Redan i mars kommer SE-RSC tillbaka och SAS-flottan av A350-flottan kommer då bestå av fyra flygplan. SE-RSC är fyra år gammal och flög tidigare hos SAS mellan mars 2020 och november 2022.
SAS avslutade flera leasingavtal i förtid i samband med att chapter 11 inleddes 2022, vilket resulterade i att A350-flottan minskade från sex till tre flygplan. Men nu behöver SAS fler större widebodies igen och man har lyckats förhandla fram ett bättre leasingavtal.
Flygplanet ska tas i bruk i mars månad och planen är att det ska användas främst på Asien och USA:s västkust. Glädjande är också att SAS informerar att ytterligare två A350 ska levereras 2025, och A350-flottan är då tillbaka på de ursprungliga sex flygplanen.
SAS Airbus A350 har plats för upp till 300 passagerare, varav 40 i business, 32 i premium och 228 i ekonomi.
Det finns 5 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Svårt att bestämma sig
Skrivet av SK, 2024-02-12 16:31:15
SAS har som vanligt ingen reell strategi, för sin flygplansflotta. Vilket de aldrig har haft.
|
|
Stora bågar
Skrivet av Anders, 2024-02-10 18:47:15
Det är brist på stora flygmaskiner sett globalt. När sista pusselbiten fallit på plats är det inte säkert att alla storbussar faktiskt flyger i SAS linjenät.
AF har en större marknad och kan mycket väl nyttja SAS att flyga deras call sign. Titta bara på Finnar som har en A350 på LHR på BAs call sign.
|
|
Bra
Skrivet av Johnny, 2024-02-10 12:12:04
att SAS fortsätter bygga ut sin långlinjetrafik från Kastrup. All snack om att SAS långlinjer kommer att läggas ner er just det, snack.
|
|
A330 Bättre
Skrivet av Ekonomi resenär, 2024-02-10 11:39:45
För oss som flyger SAS ekonomi är A330 betydligt trevligare 2 + 4 + 2 i ekonomi.
Reser man två personer blir det optimalt.
|
|
Hurra!
Skrivet av To, 2024-02-10 09:10:52
Riktigt roligt och trevligt nyhet. SAS A350 är en fantastisk maskin att resa med :)
|
|