På sin tid blev Concorde genast en statussymbol bland världens celebriteter. Att en enkel resa över Atlanten gick lös på 60 000 kronor ökade bara flygplanets status. För drygt tio år sedan, då det mytomspunna flygplanet gjorde en kort avstickare till Sverige, fick jag chansen att uppfylla drömmen att flyga med Concorde. En upplevelse jag kunde förverkliga tack vare ett biljettpris mer anpassat till vår svenska kostnadsnivå.
Att destinationen var Paris var mindre viktigt än själva resan.
På marschhöjden, som låg på mellan 16 000 och 18 000 meter, är himlen intensivt blå och mörkare än normalt, nästan som vid ett kraftigt åskväder. Men när flygplanet passerade ljudvallen var det knappt kännbart. Trots den uteblivna sensationen är det ändå en svindlande tanke att kroppen färdas fortare än en gevärskula!
Concordens saga blev all på ett brutalt sätt i och med haveriet år 2000. Concordeflottan kom visserligen i luften igen, men den spektakulära Parisolyckan blev definitivt slutet för en epok. Läs mer om flygplanet som en gång var synonymt med framtiden i detta nummer.
Det har utspelats ett mindre drama på redaktionen. Hittekatten Stina är på återbesök då matte har utökat sommaren några veckor i Spanien. Kattfröken har gjort sig hemmastad i sitt tidigare jourhem och grannens katt Spiken, vars revir innefattar mitt skrivbord, är djupt olycklig.
Inte blev saken bättre av att han, då Stina var ur vägen en stund, fick gå på en inspektionsrunda. Skålar, kattleksaker och transportbur undersöktes med stor misstänksamhet. Därefter krävde han värdigt och bestämt att få gå ut igen. Men inte utan gnäll.
Vid det här laget är ordningen återställd och redaktionskatten Spiken har återtagit sin position som tryckpress ovanpå pappersutskrifter, tidningar och releaser som belamrar mitt skrivbord.