Sanningen
2023-04-23 13:24:47
|
SV: Nya piloter
Ett svar pÄ tidigare kommentarer,
En hel del personer hÀr som Äterigen glamouriserar yrket med lönerna, dÄ jag gÄtt igenom precis samma sak som er sÄ ska ni lite snabbt fÄ en kostnadskalkyl.
Efter utbildningen har du en skuld pÄ nÀrmare 1 miljon kronor. Det folk hÀr glömmer att berÀtta att du först och frÀmst mÄste betala 320.000kr för en typerating, förutsatt att du klarar intervjun och assesment som du för visso ocksÄ mÄste betala för.
Nu har du betalat din typerating, och Àr lyckligare Àr nÄgonsin för att du Àntligen ska fÄ lÀra dig att flyga jet, men kostnaderna tar inte slut hÀr. RÀkna med ytterligare 15.000kr för ytterligare licenskostnader, 5000kr för uniform och dÀrefter cirka 50-60.000kr för levnadskostnader under din typerating dÄ du faktiskt gÄr runt obetalt i 3 mÄnaders tid.
Nu Àr du Àntligen klar med din type och nu ska du fÄ betalt under line-training. hela 14.000kr varje mÄnad under 6 mÄnaders tid. Efter ett tag sÄ blir lönen lite bÀttre med sektortilÀgg, kanske 18k.
Efter cirka 9 mÄnader fÄr du din basering med kort varsel. Nu Àr lönen ganska okej beroende pÄ vart du har din basering. Att du skulle kunna lÀgga undan 10-12.000kr för att betala tillbaka dina lÄn Àr en ren fantasi.
Egenskaper som flygskolor glömmer att leta efter Àr:
Motiverad, detta behövs dÄ du kommer vara finansiellt anstrÀngd och och det Àr ibland svÄrt att se ljuset i tunneln.
Fokuserad, dÄ du sitter pÄ flygnivÄ 370 i flera timmar med ganska enformiga arbetsuppgifter, men det Àr det vÀrt för att fÄ rotera och landa 70 ton metall, dÄ Àr jag inte ironisk.
Intresserad. Ja, tro det eller ej, men du behöver faktiskt ett genuint intresse för flyg för att kunna klara av denna resa med PPL, ATPL, CPL, IR, ME, TYPE, LINE, COMMAND. DÄ menar jag inte ett intresse för pengar och status, utan du ska ha stÄtt dÀr pÄ Arlanda flygplats och glansat ut mot flygplanen vid gaten tills att dina förÀldrar börjar dra i dig för att det Àr dags att boarda.
Jag Àlskar verkligen mitt jobb, tro mig. Men det Àr dags att vi börjar dela den sanning som flygbranschen faktiskt stÀller pÄ oss piloter. Vissa av oss har efter ett par Är ett ganska drÀgligt liv med hemmabas och bra schema, andra hamnar pÄ dotterbolag som konsulter och har ingen som helst trygghet i vardagen.
LÄt ingen krossa dina drömmar, men finns det andra drömmar? Finns det andra alternativ? Vilken vÀg kan jag gÄ för att minimera mina kostnader?
Det bÀsta du kan göra Àr att faktiskt prata med piloter face to face för att fÄ en Àrlig uppfattning om yrket.
Jag stöttar er alla oavsett vilket beslut ni tar, jag vill bara ge er en riktig beskrivning om vad det faktiskt innebÀr att bli pilot.
|