TrĂ„den startades av: Erik  2023-04-20 08:44:06
Nya piloter 
Hej nya piloter och piloter som just nu gÄr pÄ egenfinansierad flygskola.

DÄ ni bekostar utbildning sjÀlv undrar jag vad ni har för mÄl att hamna efter er utbildning för att kunna motivera att betala över en miljon? Vilket bolag vill ni till?

Detta Ă€r inte för att provocera utan bara nyfiken, dĂ„ jag sjĂ€lv Ă€r i branschen och ser hur villkoren inte gĂ„r Ă„t rĂ€tt hĂ„ll. Fungerar fint i unga Ă„r men svĂ„rt att se hur det ska fungera nĂ€r man har familj
.


Nu tÀnker jag pÄ arbetsmarknaden i norden


Med vÀnlig hÀlsning,

Svar pĂ„ ovanstĂ„ende inlĂ€gg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@CC2FO
2023-05-27 10:11:33
SV: Nya piloter
Vem har en slĂ€kting som ger en 2 millar för att ”testa pĂ„ det som intresserar”? Är det sĂ„ illa i flyget alltsĂ„? Den med mest pengar Ă€r med lĂ€mpad?
CC2FO@Peter
2023-05-26 19:54:51
SV: Nya piloter
En miljon rÀcker inte lÄngt. RÀknar med 1,5-2,0 och dessutom skall man leva och bo under tiden. Har man pengarna eller fÄr dem av en slÀkting Àr det en möjlighet att fÄ prova pÄ nÄgot som intresserar. RÀknar med att lÀgga ca en halv miljon pÄ antingen ATR72 eller A320 i ett program och Àr flexibel med vart i vÀrlden jag bor.

Ska man lÄna pengarna förstÄr jag inte vad man tÀnker med.
Peter
2023-05-25 19:25:59
SV: Nya piloter
Är man vĂ€ldigt ung och funderar pĂ„ en privat flygutbildning ska man nog tĂ€nka sig för bĂ„de en och tvĂ„ gĂ„nger. Vi ser vĂ€l alla att pĂ„ sikt kommer efterfrĂ„gan pĂ„ piloter minska. Tittar man pĂ„ drönarutvecklingen gĂ„r ju den sĂ„ fort sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att hĂ€nga med. Kolla Ă€ven pĂ„ Airbus pĂ„gĂ„ende projekt om pilotlösa plan, enpilotsystemet Ă€r ju nĂ€stan klart, pilotlöst pĂ„ god vĂ€g. Men som alltid, följ det du tror pĂ„. Allt gott.
Alpha Lima
2023-05-23 08:41:33
SV: Nya piloter
Vem blir stridspilot för lönen?

Det Àr talande att man söker till stridsflyget i fredstid och glassar runt i JAS i en cool uniform fram tills det blir lite hett i storpolitiken. DÄ plötsligt börjar man fundera pÄ det hÀr med lön och om man inte ska plugga nÄgot annat istÀllet.

Riktigt patetiskt faktiskt.

Hakaol
2023-05-17 22:23:23
SV: Nya piloter
Som jag har förstÄtt det sÄ Àr lönen för Stridspiloterna en anledning till att sÄ mÄnga tar tjÀnstledigt Àven den Àndrade pensionen har varit en orsak sÄ dÄ kan det vÀl vara intressant att veta vilka nivÄer lönerna ligger pÄ . Och sjÀlvklart sÄ ska vÀl allt i en anstÀllning tas hÀnsyn till. SjÀlv har jag insyn i som Flygtekniker bÄde Civilt och MilitÀrt och som det varit till nu sÄ Àr det vÀldigt svÄrt att jÀmföra dom . Civila helt klart tuffare med arbetstider , arbetsmiljö mm.
Flaska
2023-05-17 15:19:49
SV: Nya piloter
@Hakaol

De Àr underbetalda i förhÄllande till sin kompetens. Det finns ingen anledning till att stridspiloterna inte skulle kunna fÄ dubblad lön imorgon. De utgör en sÄ pass viktig del av försvaret och lönerna Àr en sÄ pass liten kostnad för piloterna att det blir löjligt att diskutera om nÄgra kronor hit eller dit. Klassisk svensk jante.
Hakaol
2023-05-15 21:21:52
SV: Nya piloter
Fick aldrig nÄgot svar pÄ min frÄga om vad en Stridspilot tjÀnar nÀmndes 42000/mÄnad men inte om det Àr slutlönen intressant ocksÄ eventuella tillÀgg och andra förmÄner
Ulla Bella
2023-05-09 17:51:31
SV: Nya piloter
Jag valde mig bort frÄn Sverige och pendlar. Fungerar inte för alla men fungerar utmÀrkt för mig. Flyger för ett av de stora fraktbolagen, tjÀnar strax över 200k per mÄnad.

Tack för mig!
hakaol
2023-05-09 10:58:10
SV: Nya piloter
En frÄga till Pilot tjÀnar en Stridspilot 42000/mÄn som max
Hakaol
2023-05-08 14:11:44
SV: Nya piloter
Man undrar ju hur det ska gÄ verkar svÄrt att rekrytera bÄde MilitÀra och Civila Piloter
Pilot
2023-05-07 20:39:07
SV: Nya piloter
Hakaol
Stridspilot tjÀnar 42 000 vilket Àr lÀgre vad en ny styrman pÄ de större lÄgprisbolagen drar in.
Lönen dÀr ökar sedan upp mot över 100 000 som kapten. SÄ du kan sjÀlv rÀkna ut att stridspilot Àr inget man gör för lönen.
Som du Àven vet sÄ Àr amorteringskravet inte högt i Sverige sÄ vem sÀger att du mÄste betala tillbaka utbildningen. LÄt inflationen Àta upp lÄnen
Re Hakaol
2023-05-07 10:17:49
SV: Nya piloter
Sverige Àr ett lÄglöneland för alla piloter Àven civila. LÀste nyligen artikel dÀr American Airlines VD sÀger till piloter att flygbolaget Àr beredd att höja lönen till upp till 590 000 USD per Är. Med dagens dollarkurs ger det en mÄnadslön pÄ drygt 500.000 SEK.
Billigare
2023-05-06 22:10:01
SV: Nya piloter
Du behöver inte spendera över 1 miljon pÄ flygskolan. Ta dig bort frÄn Sverige och dra ner kostnaderna med minst 500 000 kr. Kolla Polen, Ungern, Slovenien etc...
Hakaol
2023-05-06 14:00:28
SV: Nya piloter
Hej lÀser en del om Piloter i Flygvapnet som vad jag förstÄr har enligt debatterna lÄg lön jÀmfört med Civila sÄ att man dÀr tar tjÀnstledigt och studerar istÀllet. Vad Àr sanningen egentligen en Civil Pilot som betalatr sin utbildning sjÀlv startar sin karriÀr med en hel del att betala av
Gamla men inte bitter
2023-04-25 10:19:47
SV: Nya piloter
UrsÀkta om jag missförstod frÄgan, jag möter stÀndigt sÄ mÄnga bittra kollegor som gnÀller över att villkor och löner blir sÀmre osv.. detta trots att vi tjÀnar dubbelt sÄ mycket som tex en lÀkare.
Jag förstÄr att det kan vara tufft ekonomiskt om hamnat pÄ nÄgot regionalt bolag med lÄga löner och inte tagit sig vidare dÀrifrÄn.

Jobbet Àr pÄfrestande med lÄnga dagar och oregelbundna tider. Men jag menar att deltid kan vara en lösning till det. TyvÀrr drar nog mÄnga pÄ sig för stora kostnader och anpassar sig till en dyr livsstil vilket gör det svÄrt att gÄ ner i tid
@Sanningen 2
2023-04-25 09:05:28
SV: Nya piloter
Jag jobbar idag som lÀkare. Jag har alltid nördat flygplan och att fÄ flyga Àr vad jag drömt om sedan barn.


Jag kommer dock frÄn enkla förhÄllanden och hade inte ens rÄd med det aptitude-test man skulle göra införa att söka till TFHS.
Det symboliska i att inte kunna bekosta intrÀdesprovet gick mig inte förbi och nÀr jag samtidigt kom in pÄ lÀkarprogrammet tog det rationella över.

Vi har ocksÄ tidiga mornar och stressigt liv. Dock förefaller det som att mitt jobb Àr mycket sÀkrare och jag tjÀnar tillrÀckligt för en ganska bekvÀm livsstil i övrigt.

Jag ville bara ge lite perspektiv och pÄ intet vis förringa ditt jobb. Jag drömmer fortfarande om flyg, nördar fortfarande youtube-videos och varje gÄng jag ser sett flyg dyker Flightradar upp.

Man lever en gÄng och du verkar ha gjort vad du önskade, lÄtit hjÀrtat om man sÄ vill, guida dig. Jag valde att lÄta rationaliteten bestÀmma och det gÄr inte en dag utan att jag undrar hur det kunde varit istÀllet.

Sanningen
2023-04-24 16:10:05
SV: Nya piloter
@Ryr.
Du bekrÀftar ju bara det jag sÀger?
PÄ vilket sÀtt Äterspeglar jag det dÄligt?
Är det jag sĂ€ger osanning?
RYR
2023-04-24 11:56:50
SV: Nya piloter
@sanningen

Kan bara sÀga att ditt exempel dÄligt speglar vad du tror om Ryanair...jobbar dÀr och tjÀnar efter drygt 2 Är pÄ bolaget mellan 55 och 60 000 kronor i mÄnaden i snitt

Lönen under LT eller som du kallar "6 mÄnader" Àr inte sÄ dÄlig heller...upp till SPR Àr lönen dryga 16 000 ja, men sedan Àr den runt 25 000 i 4 mÄnader för att sedan gÄ upp mot 40 redan inom 1 Är frÄn att du började pÄ bolaget...lÀs pÄ innan du skriver...
@sanningen.
2023-04-24 11:05:49
SV: Nya piloter
Jag förstÄr din ingÄng, det lÄter som den vanliga vÀgen in pÄ flybolaget med fanfar efter landning. Men nej man mÄste inte betala för rating, uniform, intervju osv. Trist att folk fortfarande sÀljer det narrativet till bolagens stora glÀdje. Hör ni inte hur dumt det lÄter. I vilken annan bransch betalar man för en anstÀllningsintervju? Eller en teknisk kurs eller motsvarande?

Man önskar att fler unga styrmÀn vÄgade stÄ pÄ sig lite hÀr. SjÀlv gick jag nÄgra Är utan flygjobb för att sedan fÄ en rating betald, med lön under tiden nÀr vÀl behovet uppstod. Ni vet lite sÄ som vÀrlden i övrigt fungerar. TyvÀrr finns det dock alltid de som vill betala sig fram och det skulle behöva regleras redan innan du söker flygskola.
@Sanningen
2023-04-24 10:28:58
SV: Nya piloter
Nu beskriver du hur det Àr att fÄ "jobb" (köpa jobb) pÄ Ryanair.
Har man tur, driv och Àr duktig kan man de nÀrmsta Ären med stor sannolikhet Àven fÄ jobb pÄ Norwegian.
DÄ behöver du inte betala för Type rating, uniform och dyl. Lön fÄr du frÄn dag 1.
Sanningen
2023-04-23 13:24:47
SV: Nya piloter
Ett svar pÄ tidigare kommentarer,

En hel del personer hÀr som Äterigen glamouriserar yrket med lönerna, dÄ jag gÄtt igenom precis samma sak som er sÄ ska ni lite snabbt fÄ en kostnadskalkyl.

Efter utbildningen har du en skuld pÄ nÀrmare 1 miljon kronor. Det folk hÀr glömmer att berÀtta att du först och frÀmst mÄste betala 320.000kr för en typerating, förutsatt att du klarar intervjun och assesment som du för visso ocksÄ mÄste betala för.

Nu har du betalat din typerating, och Àr lyckligare Àr nÄgonsin för att du Àntligen ska fÄ lÀra dig att flyga jet, men kostnaderna tar inte slut hÀr. RÀkna med ytterligare 15.000kr för ytterligare licenskostnader, 5000kr för uniform och dÀrefter cirka 50-60.000kr för levnadskostnader under din typerating dÄ du faktiskt gÄr runt obetalt i 3 mÄnaders tid.

Nu Àr du Àntligen klar med din type och nu ska du fÄ betalt under line-training. hela 14.000kr varje mÄnad under 6 mÄnaders tid. Efter ett tag sÄ blir lönen lite bÀttre med sektortilÀgg, kanske 18k.

Efter cirka 9 mÄnader fÄr du din basering med kort varsel. Nu Àr lönen ganska okej beroende pÄ vart du har din basering. Att du skulle kunna lÀgga undan 10-12.000kr för att betala tillbaka dina lÄn Àr en ren fantasi.

Egenskaper som flygskolor glömmer att leta efter Àr:

Motiverad, detta behövs dÄ du kommer vara finansiellt anstrÀngd och och det Àr ibland svÄrt att se ljuset i tunneln.

Fokuserad, dÄ du sitter pÄ flygnivÄ 370 i flera timmar med ganska enformiga arbetsuppgifter, men det Àr det vÀrt för att fÄ rotera och landa 70 ton metall, dÄ Àr jag inte ironisk.

Intresserad. Ja, tro det eller ej, men du behöver faktiskt ett genuint intresse för flyg för att kunna klara av denna resa med PPL, ATPL, CPL, IR, ME, TYPE, LINE, COMMAND. DÄ menar jag inte ett intresse för pengar och status, utan du ska ha stÄtt dÀr pÄ Arlanda flygplats och glansat ut mot flygplanen vid gaten tills att dina förÀldrar börjar dra i dig för att det Àr dags att boarda.


Jag Àlskar verkligen mitt jobb, tro mig. Men det Àr dags att vi börjar dela den sanning som flygbranschen faktiskt stÀller pÄ oss piloter. Vissa av oss har efter ett par Är ett ganska drÀgligt liv med hemmabas och bra schema, andra hamnar pÄ dotterbolag som konsulter och har ingen som helst trygghet i vardagen.

LÄt ingen krossa dina drömmar, men finns det andra drömmar? Finns det andra alternativ? Vilken vÀg kan jag gÄ för att minimera mina kostnader?

Det bÀsta du kan göra Àr att faktiskt prata med piloter face to face för att fÄ en Àrlig uppfattning om yrket.

Jag stöttar er alla oavsett vilket beslut ni tar, jag vill bara ge er en riktig beskrivning om vad det faktiskt innebÀr att bli pilot.




Standardpilot
2023-04-23 12:56:15
SV: Nya piloter
Skulle vilja instÀmma med "Sanningen"s beskrivning.

Jag sjÀlv har prioriterat hÄrt att fÄ ha "hemma-bas" framför allt annat. Trotts att jag dessutom dragit, i de flestas ögon, en vinstlott inom flyget med möjlighet till bÄde vÀnsterstol tididgt samt operation pÄ vettig flygplanstyp sÄ Àr mitt liv lÄngt ifrÄn det jag frÄn början förestÀllde mig.
Jag kanske inte Àr sÄ ung heller att den bilden var fel nÀr jag började, utan branschen var helt enkelt bÀttre dÄ.

Sedan 2015 har min lön faktiskt backat!
Först för att jag fick jobba mer för samma lön.
Sedan för att jag pga. konkurser började om pÄ ny lönestege.
Sedan kom pandemin och jag fick tillbaka mitt gamla jobb, i ny skepnad, med lönesÀnkning.

Trots hemmabas har famljen fÄtt lida oerhört. Barn som Àr förtvivlade över att man ska Äka och sedan inte pratar med en pÄ flera timmar nÀr man kommer hem tre dagar senare.

Varför Àr jag kvar dÄ?
Jo, för jag har helt enkelt inte lÀngre nÄgra rimliga alternativ. Jag Àr bra pÄ det hÀr och hoppas hela tiden att det ska dyka upp nÄgot inom mitt intresse som kan vara lite bÀttre. SÄdana jobb finns, men de Àr ocksÄ mycket fÄ till antalet.

Flygplanstillverkare och flygskolor pekar alltid pÄ nÄgon form av pilotbrist. Tro mig, i Sverige finns den inte. Hade det varit sÄ hade villkoren för mig och mina kollegor varit annorlunda. Vet ocksÄ bra folk med erfarenhet som Àr arbetslösa. Det Àr inte samma hÀr som i USA.

Följ din dröm, men inte en illusion.
Kalle
2023-04-23 07:23:36
SV: Nya piloter
Tror en mer rimlig förvÀntan efter flygutbildning ligger i spannet:

År 0-2: Den lönen du fĂ„r nĂ€r du jobbar pĂ„ McDonalds, Coop, eller var du nu hamnar eftersom det Ă€r svĂ„rt att hitta första jobbet. RĂ€kna med att Ă€ven betala för att hĂ„lla certet levande och eventuellt samla flygtimmar.

År 2-5: 20 - 30k

År 6-10: 30 - 42k

År 11-17: 42 - 50k

År 18-30: 50 - 70k

År 31- pension: 70 - 100k


RÀkna inte heller att pilotyrket kommer ha en positiv reallöneökning, som övriga arbetsmarknaden har över en lÀngre tidsperiod. Flyget har haft en motsatt utveckling med minskade reallön över lÄng tid. DÀrav kan du kanske förvÀnta sig att ovanstÄende siffror Àven kommer att vara giltigts om 5-10 Är, men tyvÀrr har vÀrdet pÄ ersÀttningen dÄ gÄtt ner.
Erik
2023-04-22 08:38:48
SV: Nya piloter
Sv: gammal men inte bitter

Lugn nu. Det var bara en frĂ„ga om vad ni har för planer efter utbildningen för att motivera att betala 1 mille
 ganska relevant frĂ„ga tycker jag.

Och nej, för mig Àr inte pengarna ett problem dÄ jag fick min utbildning gratis.

Kul att det finns massor av jobb med 60 000 - 120 000 i mÄnaden! Mer Àn jag visste!

Trevlig helg!
pnf
2023-04-22 01:39:39
SV: Nya piloter
Skeptisk till att det "bara Àr att gÄ pÄ deltid", fÄ bolag tillÄter det. För att fÄ en liten inblick sÄ lÄg tillexempel BRAs löner efter pandemin pÄ;
Kapten: 42.000:- + 150:-/sektor
Styrman: 25.000:- + 100:-/sektor
EASA FTL schema, min 9 fridagar per 4 veckor.
NÄgon liten förbÀttring nu med k-avtal pÄ plats.

Andra exempel Àr Nyxair dÀr piloter fakturerar per dag, som egenföretagare, kaptener:
Flying day: €300
Travel day: €150
Simulator day: €150
Stand-by: €50
Inga sektor pay, inga traktamenten.
KM
2023-04-21 21:08:42
SV: Nya piloter
Sv.Kent

Har exakt samma bild av yrket som den du svarar och kan vittna om likande löner sÄ Àr inte ett undantag...Àr sÄ det ser ut pÄ de flesta bolagen i Europa, Àr bara vissa bolag som betalar sÄna löner efter sÄ lÄng tid som 10-15 Är och dom skulle jag hÄlla mig borta ifrÄn...
PM
2023-04-21 15:28:14
SV: Nya piloter
@Gamla men inte bitter

Eller sÄ tar vi ett annat exempel Àn Ryanair, som Àr minst lika relevant. Du hamnar pÄ ett regionalbolag som styrman med 27000 SEK i ingÄngslön vilken kryper mkt sakta uppÄt för att efter ett antal Är nÄ upp till 36000 SEK. Med produktionstillÀgg nÄgra tusen till. Om du har turen att bli kapten efter kanske 10 Är sÄ ökar lönen med cirka 10000-15000 kr. Du ligger dÄ pÄ runt 50000 kr efter kanske 15 Är pÄ bolaget. Din slutlön som kapten kommer vara runt 65000 kr. Detta exempel Àr minst lika relevant som att hamna pÄ Ryanair. Du kommer inte ha marginaler att betala av din utbildning.

Baksidorna med yrket kommer vara desamma, d v s arbetstiderna, svÄrigheterna med ett socialt liv, mÄnga utenÀtter, instabilitet i tillvaron, osÀkerhet om framtiden, svÄrt att planera privatlivet...etc.

Fördelarna med yrket Àr ocksÄ desamma, d v s att fÄ flyga flygplan. Punkt. Detta blir dock vardag efter nÄgra Är och man börjar lÀngta efter ett bÀttre liv utanför jobbet, sÀrskilt om man har "fru och barn".

Du frÄgar vad problemet Àr. Mitt svar Àr att inte alla vill eller lyckas fÄ jobb pÄ Ryanair. De flesta som söker dit blir inte ens erbjudna anstÀllning. Ditt exempel Àr skönmÄlande och inte det vanligaste för en nybakad pilot. TyvÀrr Àr pilotmarknaden i Europa generellt sett inte sÀrkskilt lukrativ och trenden Àr nedÄtgÄende. Mellanöstern med sina jÀttelöner, visst. Bli gÀrna pilotslav dÀr ett par Är om du erbjuds möjligheten, men sen lÀngtar du efter att fÄ tillbaka mÀnniskovÀrdet igen. Vart ska du ta vÀgen dÄ?

KĂ€nner sĂ„ mĂ„nga piloter som efter x antal Ă„r Ă€r less pĂ„ att flyga flygplan helt enkelt. Är sjĂ€lv f d pilot och numera verksam i annan bransch. Jag saknar det inte och Ă€r tacksam att jag har andra kompetenser förutom att flyga flygplan. :)
Kent
2023-04-21 14:41:13
SV: Nya piloter
Sv: Ganla men inte bitter.

Men din beskrivens Àr nÄgot av en utopi. För majoriteten Àr man snarare pÄ halva lönen du beskriver efter ca 10-15 Är. NÄgra fÄ har möjligtvis gjort resans du beskrev, men det Àr ett undantag.
Gamla men inte bitter
2023-04-21 11:24:39
SV: Nya piloter
Inte att glömma att utbildningen till pilot Àr vÀldigt kort i jÀmförelse med andra högavlönade yrken
Och som pilot kommer man snabbt upp i höga löner i jÀmförelse
Gamla men inte bitter
2023-04-21 11:05:01
SV: Nya piloter
Erik, LÄt oss göra ett enkelt rÀkneexempel dÄ det Àr just pengarna som verkar vara ett problem för dig

Till exempel en FO pÄ RyanAir som tjÀnar strax över 60000 i mÄnaden fÄr ut 38000 mÄnaden
Kan lÀtt betala av 120000 per Är. Efter 5 Är uppgradering till kapten och 110 000 i mÄnaden ca 65000 i ut efter skatt och utan problem kan höja avbetalningen med det dubbla
Skuldfri efter 7 Är och över 30 Är kvar av karriÀren om man starar ung, med en lön som Àr toppskiktet av svenska löner.

LÄt sÀga att piloten sedan gÄr ner pÄ 50% senare för att fÄ livet med familjen att fungera.
Har trotts detta en lön pÄ kanske 60.000kr i mÄnaden
Vad Àr problemet tycker du? Vilken karriÀr ger högre lön för sÄ lite arbete?
@sanningen
2023-04-20 21:58:55
SV: Nya piloter
Jag förstÄr precis vad du menar och vad du vill ha sagt. Det Àr sanningen för dig och mÄnga andra. Men man ska ocksÄ veta att man kan fÄ jobb pÄ hemmaplan, fÄ ihop ett familjeliv, komma hem varje kvÀll, och slippa konstant stress. Kanske inte sÄ vanligt men man ska va medveten om att det gÄr. Hur vet jag det? Jo för det Àr min sanning.
Jag sÀger samma sak till alla som funderar pÄ att betala utbildningen. Du ska ha rÄd med det. Annars Àr det vÀrt att tÀnka till mÄnga gÄnger. Kan bli bra, kan bli skit. Men du ska ha rÄd att förlora dom pengarna i sÄna fall.
KM
2023-04-20 20:26:31
SV: Nya piloter
Jag investerade i ett integrerat program och jag Ängrar mig inte en dag att jag tog tag i min dröm, jag jobbar idag för ett av Europas största flygbolag med bra lön som kommer bli bÀttre, ett schema som gör att jag kan planera mitt liv 1 Är i förvÀg och mÄnga fler fördelar

Det finns ocksÄ negativa aspekter pÄ yrket men det positiva Àr mer Àn det negativa, folk som tycker annat har sÀkert sina orsaker att man inte Àr nöjd med karriÀrsvalet...

Dock ska nog nya svenska piloter idag vara öppna för att jobba i utlandet ett par Är innan man fÄr jobba pÄ hemmaplan (om det nu Àr vad man vill)

Inget jobb kommer alltid vara helt perfekt men allt jag kan sÀga Àr att jobbet som pilot har en god framtid jag önskar alla som pluggar till piloter ett stort lycka till!

Ha en trevlig kvÀll!

Johan
2023-04-20 20:14:32
SV: Nya piloter
Lyssna inte pÄ alla negativa kommentarer. Typiskt att folk ska krossa drömmar. Försök ta dig in pÄ en gratisutbildning. Finns gott om bra jobb i framtiden. SjÀlvklart uppoffrar du mycket, men jobbet har fantastiska fördelar ocksÄ. Men det Àr tufft och du ska ta dig igenom massvis med teori bÄde under och efter utbildningen, sÄ motivationen mÄste vara pÄ topp och du blir kollad medicinskt och kunskapsmÀssigt hela karriÀren och mÄste prestera mer Àn tillrÀckligt varje gÄng.
Nöjd
2023-04-20 19:41:33
SV: Nya piloter
Spenderade ocksÄ en hel del pÄ utbildning. Tog ett Är innan jag fick jobb. Bytte sedan jobb....och covid gjorde sitt. Nu sitter jag pÄ ett flygjobb igen och kan för min egen del sÀga följande:

Lönen Àr jÀttebra, schemat Àr schysst. Lika mÄnga dagar pÄ som av. Stress? Ja men det finns det i alla jobb. Inte jÀttetrött...bara europaflygningar. Blandning av tidigt/eftermiddag. Oftast incheck runt 0800. SÀllan landar man efter 21. Bra företag som supportar om det behövs. Funkar klockrent med familj och barn. Vet alltid nÀr jag Àr hemma. Gott om halvtidslösningar om man vill. etc. etc.

Allt handlar om var du hamnar nÄgonstans...
@sanningen
2023-04-20 19:24:28
SV: Nya piloter
Det bĂ€sta o mest vĂ€lbalanserade beskrivning jag lĂ€st. Ser pĂ„ mitt bolag att mĂ„nga unga börjar inse att familj o partner bara Ă€r att glömma om de Ă€r i flygbranschen. Flertalet som starkt övervĂ€ger ett vanligt jobb pga uteblivet socialt liv

Till detta alla övriga negativa aspekter(inte minst alla de kollegor man mist i hjÀrtinfarkter över Ären)
Sanningen
2023-04-20 15:20:16
SV: Nya piloter
Nu ska jag dela sanningen om att bli/vara pilot för alla er som övervÀger yrket.

Jag, som mÄnga andra hade drömt om att bli pilot sedan 6-Ärs Äldern och gick ut gymnasiet med hyfsade betyg. Jag var som mÄnga andra i 19 Ärs Äldern extremt osÀker pÄ vad jag egentligen ville bli, jag menar, pilot? kom igen. Jag tÀnkte att det endast var supermÀnniskor som klarade av ett sÄdant yrke.
Jag tog ett par sabbatsÄr, arbetade med diverse jobb och slet för att tjÀna ihop pengar.
UngefÀr 4 Är senare tog jag tag i pilotdrömmen dÄ alla andra utbildningar bleknade och jag saknade ett genuint intresse.
Min utbildning var kostsam, men ÀndÄ inom rimliga grÀnser. ATPL klarade jag utan nÄgra större konstigheter med höga betyg och vips sÄ stod man dÀr med ett CPL/IR/ME.

Jag var en av dom som var tursam nog att fÄ jobb ganska fort efter examen och flyger idag passagerartrafik pÄ ett större bolag.

Lönen Àr okej, schemat Àr hyfsat. Det Àr nog det enda positiva jag kan sÀga med arbetet.

De negativa aspekter med arbetet Àr:

Stress
Extremt tidiga mornar.
Konstant trötthet.
VÀldigt dÄliga anstÀllningsvillkor som fortsÀtter att bli sÀmre.
Absolut 0 stabilitet i livet.
Jag bor i ett land dÀr jag inte behÀrskar sprÄket och inte har nÄgra vÀnner
Jag har missat samtliga av mina vÀnners bröllop och trÀffar knappt min familj lÀngre.
Relation med en partner Àr ett minne blott.
Stress igen.

MissförstÄ mig inte, jag sÀger som mÄnga andra att jag "Àlskar mitt jobb" men sanningen Àr att kÀrleken försvann nÄgonstans pÄ vÀgen.

Jag rÄder er som vill bli piloter att tÀnka om, och dÀrefter tÀnka om igen innan ni fattar det slutgiltiga beslutet att gÄ denna vÀg. En konstant rÀdsla av att bli av med sitt medical inför varje lÀkarbesök, eller minsta lilla misstag som kan kosta dig ditt jobb.

Det finns mÄnga lycksökare i detta forum som kommer sÀga "följ dina drömmar, inget Àr omöjligt", vilket i sig Àr sant, men pojkdrömmen Àr just vad den Àr, en pojkdröm.

Är det verkligen vĂ€rt det?
Avgör sjÀlva.
@Erik
2023-04-20 15:03:14
SV: Nya piloter
SÄ lÀnge man kan bo hemma och inte har nÄgra barn gÄr det hyfsat. Försöker fÄ jobb i kabinen pÄ nÄgot mindre bolag för att i varje fall fÄ flyga.
Veteranen
2023-04-20 14:42:48
SV: Nya piloter
Tydligen en omĂ€ttlig ström av optimister som tror mer Ă€n vad verkligheten kommer att ge. Åk ut en dag och se vad tomt det Ă€r pĂ„ Arlanda.
Khaled
2023-04-20 14:37:18
SV: Nya piloter
Hej.
Jag Àr pÄ slutfasen av det impregnerade programmet och önskar fÄ börja pÄ Emirates eller Qatar, det skall ju vara det allra bÀsta.
Henrik
2023-04-20 12:42:26
SV: Nya piloter
Även om du i ord försöker verka intresserad sĂ„ osar detta nĂ„got annat.

Marknaden bÀttre Àn pÄ lÀnge, mÄnga fÄr jobb och Àven om du fÄr det att lÄta som att piloter har lÄg lön sÄ Àr det inte sÄ, jag vet att det kommer lösa sig sÄlÀnge jag jobbar hÄrt för det och inte ger upp. Jobbet kommer komma. Var jag vill jobba? SjÀlvklart kvittar det i början.
EK
2023-04-20 12:19:33
SV: Nya piloter
Jag som mÄnga andra gör det för att vi Àlskar flyg och jag har hellre ett yrke jag Àlskar Àn ett yrke jag vantrivs men tjÀnar mera/har bÀttre villkor.
pilot
2023-04-20 11:38:31
SV: Nya piloter
Heej

Jag Àr en av dom som har betalaltt min utbildning och stÄr utan pilotjobb för tillfÀllet.

Vilket sjÀlvklart suger men det kommer snart öppna upp sig och bli ett stor behöv av piloter.
 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev