Norwegian søker svenskt AOC
Iflg e24.no har Norwegian søkt svenskt Transportstyrelsen om svenskt AOC.
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-soeker-svensk-driftstillatelse/24398101
svar
Man har nu flyttat över 15st 737 från EI-reg till SE-reg utöver de från LN-reg.
Står även 13st 737Max klara i Seattle och väntar på att få levereras, alla dessa även på SE-reg.
737MAX kommer lätt att flyga igen, lugn och fin nu. Folk glömmer på en kvart så inga problem.
B737 MAX kommer inte flyga igen, så registreringen är en icke-fråga.
Är detta början på en expansion igen? Och var kommer deras 737MAX att bli reggade någonstans? I Sverige eller? Någon som vet?
Nya kärror till Norwegian Air Sweden
LN-DYA -> SE-RRA (4ACA41)
LN-DYB -> SE-RRB (4ACA42)
LN-DYC -> SE-RRC (4ACA43)
LN-DYD -> SE-RRD (4ACA44)
LN-DYE -> SE-RRE (4ACA45)
LN-DYF -> SE-RRF (4ACA46)
LN-DYG -> SE-RRG (4ACA47)
LN-NHG -> SE-RRH (4ACA48)
LN-NHE -> SE-RRI (4ACA49)
LN-NIJ -> SE-RRJ (4ACA4A)
LN-DYN -> SE-RRN (4ACA4E)
LN-DYO -> SE-RRO (4ACA4F)
LN-DYP -> SE-RRP (4ACA50)
LN-DYQ -> SE-RRS (4ACA53
Tror inte heller på någon expansion så här just nu.
Man gör nog så enkelt för sig att de 738or som flyger ut från ARN just nu flyttas över på SE-reg.
Nu har väl ingen påstått att de ska expandera från Sverige? Däremot finns en tanke med NSE men den kan nog inte riktigt sjösättas när maskiner sätts på backen två vintrar. Så på kort sikt nej, men senare kommer planerna visa sig.
Nu betyder ju inte SE reg att Norwegian kommer att expandera i Sverige, snarare tvärtom..
Två 787 flyger redan på NSE. När man går upp hela flottan i luften kommer nog fler flyttas över.
Norwegian kommer de närmaste veckorna att flytta över 10-12 B738 på SE-reg från norskt, därtill ska även 4st B737 Max flyttas över till SE från LN.
Jag tror man vill använda sig av ett svensk AOC hellre än de irländska som inte har en sån fin stämpel på sig.
Resterande av B737 Max som kommer ska vara reggad i Norge, därav är nu sista nya maskinen reggad på Irland. Därav tror jag att NAI snart försvinner och en ny svensk hub blir uppstartad för EU-trafiken.
Ja ok, inläggen här bekräftar vad jag hört. Jag tror dock att svenskt AOC är på plats innan första airbusen kommer i Q1 2019.
Kk tänkte inte så långt…
KK – varifrån får du att Norwegian kraftigt reducerar långlinjetrafiken från ARN? Ja, man gör vinteruppehåll på OAK och LAX men man ökar istället på BKK och öppnar Krabi och Orlando. Dvs man bibehåller samma kapacitet som förra vintern med ca 14 avgångar i veckan.
737 och 321 är planen för Arlanda. Norwegian tittar på 777, då det är svårt att få tag på 787:or.
Rykten, men solida källor.
Det samma sa ni om CPH bas…, ARN inom ett år!
KK – Ja det kan man ju kanske tycka eller påstå men det är inte den info (kanske mer ”rykten”) som läcker ut från Norwegian. Vi får väl se….
Som sagt Norwegian satsar och ökar i Skandinavien, SAS några år försent startar ett Irlänskt AOC.
Norwegian787 bas på ARN , haha dream on. Varför tror du att Norwegian har kraftigt reducerat långlinje trafiken på ARN ?
Förberedelse inför EIS av A321NEO/LR och 787 bad på ARN?