Featured article image

Växande intresse för Heart Aerospace

Publicerad den 16 november 2023
Kommentarer
Kastrup och KLM är två nya samarbetspartner hos Heart Aerospace. Tillsammans ska de stödja utvecklingen av ES-30 som enligt planerna ska vara i drift redan 2028.
Hearrt Aerospace

Heart Aerospace

 

Det var en motgång när planerna på att bygga den egna flygplansfabriken på Säve flygplats skrotades. Istället pekar det mesta mot att den hamnar i Halmstad där det som tidigare var flygflottiljen F14 har den typ av lokaler som passar. Visserligen är det fortsatt militär verksamhet vid flygplatsen i Halmstad men försvarsmakten har inga invändningar mot etableringen.
Besvikelsen över att Göteborg inte fungerade som tänkt uppvägs av att allt fler i flygbranschen nu ger Heart Aerospace sitt stöd och aktivt vill delta i utvecklingen av flygplanet ES-30. I det Advisory Board som inrättades förra året finns redan tunga namn som SAS, Swedavia, United Airlines, Air Canada och Rockton. 
– Medlemmarna i Advisory Board är med och definierar branschens behov runt ES-30 och deras input kommer att sskynda på utvecklingen av ES-30 och förkorta tiden fram till att flygplanet tas i kommersiellt bruk, konstaterar Heart Aerospace på sin hemsida.
De senaste månaderna har den skaran av samarbetspartners utökats med bland andra KLM, Copenhagen Airport, myndigheterna på Åland och Wellington Airport på Nya Zeeland.
– För oss är det viktigt att stötta den tekniska utvecklingen mot nollutsläpp och hela ekosystemet som behövs för att det saka kunna införas. I Heart Aerospace har vi funnit en framstående partner som, precis som vi, är villiga att mota alla hinder som krävs för framgång, säger Maarten Stienen, COO på KLM i en kommentar.
Om de medverkande flygbolagen i första hand fokuserar på själva flygplanet och tekniken kring el- och hybriddrift, är Kastrup med dels för att flygplatserna är en viktig del i utvecklingen av klimatneutralt flyg, dels för att lära mer om vilka behov som ställs på flygplatserna i den omställningen.
– Att medverka i Heart Aerospace Advisory Board ger oss en unik möjlighet att planera för den infrastruktur som el-flyget behöver, säger Jesper Jacobsen, ansvarig för den hållbara utvecklingen på Kastrup. 
ES-30 har 30 stolar ombord och kapacitet att flyga 200 kilometer på enbart el. Om hybriddriften kopplas in ökar räckvidden till 400 kilometer. Om passageraantalet är 25 ökar räckvidden ytterligare, till 800 kilometer.
Heart Aerospace har idag beställningar på 250 flygplan, option på ytterligare 120 och så kallade letter of intent på 91 flygplan.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Hakaol
2023-11-20 21:28

Har försökt att försöka förstå Heart Aerospace visst det är som jag ser det ett projekt som får in pengar från antagligen Riskkapitalister det som sticker ut är det höga löneläget över 100000/månaden i snitt jag vet inte men min bedömning är att tyvärr kommer det här att hålla på till pengarna är slut

Hakaol
2023-11-20 08:59

Finns en del på deras hemsida men för mig som har varit i Flygbranschen mer än 40 år och även sett på nära håll när man tar fram 2 olika Civila Trafikflygplan allt från byggandet alla olika tester all utprovning så är jag ytterst tveksam när jag tittar på deras presentationer på hemsidan. Men det verkar som att det flödar in pengar vi får se hur länge projektet pågår

thomas
2023-11-20 07:51

FT publicerar pressreleaser från företaget men har nån varit ute hos dem för att se om det finns nåt överhuvudtaget, byte flygplats etc och ständigt nya intressenter
har sanningshalten kontrollerats, verkar vara kejsarens nya kläder, det gäller att hålla grytan kokande och på en spik.

Markus
2023-11-19 18:41

Otroligt spännande utveckling. Med så stora aktörer i ryggen och samtidigt ett ”beginner’s mind” hos Heart finns det potential att lyckas, även om det krävs mycket.

Historien har visat förr att banbrytande innovation inte kommer från marknadsledare. Elbilar var det inget stort intresse för från de stora bilmärkena. Smartphones kom inte från Ericsson, Nokia eller Blackberry. Hur ser det ut nu?

Önskar Heart stort lycka till!

thomas
2023-11-18 10:23

Jo men var är prototypen?
Växande intresse har varit några år nu

gert
2023-11-18 09:42

Fakta är ju att lithiumbatterier är mkt instabila.
vid en brand går det mkt snabbt.
branden är som en svetslåga.
tid är ngt flygplan inte har när dom befnner
sig i luften.
Läs rapporten om SE-DGL.
I det fallet var det iofs ekablage och en bränsleledning som skapade en sticklåga
ut igenom yttre cabinröret bak.
Ngn minut mer och planet hade störtat.
Lithium batterier.
Piloter kommer få lära sig mkt snabba landningar.
Enorm hetta frigörs vid dessa bränder…

Hakaol
2023-11-18 09:14

Till Matematik tror att 2023 är snart slut så om dom ska vara i Drift 2028 vi vet inte om det är början eller slutet av året så enligt mig 4-5 år.

sv Hakaol,
2023-11-17 18:36

2028-2023=5

thomas
2023-11-17 09:22

Skulle det här vara genomförbart hade SAAB redan varit igång, de har ju grundstrukturen i sin tidigare produktion av 340 2000 etc. De är ett professionell
flygproduktions bolag med faciliteter erfarenheter och kompetens, har säkert sen länge utvärderat batteriflyg men inte sett det realistiskt.

Hakaol
2023-11-17 08:47

Ser att man ska vara i drift 2028(3-4 år)hur ska det gå till tror tyvärr att det här är ett projekt som kommer att spricka när vi närmar oss på den tiden ska man tillverka ,Utprova,Certifiera tror faktist inte att man klarat det med ett konventiellt Flygplan

Hakaol
2023-11-17 08:37

Det här är ett projekt som jag är tveksam till nu läser jag att man ska vara enligt planerna i drift redan 2028 hur ska det gå till är bara 3-4 år kvar känns som att tyvärr det här företaget nog inte har klart för sig hur omfattande det är att Tillverka, Utprova och Certifiera Flygplan . Om man så skulle t fram ett konventinellt 30 sätes Flygplan så tror jag inte på det heller. Har man överhuvudtaget satt igång någon form av Tillverkning har man Produktionslokaler mm.

flygesset
2023-11-16 21:11

Om Heart Aerospace lyckas kan det skapas en helt ny marknad där man kan ta sig med flyg på många rutter där det inte är lönsamt med flyg. Hoppas Bromma flygplats kan användas för dess elflygplan.

Erik
2023-11-16 20:06

Kul att det går frammåt. Vore fantastiskt om man lyckas och kan väcka liv i svensk civil flygindustri igen! Lite som elektrifieringen på nytt väcker Norrland och verkar gynna övriga fordonsindustrin

ture
2023-11-16 17:19

civila elflygplan
känns ju inte som att man lagt fokus på elsäkerhet då.

vi vet ju alla hur instabila Li batterier är i dagens elbilar.
så vid en brand i ett elflygplan.
mkt giftiga brandgaser lär ju hamna i cabinen på nolltid.

känns inte optimalt va?
då gäller det att 100% stänga ute dessa giftiga gaser från inandning.
män med skägg
få masker kan täta vid skägg..

Janne
2023-11-16 11:01

Elbilar kommer aldrig bli aktuellt, det finns inte batterier med den kapaciteten, det blir för tungt och hur långt kommer de att kunna köra, 2 mil?

Nej glöm det, det är inte lönsamt för bilindustrin.

Janne
2023-11-16 11:00

Elbilar kommer aldrig bli aktuellt, det finns inte batterier med den kapaciteten, det blir för tungt och hur långt kommer de att kunna köra, 2 mil?

Nej glöm det, det är inte lönsamt för bilindustrin.

thomas
2023-11-16 09:54

Ni har ju hållit på några år, var finns prototypen när sker taxiproven?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten