Tillfällig trafikplikt på.. Örnsköldsvik?! |
Regeringen beslutar nu tillfällig trafikplikt på de större flygplatserna i Norrland.. och Örnsköldsvik!? Motiveringen är att det ska finnas flyg för att kunna säkra samhällsviktiga transporter.
Hur tänkte de där?
Att man beslutar trafikplikt på Umeå och Sundsvall är fullt förståeligt med tanke på Sundsvalls länssjukhus och Umeås universitetssjukhus.
Men varför i hela friden bedriver man trafik till Örnsköldsvik? En kommunägd flygplats som går flera miljoner back varje år. På senaste tiden har varken SAS, BRA eller Air Leap kunnat etablera sig där på grund av det bristande passagerarantalet och konkurrensen med Umeå flygplats som är ca en timmes bilresa ifrån.
Dock finns det en riksdagsledamot som är bosatt i Örnsköldsvik, och vår statsminister har ju sommarstuga strax utanför. Detta kanske räknas in i det som kallas samhällsviktiga transporter? |
|
|
AKB
2020-04-09 12:02:41
|
SV: Tillfällig trafikplikt på.. Örnsköldsvik?!
Självaste Stadsminister, vår Landsfader, är från Örnsköldsvik...
|
Foppa
2020-04-09 12:21:15
|
SV: Tillfällig trafikplikt på.. Örnsköldsvik?!
Nu finns det väl riksdagsledamöter bosatta i väldigt många städer som blivit av med sina flygförbindelser. Men jag håller med dig, varför i hela världen lägger man pengar på en flygplats som Ö-vik? En av Sveriges minst samhällsviktiga flygplatser. Bedrivs väl någon form av testverksamhet där av Luftfartsverket och Saab men det kan väl knappast vara prioriterat i dessa tider?
|
Luttrad
2020-04-09 12:22:19
|
SV: Tillfällig trafikplikt på.. Örnsköldsvik?!
Det säger väl det mesta om kapaciteten på Thomas Eneroth och hans kansli samt i vilkas händer Sverige befinner sig i..
|
Norrlänning
2020-04-09 22:31:19
|
SV: Tillfällig trafikplikt på.. Örnsköldsvik?!
Skellefteå, Luleå är båda städer med tung industri. Boliden smältverk i Skelleftehamn och Luleå med stålverket. Gruv- och skogs-näring av stor betydelse för Sverige. Dessutom många kringindustrier, vattenkraft och Sveriges största vindkraftpark. Umeå med Universitetet och Norrlands universitetssjukhus. Övik passar också in.
Dessutom pågår uppbyggnad av en stor batterifabrik i Skellefteå som beräknas anställa ca 2500 personer.
Flyget kommer troligen att delvis slingas mellan orterna, möjliga slingor Kiruna-Skellefteå-Arlanda, Luleå-Övik-Arlanda, Umeå-Sundsvall-Arlanda. osv. Vilket gör att ett flygplan servar ett flertal orter.
|
@Norrlänning
2020-04-10 12:37:57
|
SV: Tillfällig trafikplikt på.. Örnsköldsvik?!
@Norrlänning
På vilket sätt passar Örnsköldsvik in på de punkter som du nämner?!?!
|
Norrlänning
2020-04-10 19:33:08
|
SV: Tillfällig trafikplikt på.. Örnsköldsvik?!
Örnsköldsvik har en långvarig industrikultur inom skogs-, cellulosa- och verkstadsindustri. 75 procent av det som produceras i den tillverkande industrin går på export. Produkter från Örnsköldsvik utgör ca 3 procent av Sveriges totala nettoexport, jämfört med folkmängden som utgör mindre än 0,5 procent av Sveriges befolkning.
|
Norrl
2020-04-11 01:11:21
|
SV: Tillfällig trafikplikt på.. Örnsköldsvik?!
Är väl bra att Norrland prioriteras någon gång.Det är där flyg behövs och inte i södra sverige.
|
Andreas
2020-04-11 11:35:04
|
SV: Tillfällig trafikplikt på.. Örnsköldsvik?!
Är inte exportberoende ett argument mot flyg mellan Ö-vik och Arlanda nu? Om handeln är beroende av utlandet, som man inte kan flyga vidare till nu, varför ska folk då till Arlanda?
|
Sv Andreas
2020-04-11 20:22:37
|
SV: Tillfällig trafikplikt på.. Örnsköldsvik?!
Det går flyg från Arlanda ut i världen
Stockholm Arlanda Airport
All flygtrafik i Terminal 2, 3 och 4 är temporärt flyttad till Terminal 5.
Avgångar Senast uppdaterad 20:08
07:05 Köpenhamn SK1417 08:15 Helsingfors AY802 10:50 Umeå SK2026 11:55 Amsterdam KL1110 13:15 Paris CDG AF1263 14:35 Zürich LX1251 14:55 Kiruna SK1042 15:15 Hemavan/Tärnaby HP700 16:25 Frankfurt LH807 16:30 Sveg JON038 16:50 Vilhelmina HP672 17:05 Helsingfors AY814 17:40 Doha QR168 17:50 Oslo DY807 18:25 Luleå SK016 20:40 New Delhi AI168
|
Foppaland
2020-04-11 23:52:10
|
SV: Tillfällig trafikplikt på.. Örnsköldsvik?!
Örnsköldsvik har ca 80% av sitt passagerarantal som flyger vidare från Arlanda ut i Sverige men framförallt utomlands.
Under sista veckorna har det varit 2-4 passagerare på flygningarna och det har ibland varit flygningar som gått helt tomma. (Detta enligt SÄKRA källor).
Jag börjar mer och mer tro på den teorin att våra miljömedvetna politiker med bostad i Örnsköldsvik inte känner för att åka tåg till arbetet.
Värt att tillägga är att tågresan från Örnsköldsvik till Stockholm endast tar en halvtimme längre än motsvarande tågresa Stockholm-Göteborg. Göteborg eller till exempel Malmö räknas inte som samhällsviktiga linjer enligt regeringens nya upphandling.
Dags att tänka om..
|
Sv Foppaland
2020-04-12 15:09:30
|
SV: Tillfällig trafikplikt på.. Örnsköldsvik?!
Tåg Sth - Ö-vik tar minst 5 timmar och frekvensen låg.
Tåg Sth - Gbg ca 3 timmar frekvens hög (en gång per timme).
Totalt således mycket stor skillnad
|
Vet
2020-04-13 01:23:29
|
SV: Tillfällig trafikplikt på.. Örnsköldsvik?!
Sthlm-Gbg behöver EJ flyg.Däremot Norrland behöver flyg.
|
Andreas
2020-04-13 08:38:56
|
SV: Tillfällig trafikplikt på.. Örnsköldsvik?!
Med tanke på att Sundsvall får trafikplikt, men inte Kalmar eller Ronneby, tror jag att vi kan släppa tanken på att alternativa transportsätt har någon grund i beslutet.
|
Tillbaka