Skriv ut  

SAS flyger del av flottan på ”power by the hour”

Flygnyheter, Redaktionen, den 4 januari 2023
Norse Atlantic och många andra flygbolag gör det, nu också SAS. Ett avtal med en av leasinggivarna innebär att SAS enbart betalar när flygplanen är i luften.

Under hösten har SAS förhandlat med de olika leasingsällskapen om att förändra de avtal som gäller för den del av flottan som är leasade. Målsättningen är att på så sätt minska kostnaderna och till del också minska antalet flygplan. Ett antal flygplan har också lämnat SAS för gott, bland annat en Airbus A350-900. Under hösten har allt fler överenskommelser landats och nu finns omförhandlade avtal för drygt 50 av de flygplan som ägs av leasingbolagen.

- Vi fortsätter att göra framsteg i vår chapter 11-process, och är glada att meddela att vi har nått en överenskommelse om ändrade leasingavtal med ytterligare en leasegivare. Vi är tacksamma för det konstruktiva samarbete som vi har haft med våra leasegivare. Vi fortsätter vårt arbete med att vidta nödvändiga åtgärder och att förändra befintliga leasingavtal, för att göra framsteg i vår transformationsresa och att nå våra mål i SAS FORWARD-planen, sa Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS i november. 

Nu har SAS kommit ytterligare ett stycke på vägen i och med ett avtal med det japanska leasingföretaget Jackson Square om ytterligare sju A320neo och en A330E, det rapporterar brittiska media. De åtta flygplanen övergår under lågsäsongen denna vinter och kommande vintrar så länge som leasingavtalet gäller, till att flygas ”power by the Hour”, alltså betalar SAS enbart under de timmar som maskinen är i luften. Enligt samma uppgift är det första gången som SAS har ett liknande upplägg. I efterdyningarna av pandemin är det dock inte ovanligt och har använts av både Norwegian och nu senast av Norse Atlantic på flottan av Boeing 787. Att bara betala för den tid som flygplanet är i luften ger flygbolagen möjlighet att dels behålla dem, dels ha dem som en flexibel resurs i flottan och sätta in dem när de behövs.




Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Korrigerar
Skrivet av Hasse, 2023-01-08 08:30:00
Nja
I dom flesta pbth avtalen står det i det finstilta att ägarna av planen har en minimum garanterad inkomst.
Antingen fast Summa alt säg minst lägst inkomst för 100h/månad.

Ägarna av planen har ju lån osv på sina plan med
Skulle ni låna ut er bil gratis om den bara stod P trots att du har lån som löper fortfarande?

Enkelt svar
NEJ
Anmäl inlägget
Gullan fake news
Skrivet av BRO, 2023-01-05 11:37:33
VD Anko har varnat aktieägarna inte bara en gång utan flera gånger att SAS-aktien kommer att bli nästan värdelös efter rekonstruktionen. De nya aktier som kommer att tryckas upp kommer att göra att kursen på gamla aktierna i SAS kommer att vara i paritet med kursen på aktierna i Flyr dvs under 1 öre. Lottospelarna på börsen verkar vara duktigt okunniga. Ungefär 4 miljarder kommer att gå upp i rök varav minst 2 miljarder för naiva småsparare.
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&AvtalsExpert, 2023-01-05 10:36:36
Vilka fina nyheter, nu kan vi verkligen pressa kostnaderna nedåt än mer, allt går enligt plan och snart sticker aktiekursen uppåt.
Vi är snart ute ur Chapter11 och då är det full fart!
Anmäl inlägget
Tills avtalet går ut
Skrivet av BRO, 2023-01-05 09:46:22
Leasingbolagen kan inte ta tillbaka flygplanen som ligger under ett leasingavtal så länge som SAS är under Chapter-11. Därför kan de gå med på dessa "power by the air"-avtal fram till avtalet löper ut. Dessa avtal kan vara bra eller dåliga för SAS eller leasinggivaren. En av parterna blir vinnare när dammet lagt sig. När rekonstruktionen är klar kommer ett stort antal plan att försvinna från SAS. I bästa fall blir SAS lika stort som nya Norwegian.
Anmäl inlägget
Sent
Skrivet av PF, 2023-01-04 21:13:27
Detta borde skett redan för två år sedan. Illavarslande att man behöver jurister för en halv miljard för att ta fram dessa avtalen men Norwegian klarade det relativt enkelt.
Anmäl inlägget
Kanske i vissa fall
Skrivet av @thomas, 2023-01-04 13:29:01
men för det första gäller det bara åtta flygplan, och vi vet ej priset per timme, troligen är den ganska hög.
För det andra är det inte svårt att leasa ut världens mest populära flygplan p.t. A320 neo till andra.
Anmäl inlägget
svårt nu för flygbranschen
Skrivet av thomas, 2023-01-04 09:45:21
Det går att pressa leasing bolagen ganska långt
ett flygplan utanför ett AOC är inte värt speciellt mkt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev