KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2019-02-14
Ett prestigeprojekt som sätter flygsäkerheten på spel. Nu kommer ny och än hårdare kritik mot hur arbetet med införandet av remote tower sker i Sverige, särskilt som att piloter och flygbolag inte görs delaktiga i utvecklingen. Flygsäkerhetskommittén har därför tagit kontakt med näringsdepartementet och kräver en opartisk utredning.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Old controller  2019-02-25 21:17:15
KopplingHård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser 
Tror på att ny teknik kommer att fungera, idag är ju ATCC lika utsatt för driftstörningar med än större påverkan (totalstopp har ju inträffat ett par ggr), detta pratas det inte om. Det som jag inte förstår är ju att ingen kan redovisa den ekonomiska förtjänsten.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Inte naiv
2019-03-02 10:08:30
Re: AirExpress
Varför skriver du så?! Respektlöst! Det är en väldigt liten grupp som tror på detta projekt och flertalet pga av att det måste fungera, annars försvinner deras arbetsplats i Sundsvall.
AirExpress
2019-03-02 09:52:49
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
Verkar vara en massa flygledare som inte trivs med sitt jobb och utvecklingen flygledningen går mot, mitt tips är att ni söker er till mindre utvecklande arbetsplatser.

Mvh
AirExpress
Vårsol
2019-03-02 06:55:17
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
Tänk vilken skada det kan göra på en myndighet när GD:ar tillsätts på 3-4 år och varje ny känner att de måste sätta sitt signum med det ena galna projektet efter det andra. Sedan går de vidare till nya utmaningar och behöver inte ta ansvar. Numera inga krav heller på att kunna något om det man skall leda.
Olle S
2019-03-01 22:31:44
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
"gör detta till något positivt istället" skriver en som påstår sig jobba i tornet på Arlanda...
Varför ska man göra något positivt av ett uselt projekt med redan föråldrad teknik?!
Då missar vi ju bra teknik som borde utvecklats istället!
Olle
2019-03-01 21:37:14
TWR ARN 2019-03-01 18:55:37
Du var mig en envis rackare!
TWR ARN
2019-03-01 18:55:37
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
Sluta tramsa och var med och gör detta till något positivt istället, jag hoppas ni är medvetna om att ni svärtar ner yrket som ni håller på?
FL ESOS
2019-03-01 09:20:32
Re: @@NRK 2019-02-28 19:28:54
Tror nog alla förstått att du inte jobbar i Arlandatornet nu.
Bi
2019-03-01 09:18:17
SV: @@NRK
Berätta gärna mer om dessa kanaler.
Ingenjör
2019-03-01 08:18:15
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
Det är just på Arlanda som fjärrstyrd flygledning är optimalt. Inget komplext luftrum. All trafik kommer på tidtabell. Tyvärr inte många som insett det idag.

De som tror att fjärrstyrt fungerar på Såtenäs, Västerås eller liknande är ute på hal is.

Trevlig helg!
@@NRK
2019-02-28 19:28:54
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
Efterfrågats? Föreslår att dessa ”förfrågningar” går genom rätt kanaler som allt annat.

TWR ARN (positiv till RTS)
@NRK
2019-02-26 23:58:06
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
I hösta grad inblandade är väl att överdriva rätt grovt? T.ex. är inga simuleringar gjorda av hur RTS skulle fungera på de aktuella Swedaviaflygplatserna. Iaf inga simuleringar med flygledare från de tornen trots att det efterfrågats vid upprepade tillfällen. Visst finns det ”FL experter” som jobbar i projektet men det garanterar inte att resultatet blir det som LFV målar upp.
Erik
2019-02-26 23:49:33
Re nrk
Flygledare som är beroende av att det fungerar...! Annars försvinner deras arbetstillfällen lokalt!
CD
2019-02-26 23:10:40
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
Kan någon förklara varför man ens behöver en AFIS-tjänst? Mängder av flygplatser i USA har kommersiell trafik utan kravet på att det ska sitta någon vaktmästare och säga "banan är fri".

Ta bort det kravet och hela Remote Tower projektet fallerar på en sekund.
Pilutta
2019-02-26 22:49:30
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
@NRK
Det skulle vara intressant att få höra på vilket vis piloter varit med.
I rapporten framgår det att LFV tidigt hade med flygledare i processen, men det står inget om pilotmedverkan.
763
2019-02-26 22:35:14
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
Enligt SPF Svensk Pilotförening har piloter ej varit representerade i RTS / RTC projektet eftersom piloter och operatörer beaktas inte som slutanvändare av LFV ledning, flygledare har dock varit med från ett tidigt stadium. Enligt SPF står detta i bjärt kontrast till EASA rekommendationer. Har hela projektet drivits fram för snabbt måntro. Visby TWR var från början tänkt att ingå men där satte FV ner foten och sa Nej. En intressant hållning från FV.
Sixten
2019-02-26 18:56:47
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
Svar till 763. LFV har ingen flygoperativ expertis!
NRK
2019-02-26 18:12:45
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
Bara så att vi får detta rätt en gång för alla, piloter och flygledare har i högsta grad varit med i utvecklingen av RTS, tro inget annat.
763
2019-02-26 15:10:56
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
Det här är ett nytt och tämligen oprövat system och det förefaller som att en del människor har en något överdriven övertro på att ” det bara ska fungera ”. För mindre AFIS flygplatser med oregelbunden trafik är det helt säkert perfekt när systemet är helt utprovat och robust. Men varför ha en RTC central betjäna flera flygplatser med rätt stor geografisk spridning och som har omfattande tung reguljär flygtrafik under många timmar av dygnet som fallet är med det tänkta förslaget vad gäller KRN, UME, OSD förutom SDL och OER. Går systemet ner finns bara KRF, SFT, LLA och GEV kvar. Det kommer inte att gå att planera en flygning till med en alternativflygplsts inom samma RTC. Detta medför att man behöver tanka mer bränsle än vad som gäller idag eftersom lämplig alternativflygplats måste finnas utanför detta RTC område. Furlsaving är mer aktuellt idag än någonsin då allt bottnar i kostnader och i miljötänk. Det är bara några aspekter på frågan från mitt och många andras håll. Reagerar fortfarande och kommer alltid att göra det när en myndighet som LFV helt diskvalificerar den bransch och medarbetare som dom ska serva.
Står fast vid att LFV betett sig både skandalöst och omdömeslöst i denna viktiga fråga. Vi får väl se hur det går, ska bli spännande att följa.
AS
2019-02-26 13:21:44
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
@JN
Regularitetsbekymmer blir vardagsmat med RTS. Flygsäkerhetsproblem i alla möjliga delar i detta system är det allvarliga. Det finns hur många obesvarade frågeställningar som helst kring detta. Att ha en mängd "fiffiga" tekniska kompensationslösningar för alla brister som RTS innebär ger en ökad arbetsbelastning för FL pga nya moment som behöver utföras samt fler tekniska fellarm. För att inte tala om möjligheterna att hacka sig in i systemet och ev presentera felaktig information för FL. Dags att stänga lekstugan nu.
Hanna FC
2019-02-26 13:16:07
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
Nja , det där stämmer inte, jag är helt för att pröva ny teknik och är helt övertygad om att detta handlar om att skydda jobb.

Tänk på alla stordriftsfördelar, all centrerad kompetens, minimala utbildningskostnader och stora besparingar för flygbolagen.

Klart vi skall pröva detta... Framåt är enda vägen inte stanna.

Make LFV great again.
763
2019-02-26 09:46:02
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
Det är skandal och jag vill påstå tjänstefel av LFV att INTE ta med Flygbolag och Piloter i det här projektet från första början. Jag kan bara spekulera i att LFV var oroliga att stöta på motstånd från de som sen är tänkta att bruka systemet. LFV vill väl bara ha ja sägsre och ryggdunkare. Ibland kan man fundera på hur många på LFV som har flygopetstiv erfarenhet. Det förefaller vara något som är en bristvara i myndigheten.
JN
2019-02-26 09:26:54
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
OK OK jag ska avstå från fler kommentarer efter detta men, som Lennart, blandar man ihop flygsäkerhet med regularitet?
Andersson
2019-02-26 07:58:40
Re old controller
"Tror på att ny teknik kommer att fungera" skriver du. Måste man utgå från att all ny teknik är bra...? Om den är dålig? Om de som utvecklat tekniken inte förstår vad som krävs? Om tekniken inte är nydanande? Om man missar bättre teknik för att man spenderar alla pengar på dålig teknik? Om det är äldre personer som tror att det är bra teknik som bestämmer...?
Lennart
2019-02-26 00:02:06
SV: Hård pilotkritik mot fjärrstyrda flygplatser
I sin rapport till regeringen hävdar LFV att nya torn kostar 60 miljoner och uppåt. I vilken värld lever LFV? Ett torn på en regional flygplats behöver inte kosta mer än ca 15 miljoner. Inkluderar torn, inredning och all teknik.

Linköping mer än två år försenat, Sälen ligger också efter i tid pga problem med mjukvara och andra mindre roligare händelser. Inte ens säkert om det i huvudtaget kommer att fungera att fjärrstyra Sälen från Arlanda eller Sundsvall. Fördröjningar i överföring av data kan göra att systemet inte blir godkänt. Mängden data som skickas blir ofantligt dyrt och svårt att säkra upp från hackare. Ett svårt och olöst problem idag.

Håller med att LFV/SAAB bör träda fram och berätta vad systemet initialt kostar per flygplats. Vad blir priset per öppethållningstimme? I rapporten skriver LFV att efter några år kan systemet ge 10% besparingar. Jämfört med? Många osäkra faktorer som kan bli väldigt dyrt för kunderna när alternativen borta.

Tänk vilken katastrof som kan uppdagas när systemet ligger nere och kan inte åtgärdas på dagar/veckor. Drabbade flygplatser tvingas då stänga även om allt annat förutom flygledning på flygplatserna fungerar som vanligt. Allt pga att teknikutveckling är sexigt och ingen vågar ifrågasätta funktionaliteten och redundans.

Jag hoppas att FM blir den instans som sätter stopp för fler etableringar av RTS. Flygsäkerhet lever ingen upptill längre!
 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev