Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Arlanda-Chicago

Tråden startades av Airplane001

Kommer SAS någonsin flyga igen till Chicago från Arlanda? Eller är det slut med det?

Publicerad den 2025-02-01 12:44
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

@ @ Bo Stad
2025-02-06 15:37

Om jag får gissa UA:s nya destinationer från ORD gissar jag på en i Indien och en i Sydeuropa. Men en som spår i abborrar träffar säkert mer rätt än undertecknad.

@Bo Stad
2025-02-06 08:24

Mycket spännande.
Vilka tror du det blir då?

Bo Stad
2025-02-05 21:53

United planerar två nya longhaul-destinationer från ORD. Själv tror jag alltså inte det blir ARN men vi kan ju hoppas.

https://www.dailyherald.com/20250204/transportation/united-airlines-anticipates-more-ohare-gates-flights-after-departure-surge/

Tror däremot att AC långsamt kommer gå upp i frekvens. Byten utanför NYC kommer ske på YYZ. Toronto tar över den roll Chicago hade innan.

@Bo Stad
2025-02-04 06:53

Stämmer inte, på sommrarna flyger United till Chicago från Aten, Edinburgh, Nice, Lissabon mfl, även Washington & Atlanta flygs från många vad jag skulle kalla “secondaries” med Delta och United. Sedan förstår jag inte riktigt i hur Stockholm som stad är en “secondary” i jämförelse med Köpenhamn, handlar mer om var passagerare finns att hämtas – Svenska som Danska, annars hade aldrig American etablerat PHL från CPH, eller Delta MSP från CPH – två rutter som jag personligen tycker är något udda under samma ideologi. China Eastern har utan tvekan högst odds att återöppna ARN-PVG just nu, men sedan kommer nog ARN-ORD med United – vi får se.

Liton
2025-02-04 03:59

Snart kommer Air India tillbaka till Stockholm, nyligen drog man in trafik mellan Kochi – London och det är enligt rykten tänkt att den ska omplaceras med Delhi-Stockholm.

Bo Stad
2025-02-03 23:34

Skulle gissa att ORD-ARN inte kommer startas i Uniteds ( eller annat bolags regi).

Det finns nästan inga linjer från USA till ”secondary” europeiska städer med amerikanska bolag, om man undantar från östkusten ( New York främst).

Dessutom lär väl Air Canada ta en del av de transferpax som innan slussades via Chicago.

Micke
2025-02-03 18:39

@ Micke
Nej , det har jag absolut inte missat.
räknar med att ORD linjen läggs ner, och att ATL tar över rollen som transfer hub til Deltas stora nätverk.

Det är inte hugget i sten att SAS behöver flyga långlinjer från ARN, Att det finns ett enormt potential för direkt långlinjer från ARN är en myt.

Det verkar inte som att långlinje bolagen köar för att få trafikera ARN.

Acer
2025-02-03 11:32

Vart och hur ofta någon flyger på en destination handlar bara om LÖNSAMHET eller inte.
SAS skulle naturligtvis flyga t.ex både Shanghai och Tokyo om man kunde göra det lönsamt.
Eftersom man tvingas flyga runt Ryssland blir det svårt att uppnå vinst.
Kom också ihop att ett fullt flyg inte automatiskt betyder vinst. Massor av andra orsaker spelar in. Vill också vara tydlig med att en flygning kan vara full i ena riktningen men halvfull på returen m.m.

@Micke
2025-02-02 21:23

Missat SAS rekonstruktion?, eftersom SAS numera är med i Skyteam är Chicago från CPH knappt ens relevant för SAS då Uniteds stora nätverk är oåtkomligt och det mer eller mindre blir point to point, därför är sannolikheten för ARN-ORD med United väldigt stor just nu, speciellt när United redan finns på ARN som är det enda nordiska landet som står utan ORD rutt.
För övrigt har SAS reducerat Chicago trafik till endas 4 gånger i veckan.

Andreas
2025-02-02 21:22

Är Chicago verkligen en så stor destination för stockholmare? Är det inte till stor del en transferhubb för många passagerare? I så fall passar den ju inte SAS nu när de inte längre samarbetar med United utan med Delta som har andra hubbar istället.

Sv jojo
2025-02-02 18:07

SAS saknar flygplan till fler avgångar i nuvarande programmet. Antar frekvenser ökar när de två sista 350 kommer in

Jpjo
2025-02-02 17:23

NH började flyga non stop
till TYO från ARN 3 gånger i veckan. SK 4 gånger från CPH. Varför inte SK
flygningar ARN TYO 3 gångar.? SAS har slott på HND som är så attraktiv.

Johan
2025-02-02 15:20

Till Micke.
Linjen har i princip alltid varit lönsam, men SAS vill ha ALL trafik via CPH och tjäna storkovan på transit.

Micke
2025-02-02 12:02

Tydligen var inte ARN – ORD linjen tillräckligt lönsam för att SAS fortsätter med linjen.
Då borde väl vara fritt fram för andra flygbolag att betjäna linjen. Verkar dock inte vara någon vidare intresse för detta..

@Sixty
2025-02-02 11:08

Efter sommaren finns sannolikt endast några få linjer kvar överhuvudtaget, främst inom Skandinavien och några ut i övriga Europa.
Nästa år är även dessa linjer på fallrepet, så även SAS.

Sixty
2025-02-02 10:47

“SAS tjänar pengar på”, “Arlanda Miami går otroligt bra” etc.. Jaså säger jag. Att SAS får intäkter på sina linjer betvivlar jag inte men att SAS långlinjer och de flesta andra linjer är lönsamma kan jag definitivt säga att är ett önsketänkande. SAS förlorar 2-4 miljarder under innevarande år så det finns många pengaslukande läckor i bolaget. Att man fortsätter att försöka upprätthålla samma koncept som tidigare vsar att det inte finns tillräcklig kompetens i SAS styrelse att förändra bolaget till ett lönsamt flygbolag. Visst – danska staten lyckas väl med sina mål att upprätthålla sysselsättningen runt Kastrup men det är ett väldigt kortsiktigt mål som snart fallerar. Gör om och gör rätt.

S
2025-02-02 05:11

Och CPH-SFO flygs inte dagligen längre. Det är inte så att man tjänar mer pengar på att flyga mindre

Hurtig
2025-02-02 03:24

Om SAS mot alla odds skulle öppna en ny rutt från Stockholm skulle det bli LAX. Chicago & Shanghai är näst på tur, men inte med SAS.

Nico
2025-02-01 21:30

Arlanda-Miami går otroligt bra för SAS, i princip alla flighter är fulla. New York har gått bra om man hade bytt ut EWR till JFK, det går inga Delta flyg från EWR, mycket få andra Skyteam bolag trafikerar EWR, så det blir mer eller mindre point to point. Kommer gå mycket väl för Delta här i sommar, kanske kör året runt.

Sixty
2025-02-01 19:33

Efter sommaren finns knappast någon SAS långlinje kvar från Arlanda. SAS blöder pengar och en ny omstrukturering är förmodlgen nära förestående. De nya danska ägarna i kombination med AF/KLM har ingen anledning att låta bolaget blöda mera än det redan gör.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500