flygskola med betalande pax……………
Hej,
varför är det ingen som skriver om att bla. Easyjet och RyanAir bedriver flyg skola med “fullt” betalande
pax ombord!!
Nya styrmän får först betala typutbildningen på A320, sedan får de betala för att få “line training”
på typen, detta med betalande pax ombord!!!!
Det är skandal att detta får förekomma och att det är tillåtet överhuvudtaget.
Hur lätt är det för en “styrman” som sitter som elev och betalar för att få jobba att säga ifrån om
kaptenen gör ngt fel?
Det är ett två pilot system i flygplanen för att flygningen skall bli så säker som möjligt.
I dessa fall får line training kaptenerna en mkt hög arbets belastning som äventyrar flyg säkerheten.
Jag tror att många passagerare kommer att undvika dessa bolag om det kommer till deras kännedom.
Detta system förekommer dock inte i seriösa flygbolag så som SAS, TUI, TCAS, Lufthansa m.m.
I dessa bolag får pilot aspiranterna betalda typutbildningar samt lön under tiden. Aspirant lön
under skolning fram t.o.m. simulator check ,därefter styrmans lön väl ute på linjen.
Vore av stort intresse om ngn journalist tar tag i denna tråd och gör ett reportage i ngn tidning.
Mvh
från min arbetsplats FL 400
svar
Din osäkerhet om styrmannen vågar säga till om något blir fel är väl lite obefogad.
Först med tanke på att styrmannen i dessa fall inte är något annat en ytterligare en “betalande kund” (genialt att börja ta betalt för crewseaten ombord.. då kan du få upp kabinfaktorn ÖVER 100%) och då den gyllene regeln säger att “kunden har alltid rätt”.
Men tyvärr faller hela resonemanget med tanke på en den betalande gröngölingen i högersitsen har så lite erfarenhet, och inte är klar med utbildningen, så han kanske inte kan fundera ut vad som är just rätt och fel. Det är ju det man lär sig under utbildningen…
Vi kanske skulle kunna spara in massor av pengar i utbildningen av läkare inom sjukvården genom att köra på samma sätt. Man köper sin utbildning, och får börja skära i riktiga patienter direkt utan en massa tjafs på läkarutbildningen med anatomi och skära i gamla lik. Nej gör som i lågprisflyget, pang på och dra igång direkt och prova dig fram. Nästa gång kanske du kan ta en lågprisoperation om du istället för Karolinska väljer att ta bussen ner till en lokal vårdcentral i Nyköping där en fattig men glad PRAO elev drar fram knivarna för att lära sig lite anatomi på dig…
Låter det lockande?
Ha en trevlig flygtur!
Emil, hur mycket har du läst om psykologi?
DMT-testet är i princip helt utdömt inom flygpsykologin. Inte ens SAS använder det längre, rekryC (vet inte vad de heter numera) lägger inte heller så stor vikt vid det. Man vet inte hur folk reagerar i pressade situationer genom att visa upp små tecknade barn med motorsågar i ena handen och en bok i andra under en bråkdels sekund i ett periskop.
Visst fyller flygpsykologin en viss funktion genom att sålla ut de “värsta” kandidaterna men till och med psykologerna är medvetna om att denna vetenskap är mycket opålitlig när man börjar gå in på detaljer och där man försöker gradera kandidater mot varandra. Detta är enbart ett sätt för att sålla bland de ofta enorma antal sökanden med metoder och modeller som man vet med sig är väldigt opålitliga.
Jag vet folk som har gjort en tabbe på line-checken på ryan och fått gå direkt! Hade samma kille gjort samma tabbe på ett bolag där han hade varit tillsvidareanställd så hade det i praktiken varit ett brott mot LAS att sparka piloten, detta gäller även ifall piloten i övrigt har svårigheter. Det är ofta inte förrän incidenten har inträffat som man kan sparka denna om piloten grejar sina PC:ar.
Därmed inte sagt att jag föredrar sitationen som växer, jag hävdar bara att dina teorier om att lågprisbolagen tar vem som helst under vilka som helst förhållanden är tagna ur soptunnan. Ryanair är väldigt noggranna med procedurer, utbildning och att man efterlever dessa. På ett “vanligt” bolag så finns en bestämd turordning hur uppgraderingar till kapten ska ske, på ryanair t.ex. så måste du ha gjort väldigt bra ifrån dig på alla periodiska kontrollflygningar för att ens bli aktuell för uppgradering.
Nu blev det lite väl mycket smicker för RYR, sin säkerhet sköter de väldigt bra, väldigt mycket bra folk som jobbar där, knappast sämre än i andra bolag där kandidaterna skall skala banan på cyklar.
I övrigt är mitt tycke för ryan väldigt måttligt 😀
@EA
Simulatorer kan ju vem som helst flyga och ju fler TV-skärmar de har desto enklare. Har de dessutom joystick kan en fyraåring krana knarren! Det dessa assesments talar om är om du behärskar CRM, inget annat. Det psyktesterna ska tala om är ifall du bryter ihop om det skiter sig eller inte. Du vill väl inte ha ett gråtande barn i cockpit om ena motorn brinner? Om man klarar den stressen utan att trigga en rad försvarsmekanismer. Dessutom ska psyktesterna tala om ifall du är lämplig som befälhavare i framtiden och att du inte visar några psykiska anomaliteter. Det är där jag ser bristen i urvalssystemen i en majoritet av lågpris- OCH regionalbolagen. Sen väljer de ut de kandidater som har den mest igenlimmade truten, som absolut INTE yppar ett ord om alla missförhållanden i bolaget. Det är faktiskt så att alla inte passar att vara piloter, lika lite som att alla passar att var läkare. Nr resten av arbetsmarknaden inför lämplighetstester tar flyget bort sina. De som åker med som passagerare måste veta att det inte är en, eller i värsta fall två “wacos” som sitter där framme.
Emil i Lönneberga nu sitte du ju här och snackar skit tyvärr.
Dessa psykopater som du uttrycker det, sitter ju antagligen på varenda svenskt regionalbolag.
Ryanair har både intervju, simulatortest, sen ser de ju under Type Ratingen om man är lämplig eftersom den genomförs i egen regi.
Det är obligatoriskt för alla flygbolag som opererar enligt EU OPS-1 att genomföra ett visst antal sektorer med s.k. “produktionsflygning under övervakning”, men att låta piloterna betala för en sak som bolaget ändå får betalt för är snudd på hål i huvudet!! Det kan bara vara ett uttryck för bolagen ska kunna bilda sig en uppfattning över vilka uppoffringar varje pilot är villig att göra för att få jobba just hos dem. Det är bara förbaskat girigt!
Det som är mer oroande är att många piloter idag köper sina flygutbildningar och typbehörigheter och i viss mån, därigenom, sina jobb utan att bolagen på något vis har en aning om personens lämplighet som pilot. Det enda som bolager kräver är en intervju och ett utdrag ur belastningsregistret. Tyvärr, när det gäller flygskolorna, är det samma sak där, med ett fåtal undantag.
Förr var det obligatoriskt att bolagen genomförde flygpsykologiska test men det obligatoriet är sedan införandet av JAR OPS borttaget. Varför vet jag inte. Det räcker inte bara med en stark motivation. Dessutom skulle varje sökande till flygutbildning ha genomfört ett godkänt DMT (Defense Mechanism Test) innan man blev antagen. Det sitter förmodligen en hel drös piloter därute med bl a livsfarliga försvarsmekanismer som helt enkelt inte fungerar när det verkligen gäller.
Idag är det tyvärr så att, åtminstone flygbolagen med lågprisprofil och regionalbolagen är tvungna att ta till sådana metoder som att låta piloterna betala för allt och dessutom strunta att ta reda på vilka man anställer. Det låter inte särskilt seriöst tycker jag, och säkert många med mig.
Skulle passagerarna få reda på att det rent statistiskt sitter ett stort mörkertal med potentiella psykopater bakom spakarna, skulle de då välja denna typ av bolag?
I ärlighetens namn, dessa tester!
Jag är snart pensionär och sett hur dessa tester gått till!
Många är tuffa och svåra men trots det kan ibland lillebror, storasyster, mamma och Pappa Kapten arbeta i ett och samma bolag!
Alla av dessa kan jag garantera har inte alls varit lämpade och det finns alltid några som tar sig förbi kön oavsett hur seriöst och fint det ser ut på papperet!
Kapten.
Du har definiitivt en viss poäng i ditt resonemang. Tyvärr tror jag inte allmänheten skulle se något problem även om de kände tiil hur det fungerade. I vanlig ordning skulle man nog få höra att det är “frivilligt” att bli pilot…
Sen kan man ju fundera på hur detta påverkar branschen långsiktigt. I ett kortsiktigt perspektiv (läs aktieutdelning) är jag rädd att man tycker det är helt ok både från lednings och ägarintressen.
Hej,
det är självklart svårare för en icke anställd styrman, som är helt beroende av att få till sin linetraining som han betalar för själv att säga ifrån om ngt går galet. Det gäller allt från det operativa i flygplanet till tjänstgörings tider m.m.
Dessa piloter har en osund beroende ställning till sin kapten som inte är lika stark om du är testad och provanställd i seriösa bolag.
Jag tror inte att ngn skulle göra detta om inte de seriösa bolagen fanns som de flesta söker sig till efter hand.
Men kanske är en ändring på gång. BA tar in 80 aspiranter där BA står för hela kalaset
för att få in rätt folk!!
Mvh
kapten
Varför har detta med att man idag skall betala Cert, TypeRating, och Linetraining med mera har fått acceptans bland alla?
Se tillbaka några årtionden så existerade inte dessa metoder alls.
Idag har Contractors minimikrav på minst 300 timmar oftast för att få börja arbeta hos dom också.
Har man tur kan man komma in i ett bolag om det är i kris och inte alls får tag på de piloter de behöver och då accepterar man vad som helst.
Synd att detta är en marknad som gror och göder människor som tar betalt för detta.
Det är ju inget ovanligt att piloter betalar för att få arbeta!
Vilken bransch är så rutten?
Se exempelvis Eagle Jet som haft 300 och 500 timmars Line Training du själv får betala allt för att få arbeta.
Det går så bra att man nu utökat detta med 1000 timmars Line Training då man får betala hela Kalaset själv när man arbetar för att bli en pilot med denna erfarenhet som alla fick betalt för förr i tiden!
Du har tyvärr uppenbarligen inte riktigt koll på läget.
Ryanair ger sina styrmän betalt under Line Training, 50 Euro per timme.
Easyjet vet jag inte för där har jag aldrig jobbat.
Bolaget heter Ryanair !!!
Jag håller med tidigare talare, Herr Kapten är tydligen avundsjuk att nya piloter får jobb direkt på ett jet flyg och han har tydligen ingen insyn i hur det fungerar i verkligheten.
Om det nu är ett så dåligt system, kan du då förklara varför tex SAS som har ett så bra system har fler olyckor än tex Easyjet och Ryanair ???
Jag är inte riktigt med på ditt resonemang, skulle det vara farligare för att styrman har betalt sin typutbildning själv? Line training bedrivs på samtliga bolag och så vitt jag vet så får man betalt på alla ovan nämda bolag.