Flygingenjör
Någon flygingenjör här i forumet som kan berätta lite grann om sitt flyganknutna ingenjörsarbete? I Sverige finns det bara ett renodlat program för att bli flygingenjör, det på Mälardalens Högskola, men man kan även läsa det på Farkosttekniken på KTH, där man efter ett par års studier får göra tillval inom flyget.
Så frågan är, är det någon här som läst något av programmen och jobbar inom det för tillfället? Jag har nämligen tänkt att studera vidare inom flyget till hösten, och hålla mitt CPL vid sidan om.
svar
Jag gick på flyg på Mälardalens högskola och plockade ut min examen i början på förra decenniet, och jag har nu jobbat inom såväl det civila som militära flyget i 10 år nu, till en början som ingenjör och på senare tid som mellanchef. Och jag måste säga att utbildningen faktiskt var ganska väl anpassad mot yrkeslivet, hur det är idag kan jag dock inte svara på. Jag skulle tippa på att drygt 60% av mina kursare jobbar inom flyget idag, en del på SAAB, några är på f.d. SAS flight academy, en del på SAS, ganska många inom försvaret och en hel del inom charter-flyget. Några har jobbat utomlands på Eurocopter, Airbus etc.
Jag har haft en del kollegor som gått på KTH också, och såvitt jag kan bedöma är det absolut inget fel på den heller, det är upp till var och en om man orkar med en civiling-examen.
Jeg læste 2 semestere på KTH Farkosttekniken i 98/99. I dag arbejder jeg som ingeniør i SAS(A340/330/321/319 & Q400)og har tidligere arbejdet i Maersk Air(737 & CRJ). I mit daglige arbejde screner man SB fra fabrikanter og på baggrund af dem skriver man Engineering Orders. Endvidere bliver man indimellem også involveret i den dag daglige produktion bl.a. når man har strukturskader på flyene. Der er meget papirarbejde og det er ikke konstruktion man arbejder med. Det er en lille branche og der er stor konkurrrence mellem selskaberne. Der er tendens til at man outsourcer arbejdet(store check på flyene) til lande som er billigere end skandinavien. Jeg ville spille på 2 heste hvis det var mig da det kan være svært at få et job i et civilt luftfartsselskab.
Hej!
Jag utbildade mig till flygingenjör på Mälardalens Högskola. Jag valde kurser som inte enbart var riktade mot flyg för att kunna ta jobb utanför flygbranschen också. Skulle uppskatta att ca hälften av mina kursare jobbar mot flyget idag, antingen direkt i flygbolag, eller hos underlevereantörer och tillverkare. Resten arbetar inom andra områden. Tyckte utbildningen var bra och gav en bra start på karriären.
Jag känner 3 personer som är utbildat till Flygingenjörer..
Den första jobbar som flygtekniker
Den andra jobbar som Flight Dispatcher
Den tredje vet jag inte vad han gör nu