Tråden startades av: Lifetime EBG  2024-04-11 11:34:39
Star Allicance efter SAS utträde 
Hej!

Jag har under många år utnyttjat Star Alliance för flyg utanför Europa, både i business och ekonomiklass. Uppskattningsvis 25% av dessa flygningar har varit med SAS.

Jag har nu funderingar på hur jag ska göra framöver. LH och SA lockar bra mycket mer än SAS nya partners. Dessutom har TK de destinationer jag behöver i Afrika.

Mitt aber är att jag tycker att min lifetime guldstatus är värd mycket när jag flyger ekonomi, och jag är inte säker på att jag kommer uppnå guld inom Sky Team.

Borde det inte ligga i t.ex. LH och TK intresse att behålla frekventa nordiska långhaulkunder, och därför erbjuda t.ex. lifetime kunder motsvarande status inom Star Alliance (jag är för gammal för att hinna bygga upp lifetime status hos något annat Star Alliance bolag).

Tänker jag fel? Kan det finnas något avtal som förbjuder andra Star Alliance bolag att aktivt försöka locka över nuvarande Eurobonuskunder?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv Daniel
2024-04-18 16:56:53
SV: Star Allicance efter SAS utträde
"misundelige ansatte i andre selskaber" Är det några som har varit "misundelige" mot anställda i andra bolag - så är det just SAS ansatta!!
???
2024-04-18 13:40:40
SV: Star Allicance efter SAS utträde
@Daniel. Så du menar att SAS kommer att fortsätta som vanligt i gamla hjulspår? Hur skall bolaget då bli lönsamt? Att långlinjeflyg är "proppfulla" betyder inte att man tjänar pengar på trafiken om totalkostnaderna för att utföra flygningarna är större än intäkterna. Dessutom dina "falska nyheter" om att flygningarna alltid är "proppfulla" stämmer inte med SAS officiella siffror som redovisas i årsreovisningen.
Lifetime EBG
2024-04-18 10:29:15
SV: Star Allicance efter SAS utträde
Hej!

Det verkar som om mina tankar inte var helt fel.

https://www.realtid.se/lufthansa-planerar-att-ta-over-sas-guldkunder-efter-skilsmassa/
Bertil 1
2024-04-15 14:19:38
SV: Star Allicance efter SAS utträde
Jag förstår inte varför så många i tråden ifrågasätter SAS egna förmåga med sina långlinjer. De kommer troligen inte att förändras så mycket av att ingå i en ny allians. De som har statusförmåner och lifetime gold kommer förmodligen fortsätta att använda sig av SAS eftersom förmånerna är desamma. Inte så många kommer att sakna LH och TK. Däremot blir det lite sämre att bli av med bra Asienbolag såsom SQ och TG. SAS har en mycket bra produkt på sina långlinjer, speciellt i business. Däremot har SAS en ganska dålig produkt inom Europa i form av Plus konceptet. Det borde snarast göras om till ett business koncept som fanns när SAS som första bolag lanserade detta. Om inte kommer många SAS kunder att välja KL/ AF inom Europa när man gått in i deras allians.
Daniel
2024-04-15 13:09:03
SV: Star Allicance efter SAS utträde
Som Cph4ever skriver er SAS langruter propfyldte for tiden, og det er også noget AF/KL har lagt mærke til.

Der bliver ikke lagt noget som helst ned i SAS inden for den nærmeste fremtid, tværtimod. Det er mere ønsketænkning fra misundelige ansatte i andre selskaber
cph4ever
2024-04-15 11:37:32
SV: Star Allicance efter SAS utträde
Det skrivs mycket om SAS "olönsamma" långlinjer på detta forum.Jag har flugit/arbetat på SAS långlinjer i snart 40år och det har aldrig varit så mycket pax som det är nu.B/c och Plus i stort sett alltid fullt.Så just wait and see när Chapter 11 är "klart"!
Bertil 1
2024-04-15 11:27:13
SV: Star Allicance efter SAS utträde
@Linkan, SAS kompenserade EBG och EBD under pandemin så att de flesta behöll sin status trots mindre flygande. SAS är ett av de fåtal flygbolagen man lätt kan erhålla EBG status utan att flyga sig till detta som det var i början av Eurobonustiden.
@pf, gå in och läs statistik på haverier och incidenter för Turkish Airlines så får du svaret. Sedan är Turkiet ett korrumperat land med allt det innebär med att köpa förmåner såsom fördelaktiga stämplar och godkännande i behövlig dokument. Följderna av detta kan du säkert räkna ut.
???
2024-04-15 07:21:53
SV: Star Allicance efter SAS utträde
@EBG. SAS kommer knappast att erbjudas vara med i det befintliga joint venture där man delar på intäkter på bolagens trafik mellan Nordamerika och Europa (EU+EES). SAS hade ett sådant avtal med Lufthansa (mellan Skandinavien och Tyskland) som upphörde för mer än 15 år sedan. SAS är på tok för små och varför skulle AF/KLM, Delta och Virgin Atlantic dela intäkter med SAS?. SAS långlinjetrafik hänger löst i den kommande rekonstruktionen och ingen skulle bli förvånad om denna del av det gamla olönsamma SAS pausas eller tas bort helt i det nya SAS som kommer att presenteras. SAS har för få långdistansflygplan för att bli lönsamma och de få som finns kvar kan hyras ut till andra bolag inom Skyteam. AF/KLM kommer att se till att detta händer senast när de tagit över majoriteten i nya bolaget.
Johan
2024-04-14 18:45:18
SV: Star Allicance efter SAS utträde
@Linkan
Vilka andra Star Alliance bolag kan du “köpa” till dig 70% (AmEx 20.000 + MC 12.000 (med nyligen justering) av nivån för att bli Guld ? Så ja, ganska enkelt på detta sättet.
Men har du inget kreditkort som ger baspoäng, absolut lite svårare.
Oscar
2024-04-14 12:54:33
SV: Star Allicance efter SAS utträde
@Carina8C, Jasså, vilka dåliga bolag?

Båda AF och KL är bättre än LH.

Delta är bättre än United
EBG
2024-04-14 12:32:10
SV: Star Allicance efter SAS utträde
Lufthansa, United och Air Canada har inte velat låta SAS vara med i det utbyggda samarbetet om långlinjer till USA.

SAS får med bytet till Skyteam möjlighet att vara med i ett sådant samarbete med AirFrance- KLM, Delta och Virgin Atlantic. Vilket är mycket bra .

Lufthansa kommer inte jag att sakna, Air France och KLM har mycket bättre C class.


Johnny
2024-04-14 12:23:14
SV: Star Allicance efter SAS utträde
AF och KL är betydligt bättre än LH.
LH har helt klart sämsta businessclass bland europeiska flygbolag.
Ser fram emot att SAS byter till Skyteam
Linkan
2024-04-14 12:06:05
SV: Star Allicance efter SAS utträde
Sv Johan! Tycker du att det är lätt att i tio år i rad nå upp till Eurobonus Guld?

Miss att nå upp till minst guld ett år betyder att du börjar om att försöka få tio år i rad. Pandemin gjorde att det flögs betydligt mindre.
Jag tror det innebar att många helt plötsligt fick börja om från början.

Johan
2024-04-14 10:29:24
SV: Star Allicance efter SAS utträde
Är det så att det har varit för enkelt att bli Star Gold hos SAS ?
AmEx + MasterCard sen är man nästan i hamn.
Jag tror inte ex LH matchar LTG. MilesMore kräver väl nu att 50% av flygen skall ske inom LHG för arr komma upp i status. De kanske matchar ett år med samma status, sen blir det upp till bevis att också åka med dem.
Enklast och billigast är nog att följa med till SkyTeam och få guld direkt med LTG. Är SkyTeam bolagen verkligen så dåliga?
pf
2024-04-13 12:54:48
SV: Star Allicance efter SAS utträde
Bertil 1, du skriver at TK ikke tenker særlig sikkerhet.

Hvor har du det i fra, prov, eller bare ditt (van)sinne ?
Grantroll
2024-04-12 19:18:51
SV: Star Allicance efter SAS utträde
Nu tror jag det är alltför många som inte förstått vad som händer.
Den guldstatus man har hos SAS försvinner ju inte oavsett om man har vanlig guld eller LTG.
Den tar man ju med sig oavsett vilken allians SAS tillhör.

Det som ju är tråkigt är ju såklart om man reser mycket med andra *A bolag då blir man ju statslös, men det lär ju bara vara för en tid.
???
2024-04-12 07:32:01
SV: Star Allicance efter SAS utträde
Ytterst teveksamt om de nya ägarna med en ny allians (SkyTeam) har ett intresse av att gynna kunder till gamla Star Alliance. De Eurobonus-medlemmar som varit kunder i Star Alliance kommer inte nödvändigtvis att flyga mycket i framtiden och bli nya kunder i SkyTeam. Life Time Gold i Eurobonus var kul så länge det varade.
Bertil 1
2024-04-11 22:18:51
SV: Star Allicance efter SAS utträde
SAS har ju i utskick meddelat att Life Time EBG kommer att fortsätta gälla i den nya alliansen. Du får tillgång till minst lika bra flyg i nya alliansen med bl a KLM och Air France. Kommer inte att att sakna LH business som är ganska dålig, inte heller TK som är ett bolag som har ett säkerhetstänkande som inte ligger särskilt högt. Vissa bolag gör ju statusmatch på EBG så håll koll på detta om du vill behålla dina tidigare bolag. Skulle inte förvåna mej om LH gör någon sådan kampanj.
Karina8C
2024-04-11 21:11:58
SV: Star Allicance efter SAS utträde
SAS inträde i Skyteam är inte alls bra
Bara dåliga bolag i den alliansen och inget jag skulle utnyttja.
hoppas att du får bra erbjudande från Star Alliance för din Gold nivå så du kan använda den istället.
T.
2024-04-11 19:26:47
SV: Star Allicance efter SAS utträde
Bra fråga!

Men, ditt Lifetime Gold i Eurobonus upphör väl inte? Angående destinationer i Afrika är ju både KLM och AirFrance som SkyTeam-medlemmar generellt sett vassare än Lufthansa. Turkish låtet som en omväg i de flesta fall. Från Europe får nog Kenya Airways ses som ett bättre alternativ än SA?

Så frågan borde väl snarare vara vilket värde ditt Eurobonus Gold kommer ha i framtiden?

 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev