Tråden startades av: Namnlös  2022-04-21 12:51:30
Stolt över SAS Connect? 
Är DU som jobbar för SAS Connect stolt över att jobba för Connect? Får ni samma respekt som de på Scandinavia? Jag var på SK i 10 år och skulle aldrig någonsin gå över till Connect. Den dagen Connect försvinner så är jag tillbaka på SAS!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Johan
2022-04-21 13:34:42
SV: Stolt över SAS Connect?
Javisst är jag stolt, och glad över att vara med och starta något nytt.
Om nåntingförsvinner, dä blir det SAS Scandinavia, för att verklighetsfrånvända SPG strejkar ihjäl det.
Mållös
2022-04-21 14:06:46
SV: Stolt över SAS Connect?
Den dagen lär dröja. Lycka till i din framtida karriär :)
Connect CC
2022-04-21 18:20:03
SV: Stolt över SAS Connect?
Ja jag är jätte stolt över mitt jobb på Connect.Känns nytt,fräscht och anpassat till branschen.
Håller med föregående det är nog Scandinavia som försvinner.
Det är en förändring i flygbranschen och det är inget vi anställda kan stoppa.Det är bara gilla el gå vidare med något annat.
Jadu
2022-04-21 22:00:50
SV: Stolt över SAS Connect?

Vad skulle du själv tycka om SAS Connect imorgon sparkar dig, och sedan nyanställer i SAS Connect 2, med sämre villkor ? Där du har ingen förtur, utan får söka om ditt jobb, som du har rätt till enligt ditt kollektivavtal, än en gång till mycket sämre villkor. Vakna...
Arild
2022-04-22 08:55:24
SV: Stolt över SAS Connect?
Jag är som de flesta andra glad att ha ett job i dessa tider till skillnad från många av mina kollegor på gamla SAS.
Hellre ett jobb med sämre villkor än inget alls.
Skulle jag tacka nej till Connect i sympati med mina uppsagda kollegor och stå utan inkomst för en förening som inte inser vilka tider det nu är? Blir jag uppsagd på Connect så får jag se mig om efter något annat, sådana är livs villkoren i branschen, tyvärr.
op
2022-04-22 09:10:43
SV: Stolt över SAS Connect?
Imorgon? Det har väl gått 1-2 år mellan att SAS blev tvugna att säga upp personal under pandemin tills dess SAS Connect startade sin verksamhet nu på vårkanten. Det är knappast från en dag till en annan...
@Jadu
2022-04-22 09:32:59
SV: Stolt över SAS Connect?
Utveckligen inom flygbranschen går åt samma håll som sjöfartsbranschen. Det går inte att göra nånting åt detta. Så lång tid som det finns kvalificerat folk för jobben som accepterar vilkåren.
SPGs verklighets frånvända attityd, där man tror att man ska bestämma över bolaget, tillhör enbart det förgångna.

F.d. SAS-pilot
2022-04-22 11:39:28
SV: Stolt över SAS Connect?
Det är tragiskt att folk applåderar detta med Connect. SAS har alltså redan börjat planera för hur man ska pressa Connect och eventuellt överföra verksamheten när Connect inte längre är tillräckligt billiga. SAS underleverantör Xfly startar nu med A320 och minsta knyst om dåliga förhållanden från personalen på Connect så kommer det att hotas med inhyrning av Xfly A320.

Kostnaden för den flygande personalen ÄR inte SAS problem. Således kommer inte Connect, Link m.m. att lösa SAS problem. Att sparka på den flygande personalen är däremot SAS-ledningens favoritsyssla. Om detta svineri och denna överföring av verksamhet legitimeras och godkänns kommer det inte dröja många år innan produktionen som Connect flyger läggs ut på Xfly. Då får personalen i Connect söka om sina jobb där till sämre villkor, utan förtur m.m.

Den enda som verkar intresserade av att stoppa detta är SPG. Gemene pilot tänker uppenbarligen inte längre än näsan räcker. "Man får vara glad man har ett jobb i dessa tider." Tragiskt som sagt!

/F.d. SAS-pilot
Connect CC
2022-04-22 14:48:54
SV: Stolt över SAS Connect?
Nu var det ju inte över en natt det hände.Och kräva att man har ”rätt” till sitt jobb ja det har man men i Skandinavia.
Som svar på om det skulle bli Connect 2 ja söka jobb där och hoppas bli utvald annars söka mig vidare.
KB
2022-04-22 23:39:57
SV: Stolt över SAS Connect?
Om ett bolag ombildas dvs till ett ”nytt” bolag kan man INTE kräva förtur/jobb i det bolaget.
Alla förstår väl att SAS vill bli av med de orimliga löner Pursrar mm går med i dessa tider.
Då är detta ett sätt att få bukt med det,Ja det är tragiskt men så är verkligheten.

@f.d. SAS pilot
2022-04-23 09:51:43
SV: Stolt över SAS Connect?
Konflikten mellan SAS och SPG handlar inte om pilotlöner och villkor.
Den handlar om makten över bolaget.
SAS vill inte längre acceptera att SPG ska ha veto rätt varje gång man försöker att rädda bolaget.
SPG har tydligt sagt att man inte vill vara en del av ett nytt SAS.
Därför är SPG helt irrelevant

2022-04-23 15:09:57
SV: Stolt över SAS Connect?
Fra det jag hör bland gamla kollegor i SAS Main, så är det långt från alla som har så stärka åsyn på att SAS Connect finns etc - dom är som alla andra bara nöjd så länge man får sin lön och har kvar sitt jobb. Det finns inga som bryr sig märkbart om dom uppsagda annat en att man absolut ger stöd när
Man flyger med dom, låtsas som man är frustrerade , men i slutändan är det inte mycket att hämta där.




Re: @f.d. SAS pilot
2022-04-23 19:20:54
SV: Stolt över SAS Connect?
Det du säger är:

1. Det inbördeskrig som härjar i SAS nu handlar inte om kronor och ören som ska rädda ett krisande SAS här och nu. Det stämmer överens med den bild SPG gett; oavsett hur många % man erbjuder ledningen i besparingar så är de inte intresserade av samarbete.

2. Inbördeskriget härjar för att ledningen på SAS tycker att arbetstagarna inte ska ha rätt att utöva sina lagliga rättigheter. Om en fackförening lägger sig platt för sådant har den inte längre något existensberättigande, det är såklart otänkbart för SPG.

Alla in Link&Connect-kramare är så himla noga med att verksamhetsöverföringen SAS gör minsann är laglig (vilket jag betvivlar) och inget man ska säga något om. Men när det kommer till SPGs lagliga rätt till konflikt när fredsplikt inte råder blir det ett jävla liv. Snacka om dubbla måttstockar.
@KB
2022-04-24 01:48:32
SV: Stolt över SAS Connect?
Kan inte du berätta vad som är ”rimliga” löner? Tack på förhand!
Acke
2022-04-24 09:13:36
SV: Stolt över SAS Connect?
Om det blir strid mellan SPG och SAS så finns ingen vinnare utan bara forlorare, men främst arbetstagarna!
Bolaget kommer inte att acceptera SPG´s villkor denna gång det är helt säkert även om det betyder slutet för det SAS vi känner. Ett SAS på SPG´s villkor blir varken konkurrensmässigt eller lönsamt så det har ändå ingen framtid.
Lenny Dahl
2022-04-24 13:06:21
SV: Stolt över SAS Connect?
Sv@re fd SAS pilot
Det vore bra om du och andra anonyma SPG företrädare kunde sluta vara anonyma, när ni fram för era odokumenterade påståenden.
Vad syftet är med att framföra dessa påståenden anonymt är, kan vara svårt att veta.
Kanske det är för att få sympati från allmänheten, vem vet. Men synd om SPG piloterna är det inte.
Ni har tydligen inga priblem med att ta alla andra SAS anställda som gisslan i er hämnd vendetta mot bolags ledningen.
At göra det här anonymt är bara fegt ingenting annat. Det gör det också helt omöjligt att ta era synpunkter seriöst.
Re: Lenny Dahl
2022-04-24 21:17:53
SV: Stolt över SAS Connect?
Och varför är det så viktigt att de som sympatiserar med SPG är identifierbara när alla andra här på forumet är anonyma? Du själv till exempel blir inte mindre anonym bara för att du skriver under pseudonym.

Många inlägg här, oavsett åsikt, är vettiga och skrivna av anonyma. Ditt inlägg är dock inte ett av dem.

Hälsningar,
Kicki Bergh
Lenny Dahl
2022-04-25 09:16:30
SV: Stolt över SAS Connect?
@ Kicki Bergh
Vet ej varför du påstår att jag skriver under pseudonym.
Anledningen till att jag vill att SPGs företrädare slutar vara anonyma är helt enkelt att det inte går att ta dessa personer på allvar när dom inte står upp för sina odokumenterade påståenden.
SPG har helt patetisk försökt att få båda danska och svenska regeringen att ingripa och stoppa planen som alla ägare av bolaget står bakom.
Det är möjligt att SPG vill att SAS förstatligas, det är bara SPG som vill detta
Vad du tycker är vettigt är helt ointressant för mig.
Det är ett faktum att SPG är villiga att äventyra alla SAS anställdas jobb.
SAS olika pilot fack har aldrig visat någon form av solidaritet med andra fackgrupper på SAS.
DC-10
2022-04-25 12:24:00
SV: Stolt över SAS Connect?
Svar Lenny. Ganska trångsynt och förutsätta att alla som inte tycker som du jobbar för SPG? Vad jobbar du själv med?
@Lenny
2022-04-25 13:21:13
SV: Stolt över SAS Connect?
Så om ledningen i ett företag vill att deras anställda ska gå med på att jobba för villkor som är 35% sämre än hos konkurrenterna i Skandinavien, så ska de helt enkelt acceptera det, oavsett om det är rimligt eller ej? Piloterna i detta fall står för ca 5% av företagets totala kostnader, om de skulle jobba grattis skulle det göra marginell skillnad för företagets möjligheter att överleva. Din okunnighet gör att man baxnar. Detta handlar inte om kostnader, det handlar om makt och att som arbetsgivare inte behöva ta hänsyn till kollektivavtal och mjuka värden i sin personalpolitik. Du får gärna berätta för mig vad en SAS pilot tjänar och vad du anser att de borde tjäna, hade varit mycket intressant då du högst troligt sitter med en felaktig bild av verkligenheten och att den tar fram janten i dig
Lenny Dahl
2022-04-25 14:35:24
SV: Stolt över SAS Connect?
@DC- 10
Jasså, vart nånstans har jag skrivit att alla som inte tycker som, är SPG företrädare?
Lenny Dahl
2022-04-25 14:54:39
SV: Stolt över SAS Connect?
Sv. @Lenny
Okej,
I min optik handlar det här mycket mer om vem som ska få bestämma över bolaget SAS.
Div pilot fack på SAS har i många år varit vana vid att ha en slags veto rätt vid förhandlingar med bolaget.
Detta har SAS ledningen hittat en väg runt genom bolagen SAS Connect och SAS Link som man då skriver k-avtal med.
piloterna på SAS Scandinavia har just nu ingen ny k- avtal. Troligen för att ledningen har tröttnat på SPG. Det är tydligt att ledningen på SAS inte kan acceptera att SAS Forward planen inte genomförs i sin helhet, därför vill man inte förhandla med SPG, om man kan få en bättre deal med annat fackförbund.
Det kan man tycka om vad man vill, men det är nödvändigt i dagens läge.
om bolaget ska överleva.
Löner bör vara bestämd av vad bolaget har råd med.
Det är hela SAS som ska göras om till ett nytt konkurrenskraftigt bolag, alla avdelningar måste ses över.
Tycker du det är rimligt att danska och svenska skattebetalare ska fortsätta posta pengar i ett flygbolag som inte är konkurrenskraftigt, för att piloter ska ha en lön som de är nöjda med.
Verkligheten ser ut som den gör, synd att SPG vägrar att ta in detta.
Re: Lenny Dahl
2022-04-25 21:14:43
SV: Stolt över SAS Connect?
"Löner bör vara bestämd av vad bolaget har råd med."

Bara så du vet, just nu har SAS egentligen inte råd med några löner alls. Så då tycker du att personalen ska tjäna noll och ingenting?

"Det är tydligt att ledningen på SAS inte kan acceptera att SAS Forward planen inte genomförs i sin helhet, därför vill man inte förhandla med SPG, om man kan få en bättre deal med annat fackförbund. Det kan man tycka om vad man vill, men det är nödvändigt i dagens läge. om bolaget ska överleva."

Ett företag kan inte välja och vraka bland fackföreningar för att hitta den där man får "en bättre deal" när man tycker att man behöver det. Klarar man inte av att överleva samtidigt som man håller sig till lagar och avtal med sina anställda har man inte på arbetsmarknaden att göra. Då är det bättre att någon annan, som faktiskt sköter sig, tar över.

SAS beter sig skamligt. SPG måste agera kraftigt!
Gösta
2022-04-26 01:33:25
SV: Stolt över SAS Connect?
Varför Connect då det finns ett SAS?
Rf
2022-04-26 08:42:32
SV: Stolt över SAS Connect?
Det handlar kanske inte bara om connect eller ej.
Utan hur man behandlar personalen också.
Dom svarar ej på mejl längre förrän man bifogar någon chef också.
Eller som vi på tekniska arn har bråkat om våra löner ska bli rätt sen maj 2021som snart är i sin ordning.
Tog bara ett år att ordna där ser man hur man prioriterar sin personal.
Andreas
2022-04-26 08:52:48
SV: Stolt över SAS Connect?
"Då är det bättre att någon annan, som faktiskt sköter sig, tar över."

Som Ryanair och Eurowings?
Dr. realist
2022-04-26 09:32:54
SV: Stolt över SAS Connect?
Till er som bråkar över SAS ledning och styrelse och deras beslut att starta Connect och Link. Ni verkar inte ta till er att planen SAS Forward behöver accepteras av alla för att gå igenom. Om SPG och några kabinföreningar vägrar att ställa upp kommer långivarna inte att acceptera att deras skulder görs om till nya aktier i bolaget. Om detta inte sker kommer bolaget att sättas i rekonstruktion pga av gällande aktiebolagslagar inom de närmaste veckorna. För de anställda betyder detta att deras anställningar upphör samma dag som rekonstruktionen accepteras och alla - inte bara piloter - får söka sina jobb eller liknande jobb igen i det nya rekonstruerade bolaget. Det kan heller inte bli tal om "verksamhetsöverföring" eftersom det inte handlar om att någon tar över bolaget eller att det styckas upp i nya enheter.

SPG styr inte över lagen och i detta fall är utgången given till 100% om SPG väljer att vägra acceptera SAS Forward. Tyvärr är sannolikheten stor att det värsta kommer att hända men att sitta här på forumet och skriva inlägg och drömma att allt skall bli som förr är inget annat än patetiskt.
RoV ab
2022-04-26 10:48:21
SV: Stolt över SAS Connect?
@Dr.Realist. Som jurist så tar jag mig för pannan. Det var tyvärr inte många rätt där. Du har såklart rätt att tycka vad du vill, men de fakta du lägger fram kan du ju helst granska innan du slänger ut.
Finns säkert någon i din vänkrets som är bolagsjurist (likt mig) eller jurist inom arbetsrätt.
PnF
2022-04-26 12:16:16
SV: Stolt över SAS Connect?
Kanske vore det lämpligt för SAS att göra en rekonstruktion och starta om. Dock skulle det gjorts under värsta lockdown/pandemin likt Norwegian.
@Dr. Realist
2022-04-26 12:51:01
SV: Stolt över SAS Connect?
Det är ju tydligen vad SPG vill, man hoppas att danska oc svenska staten griper in och förstatligar bolaget, så att SPG kan fortsätta ” styra bolaget” och se till att danska och svenska skattebetalare fortsätter att täcka stora förlusterna, för att piloterna ska må bra.
Man vägrar fullständigt att ta in attSAS inte är till för att sysselsätta piloter.
Om SAS inte blir ett nytt modernt bolag som klarar av att konkurrera, då är det lika bra att lägga ner bolaget.
Allt jäkla sossepladder här på FT om att piloterna har rätt till det ena och det andra är verklighets frånvänd önsketänkande.
För det första finns det intelängre något k- avtal mellan SAS och SPGs olika fackföreningar, därför kan SAS ingå avtal med andra fack föreni gar.
intemittnamn
2022-04-26 14:08:18
SV: Stolt över SAS Connect?
Svar PnF ja det hade varit den långsiktigt bästa lösningen. Eftersom monopoltänket verkar sitta i väggarna på F-vik. En nystart vore sunt.

Se bara på Norwegian, Alitalia och Swiss som kommit ut som starkare bolag efter sina rekonstruktioner.
Connect
2022-04-26 14:23:03
SV: Stolt över SAS Connect?
Svar @Dr Realist. Om de ska ingå avtal med andra fackföreningar är en förutsättning att de har piloter anslutna? I Sverige finns inga andra fackförbund som har det förutom SPF?
Dr. realist
2022-04-26 14:57:21
SV: Stolt över SAS Connect?
@RoV ab. Jag vet inte i vilken juristvärld du lever. Jag påstod två saker som är relaterad till juridiken. För det första måste alla akiebolag göra en s.k. kontrollbalansräkning när halva aktiekapitalet är förbrukat. Om inte blir alla styrelsemedlemmar personligt ansvariga för obetalda skatter och kan desssutom få betala personliga skadestånd. SAS är snart där om SAS Forward inte genomförs.

För det andra - om SAS ansöker om rekonstruktion eller försätts i konkurs är det inte SAS nuvarande styrelse (eller fackföreningar) som bestämer över bolagets öde. En "rekonstruktör" eller en konkursförvaltare har all beslutanderätt. Om bolaget får tillåtelse att gå in i en rekonstruktion med långivarans eller fordringsägares goda minne försöker rekontruktören att hitta en överenskommelse med i första hand långivarna och fordringsägarna. Vid en konkurs kan i stort sett vem som helst få köpa konkursboet eller delar av detta. Hur du som "jurist" kan hävda att en rekonstruktör eller en konkursförvaltare behöver ta i bektande verksamhetsövergång är nys. Alla som vill jobba i det nya bolaget får söka jobb i kombination med att konkursförvaltaren temporärt kan köra bolaget vidare en kort tid.

Det SAS försöker göra med SAS Forward är helt enkelt att slippa gå igenom detta genom att långivare, fordringsägare och anställda ställer sig bakom den nya affärsplanen. Personligen tror jag att tystnaden just nu från SPG beror på att de insett att deras försök till att sabotera SAS Forward har misslyckats.
@Lenny
2022-04-26 15:30:04
SV: Stolt över SAS Connect?
Om ett företag inte har råd att verka om dom betalar sina anställda en marknadsmässig lön i nivå med konkurrenterna, har dom då ett existensberättigande? Så du tycker det är korrekt agerat av ett, tyvärr, delvis statligt ägt företag att starta nya företag till höger och vänster med nya fackförbund och anställda, bara för att man inte har viljan att komma överens med sina befintliga anställda. Vad tror du kommer ska när avtalen med dessa nya fackförbund löper ut och deras medlemmar(en hel del fd riktiga SAS piloter), med sina usla avtal, önskar sig något bättre avtal? Det är precis samma företagsledning. Det kommer bli samma sak igen. SAS ledning kommer inte undan fackförbunden så länge de vill verka i Skandinavien. Och det ligger givetvis i både ditt och mitt intresse. Hela vårt samhälle och välfärd bygger på att företagen tillsammans med fackförbunden tar sitt ansvar. Kan inte SAS ro runt sin ekonomi samtidigt som man respektera sin personal och erbjuder dom åtminstone vettiga avtal så skall dom inte verka. Så enkelt är det
RoV ab
2022-04-26 20:32:57
SV: Stolt över SAS Connect?
@Dr Realist, vad gulligt att du sätter ord i munnen på mig vad jag hävdar är fel och hur det borde vara.
Även smågulligt att du lyckades googla någorlunda rätt saker, det ska du ha heder för. Nästa gång föreslår jag att du inte skriver i affekt, dina känslor tar över det sakliga vilket stjälper för dig själv.
Upp med händerna
2022-04-27 12:42:14
SV: Stolt över SAS Connect?
@intemittnamn
Absolut, men om man gör en rekonstruktion måste man ta hänsyn till att ett skandinaviskt nätverksbolag aldrig kan vara konkurrenskraftigt som nationellt flygbolag i alla tre länderna. Då behöver man avveckla SAS AB och inordna alla dotterbolag som man tänker behålla under SAS Sverige AB, SAS Danmark A/S och SAS Norge AS så att man får tre självständiga flygbolag. Konceptet med ett gemensamt nationellt flygbolag fungerar inte med dagens flygmarknad. FR och EW framfart på ARN och DY och FS dito på OSL är beviset på att SAS inte kan ha tre mainhubs utan måste prioritera en vilket leder till att man tappar på övriga.
Nisse
2022-04-27 13:35:32
SV: Stolt över SAS Connect?
En fråga, vad händer om SAS och SPG inte börjar förhandla och SPG piloterna inte går ut i strejk.
Hur länge går det att fortsätta utan att göra nånting för att få till nytt avtal?
Kan det vara så att SAS långsamt avvecklar SAS Scandinavia, ende del piloter är ju relativt nära pension ända eftersom det bara är piloter kvar med över 25 års aciennitet?
@Nisse
2022-04-27 18:45:59
SV: Stolt över SAS Connect?
Ett problem är att ingen av ägarna kommer våga bidra med nytt kapital (som behövs) sålänge det inte finns något avtal med piloterna. Skulle en inhämtning av kapital ske utan ett avtal, och det blir strejk skulle det vara ren och skär kapitalförstörelse av ägarna. SPG kommer få ett avtal, oavsett om SAS vill eller inte på grund av detta
CC
2022-04-27 22:53:20
SV: Stolt över SAS Connect?
Äntligen kanske SAS får konkurrera på lika villkor som alla andra och att staten hela tiden skjuter till.Underbart
Dr.Realist
2022-04-28 08:44:29
SV: Stolt över SAS Connect?
@CC, finns ingen verklighetsförankring i det där. Vad menar du egentligen?
En vanlig pilot
2022-04-28 09:09:27
SV: Stolt över SAS Connect?
@ Nisse

Det där om 25 års anciennitet stämmer inte. SAS har ju återanställt ca 110 piloter som börjat sen årsskiftet. De som har återanställts har anciennitet fram till i början av 2016.
Tor
2022-04-28 09:10:22
SV: Stolt över SAS Connect?
Det här är för infekterat, kan vi inte börja om på ett blankt papper?
Ex SK
2022-04-28 14:05:04
SV: Stolt över SAS Connect?
Vi är många som är så stolta. Jobbade ca 4 år i SK innan jag blev uppsagd. Nu är det snart kaptenskurs på Connect. I höst kör vi i stort sett all inrikes från Arlanda! Mina gamla kollegor var inte beredda att gå ner i lön ens för att jag skulle få ha kvar jobbet som styrman. Nu blev det ju faktiskt bättre ändå! Kapten innan 30 på SAS Arlanda trodde man ju inte på.. Förstår att det sticker i ögonen på en del, men vi måste lära oss acceptera detta inom bolaget tror jag. Respektera allas val!

2022-04-28 14:45:11
SV: Stolt över SAS Connect?
@Ex SK

För stunden ja, naivt om du frågar mig. Se på historien framför din näsa vad som sker/skett, det bör förbereda dig på eventuell framtid vad du går till mötes med din nuvarande arbetsgivare.
Re: Ex SK
2022-04-28 17:53:46
SV: Stolt över SAS Connect?
Pinsamt inlägg. Tror knappast du är en f.d. SAS-pilot utan istället någon Connect-kramare som vill splittra pilotgruppen.
Nisse
2022-04-29 02:27:42
SV: Stolt över SAS Connect?
@Nisse och en vanlig pilot,
Tackar för info.
Nisse
The Viking
2022-04-29 02:36:21
SV: Stolt över SAS Connect?
Om inte SAS klarar av konkurrensen på marknaden, då är det kanske dags att stänga ner bolaget.
Det finns idag ingen anledning för varken danska eller svenska staten att fortsätta kasta miljarder i ett svart hål för att hålla SAS under armarna.
Dr. realist
2022-04-29 10:26:12
SV: Stolt över SAS Connect?
@The Viking. Eller göra som SAS ledning nu försöker göra strukturera om bolaget genom SAS Forward så att bolaget blir lönsamt och livskraftigt. Något som piloterna med SPG i spetsen gör allt för att motarbeta. Ägarna vill naturligtvis hellre att bolaget överlever - till skillna från de bittra som hellre lyssnar på SPG.
Sv The Viking
2022-04-29 12:07:50
SV: Stolt över SAS Connect?
SAS har under många år bidraget med vinst till Svenska staten (vi).
Visst har det funnits år med sämre resultat. Även Ryanair har två år med stor förlust. Covid har varit en plåga för de flesta.

Kom också ihåg att utländska bolag som flyger i Sverige är en stor kostnad. Då företaget är registrerat utomlands med allt det innebär.
Norweigan och BRA har nyligen kostat Svenska staten (vi) en hel del pengar i samband med deras rekonstruktioner.
The Viking
2022-04-29 12:57:57
SV: Stolt över SAS Connect?
@sv. the viking
För det första kan det inte vara många år senaste 50 åren,bortsett från Jan Carlzons bästa år på SAS ,att bolaget har gått med betydande vinst.
Det är möjligt att man gick med vinst på 40-50-60 talet det vet inte jag, men 70 talet var ett svart hål ekonomiskt och bolaget stod på kanten av konkurs när Jan Carlzon tog över som VD.
90 talet var mycket berg och dalbane, stora vinster blandat med stora förluster.
sen 2000 har det väl inte heller varit något vidare…

Du har naturligtvis rätt att tycka att det är rimligt att danska och svenska skattebetalare ska fortsätta slänga massor med pengar i ” Nordens Alitalia”för att ” bevara skandinaviska jobb” Därmed säger du att SAS ska vara en statlig sysselsättnings åtgärd för bl.a. piloter.
Det tycker inte jag, det finns massor med bättre saker vi kan investera i.
Det enda vettiga för SAS är en rekonstruktion som medför att bolaget göras om helt. Så att man kan tjäna pengar och bli attraktiv för investerare. Italienska ITA , rekonstruerade Alitalia, har varit genom förvandlingen, detborde vara möjligt för SAS också
ABC
2022-04-29 14:14:05
SV: Stolt över SAS Connect?
Svenska och Danska statens inblandning i SAS är inte ett sätt för staterna att ha en kassako. Precis som många andra bolag runt om i världen är det i första hand ett medel för att göra landet attraktivt för internationella företag och events. Inget företag eller internationell myndighet skulle placera sina viktiga kontor där det inte fanns attraktiva transportmöjligheter för medarbetare, besökare och nödvändig frakt.

Hyror, tillgång på personal och positivt kostnadsläge tycks spela mindre roll.

Vem som flyger planet är nog mindre viktigt såvida alla jobbar under ett och samma välkända varumärke. Tror att SAS har betydligt större problem med skillnaden mellan de bolag som är betydligt bättre och betydligt sämre än SAS inom Star Alliance.
ABC
2022-04-29 14:18:55
SV: Stolt över SAS Connect?
Svenska och Danska statens inblandning i SAS är inte ett sätt för staterna att ha en kassako. Precis som många andra bolag runt om i världen är det i första hand ett medel för att göra landet attraktivt för internationella företag och events. Inget företag eller internationell myndighet skulle placera sina viktiga kontor där det inte fanns attraktiva pålitliga transportmöjligheter för medarbetare, besökare och nödvändig frakt.

Hyror, tillgång på personal och positivt kostnadsläge tycks spela mindre eller ingen roll alls.

Vem som flyger planet är nog mindre viktigt såvida alla jobbar under ett och samma välkända varumärke. Tror att SAS har betydligt större problem med skillnaden mellan de bolag som är betydligt sämre än SAS inom Star Alliance på samma sätt som de bolag som är bättre säkert har problem med SAS nivå.
Upp med händerna
2022-04-30 15:14:48
SV: Stolt över SAS Connect?
Det vore dock mer effektivt att rekonstruera SAS och skapa ett svenskt flygbolag som skulle ge ARN och andra svenska flygplatser betydligt mer trafik än vad SAS gör. Det är uppenbart att SAS inte kan fungera som nationellt flygbolag för tre länder samtidigt.
AT
2022-04-30 21:54:03
SV: Stolt över SAS Connect?
Har SAS Connect kollektivavtal i Sverige för piloter och kabinpersonal?
Sägs att man kör efter FPUs avtal i Danmark men inte har ett avtal med något fackförbund i Sverige?
Re: AT
2022-05-01 09:37:30
SV: Stolt över SAS Connect?
Det stämmer. De refererar endast till FPUs avtal i Danmark. När du skriver på finns det heller ingen juridisk person på kontraktet.
@Upp med händerna
2022-05-01 10:41:08
SV: Stolt över SAS Connect?
Att skapa ett svenskt flygbolag är nog en utopi. Det verkar inte vara tillräckligt med investerare som vill satsa stora pengar på detta
Det fattas också tillräckligt passagerare underlag, man skulle behöva locka transfer passagerare i mycket större mängder än vad ARN har idag.
Vilken affärs ide ska ett sådant flygbolag ha, det räcker inte med att det är ” svenskt”.
Svenne Banan vill inte betala mer än absolut minimum för att flyga.
Därför högst osannolikt att någon vill starta ett större svenskt flygbolag.

Du vill väl inte att det ska vara ett statligt bolag, där skattebetalarna kommer att pröjsa ett sådant äventyr?

SAS behöver självklart en rekonstruktion, det kommer inte att vara möjligt att få SAS Forward igenom personal och kreditorer, tyvärr.
Upp med händerna
2022-05-02 07:51:37
SV: Stolt över SAS Connect?
@@Upp med händerna
Varför skulle inte det gå? Nästan alla länder i Europa har nationella flygbolag. De enda som jag kommer på på rak arm som inte har det, utöver SAS-länderna, är Slovakien och Ungern. Finnair har lyckats med att skapa ett omfattande transfernät Europa-Asien. Austrian, Swiss, CSA, Brussels och Aer Lingus har inte större underlag på hemmaplan är vad ett svenskt flygbolag skulle ha. Och ja, det kan gärna vara delvis statligt för min del med tanke på hur ett sådant flygbolag skulle underlätta för näringslivet och andra intressen. Och ja, det finns exempel på mycket bra fungerande statliga flygbolag, Finnair bland andra.
@Upp med händerna
2022-05-02 09:24:13
SV: Stolt över SAS Connect?
Det finns ingen anledning till att Sverige skulle ha ett ” nationellt” flygbolag. helt eller delvist ägd av staten.
Behovet finns inte, Nästan alla flygbolag i Europa går med förlust, det skulle ett evt. svenskt flygbolag också göra.
Svenska resenärer är notorisk snåla, och vill inte betala mer än absolut minimum för att flyga.
Arlanda flygplats har alltid haft svårt att attrahera internationella transfer passagerare.

Om SAS försvinner kommer andra europeiska flygbolag snabbt att ta över linjer som går att driva med vinst.
Vill du att ett nytt svenskt flygbolag ska flyga en massa ” förlust linjer” som ska pröjsas av svenska skattebetalara.

Men kanske lånar vår inkompetenta regering fler pengar, det är ju så billigt, som kan ” satsas ”på ett sådant äventyr.
Magdalena Andersson har ju fullt upp med att köpa röster inför valet, så det kommer nog att dröja
LLA
2022-05-02 10:49:57
SV: Stolt över SAS Connect?
@@Upp med händerna. Ja du, Ebba, Ulf och Jimmy kommer säkert att fixa till ett fantastiskt världsledande flygbolag om dom tar makten. Minimum med utländska kunder, folkdräkt istället för uniform och biblar i stolsfickan.
Upp med händerna
2022-05-02 13:23:53
SV: Stolt över SAS Connect?
@@Upp med händerna

”Svenska resenärer är notorisk snåla, och vill inte betala mer än absolut minimum för att flyga.”
-Felaktigt. Vore det så skulle SAS inte ha underlag för knappt någon linje där Ryanair också flyger.

”Arlanda flygplats har alltid haft svårt att attrahera internationella transfer passagerare.”
-Du måste begripa att anledningen till att Arlanda har så få transferpassagerare är att vi inte har något nationellt flygbolag. Arlanda har bättre förutsättningar än Vanda för transfertrafik.

”Om SAS försvinner kommer andra europeiska flygbolag snabbt att ta över linjer som går att driva med vinst.”
-Nej, för många linjer går enbart att driva med vinst om man har transferpassagerare.

”Vill du att ett nytt svenskt flygbolag ska flyga en massa ” förlust linjer” som ska pröjsas av svenska skattebetalara.”
-Ja, så kan man formulera det. Förlusterna som helt eller delvis täcks av vinsterna från de lönsamma linjerna täcks indirekt helt av den nyttan de gör för Sverige och vårt näringsliv.


@LLA
Jag antar att du inte förväntar dig ett svar på det fruktansvärt löjliga inlägget.
@Upp med händerna
2022-05-02 14:46:38
SV: Stolt över SAS Connect?

Ett nytt svenskt flygbolag helt eller delvist statsägd, kommer bli en onödig kostnad för skattebetalarna.
Attraktiva flyglinjer kommer fort att tas över av andra flygbolag, med mycket lägre kostnader än vad SAS har.
Tror inte att det finns många investerare i Sverige som är beredda att satsa stora pengar på en bransch, som det är jäkligt svårt att tjäna pengar på.
Som Richard Branson sa en gång: ”Om man vill vara miljonär som flygbolagsägare , behöver man vara miljardär innan man börjar.”
Upp med händerna
2022-05-03 10:42:14
SV: Stolt över SAS Connect?
@@Upp med händerna
Du har alltså inte tänkt på att det är en samhällsnytta med flyglinjer till och från samt inom Sverige? Även om en enskild linje inte är lönsam kan den ha en samhällsnytta som väger upp de direkta förluster som den gör. Och återigen, fler linjer blir lönsamma om man har transfererande passagerare.
LLA
2022-05-03 12:25:51
SV: Stolt över SAS Connect?
@Upp med händerna. Att satsa på kostnadsdrivande transfertrafik är en av huvudanledningarna varför SAS och vissa andra bolag gör stora förluster. Och behovet av ett enskilt flygbolags inrikestrafik och linjer till utlandet är ingen samhällsviktig fråga då det finns många flygbolag att välja på och många som omedelbart skulle öppna nya linjer om ett visst bolag försvann, Vi lever i 2020-talet - inte i 1900-talet.
@Upp med händerna
2022-05-03 12:50:24
SV: Stolt över SAS Connect?
Jovisst har jag tänkt på det, men vem säger att det måste vara just ett mer eller mindre statligt svenskt bolag som flyger dessa linjerna.
Är helt säker på att alla flyg bolag har linjer som inte altid är lönsamma, men om det är linjer som är samhälls ekonomiskt viktiga, kan dessa linjer ju upphandlas och subventioneras, detta gör man ju redan idag, då bör det väl vara ” bäst o billigast” som gäller.
Ser ingen anledning till att vi skattebetalare måste hålla ett helt eller delvist statligt flygbolag under armarna, Konkurrens är sunt på alla sätt.
Om någon vill starta upp ett nytt större svenskt flygbolag, utan staten som delägare, så kör, för all del.
Skatter
2022-05-03 14:03:10
SV: Stolt över SAS Connect?
Svenska flygbolag har många anställda i Sverige. Det ger inkomst till stat och kommun. Ett utländsk flygbolag har begränsat antal anställda i Sverige ger inget större plus till stat och kommun.

Man måste tänka på helheten.

PS! Ryanair flyger inte om man får rabatt startavgifter mm.
Förlust för Sverige.

Puckelbro
2022-05-03 15:35:53
SV: Stolt över SAS Connect?
@skatter mfl.

Vi kanske också borde tillverka t-shirts, mobilskal och små plastleksaker i Sverige? Import innebär ju förlorade skatteintäkter...

Visst är det bra att tänka på helheten. Det är ännu bättre att tänka på helheten om man förstår grundläggande ekonomi.

LLA
2022-05-03 15:42:50
SV: Stolt över SAS Connect?
@Skatter. Det du beskriver kallades förr beredskapsarbeten eller AMS-jobb. Visst är det bra att sysselsätta arbetskraft och därigenom skapa skatteunderlag men i dessa tider kanske sådana typer av arbeten är bättre att skapa inom områden med mindre klimatpåverkan.
Yxan
2022-05-03 15:47:31
SV: Stolt över SAS Connect?
Puckelbro kanske ska utveckla och upplysa oss andra istället för att bara såga. Sverige lever gått på sin export och den är helt avgörande för svensk ekonomi. USA är ett exempel på nation som fick problem med all import från Kina.
Upp med händerna
2022-05-03 18:11:50
SV: Stolt över SAS Connect?
@LLA
Du är uppenbarligen ute och seglar med dina påståenden om att miljön gynnas av att den svenska staten satsar mindre på flygbolag. Då flyger dessa passagerare med utländska flygbolag istället som i de flesta fall satsar betydligt mindre på klimatkompensation och hållbar utveckling.
The Viking
2022-05-03 20:32:03
SV: Stolt över SAS Connect?
@Upp med händerna, och Skatter.
Utgår ifrån att ni också är helt okej med att regeringen slänger massor med pengar i det bottenlösa hålet som heter SAS. inom kort, när kassan på SAS är tom igen.
Som alltid oansvarig sosse politik, och svineri medskattebetalarnas pengar.
”Statsministern ” håller på för fullt med att köpa röster för lånade pengar....
Upp med händerna
2022-05-04 09:08:29
SV: Stolt över SAS Connect?
@The Viking
Ja, förutsatt att vi ser till att göra bolaget så effektivt som möjligt, vilket vi bäst gör genom att dela bolaget på två eller tre nationella flygbolag. Eventuellt genom rekonstruktion.
Lulle
2022-05-04 13:24:41
SV: Stolt över SAS Connect?
Har kabinpersonal på SAS Connect kollektivavtal med Unionen ? Eller är det via Almega (bemanningföretagen)?
LLA
2022-05-04 14:37:21
SV: Stolt över SAS Connect?
@Lulle. Ännu ett förvirrat inlägg om fackföreningar och avtal. Om enskilda antällda i SAS Connect blir medlemmar i Unionen kan eventuellt Unionen försöka få till stånd ett kollektivavtal med arbetsgivaren - i detta fall SAS Connect. Om ingen anställd i SAS Connect är medlem i Unionen utan väljer ett annat fackförbund blir det naturligtvia inget avtal mellan Unionen och SAS Connect.

SAS Connect kan vägra skriva kollektivavtal med Unionen och hänvisa att de har avtal med FPU (som dock inte finns i Sverige). Mest troligt är dock att SAS Connect (med hjälp av Transportföretagen Flyg) går med på att teckna avtal med Unionen för anställda i SAS Connect. Almega är en annan sektor inom Svenskt Näringsliv som inte har med flyg att göra. Ett avtal mellan med Unionen skall naturligtvis i så fall förhandlas och det är två parter som förhandlar.
Puckelbro
2022-05-04 15:46:20
SV: Stolt över SAS Connect?
OK!

Olika typer av subventioner är också kostnader. Det borde inte vara några konstigheter här. Om man betalar 100:- i subventioner till en verksamhet så får man förvisso tillbaka en andel av detta belopp i form av skatter och avgifter, men man man kan inte få in mer än den där hundringen så länge verksamheten i sig inte är lönsam. M.a.o, att löpande pumpa in mer pengar i en i grunden olönsam verksamhet är en kostnad oavsett om det är förmånligt för Pelle pilot eller inte. Ser man till helheten kan det gå att identifiera andra positiva effekter av verksamhetens lokalisering. T.ex att sponsring kan leda till positiva effekter för övriga näringar på platser som annars inte hade haft flyg. Detta är sant för t.ex Ryan men knappast för SAS som mig veterligen inte trafikerar platser där flygförbindelse saknats utan dem.

Rörande svensk export är det helt korrekt att vi lever gott på den. Men, det är ju inte beroende på att vi exporterar saker som andra gör både bättre och billigare. Det beror på att svenska företag har kunnat specialisera sig på produkter där vi har know-how och kvalitet som gör svenska produkter attraktiva på marknaden. Vi gör sådant som vi är bättre på. Vi kan inte konkurrera på den portugisiska flipflopmarknaden och inte heller exportera mobiltelefoner längre. Och det skulle inte heller vara meningsfullt att subventionera sådan produktion i Sverige.
Upp med händerna
2022-05-04 19:37:40
SV: Stolt över SAS Connect?
@Puckelbro
Anledningen till att SAS har ganska få rutter till/från/inom Sverige som inte skulle ha trafikerats om SAS inte skulle finnas är ju att SAS inte primärt är Sveriges nationella flygbolag utan Skandinaviens dito med Danmark som huvudfokus.
Förövrigt är det ju inte herr ”Pelle pilot” som ska gynnas av subventioner. Dessutom vet vi inte om ett nationellt svenskt flygbolag alls skulle vara olönsamt.
@LLA
2022-05-04 19:39:54
SV: Stolt över SAS Connect?
Hur menar du med:
"SAS Connect kan vägra skriva kollektivavtal med Unionen och hänvisa att de har avtal med FPU (som dock inte finns i Sverige)."

Ska man ha anställda i Sverige så ska man väl ha kollektivavtal med ett fackförbund i Sverige?
Man kan väl inte shoppa vilka kollektivavtal man vill från olika länder..?
LLA
2022-05-05 08:54:44
SV: Stolt över SAS Connect?
@@LLA. Det är inte SAS Connect som tar initiativet att skriva kollektivavtal med ett fackförbund. Först och främst behöver ett fackförbund ha medlemmar som arbetar på SAS Connect innan de vill skriva ett avtal med SAS Connect. Ett kollektivavtal är ett avtal mellan två parter.
@LLA
2022-05-05 10:21:39
SV: Stolt över SAS Connect?
Inte helt enig. Danska FPU skrev på avtalen för Connect och Link 2019 då inget av bolagen ens existerade. Så några medlemmar lär knappast funnits. SAIL (numera Connect) existerade men hade inga baser i Skandinavien då.
@LLA
2022-05-05 10:31:40
SV: Stolt över SAS Connect?
Jag håller helt med dig att det krävs anställda i ett företag för att kunna teckna ett avtal. De utgör ju ena parten så att säga. Med det sagt borde avtalet FPU tecknat med SAS tomma bemanningsbolag omförhandlas. PRONTO.
ASA
2022-05-05 11:47:54
SV: Stolt över SAS Connect?
Ni kan säga vad ni vill hur det ska vara och hur det borde ha gjorts. Faktum är att SAS absolut inte gjort detta by the book. Man har i princip skakat fram en eller två piloter och kabinanställda som i ett annat fackförbund bakom ryggen på flera tusentals flygande tecknat långa kollektivavtal med SAS för SAS Connect.

Dessa piloter och kabinanställda är föga förvånande idag kaptener och kabinchefer i SAS Connect trots att de egentligen hade lång tid kvar till befordran enligt listorna i SAS.

Några kollektivavtal i Sverige existerar inte för SAS Connect utan man följer det danska. Alla ersättningar är SEK istället för DKK.
Connect ARN
2022-05-05 12:38:27
SV: Stolt över SAS Connect?
Finns det ens kollektivavtal för anställda på SAS Connect - Arlanda?
Sägs att man arbetar under Danska FPU-avtalet. Det är väl inte möjligt att arbeta under ett Danskt avtal om du är anställd i Sverige?
LLA
2022-05-05 12:58:26
SV: Stolt över SAS Connect?
@LLA. Visst kan en svensk anställd vara med i FPU. FPU kan utöka avtalet med SAS att omfatta svenska anställda i Connect (kanske redan möjligt?). Problemet uppstår om några i Connect ansluter sig till Unionen och Unionen vill skapa en konflikt med FPU. Om man går med i Unionen som anställd i SAS Connect får man iallafall inte samma avtal som de som arbetar i SAS Scandinavia om inte Unionen övertalar SAS om att gå med på villkoren - vilket SAS naturligtvis inte vill eller kan.
LLA
2022-05-05 14:09:03
SV: Stolt över SAS Connect?
@Connect ARN. Har du hört talas om EU och den gemensamma marknaden?
Resenär
2022-05-05 14:16:58
SV: Stolt över SAS Connect?
Förstår inte grejen med Connect.

Om ett tag när fler jobbar där och är med i ett svenskt fackförbund kommer de kräva samma avtal som övriga SAS.

Varför skulle Unionen godta att piloter gör exakt samma jobb till olika villkor?
LLA
2022-05-05 17:43:15
SV: Stolt över SAS Connect?
@Resenär. Jag tror att Unionen knappast bryr sig om piloter i SAS. Förmodligen inga piloter som är medlemmar i Unionen om dom inte börjat lämna SPF.
En vanlig pilot
2022-05-05 18:14:24
SV: Stolt över SAS Connect?
@LLA
Nej FPU sade just nej tack till piloter på Connect med Arlandabas som ville bli medlemmar . Det visade sig att det inte fanns något avtal för piloterna i Sverige. Då står det dessa fritt att gå med i ett svenskt förbund som kan teckna kollektivavtal. Då kan man verkligen fråga sig vad SAS ska med Connect till när SPF har båda avtalen, och kommer kräva lika lön för lika arbete.
Resenär
2022-05-05 21:06:20
SV: Stolt över SAS Connect?
Ja, oavsett vilket fack. Troligaste är väl SPF så kan piloterna i Connect organisera sig och kräva samma avtal som riktiga SAS.

Jag förstår syftet med Connect, men inte hur det ska kunna fungera långsiktigt.
Det är väl därför som inget annat bolag i Europa håller på med samma sak. Jag känner iaf inte till något flygbolag som startat ett till bolag för att flyga exakt samma linjer, från samma baser under samma varumärke.

Känns som SAS ledning är "kidnappade" av några konsulter vars enda syfte är att hela tiden driva på förändring och omorganisationer för att själva tjäna pengar.
Mickan
2022-05-06 00:10:01
SV: Stolt över SAS Connect?
Jag har just fått jobb som CC och känner mig faktiskt jätte stolt.Tänk jag blev utvald att jobba på SAS.Magisk känsla??
@Mickan
2022-05-10 00:11:06
SV: Stolt över SAS Connect?
Hur tänkte du nu Mickan?? Du har inte fått jobb i SAS, du har fått jobb i Connect, det är helt olika saker!? Tror du den riktiga SAS personalen ser dig som en kollega? Jag skulle tro att svaret är nej! SAS Connect har skapats för att ta död på det riktiga SAS och för att försämra avtalen för alla inom den skandinaviska flygbranschen. Hundratals och åter hundratals flygvärdinnor med många år i företaget blev uppsagda i pandemin och nu får de inte komma tillbaka för att startar ett nytt bolag i syfte att dumpa avtalen fullständigt för er flygvärdinnor. Hur kan man vara stolt över att vara med och bidra till det?
Mickan
2022-05-10 16:20:35
SV: Stolt över SAS Connect?
Om dem inte ser mig som en kollega är det deras problem.Connect tillhör SAS och flygbranschen är just nu under en förändring för att överhuvudtaget överleva.
Jag är som sagt väldigt glad över mitt jobb och tänker så vara.
Tycker valet är enkelt = Gå kvar i det gamla med gamla avtal och företaget läggs ned.
El se det med nya ögon och nya avtal och företaget överlever och man har ett jobb.
@Mickan
2022-05-10 18:05:58
SV: Stolt över SAS Connect?
13000 SEK/månad GRATTIS !!
Kimmy
2022-05-10 18:44:38
SV: Stolt över SAS Connect?
13000SEK /m var har du fått det ifrån jag har bas i CPH som Purser o får ut i SEK nästan 45000!
Kan inte vara större skillnad på ARN om du pratar om ARN!
Stop the crap talking!
Janne
2022-05-10 20:10:27
SV: Stolt över SAS Connect?
…och alla undrar, vilken icke-flygande medelålders man med SAS-vänlig agenda gömmer sig bakom pseudonymen ”Mickan”? ??????
SK
2022-05-12 01:02:34
SV: Stolt över SAS Connect?
Ja om Connect tycker vi inte. Men det är ju inte personligt kollegor. Ellerhur? Vi får väl ändå göra skillnad på sak och person. Detta är en fråga gentemot bolaget och inte mellan individer med olika call signs. Visst klarar vi att stå över personliga gliringar åt båda håll?
SCCM
2022-05-12 17:07:36
SV: Stolt över SAS Connect?
Flygvärdinnor med en långvarig erfarenhet inom företaget, så kallade ”RIKTIGA SAS” har aldrig varit uppsagda (tack vare den dumma skandinaviska modellen ”sist in - först ut”) däremot vi som faktiskt älskade jobbet, företaget och livsstilen och var villiga att göra allt för bolagets överlevnad fick gå så snälla sluta snacka skit om något du uppenbarligen inte har en aning om.

Arbetar också i SAS Connect och är väldigt stolt över mina kollegor och själva företaget. Vi skapade en fantastisk stämning inom alla baser på så kort tid och är som enda familj - något som ”den riktiga SAS” har aldrig haft och kommer, tyvärr, aldrig att ha. Det som finns kvar i den ”riktiga SAS” är de gamla ormarna som försöker mjölka de sista pengarna från företaget genom att göra så lite och så sämre som möjligt när de flyger. Även passagerarna inser skillnaden när de kommer ombord på vårt (SAS Connect) flygplan och blir överraskade av att ha lite yngre och gladare människor som jobbar ombord och skapar en trevlig atmosfär. De som jobbar för SAS varje månad kan se ratings och ganska ofta är den ”riktiga SAS" ända nere i botten genom att leverera ännu sämre än wetlease-operatörer. Riktigt sorgligt.

Att kalla sig "det riktiga SAS" efter pandemin är så pinsamt så det kan bli nu. Och jag snackar inte ens om piloterna som jobbar kvar för "den riktiga SAS", för i samma sekund som de förlorar sitt jobb genom att sätta företaget i konkurs kommer de förhoppningsvis aldrig få jobb inom flyget genom att ha "PILOT AT SAS" i sitt CV.

Så ja, ni behöver inte gilla "SAS Connect" och "SAS Link" men ni bör veta att resten av världen inklusive alla andra flygbolag gillar heller inte er - "den riktiga SAS".
Kent
2022-05-12 22:11:02
SV: Stolt över SAS Connect?
Ytterligare ett inlägg från någon icke-flygande som sprider dynga med en agenda att få till konflikt. Inom SAS pratades det aldrig på det sättet som antyds i inlägget, varken mellan oss som jobbade eller om personalen på andra bolag, inte ens på de som tog jobb på de inhyrda bolagen. Det är ett trollinlägg från någon med intresse av split, mata inte trollet.

(Men blir så förvånad över att det finns personer som vill skapa konflikt, till vilket syfte? Inom SAS har det alltid varit extremt kollegialt, och uppenbarligen gillar inte alla det. Svaret är givet: Man villl ha konflikt, union busting…)
CC
2022-05-12 23:53:59
SV: Stolt över SAS Connect?
@ SCCM
Håller med dig fullständigt så är det!
Lisa
2022-05-15 01:49:26
SV: Stolt över SAS Connect?
Lugn i båten nu alla.Vill man jobba kvar i SAS så är det Connect som gäller.Gamla SK kommer avveckas.
Det är väl bara söka jobb på Connect om man vill flyga,annars finns andra jobb.

@mickan
2022-05-15 09:51:42
SV: Stolt över SAS Connect?
Det är dessvärre sådana som du som på grund av din okunskap och oförmåga att genomskåda ledningens propaganda hjälper till att förstöra SAS och den här branschen för alla andra. SAS överlevnad hänger inte på den flygande personalens villkor, det är en ytterst liten del av de totala kostnaderna. Ingen operativ personal på SAS har bättre eller dyrare villkor än någon av konkurrenterna, tvärtom är de sämre än hos många andra, så hur kan detta vara det som sänker företaget? Det enda du lyckas åstadkomma med Connect är att sänka flygvärdinnors avtal ännu mer och ytterligare undergräva er fackliga kraft. Det är så sorgligt!
@Kent
2022-05-15 10:16:51
SV: Stolt över SAS Connect?
“ Inom SAS har det alltid varit ekstremt kollegialt”
Jasså, på vilket sätt?
Piloterna t.ex. har aldrig varit solidariska med andra fack grupper inom SAS.
Innan SPG kom till var det ofta splittring mellan danska, svenska och norska pilot fack föreningar.
SAS behöver en nystart, inget får vara heligt. Troligen behövs en rekonstruktion.
The Viking
2022-05-15 12:48:21
SV: Stolt över SAS Connect?
Att påstå att olika SAS anställda är solidariska med varandra är i bästa fall ett tecken på stor okunskap, i värsta fall lögn.
T.ex. piloterna har aldrig varit solidariska med andra personal grupper på SAS, och vv.
SAS ledningen verkar vara i en situation , där man inte har annat val än att genomföra SAS Forward planen som den ligger på bordet.
Enda realistiska alternativet är någon form av konkurs/rekonstruktion.
Nisse
2022-05-15 16:17:12
SV: Stolt över SAS Connect?
Jamen jösses vad folk här håller på och hackar på varandra här. Vad händer?? Vilka barnrumpor vi har på bolaget?? Det har jag ytterst sällan märkt IRL. Det är så sjukt pinsamt att läsa detta klankande mellan SK och SZS och mellan personalgruppen. Det finns väl helt ärligt ingen som på riktigt tror att folk med ena call signen är dumma i huvudet medan folk på den andra är bättre? Vi är väl alla kanonbra folk som bara vill ha ett trevligt jobb och lön den 25e. Lägg nu av med att racka ner på kollegor. Det är pinsamt och destruktivt.
Y
2022-05-15 16:29:36
SV: Stolt över SAS Connect?
Men det "nya" avtalet som FPU har presenterat för piloter i Danmark är inte jättemycket billigare än vad SAS Main avtalet är. Det kommer definitivt inte vända hela SAS ekonomi och rädda företaget som vissa här verkar tro.
Fd SAS
2022-05-31 10:18:54
SV: Stolt över SAS Connect?
SAS Main borde fasas ut med tiden.
Connect och Link + nya AOC är framtiden för SAS.
@Y
2022-05-31 13:20:30
SV: Stolt över SAS Connect?
Om man är bara lite insatt i ämnet vet man att det inte handlar om pilot löner.Det handlar om makten över bolaget. Ledningen har tröttnat på att piloterna i praktiken har veto rätt över alla förändringar .
Gunnar
2022-06-15 10:01:16
SV: Stolt över SAS Connect?
Kan någon upplysa mig om huruvida det är ett annat pilotfack på sas connect? Kommer en eventuell strejk också att drabba flygningar med sas connect och air baltic?
@Gunnar
2022-06-15 10:56:38
SV: Stolt över SAS Connect?
SAS Connect och SAS Link har k- avtal med båda piloter och kabinpersonal med danska facket FPU.
Flybranchens Personale Union.
En SPG strejk kommer ” bara” att påverka flygningar med SAS Scandinavia, dvs. gamla SAS.

Det är ju såklart långt huvudparten av SAS flygningar.
Det ska framgå av biljett/ boarding pass vem som utför flygninen i praktiken
F
2022-06-15 14:01:18
SV: Stolt över SAS Connect?
För att förtydliga så har FPU enbart kollektivavtal för personal anställd i Köpenhamn/Danmark i Link och Connect.
Piloter anställda i Connect/Stockholm och Link/Bergen har inga kollektivavtal överhuvudtaget...
Miljöpartiet och Moderater
2022-06-15 17:01:20
SV: Stolt över SAS Connect?
@F. Och det är väl knappast SAS fel att dessa piloter inte vill vara med i ett fack som har kollektivavtal med SAS?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev