Skriv ut  

Helt nya långlinjer när Norwegian tar in Airbus A321LR

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 februari 2018
Centrala Europa på ena sidan och Washington på den andra. Norwegian har börjar planeringen inför att de första nya Airbus A321LR fasas in i flottan från nästa år.

Det dröjer fortfarande ett drygt år innan de första åtta A321neoLR anländer till Norwegians flygplansflotta. Det hindrar inte att planeringen för de nya maskinerna är i full gång. Mycket pekar också på att de i första hand ska användas till att flyga långlinjer från hittills obearbetade marknader. 

Flygplanet är till del Airbus svar på den långa diskussionen om att bygga en efterträdare till Boeings 757. Det är ett flygplan som varit föregångare när det gällt kortare långlinjer på tunnare marknader. Men när det nu ser ut att bli en av de starkaste trenderna i branschen de kommande åren, har modellen blivit efterfrågad på nytt. Men Boeing, som slutade bygga 757 år 2004, har i det längsta tvekat om det finns en marknad för en single-aisle med cirka 200 stolar. Istället har man hänvisat till den nya MAX-familjen och framför allt till MAX 8 som har kapacitet att flyga över Atlanten. Men det har inte riktigt fått gehör hos flygbolagen som vill ha lite fler stolar och lite bättre räckvidd. Allt pekar dock på att Boeing nu tänker sig att 797 ska bli den maskin som fyller luckan.

Airbus å sin sida har suttit lugnt under Boeings vånda och konstaterat att de redan har just vad flygbolagen efterfrågar, A321neo och framför allt A321neoLR, som provflögs första gången i veckan. Den har en räckvidd på 7400 kilometer, 900 kilometer längre än MAX 8 och har 206 stolar ombord i en kabin med två klasser. 

Det är de resurserna som Norwegian nu tänker sätta i trafik från städer i centrala Europa till den amerikanska östkusten. Flygbolagets kommersiella chef, Thomas Rhamdal pekar på bland annat Berlin, Budapest, Prag och Bryssel som troliga marknader. Det är i så fall destinationer som Boeing 737 MAX inte har räckvidd till och övriga flygbolag till största delen använder widebody-maskiner på. 

På andra sidan Atlanten är det främst Washington och Baltimore som Norwegian vill ha som destination för Airbus A321LR. I takt med att fler A321LR levereras, Norwegian har beställt sammanlagt 30 flygplan av typen, ska de sättas in på nya linjer. Björn Kjos har tidigare talat om bland annat Indien och Sydafrika som framtida marknader.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Riktiga argument?
Skrivet av sv Linkan, 2018-02-06 12:17:25
Du blandar ju in Norwegian i nästan alla trådar.
En regel för dig, en annan för oss övriga?
Anmäl inlägget
HK Express och Norwegian
Skrivet av Mr €, 2018-02-05 18:35:43
Ska vara HK Express del av HNA group som leasar några A320neo med PW1100G motorer från Norwegian som var mycket sena i leverans och HK Express hade problem med tillstånd att öka sin flotta.
Anmäl inlägget
Varför blandar ni in SAS
Skrivet av Linkan, 2018-02-05 18:33:14
Här är en artikel om Norwegian och deras kloka val av flygplan. Vad har SAS med det att göra?

Saknar ni riktiga argument?


Anmäl inlägget
SAS och Norwegian modernitet
Skrivet av Mr, 2018-02-05 18:26:55
Både SAS och Norwegian har köpt A320neo. Dock har Norwegian leasat ut sina till Air HK . De i princip lika effektiva (men lite trängre) 737MAX flygs av Norwegian men mellan UK/Irland och USA. SAS A320neo's är 15-17% bränslesnålare än deras och Norwegians 737-800. Norwegian ska få leverans av A321LR men vi vet inte om några kommer flyga på Skandinavien, SAS tar in sina A320neo på Irländskt register och baserar dem i England och snart Spanien på flighter till/från Skandinavien.
Anmäl inlägget
Moderne
Skrivet av Jonas, 2018-02-05 15:36:33
Sv Dennis...Ehhh, jo, dom är moderna. Ålder under 4 år. Tyvärr har SAS nästan 0 moderna. Gamla A 340, gamla och lite moderna B737-600/700, gamla A321, och många af dom gamla A330
Anmäl inlägget
Tung TP
Skrivet av Göran - Den riktige, 2018-02-05 15:04:20
Tycker att NAS borde bygga ut flottan med tung TP för att klara av mer feeder trafik från mindre flygplatser som till exempel Växjö och Vilhelmina.
Anmäl inlägget
Rätt skall vara rätt
Skrivet av Mr Correkt, 2018-02-05 14:22:46
OM man skall säga vilken modell som är äldst av 737 kontra A320 är ju fakta solklara!
FF på 737 var 1967
FF på A320 var 1987

Enl den matematik jag använder blir skillnaden 20år mellan dessa modeller.

Ngn som har ngt annat sätt att räkna på?

Summa:
A320 är 20år yngre som modell räknat.
Att SN X sedan i respektive serie är yngre/äldre.
Ngt HELT annat ju....

Tack för kaffet....
Anmäl inlägget
Nyprod inte lika med modern
Skrivet av Dennis, 2018-02-05 13:23:07
Många av Norwegians 737 är nya, men det är inte ett modernt plan.
Anmäl inlägget
Moderna?
Skrivet av Jnas, 2018-02-05 10:43:09
Sv SAS Linkan. Norwegian har Europas mäst moderna flotta. Vilken absurd kommentar.
Anmäl inlägget
Omoderna?
Skrivet av sv Linkan, 2018-02-05 10:32:50
Så du menar att Norwegian har omoderna flygplan.
Vad har då inte SAS?
Anmäl inlägget
Bra beslut
Skrivet av Linkan, 2018-02-05 09:29:47
Även Norwegian inser fördelen med moderna flygplan. Airbus ligger i framkant.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev