Tråden startades av: Frågande  2020-05-20 16:51:09
Svåra år för flyget 
Det kommer troligen att ta år för branschen att repa sig.
Hur tänker ni som nu utbildar er eller fortfarande väntar på ert första jobb, eller ni som nu förlorat ert jobb?

Många länder vill dra igång turismen till sommaren men frågan är om detta fungera i praktiken? Att öppna upp när så få är immuna resulterar troligen i nya utbrott, och med en redan överbelastad sjukvård i många länder, hur kommer det då gå för de som turistar i dessa länder? Detta i kombination med att många förlorar sina arbeten och har därför inte råd att resa. En kombination som troligen kommer påverka flyget under en lång tid framöver.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

CC
2020-05-20 23:06:38
SV: Svåra år för flyget
Söker SAS!
Kommer alltid finnas typ som SJ!
betty
2020-05-26 10:22:27
SV: Svåra år för flyget
SJ, tågvärd? Byta bransch är vad jag också tittar på.
E
2020-05-26 12:31:29
SV: Svåra år för flyget
Så länge UD avråder från icke-nödvändiga resor antar jag att många inte reser/flyger på semester pga försäkring.
E
2020-05-26 18:20:19
SV: Svåra år för flyget
De som haft indragna resdagar i jobbet kommer antagligen fortsätta med det så långt det går, nya teknologiska lösningar som löser det mesta på hemmaplan för att hålla bedriften igång. Tjänsteresor inom många företag är per idag stoppade bl a pga corona (länder nedstängda) men även ur ett sämre ekonomiskt läge, som blivit till en följd av corona. Affärsresande är största inkomstkällan för de flesta flygbolagen. Sakterligen kommer det börja rulla igång igen, det går iallafall inte leva i hopp om att det ska bli pre-corona tider i sommar eller nästa år.
Puckelbro
2020-05-26 22:39:14
SV: Svåra år för flyget
Det finns klara indikationer på att efterfrågan är ganska stor. Se t.ex vad som händer när man börjar öppna upp i andra sammanhang. Folk flockas direkt. Det verkar gälla allt från restauranger till skidbackar och nöjesfält. När det gäller resor finns det såklart några faktorer som skapar osäkerhet. Först och främst att politiker godtyckligt och när som helst kan drabbas av panik och införa nya restriktioner. Detta kombinerat med en osäkerhet om huruvida man kan få tillbaka pengarna vid inställda resor har nog en avhållande effekt på bokandet. Har man bara 25K att lägga på familjens semester vill man nog inte att dessa ska låsas på obestämd framtid om flygresan ställs in.

Sen har ju flygbranschen inte direkt någon vilja att anpassa sig. De etablerade aktörerna verkar förvänta sig att skattebetalarna ska ta notan denna gång också. Så det där med att anpassa kostnader och priser för att få igång marknaden igen verkar inte vara aktuellt. Visst kapar man en del personal, men det resulterar ju bara i att kostnaden blir ännu högre än vad den var innan. I de flesta andra branscher brukar "stålbad" leda till lägre kostnader och konsumentpriser. Jag tvivlar på att vi kommer att se en sådan utveckling inom flyget.
CC
2020-05-27 00:23:08
SV: Svåra år för flyget
@betty
Tro mig jobbat som Tågvärd på SJ kan ju bara säga det finns ingen likhet med flyget.Men visst gillar du få skäll dagarna iända så sök.Och tex övernattning på de mest udda boenden.
Finns dock mycket bättre jobb.
SaltyCFI
2020-05-27 05:25:11
SV: Svåra år för flyget
Vad du frågar är omöjligt att förutsäga. Ingen vet vad framtiden har. Flygindustrin kanske återhämtar sig om ett år, kanske tre år, kanske 5 år, kanske aldrig. Titta in i din kristallkula och välj det som passar din verklighet.
Skol Sune
2020-05-27 08:20:39
SV: Svåra år för flyget
På vår flygskola flygs det för fullt. Kursen är full och ännu fler elever kommer att påbörja flygutbildning eftersom de säger att det kommer att fattas massor av piloter när det börjas flyga igen. Har nu en total flygtid på 51,5 timmar. Only the sky is the limit!
Kalle
2020-05-27 10:44:40
SV: Svåra år för flyget
Den Europeiska flygmarknaden kommer att ha >10k grundade piloter under dom närmaste åren. Dessa kommer inte att hålla igång sina klassbehörigheter på stora flygplan pga kostnader. Det kommer gå från säljarens marknad till köparens och då finns det bara jobb till dom med mest erfarenhet till lägsta pris.
 

Tillbaka

TFHS
MFK
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev