Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vad håller Ving och Sunclass på med?

Tråden startades av Conny

Oy-vko skulle komma i november var tanken från början, det blev en inhyrd kärra från Hifly med tillfälligt reg Oy-vkj istället.
Oy- vkf och Vki är mer i hangaren än i luften.
Den 330 som skulle lyfta mot Aruba kl 9 i morse är just nu försenad till 23,30 ikväll.
Ving och Sunclass vill flyga till sina destinationer men har uppenbarligen inte täckning för det med plan som räcker till.
Tidigare under Thomas Cook regi så hade man i allafall plan till det Oy-vki. Oy-vkg. Oy-vkh. Oy-vkf samt inlånade G-omyt. Sista året hade man dessutom G-Tcxb och Tcxc.
Vad har man nu?
Provocerande dåligt i mina ögon.

Publicerad den 2022-12-22 20:29
Skriv ett svar
Antal svar: 895

svar

Per
2025-07-06 18:09

Nästa Sunclass Airlines A321-251 neo OY-VKE gjorde sin första testflygning från Hamburg Finkenwerder XFW till Hamburg Airport HAM den 4 juli med registrering D-AVZN och Airbus flygnummer AIB679A. Någon timme senare flög hon tillbaka till XFW.

Sunglass
2025-07-03 07:53

Hvad er historien på Skiathos røret?

Er den totalskadet og skal afskrives til forsikringen eller skal Sunclass forestå diverse omstændige reparationer?

Dh
2025-07-02 21:13

Jan

Dessvärre inga nya destinationer. Endast de vanliga, vilket innebär Phuket, Kap Verde, Teneriffa, Gran Canaria, Hurghada och Funchal

Jan
2025-06-30 21:58

Vilka destinationer trafikerar man i vinter?

Calle
2025-06-29 11:25

Ving har redan släppt sitt vinterprogram så bara titta in på deras sida

Svar till DH:
2025-06-29 10:52

På VKA har de satt in en extra tank just för att klara flyga längre ifrån bla. Helsingfors till Kap Verde vintertid utan mellanlandning, just nu är det bara VKB som har liten tank av de två nya Neo’s:)

Dh
2025-06-29 09:22

Olivia

Ja det hade ju varit kanon om Gambia hade fått komma tillbaka. Men klarar inte deras nya A321 neo en sådan sträcka utan mellanlandning?

Olivia
2025-06-28 15:54

Kommer Gambia tillbaka med en ny 330

Vkg
2025-06-17 14:47

VKI försvinner och VKR kommer 🙂

Mia
2025-06-17 12:42

Försvinner vki då ?

Dh
2025-06-10 21:55

Per

Det var ju en trevlig nyhet. Undrar vad den kommer få för registrering. Den senaste fick OY-VKP. Blir det Q eller R som blir nästa registrering på deras nya A330-941?

Per
2025-06-09 15:44

Sunclass skriver på LinkedIn att en tredje A330-900NEO ska stationeras i CPH nästa sommar.

Birdie
2025-06-03 13:01

OY-VKI flyger nu CPH-ARN…

Ida
2025-06-02 07:14

VKI syntes på flightradar igår

Daniel A
2025-05-26 18:29
@ Till Micke
2025-05-16 18:16

Han kanske tillhör Kelly Bundy reserven i Sunclass kabin??

Till Micke
2025-05-16 15:37

Men ändå så ger Micke inte själv någon källa till sin såkallade information… men verkar inte som han har nån koll själv alls… ja på hemsidan så verkar ju vki köra varje lördag från slutet på maj till kreta från stockholm o hittade både oslo till kreta och bergen till gran canaria.

Daniel A
2025-05-16 08:01

Man behöver bara titta på Vings hemsidor för att se att VKI är schemalagd i sommar. Den 14/6 t.ex. ska A333 (VKI) gå ARN-CHQ samtidigt som A339 (VKP+VKO) ska gå från ARN respektive OSL till PMI.

Micke
2025-05-16 07:41

Lite märkligt och oroande att någon som jobbar hos sunclass inte har ngn koll på sitt jobb😂😂

@Micke
2025-05-16 00:15

Micke, jag vet inte om jag missförstår dig eller du mig, och du talar lite oklart emot dig själv också i senaste svaret, men då jag både jobbar på Sunclass och personligen har VKI på schemat/rostern flera gånger i juni, samt att flygprogrammet säger att den ska flyga såsom planerat, så vet jag att den både behövs och kommer utgå från bl.a. ARN, OSL och BGO till t.ex. CHQ, såsom det var tänkt från början. Vet inte vart du fått för dig att den inte behövs, den har alltid behövts på sommaren även med 330neo. Sedan, att ha samma ägare och vara samma bolag är också två helt olika saker. Självklart finns det ett djupt samarbete mellan Ving och Sunclass, men för att illustrera: om t.ex. OY-TCG som nu är AOG annars skulle flugit en CPH flight på måndag, en ARN flight på tisdag och en HEL flight på torsdag, då ska alltså Spies Danmark lösa ett nytt flygplan, Ving Sverige ska fixa ett andra, och Tjäreborg Finland en tredje. Det fungerar helt enkelt inte så, utan de har köpt en tjänst av oss att flyga åt dem och det är då upp till ‘Operating Carrier’ att lösa problemet, t.ex. genom att disponera om flottan, eller själva hyra in en sub för att täcka upp. Sunclass flyger även åt bl.a. TUI och Apollo m.m. i bl.a. Sverige och Finland, så då skulle ju även potentiellt sett de också behöva få en syl i vädret annars vid omplanering. OCH, jag är dock inte så orolig personligen, försöker bara ge dig lite insikt i hur det faktiskt fungerar, så hoppas det klarnat upp lite för dig. Ha det! 🙂

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500