordiska förhÄllandena ??
sv FO
2019-11-14 15:48:09
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Scrolla ned, och lÀs tidigare inlÀgg.
FO
2019-11-14 15:19:38
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
PÄ vilket sÀtt klarar inte A320Neo de Nordnorska flygplatserna?
sv Jag
2019-11-14 13:53:26
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Airbus klarar i alla fall inte, de nordnorska flygplatserna vintertid.
De fÄr vÀl hyra in Norwegian, med friska frÀscha Boeing plan.
Jag
2019-11-14 12:08:09
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Boeing I am not going försvinner i rask takt nu, SAS har tagit leverans av 28-29 fabriksnya A320neo ur första bestÀllningen om 30 st, vilket gör att bl.a. lillgrisen Àr ett minne blott inom en snar framtid, sedan fasas övriga B737 ut allteftersom. MÄnga har redan lÀmnat och fler ryker nÀr bÄgarna ur den nya bestÀllningen om 50 nya frÀscha A320neo börjar levereras.
Lillsvensken
2019-11-14 03:40:46
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
SAS flyger fortfarande med sina gamla plan. Men, hur lÀnge?
Maxen
2019-11-13 20:31:30
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
@Lennart lillsvensken

Norwegian har en medelÄlder pÄ 4 Är, men hur bra gÄr det för dem? MÄnga som Àr groundade.

Sas har en medelÄlder pÄ 11 Är, men hur gÄr det för dem? Inga som Àr groundade mer Àn för maintanance.
pf
2019-11-13 14:40:12
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
I et fremtidig norskt marked, har jeg tidligere hevdet at SAS mangler maskiner mellom ca 90(CRJ) og A-320Neo(180 seter)

Vil vi se en situasjon hvor WiderÞes gÄr om opsjoner hos Embraer til bestillinger, av 15 E-195-E2, som tar ca 130 pax. Perfekt til mindre markeder i og t/r Norge ? SK hyr inn fra WF.

WF har som kjent en 3-4 E-190-E2 allerede.
@Lennart
2019-11-11 21:48:25
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Samtliga yngre Àn dig och inga av dem en Älder att tala om.

/Lastgammal?
Lennart lillsvensken
2019-11-11 19:14:15
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Sv feelgood: SAS: A319 13 Ă„r, A320 6,5 Ă„r, A321 18 Ă„r, A330 10 Ă„r, A340 18 Ă„r, B737 15,5 Ă„r: average 11 Ă„r.
Mycket gammalt hÀr.

Norwegian Boeing: 4 Ă„r.
Mr.Feelgood
2019-11-11 07:11:49
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Lennart...vad sÀger du om europas största Airbus 320neo flotta!
Lennart
2019-11-10 12:20:31
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
SAS Àldst plan? Dom har bara gamla plan.
Sv@pf
2019-11-10 10:06:55
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Om man inte förstÄr skillnaden mellan vinter och sommartrafik.
DÄ har man en del att lÀra sig.
Sv Thomas L
2019-11-10 10:03:44
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Nu tar du vÀl i alla fall. "All utrustning för underhÄll skall bytas ut".
LÄter inte sÀrskilt troligt.
BS
2019-11-09 18:19:27
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
@A320 "erforderlig performance pendeln"??
Tim
2019-11-09 18:13:14
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
SAS har ju varit tydliga i att först ska ARN bli en Airbus bas och sen OSL. Det betyder ju sjÀlvklart att de 737orna som ska vara kvar till slutet av den eran förpassas till Oslo.
sv A320
2019-11-09 17:22:19
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
"Tror du pÄ allvar att ett flygbolag skulle ta ett beslut om att köpa in flygplan för flera miljarder utan att ha gjort en finansiell samt operativ konsekvensanalys?"

SAS har lyckats med det förr.

Skön helg pÄ dig din gamla Messerschmitt! (notera stavningen)
Thomas L.
2019-11-09 16:23:43
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Som ganska insatt kan jag intyga att SAS kommer att byta ut Boeing Àven i Norge i sinom tid. Först ska Sverige byta ut flottan sedan kommer Norge men det Àr en ganska stor affÀr att byta flygplantyp.
All berörd personal ska utbildas och dÀr Àr piloterna det minsta problemet.
Samtidigt ska all utrustning för underhÄll och hantering bytas ut. Kan till exempel nÀmna att Airbus huvudstÀll har en lÄg och en högtryckskammare dÀr högtrycket Àr högre Àn de normala kvÀvgasvagnarna kan ge. Ingen stor sak eftersom massor av utrustning skickas mellan baserna redan nu men i alla fall nÄgot som ska hanteras i samband med byte av flygplantyp.
SAS har aldrig haft 737 baserat i CPH dÀrför har man aldrig haft 737-kompetens eller utrustning dÀr. SÄdant har ingÄtt i en strategi för att spara pengar.
Gissar att Airbus introduceras i Norge med början om 5 Är sÄ kan man utnyttja nuvarande leasingavtal optimalt.
Sv Trött
2019-11-09 15:08:45
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
BÀste "Trött",
BÄde fel och otrevlig, som vanligt. Att du bara orkar.(imponerande för att stÀndigt vara trött...)
Samma visa hela tiden.
Struthatt (som vanligt) och stÀll dig i hörnet.
@pf
2019-11-09 14:19:23
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
No shit, och vad spelar det för roll om man startar pÄ vinter eller sommar?
DC-10(den riktige)
2019-11-09 11:26:47
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
sv pf TyvÀrr har jag rÄkat ut för en "Nick" tjuv. Flera av inlÀggen Àr inte frÄn mig.

Jag Àr enig med dig om Airbus i Norge!
pf
2019-11-09 10:03:33
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
KalleSus

det du skriver, og siter fra Press Release fra SAS, behÞver ikke bety at det bolaget starter A320Neo fra "dag1" pÄ norsk inrikes.

For mange av de 737's som i dag er i Norge gÄr til/fra. Jeg antar det vil bli en forsiktig start hvor A32N vil gÄ til/fra Norge, deretter en forsiktig infasing, gjerne om sommeren inrikes.
A320
2019-11-08 20:19:51
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
sv. trött ” A320 har inte erforderlig RWY performance, pĂ„ de mest extrema flygplatserna, i norra Norge.

Air Canada anvÀnder sig av underleverantörer med B737, pÄ liknade flygplatser i norra Canada.

"Skön kĂ€nsla?" Beat it!”

Tror du pÄ allvar att ett flygbolag skulle ta ett beslut om att köpa in flygplan för flera miljarder utan att ha gjort en finansiell samt operativ konsekvensanalys? Eller tror du att man om ca ett eller tvÄ Är kommer stÄ helt förbluffade över att deras enhetsflotts inte kan operera i hela ruttnÀtet? Sen om det skulle röra sig om enstaka tillfÀllen dÄ man blir begrÀnsad performancemÀssigt av att anvÀnda sig av Airbus 320NEO iso Boeing 737-800 tror jag att det pÄ det stora hela inte spelar nÄgon roll.

Sen Ă€r jag uppriktigt nyfiken pĂ„ ditt pĂ„stĂ„ende att A320’inte har erforderlig performance pendeln mest extrema flygplatserna. Hur menar du? Har du sjĂ€lv gjort berĂ€kningar pĂ„ detta? Kan du i sĂ„ fall dela med dig av dessa till oss andra mindre vetande. Jag tror Ă€ven att SAS respektive ”fleetoffice” med deras performanceingenjörer skulle vara evigt tacksamma om dom fick ta del av dessa berĂ€kningar innan man implementerade nya flygplan utan erforderlig performance.

Skön helg pÄ dig din gamla messerschmith! ??
pf
2019-11-08 12:16:30
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Den riktiga DC-10 skriver at SAS flyr Airbus i Norge.

Jeg antar at han med det mener flyginger mellom norske flyplasser, og ikke til/fra utlandet. Dette siste er det ikke uenighet om.

Ser gjerne at den riktiga DC-10 viser til flyginger SAS har hatt med typen pÄ norsk inrikes, altsÄ Revenue, utenom evntuelle provflygninger ?
KalleSus
2019-11-08 11:42:30
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Saxat frÄn SAS pressrelease gÀllande övertagandet av Bardufoss-linjen:

"The flights to Bardufoss will start on February 1, 2020, with 140-180 seater Boeing 737, and from next autumn, the market’s most environmentally-friendly aircraft for short and medium distances, the Airbus 320 neo, will be phased in on the Norwegian route network"

För hela pressreleasen:
https://www.sasgroup.net/en/sas-back-on-bardufoss/
DC-10 (Den Riktiga)
2019-11-07 17:36:06
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
SAS flyger bÄde Airbus, Boeing och CRJ i Norge, sÄ alla typer fungerar dÀr. SjÀlvklart spelar vÀder och payload in.
DC-10 (den riktige)
2019-11-07 11:17:31
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
PÄ en kort och hal bana, blir MTOW begrÀnsad av givna förutsÀttningar.
SjÀlvklarheter!!
DC-10
2019-11-06 20:38:55
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Max startvikt Àr ointressant nÀr det aldrig kommer komma i nÀrheten.
Trött
2019-11-06 18:46:36
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Jag refererar till max startvikt, som respektive startbana tillÄter. Vilket Àr en sjÀlvklarhet för insatta. Max start vikt beror pÄ olika förhÄllanden.

(Blanda inte ihop med vad planet har för certifierad MTOW.)

DÀr tar B737 mer last/payload, Àn A320 i de flesta fall.
Greger
2019-11-06 18:41:11
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
BÄde B737 och A320 Àr kapabla flygplan som klarar nordnorge galant. Inga problem...
@Trött
2019-11-06 17:39:32
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Inga 737 flighter inom Norge gÄr med full last/fuel, synd va?

Mvh
AirExpress
MAX Pilot
2019-11-06 16:34:21
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
@Pilot Jo, jag förstÄr/vet vad piloterna borde ha gjort. TyvÀrr gjorde de inte det.
Pilot
2019-11-06 15:30:58
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
DÄ fÄr vi hoppas att du Àr passagerare eftersom du inte förstÄr vad piloterna skulle ha gjort.
Jag tycker att Boeing MAX har skrotat sitt förtroende och kan parkeras i öknen.

Piloter kan och har lÀrt sig av den hÀr hÀndelsen att det Àr heads up och lÄt inte kÀrran flyga ifrÄn dig.
Jag har fortfarande förstÄelse för att det var en extremt pressad situation dÀr det hade krÀvts direkt action frÄn ryggraden, men det kan ha varit en del förvirring av alla indikationer som kom in.
Sv MAX Pilot
2019-11-06 15:20:09
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Vi mÀnniskor Àr sÄdana.
De som Àr för B737 MAX uttrycker att det i huvudsak Àr piloternas fel.
De som Àr mot B737 MAX uttrycker att det Àr flygplanet det Àr fel pÄ.

De som flög de flygplan som störtade (kaptenen ombord) hade lÄng erfarenhet av tidigare modeller av B737.

B737 MAX var utan tvekan behÀftat det svÄra problem. Ett system som fallerade och inte fanns beskrivet för piloterna.
Ett flygplan fÄr inte ett lÄngt flygförbud utan anledning!

KlarsprÄk, B737 MAX var som Rysk roulette. Ni som inte inser detta bör enbart flyga som passagerare!
MAX Pilot
2019-11-06 14:45:03
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
"Man vÀgrar t.o.m. att inse att B737MAX har stora problem."

Problemet Àr att man kritikerlöst, köper alla sensationsuttalanden frÄn "sociala medier". Utan att ha egen kompetens i Àmnet. (Journalister och wannabees)

Boeing har problem med MAX. Inget tvivel om det. Men att kalla planet osÀkert, nÀr icke kvalificerade havererar?? Med över 300 levererade MAX till övriga vÀrlden, varför har inte nÄgon av de havererat?

Trött
2019-11-06 14:21:11
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Jag refererar till en B737, med max last!
Sv Trött
2019-11-06 11:29:24
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
DĂ„ refererar du till en A320 med max last.

Det Àr inga problem om man minskar lasten. Mindre brÀnsle, fÀrre passagerare och bagage.

Beroende pÄ last förÀndras prestanda betydligt. För korta flygstrÀckor med kompetent personal Àr det inget problem.
TG
2019-11-06 08:24:29
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Det finns ingen klimatÄngest i Sverige, uttrycket Àr skapat av vÄra socialistiska politiker tillsammans med vÄra socialistiska medier för att fÄ det kuvade svenska folket att acceptera ytterligare skattehöjningar. Det finns ingen klimatkris och det vet alla normalbegÄvade redan om. Jorden kommer ju att gÄ under om tio Är enligt klimatsocialisterna, ni kan ju kolla sjÀlva 2029 om den har gÄtt under. Jag lovar att allt kommer att se likadant ut. Vackra somrar, hÀrliga vintrar och billiga flygresor.
Trött
2019-11-05 22:21:08
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
A320 har inte erforderlig RWY performance, pÄ de mest extrema flygplatserna, i norra Norge.

Air Canada anvÀnder sig av underleverantörer med B737, pÄ liknade flygplatser i norra Canada.

"Skön kÀnsla?" Beat it!
Flygare
2019-11-05 21:25:29
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
@A320 Det gÄr tyvÀrr inte att diskutera seriöst med vissa enögda B737 fanatiker. Man vÀgrar t.o.m. att inse att B737MAX har stora problem.
A320
2019-11-05 20:48:33
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
@trött Vad menar du exakt med att airbus inte passar för trafik i nordnorge? Kan du ge konkreta exempel, eller har du bara en skön kÀnsla att det du pÄstÄr Àr sant?
Trött
2019-11-05 18:13:14
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
A320 Àr inte lÀmplig pÄ nordnorge. Face facts!
pf
2019-11-04 18:10:47
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Är du igĂ„ng nu igen med ditt snack om att Airbus inte fungerar i Norge. Surprise, SAS is coming there big time with Airbus soon.

Mvh
AirExpress
pf
2019-11-03 23:03:52
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
SAS kan skaffe seg et problem pÄ sikt pÄ norsk innenriks, og det blir at de ikke har fly i stÞrrelse mellom 90(CRJ) og 180 seter(32N).

Riktignok har Norwegian en enhetsflÄte med 186/189 seter, men SAS's styrke har vÊrt at de kan betjene mellommarkedet med -700 med ca 140 seter.

CRJ er vel og bra, men virker Ă„ vĂŠre for liten i mange tilfeller. Der kan SAS ha en fremtidig utfordring.
Sv kandik
2019-11-03 19:12:42
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
AC har underleverantörer pÄ norra Kanada. Gissa med vilken modell.

SÄ helt rÀtt har du inte!
pf
2019-11-03 18:30:22
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Kandik, Air Canada bruker underleverandÞrer nÄr de skal fly nordover i Kanada.

Kalle Sus, det at A320 Neobaseres i Norge, betyr ikke at de sendes nordover......en stÄr del av dagens 737 benyttes til utlandet.
kandik
2019-11-03 16:56:16
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Till PF, AirCanada har haft Airbus i sÀkert 30 Är sÄ helt rÀtt har du inte.
@P-G
2019-11-03 15:20:59
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Svenskens patetiska klimatÄngest Àr kanske en förklaring pÄ att SAS nyttjar A320ceo allt mer pÄ svenska linjerna.
Men det som klimatĂ„ngest Svenne inte fattar, Ă€r att Sverige inte Ă€r placerad under nĂ„n kupol med sin egna ” svenska luften” utan man har samma luft som hele resten av vĂ€rlden. Det betyder absolut ingenting för klimatet hur mycket eller hur lite man flyger inom och till- frĂ„n Sverige.
KalleSus
2019-11-03 11:23:04
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Airbus 320NEO kommer att implementeras i Norge under nÀsta Är. Pilotutbildning pÄgÄr och Oslo kommer snart att fÄ sina första NEO i flottan, i takt med att 737-700 börjar utrangeras.

För övrigt stÀmmer det inte lÀngre att Norge har en betydligt Àldre 737-flotta Àn Sverige.
Ett par av de Àldsta -700 flygger just nu pÄ Stockholmsbasen (LN-TUF och LN-RRN) medan de betydligt nyare LN-RNW (och troligen LN-RNU - efter revision) befinner sig pÄ norska linjer.
Dessutom Àr huvuddelen av den nyaste -800-serien (LN-RGA - LN-RGI) nu placerad i Norge.
pf
2019-11-02 21:59:14
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Lengste SAS-bypair norsk innenriks er OSL-LYR 2.020 km, jeg tror de korteste er SVG-BGO 160 km og TOS-ALF 174 km

De tyngste rutene er OSL-BGO 326 km, OSL-TRD 364 km og OSL-SVG 342 KM

Ser en pÄ andre "artiske" land, er har jeg ikke funnet regulÊre A-320 ops langt nord vinterstid i verken Kanada, Russland eller Alaska(USA)
..der anvendes det hovedsakelig B-737.....og det kan jo fÄ hver og en til Ä reflektere.....
ABC
2019-11-02 17:09:10
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Dom stora inrikesstrÀckorna i Norge Àr vÀll relativt korta? Oslo till/frÄn Stavanger, Bergen och Trondheim. VÀgarna och jÀrnvÀgen i Norge Àr pÄ u-landsnivÄ och det finns inga andra vettiga alternativ Àn att flyga.
sv @sv Storsvensken
2019-11-02 15:03:48
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Vad har MAX med denna trÄd att göra. Faktum Àr att B737-800NG, har en bÀttre rwy performance Àn NEO. "Like it or not"!
P-G
2019-11-02 14:25:23
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Pga Sveriges miljöpolitik med minskat inrikesflygande i Sverige vÀljer man nu att flytta upp flera av de gamla bussarna till Stockholm och flera NEOs ner till Köpenhamn. De gamla bussarna tar fÀrre pax och lÀmpar sig bÀttre i Sverige dÄ. Tack vare vÄr underbara politik har vi alltsÄ fÄtt hit flygplan som slÀpper ut mer jÀmfört med hur det var innan.
Gh
2019-11-02 10:28:39
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Kan ocksÄ vara sÄ att Sverige Àr det landet med mest klimatÄngest varför man sÀtter in de miljövÀnligaste planen pÄ Sverige.
@sv Storsvensken
2019-11-02 09:58:41
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Hört talas RWY performance?
Ekonomi
2019-11-02 09:15:09
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Till GM
Du skrev precis den lÀngsta inrikesflighten mot en av de kortare linjerna i utrikesnÀtet.
Kolla genomsnittslÀngden pÄ inrikesflygningarna i Norge.
Spanky
2019-11-02 08:48:32
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Hatar att behöva va den som Àr den, men -800 Àr en typvariant i NG-serien!
GM
2019-11-02 06:17:30
@Ekonomi
Korte innenriks-ruter ? Oslo-Kirkenes 1.400 km, Stockholm-BrĂŒssel 1.300 km.
Sv Storsvensken
2019-11-01 22:19:35
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Korkat kring performance...
Flygarn
2019-11-01 22:11:04
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
SAS beslutade för mÄnga Är sen, Norge skulle fÄ utgÄende Boeing planen pga mÄnga korta strÀckor tills de sÄldes/skrotades. Danmark de Àldre A320 och Sverige de nya A320Neo.
@sv Storsvensken
2019-11-01 21:23:13
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
”Bara 737 duger” JassĂ„ varför det dĂ„ .? DĂ„ Ă€r det bra att Boeing sĂ€ljer undermĂ„liga flygplan aka B 737 MAX till norska bolag SAS Ă€r smartare och köper moderna flygplan
@Storsvenskan
2019-11-01 21:16:59
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Tydligen har du inte koll, alla B737-800 Àr NG, det Àr alla - 600 och -700 ocksÄ
pf
2019-11-01 20:53:22
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
A-320 New Gen pÄ Nord-Norge vinterstid...
???
Storsvensken
2019-11-01 18:32:01
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
@prutt. Har inte rÀknat exakt, men mÄnga av 800-serien Àr gamla. NÄgra NG drar ner medelÄdern.
Andreas
2019-11-01 18:17:20
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Morsomt, kanske, men korkat. Det kan knappast vara effektivt att ha Airbus- och Boeing-piloter parallellt pÄ samma bas, som det Àr nu pÄ Arlanda, sÄ hellre skynda pÄ renodlingen av flottan i Sverige först och sedan ge sig an flottabytet i Norge.

Men det Àr nog de Àldsta 737:orna som försvinner först, sÄ om det Àr nyare 737:or i Sverige nu sÄ hamnar de vÀl snart i Norge.
sv Storsvensken
2019-11-01 18:11:59
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
A320 performance Àr inte tillrÀcklig, pÄ vissa destinationer i nordnorge.
Endast Boeing duger.
Ekonomi
2019-11-01 18:09:06
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Det Àr inte ekonomiskt att sÀtta nya brÀnslesnÄla plan pÄ korta inrikesflygningar.
Prutt
2019-11-01 17:52:33
SV: SAS Àldsta plan hamnar i norsk inrikestrafik
Vilken Àr medelÄldern?
 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev