Innehåll nr 2 - 2010
Trots den ekonomiska krisen och aktuella friställningar av flygande personal är pilotyrket ett bra val för framtiden. Prognoserna ser goda ut och internationella flygexperter pratar om pilotbrist redan 2012.
Även om flygbranschen just nu genomgår ett stålbad så spår analytikerna hos Airbus att flygtrafiken, liksom tidigare, kommer att fördubblas på 15 år.
Den nordiska flygplansflottan är relativt föråldrad och behöver bytas ut inte minst för att hejda bränsleslöseri och koldioxidutsläpp. Airbus räknar med att de nordiska flygbolagen ska köpa runt 400 flygplan de närmaste 20 åren.
Stämmer denna positiva framtidsvision för flygmarknaden är det rätt tid att satsa på pilotyrket. Skolchefen Ulf Gelberg ger dig, som vill förverkliga din pilotdröm, en grundlig vägledning inom ämnet flygutbildning i en artikel i detta numret.
Äntligen börjar vintern ge vika. Det dessvärre gör även snösjoken som ligger tungt på alla tak. Helt plötsligt rasar det ner stora snömassor alldeles nära husväggarna och man känner tacksamhet över att man befann sig någon annanstans just då. Däremot råkade siamesbrödernas kattgård ligga inom rasområdet och efter några dagars vårsol gled ett enormt snösjok iväg och tryckte in hela taket.
Inte lär Movitz och Merlin sörja över att inhägnaden är ett minne blott. Men med förra sommarens kattäventyr i färskt minne är beslutet att återuppbygga kattgården inte förhandlingsbart.
Numera är det inte ovanligt att flyttfåglar övervintrar. Sålunda har jag haft både Bofink och Ringduva som matgäster vid fågelbordet. Men i år har också fem starar valt att stanna och hittills har de överlevt den här ovanligt bistra vintern. Även stannfåglar av det mer ovanliga slaget har visat sig. Med sin färgrika dräkt och extremt kraftiga näbb kan man inte undgå att lägga märke till den papegojlika Stenknäcken. En fågel som lär ha ett tryck i näbben som överstiger 40 kilo!
Trots vårsol så kommer det djupa snötäcket ligga kvar ett bra tag till. Bristen på vinter tidigare år har uppfyllts med råge och jag har sällan sett fram emot sommaren så mycket som i år.
Christina
4 ... Ett lyft för A400M
Det militära transportflygplanet A400M har drabbats av ständiga tekniska problem och utvecklingskostnaderna har skenat. Den 11 december var det äntligen dags för det europeiska projektet att premiärlyfta. Det var finalen på en lång resa och troligen bara början på en ännu längre.
18 ... Het Flygmässa
Världens flygplanstillverkare har flyttat fokus från den europiska marknaden till den asiatiska. Visserligen lös de stora affärerna med sin frånvaro vid årets mässa i Singapore. Men i montrarna kunde det ändå anas en viss optimism. De flesta flygplanstillverkarna räknar med en återhämtning av världsekonomin i slutet av året.
28 ... Fjärrstyrt krig
USA för delar av sitt flygkrig mot talibanerna med förarlösa flygplan. Dygnet runt spanar flygplan av typen Predator och Reaper, som också kan beväpnas med laserstyrda bomber, över konfliktområden i Irak och Afghanistan.
35 ... Förverkliga din pilotdröm
Funderar du på att utbilda dig till pilot? Om du är beredd att ta itu med omfattande studier och har rätt attityd så blir du rikligt belönad i slutänden. Stämmer flygexperternas prognoser att det blir pilotbrist redan inom några år är det hög tid att påbörja din utbildning nu.
40 ... Phenom 100 - Ny affärsjet
Senaste tillskottet i den brasilianska tillverkarens produktion är den lilla affärsjeten Phenom 100. Bob Grimstead fick stifta närmare bekantskap med flygplanet vid huvudkvarteret för Embraers flygutprovning i Sao José dos Campos. Det är en imponerad provflygare som efter att ha testat maskinen ifrågasätter om konkurrenterna har något som ens kommer i närheten.
48 ... Il-2 Sturmovik
Ilyushin Il-2 är nästan okänd, åtminstone i väst. Ändå är det tveksamt om något annat flygplan bidrog mer till slutsegern under andra världskriget. Inget flygplan har tillverkats i större antal än Ilyushin Il-2 Sturmovik och sista versionen Il-10 deltog på kommunisternas sida under Koreakriget. Men då hade tiden och jetflygets inträde hunnit ikapp "den flygande stridsvagnen".
62 ... Premiär för "Raptorsky"
Läs hela artikeln i PDF-format Fredagen den 29 januari, efter en 45 minuter lång jungfruflygning, återvände Sukhoi PAK-FA T-50 till basen i Komsomolsk-na-Amur i allra ostligaste Ryssland. Därmed har ryssarna på allvar tagit upp kampen med amerikanska F-22 Raptor.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se