Tråden startades av: RPM  2021-06-02 14:18:37
BRA vs Air Large European Aviation Project Airways 
Vem kommer att gå vinnande ur striden om inrikestrafiken i Sverige.
En sak är säker, det finns inte plats för båda.
Vilka för och nackdelar har bolagen?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Håkan Gunnarsson
2021-06-02 15:57:57
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
BRA har ju den största nackdelen i och med att de flyger med ATR.
J
2021-06-02 17:32:08
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Vem är beredd att förlora mest pengar? Dom kommer att "vinna".
Stockholmare
2021-06-02 20:01:24
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Varför är det nackdel med ATR?
Sven
2021-06-02 22:34:18
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Flyger inte Leap Airlines också ATR, eller är det Air Gotland Express Air Large European Aviation Project Airlines?
Lasse
2021-06-03 00:11:25
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Jag skulle säga ingen av dom kommer vinna..

Nyhet
2021-06-03 07:21:05
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Det går ju rykten om ett nytt inrikes bolag! Nåt Swedways eller liknande? Embraer tror jag dom ska flyga med..
Igor
2021-06-03 07:23:25
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Antagligen något helt otippat flygbolag från någon av de forna öststaterna. Löner som kan jämföras med svenska barns veckopeng. Styrmän som betalar för att sitta i högersits. Biljettpriset blir ytterligare någon krona billigare och svensken blir glad som kan köpa en extra chokladbit för pengarna under sin resa. Alla nöjda och du får det du betalar för.
Sv. Sven
2021-06-03 07:33:10
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Vad ni tramsar med namnen! Leap heter kort och gott Air Leap Aviation och inget annat: https://www.allabolag.se/5591597579/air-leap-aviation-ab

Rolf
2021-06-03 08:23:47
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Vad vill du helst flyga? En ny och fräsch ATR, eller en gammal och skruttig s340..? Jag tror att den breda kundkretsen bryr sig mer om hur fräscht ett flygplan är och inte dess prestanda..
Sv. Sv. Sven
2021-06-03 08:46:25
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Mitt misstag. Så, Air Large European Aviation Project Aviation.
Men nu var ju frågan vem som kommer att vinna? Köper kunderna att det är ett lokalt flygbolag för att man döpt biljettförsäljningen till Air Gotland, Air Skåne, Air Halmstad osv?
Sv Rolf
2021-06-03 08:46:37
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Fel, den breda skalan skiter i flygplan och köper den billigaste biljetten.. Den som håller lägst pris vinner
Re Rolf
2021-06-03 09:42:17
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Den bred kundkretsen bryr sig om vad det kostar. Inte många bryr sig om "hur fräscht ett flygplan är" när dem skall flyga 45min.
Antti Koivisto
2021-06-03 10:39:05
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Jag arbetspendlar Helsingfors-Goteborg på veckobasis och när Finnair flög jet var flygtiden alltid 1 timme och 10 minuter på sträckan med Airbus. När de börjat med ATR 72 är flygtiden aldrig under två timmar. Så att det "bara tar en kvart längre" i flygtid ex Stockholm-Umeå med ATR måste vara kvalificerat skitsnack.
Stockolmare
2021-06-03 11:26:14
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Tidigare på det här forumet var tongångarna att det måste vara jet, kunderna vill inte flyga bullrig tp. Enligt det resonemanget så är det varken BRA eller LEAP som går vinnande ur striden...
@sven
2021-06-04 16:57:40
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
BRA är en förkortning för Braathens Regional Airlines
LEAP är ingen förkortning längre utan bara ett namn, skulle kunna mästra dej varför det var en förkortning tidigare, men låter bli eftersom dina inlägg är bara bygger på okunskap och en vilja på att häckla trots att du har noll koll.
M
2021-06-06 11:07:26
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
LEAP känns lite som gamla Sverigeflyg vilka var framgångsrika på grund av den lokala anknytningen. Kunderna kände igen besättningarna och flygvärdarna/värdinnorna jobbade även i incheckningen. När de blev BRA var en uttalad usp den lokala anknytningen men eftersom besättningar slingades runt tappades ”ägandeskapet” av den ”egna linjen”. Om BRA kan hitta tillbaka till den lokala förankringen tror jag de går vinnande ur denna strid. Sedan är frågan om den marknad man ”vinner” är tillräcklig för att driva bolaget med vinst.

Angående frågan om passagerare föredrar jet eller TP är väl frågan solklar. INGEN föredrar TP. Jag flög senast med SAS och vi passagerare möttes av en ATR istället för en CRJ. Det var ingen som direkt jublade. Jag kan nämna att jag har flugit TP och har all respekt för den typen av operation, framförallt för ATR-operation med dess dåliga prestanda. Ur en passagerares syvinkel är dock valet mellan jet och TP solklart om pris och service i övrigt är lika.
thomas
2021-06-07 07:33:01
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Alla två motor propeller är livsfarliga under take off och vid landning vid motorbortfall
Olycksstatistiken talar sitt tydliga språk.
De bojkottades av pax i US, hela marknaden
tvingades över till regional jets.
Sv thomas
2021-06-07 15:47:01
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Sorry men ingen lyssnar på dina inlägg längre efter allt trolleri du hållit på med senaste åren
@thomas
2021-06-07 22:32:29
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Pinsamt när folk inte har tillräcklig självinsikt, om sina flygkunskaper. Det finns en massa "Twinprops" som flyger regionalt i USA. Sluta att fabulera, tack.
thomas
2021-06-08 12:10:12
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Air leap körde BMA GOT
men alla åkte ut till ARN och till SAS jets
varför då? Leap fick lägga ner linjen.
Marknaden har ställts om i USA till regional jets
naturligtvis finns det ett antal undantag.
Folk blev rädda då olyckorna med prop fick uppmärksamhet
och ville inte åka prop gummibälgs plan.

ta fram fakta innan Ni kommenterar andras inlägg
@ thomas
2021-06-08 16:50:29
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Ta själv reda på fakta. Ditt eviga surr om hur farliga turbopropplan, är bara nonsens.
Stockholmare
2021-06-08 19:27:07
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Tittade lite snabbt på deras hemsidor, BRA är lite billigare för tillfället?
Trötter
2021-06-08 21:39:04
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Leap hade flera passagerare än SAS flertalet ggr. Men alla bolag har inte staten som mjölkkossa när det passar och måste anpassa verksamhet därefter.
ATR
2021-06-08 22:48:47
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
@ thomas
Det gäller att förstå och att kunna tolka statistisk. En förmåga du inte verkar att ha.
Ebba
2021-06-09 22:44:44
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Rent skit snack om att propeller plan skulle va osäkra!
Bara kolla statistik på hur tex många ATR som flyger dagligen i världen.

Blivit en grej att Jet ska vara så bra.Det handlar nog mest om piloter som vill flyga högt och fort och ge den någon sorts tillfredsställelse.Pax bryr sig inte.
Pe
2021-06-10 12:34:11
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Läppen har iallafall kollektivavtal. Någon som vet lönesiffrorna?
Ebba
2021-06-11 13:41:20
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
@Pe
Kollektivavtal och fack klarar man sig utmärkt utan.Aldrig haft någon nytta av någon av dem snarare tvärtom.
Linjs
2021-06-11 14:48:03
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Jo läppen har ju kollektivavtal men den största delen av trafiken är väl inhyrd.
Har Svea och Nyx kollektivavtal?
Kollektivavtal
2021-06-11 19:00:23
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
@linjs eller vad du kallar dig.

Fram med miniräknare. 7 flygplan som flyger, 2 är inhyrda, jo det borde bli större delen???
Ebba
2021-06-12 01:10:08
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
@Linjs
Vad är det för ide med kollektivavtal samt fack?
Mer problem än lösningar!
Linjs
2021-06-12 10:49:58
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Ok tyckte bara jaga sett en massa 2000 i Sydsverige på sistone men det kanske är samma individ jag ser hela tiden då i olika målning
PF
2021-06-12 22:12:17
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
Nyxair har inget k-avtal. Egenanställning. FO erbjuds €200 per arbetad dag på faktura.
Ebba
2021-06-13 00:27:20
SV: BRA vs Air Large European Aviation Project ...
@Linjs
Det är AirLeap som hyr SveaFlygs gamla SAAB 2000.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev