Innehåll nr 5 - 2010
I mitten av 1990-talet intervjuade jag dåvarande SAS-chefen Jan Stenberg. Han konstaterade vid det tillfället att "Konkurrens är hälsan själv". Flygbranschen har genomgått ett stålbad sedan dess och SAS har fått känna på vad verklig konkurrens har inneburit.
Om en biljett tur & retur Stockholm-Kiruna kostar en bra bit över 2000 kronor med vår forna monopolist och Norweigan kan erbjuda samma resa för drygt 1000 kronor så väljer jag utan att tveka att flyga norskt. Även om jag kan tycka att den låga prissättningen är osund.
De senaste åren har SAS krisat och sparat om vartannat och försöker nu hitta nya ingredienser till ett nytt framgångsrecept.
Enligt senaste utspelet från bolagets avgående vd Mats Jansson ska man nu damma av ett gammalt åttiotalskoncept och sikta på affärsresenärerna. Möjligen en klok strategi eftersom privatresenärerna reser med konkurrenterna.
Det har varit en lång, het sommar på svenska ostkusten. Solen har flödat och semestern blev precis som man drömt om i vintras. Efter en månads oavbruten bastuhetta blev det dock för mycket av det goda och jag flydde värmen och tog flyget till Norrland.
Väl uppe i Lainio, en by vid vägs ände, fanns det visserligen ett övermått av mygg - men det var svalt! Längs byns väg flyter Lainio älv som rinner ut från sjösystemen ovan Torne Träsk för att mynna ut i Torne älv.
Det var i juli och tid för laxfiske. Här praktiserar man en fiskemetod som heter trolling vilket innebär att man bedriver släpfiske från båt med spö. Fisket sker från en så kallad älvbåt som man ror från strand till strand.
Efter en halvtimme blev det napp och jag rodde för glatta livet in mot närmaste strand. Laxen håvades in och vägdes - 6,3 kg.
Det visade sig att det jag tyckte var en ofantlig fångst var i själva verket måttlig jämfört med fisken som låg i hushållets frysbox - en bjässe på runt 14 kg!
Med mig på flyget hem hade jag både lax och fjällröding. Nu kan jag och siamesbröderna Movitz och Merlin se fram emot några goda höstmiddagar.
Christina
4 ... F-16 - Norsk spjutspets
Efter ytterligare några uppdateringar av stridsflygplansveteranen F-16 lär maskinen få uppleva sin 40-årsdag i det norska flygvapnet. Numera är avionik och vapensystem i takt med tiden och flygplanet är modernare än någonsin.
18 ... A350XWB - Byggd för framtiden
2006 kom Airbus med utkastet till A350 som ett direkt svar på Boeings Dreamliner. Men de påtänkta kunderna nappade inte på den nya skapelsen, tyckte det var en kompromiss och gjorde tummen ner. Nu presenterar den europeiska tillverkaren A350XWB som de menar är en bättre maskin än den amerikanska drömmen.
20 ... MiG-21 - Stridsflygplan på alla fronter
Läs hela artikeln i PDF-format MiG-21 byggdes enligt filosofin som präglade Sovjetunionen sedan andra världskrigets dagar. Det skulle vara billigt, lättfluget, enkelt att reparera och underhålla. Fältmässigheten prioriterades framför det sofistikerade. Efter 40 år i frontlinjen kan man konstatera att framgångsreceptet uppenbarligen var lyckat.
24 ... Farnborough - Mässa i medvind
Vid årets upplaga av Farnborough mässan tillkännagav giganterna Airbus och Boeing order på sammantaget 28 miljarder dollar, mer än tre gånger så mycket som på Le Bourget utställningen förra året. Kanske har vi sett slutet av lågkonjunkturen.
38 ... Liten guide för uppvisningpilot
Är du lite exhibitionistiskt lagd och gärna vill visa dig på styva linan? Vill du kanske göra lite mer än att flyga från A till B? Kanske rentav visa din flygskicklighet inför en större publik? Då har vår provflygare Bob många goda råd att ge i sin artikel om uppvisningsflygning.
60 ... Superjet på ryska
Den ryska flygindustrin har fört en tynande tillvaro efter Sovjetunionens kollaps. Men nu börjar det ljusna och det ryska projektet Superjet signalerar att forna problem är ett minne blott. I samband med årets Farnborough mässa tillkännagavs inte mindre än 60 beställningar.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se