Fler vill bli flygtekniker
Lösningen är att företagen har ett krav på att ta emot praktikanter. Skolorna skriver praktikavtal med Part 145-verkstäderna som i sin tur blir fullt ut subventionerade av staten för alla praktikkostnader så kanske momentet 22 försvinner och företagen kan forma sina praktikanter så att dom vill stanna i branschen och på sitt praktikföretag. Vi ser tyvärr också att många praktikanter egentligen inte vill bli flygmek/tekniker, man har helt enkelt inte rätt tänk och det kommer ut ointresserad personal på marknaden. Jobbet är mycket tekniskt krävande och branschen behöver endast skarpa individer för att hålla uppe flygsäkerheten! Sen har ju branschen urholkats nu när det är full konkurrens om kunderna inom EASA och därmed försvinner mycket av base jobben till lågkostnadsländer inom EU! Inte så konstigt att våra svenska flygtekniska löner står still. De jobb som fortfarande finns kvar i Sverige måste betalas bättre efter ansvarsgrad, risken är annars att det blir som inom byggbranschen…….sen har det nog inte riktigt gått fram hos geneneman om vem som har det yttersta ansvaret för flygplanets säkerhet
svar
Kort sagt – ja. Jag gick ut YH-utbildning i somras och i min klass fick i princip alla (18 elever) jobb direkt efter examen. Det är en ständig kamp för skolan att hitta praktikplatser till alla elever, men om skolan lyckas med det, och man gör ett bra jobb under sin praktik så finns generellt goda möjligheter att få anställning där man haft sin praktik.
Det verkar vara stor efterfrågan på flygtekniker, stämmer det?