Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför daltas det så med flygpersonal?

Tråden startades av Mr Rättvis

Varför daltas det så med flygpersonal, som om de vore gudar?
Blir man uppsagd på ett sågverk så får man max en klapp på axeln och lycka till av chefen.
Tex. Restauranganställda är det ingen som bryr sig ett dugg om. Även sjukvårdspersonals anställningsformer och uppsägningar är ingen som bryr sig om. Men så fort det är flygpersonal, piloter och flygvärdinnor då är det förstauppslag i TV och tidningar och det är så synd om dem, med följande kreativa räddningsaktioner.
SAS värdinnor får tex. gräddfil och snabbutbildning inom sjukvården till jobb, vilket många andra duktiga människor i samhället oxå skulle vilja ha…..listan kan göras lång.

Publicerad den 2020-04-08 11:30
Skriv ett svar
Antal svar: 24

svar

Emma
2020-04-15 09:02

Minna:

Det stämmer inte. Jag jobbade som flygvärdinna på JZ och jag flög en del till ORB med SAAB 340. Vi hade full servering ombord.

Ehrmantrout
2020-04-15 07:51

Det kommer ta 40 till 50 år , innan flygplan helt utan piloter kommer ! Då kommer flygbolagen spara många miljarder dollar !

Sv Minna flygvärdinna
2020-04-14 22:30

När det gick reguljärt flyg mellan Arlanda och Gävle/Sandviken var det bara två piloter i besättningen. De utförde även flygvärdinnornas jobb.
Kaffe serverades genom att en termos skickades runt. Liknande var det med flyg Arlanda – Örebro.

Re: Minna
2020-04-14 16:35

Då får du åka med de mindre flygbolagen som kör t ex taxi och businessjet utan värdinna. Där sköter piloterna allt.

Minna flygvärdinna
2020-04-14 10:33

Haha! Det skulle jag som PAX vilja se! En pilot som serverar kaffe!? Och kör safety demo…

Kalle
2020-04-14 08:38

Man skiljer på piloter och kabinpersonal, piloterna behåller man in i det sista, speciellt dom som sitter på vänster sida i dag. Kabinpersonal betraktas som dussinvara av bolagen och dom ryker först. I värsta fall så får piloterna rycka in och servera kaffe under en tid innan dom också ryker. Det är svårt att driva flygbolag utan att ha någon som kan flyga planen. Kaptenener med lång erfarenhet är dom absolut sista som blir kvar innan skeppet går till botten. Jag tror det blir en tuff tid närmaste året typ som efter 11/9. Men det brukar ordna upp sig till slut.

Berit
2020-04-10 01:23

@ P Ilot
De andra bolagen erbjuds lån ja och även SAS men SAS får tyvärr mer fördel och ”pengar” inte andra aktörer får pga att staten har en del i SAS.
Helt uppåt väggarna är det.

CFIT
2020-04-10 01:03

Mr Rättvis har fel i sin analys.

P Ilot
2020-04-09 21:57

@Berit Eller ska jag säga Beirut, SAS får inga pengar av staten däremot har regeringen utlovat kreditgarantier, om man nu inte förstår vad det är så är det lån, alltså pengar som ska betalas tillbaka, till flygbranschen varav 1,5 miljarder är öronmärkta till Skandinaviens stolthet, SAS.

Dinko
2020-04-09 10:19

Byggarbetare och snickare på Skanska har också fått erbjudande om utbildning inom vården, så….

123
2020-04-08 23:45

En av anledningarna till varför du läser så mycket om flygpersonal kan vara för att du är på ett flygforum och inte ett sågverksforum… Och jag tvivlar på att röda mattan rullas ut för flygpersonal som blir uppsagda. Det blir max en klapp på axeln och ett lycka till, inte från chefen, från en kollega.

Berit
2020-04-08 23:33

Det daltas inte alls med flygpersonal.Däremot med SAS som får pengar av staten vilket är helt upp åt väggarna fel.

Fd flygpersonal
2020-04-08 18:41

Det är ingen som fått några pengar.
Det regeringen har gjort är att utfärda kreditgarantier varav 1,5 miljard är öronmärkt för SAS. Detta innebär att dom har möjlighet att låna pengar för att klara sina kostnader till en inte så bra ränta.

Ta hand om er och försök vara snälla mot varandra.

Jaha
2020-04-08 18:02

Lågvattenmärke rejält Lenny. Skäms på dig!

Jervejint
2020-04-08 17:39

@Lenny kompix. “Dra alla över samma kam” inte kant ditt skrälle. Därutöver så är det ypperligt om värdinnor kan och vill jobba inom vården. Under min tid (-79–97)så var flertalet av C/A utbildade och även tidigare verksamma syrror. Men idag kanske dessa int vill flyga mer…Verkar som personalens bakgrund markant skiljer sig åt, jämfört med förr.

sv ABC
2020-04-08 16:51

Vad är ditt förslag, angående piloter?

Doc
2020-04-08 16:50

Fyra dagars kursen för kabinpersonal, ger begränsningar i vad de får göra.
De är absolut inte att anses som fullvärdiga sjuksköterskor. Mer som biträden.

Viktigt att komma ihåg!

Lenny
2020-04-08 16:23

Mr Rättvis, du bör lära dig skillnaden mellan flygpersonal och sas-personal och inte dra alla över en kant.

Orättvis
2020-04-08 15:21

För att dom är bättre än andra människor.

Krister
2020-04-08 15:20

Ligger en hel del i det.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500