Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nu behåller vi Bromma flygplats, äntligen!

Tråden startades av Carl

https://www.svt.se/nyheter/kd-m-och-l-sager-nej-till-stangning-av-bromma

Publicerad den 2021-04-29 21:32
Skriv ett svar
Antal svar: 1193

svar

Hakaol
2025-05-08 13:17

@737 Elflyg om du menar Heart Aerospace så tror inte jag att det kommer att bli av till att börja med så måste man bygga ett riktigt Flygplan deras X1 är tyvärr inte det. Tror faktist att det bästa vore om man tog ett befintligt Flygplan som man kunde test en El motor på ena sidan små steg i taget.

B
2025-05-08 10:45

Bromma läggs ner 2027. Finns bara kvar för att det är inskrivet i Tidöavtalet.

Ingen kommer vilja lägga skattepengar på att hålla flygplatsen vid liv efter det.

@Kalle
2025-05-08 10:44

Ropa inte hej ännu. Västflyg startar nya linjer med konstgjord andning från företag och med skattepengar. Linjerna bär sej inte enbart med biljettpriserna, det brukar bara sluta på ett sätt. Återkom i oktober så får vi se om Västflyg är på banan fortfarande

Kalle
2025-05-08 09:18

Ja, vad säger man, det måste nästan hållas en tyst minut på Swedavia när nedläggningen av Bromma återigen punkteras av en ny linje.

https://www.flygtorget.se/nyheter/nu-startar-vastflyg-flyglinjen-visby-bromma

@Stockholmare
2025-04-11 09:32

Jag hoppas innerligt att du har rätt och att vi slipper detta meningslösa buller som åstadkoms av de som inte ens bor i närheten av sta’n.

@737
2025-04-11 07:46

Du menar el-flyget som ev. kan finnas tillgängligt under andra halvan av 2030-talet?

Stockholmare
2025-04-11 04:54

Den dag elflyg eventuellt kan bli något, då är BMA stängt för länge sedan.

737
2025-04-10 21:50

Artikeln är saklig. Vad ni gubbar klankar ner på förstår jag inte.
Bromma är framtiden för elflyget!

Runa
2025-04-10 06:11

@Kristanstad. Håller med dig. Tror inte att artikelförfattaren kan något om företagsekonomi eller flyg. Ett allmänt tyckande för att låtsas värna om kommunen men tyvärr visar det bara stor okunnighet och avsaknad av journalistik. Passar bättre på en PR-byrå.

Kristianstad
2025-04-09 21:23

En bra rubrik på debattartikeln hade hon satt iaf – på en och samma gång otroligt arrogant men också löjeväckande att hävda att en kommun med 81 tusen invånare måste kunna flyga till Bromma och att Arlanda inte duger… 😀

Södra Sverige behöver Bromma
2025-04-09 11:06

https://www.kristianstadsbladet.se/2025-04-08/vi-i-skane-behover-kunna-flyga-till-bromma-igen/

Att flyga till Arlanda är inte aktuellt: om man ska utomlands och bor i Skåne är det Kastrup som gäller.

Erik
2025-04-08 14:02

Hej! Älskar Bromma men tycker vi ska lägga ner den här diskussionen nu.
Vi måste inse att BMA är historia, kommer ju aldrig hända att den framöver skulle, på något mirakulöst sätt, få en ny glansperiod.
Även om det dyker upp ett eller annat nytt bolag tror jag det upplevs som oförsvarligt att behålla marken för ett 2-300 pax per dag.
Tyvärr, men förståeligt

@727
2025-04-08 13:47

Snart surrar det igen över Kungsholmen med inflygningar till Bromma.
Hoppas det kommer igång snart.

Växjö, Karlstad, Visby, Kristianstad.
Vilka mer är på tapeten? Ängelholm?
Norrut? Sundsvall, Östersund?

Tror Visby kan vara en riktig höjdpunkt över sommaren.

727
2025-04-08 11:36
B
2025-03-29 18:33

@Guteper

Finns flera linjer i Sverige som får statligt stöd. Trafikverket sköter det och gör då en upphandling.
Att Region Gotland ska kunna gå in och betala för ett enskilt bolag på en linje som redan har trafik är inte riktigt samma sak.

GutePer
2025-03-29 10:37

@Andreas
Ni skriver:
“GutePer: Det som hindrar regionen från att göra det du skriver är att Sverige som medlem i EU har regler som förbjuder att offentlig sektor leker affär med skattepengar i konkurrens med den fria marknaden.”

Gotland är en Ö och blir inte riktigt en “fri marknad”. Det måste finnas transporter till/från gotland. Visst flyger SAS just nu på komersiell basis.

När det gäller färjorna till/från Gotland läser man följande på Destination Gotlands hemsida;
“Destination Gotland AB är ett helägt dotterbolag till Gotlandsbolaget AB. På uppdrag av svenska staten bedriver vi färjetrafiken mellan Visby, Nynäshamn och Oskarshamn. Avtalsperioden med Trafikverket gäller fram till 31 januari 2035.”

Alltså har Staten ett ansvar för dessa transporterna.

Vilka EU regler är det ni menar gäller här? Ser inte riktigt några problem med att Region Gotland skulle gå in och stötta Visby-Bromma om man anser att den linjen behövs.

737
2025-03-28 18:22

Sola air kommer flyga på Arlanda och inte Bromma. Men vi håller tummarna att växjölinjen går till Bromma.

Flygnörd
2025-03-27 18:48

Hej! Är en gammal flygnörd som älskar Bromma, favoriten var att promenera hem från jobbet på Kungsholmen, klättra upp på klipporna bortanför Pampas Marina, några kalla i ryggan och kolla på ank- avg flyg. Meditativt.
Dessvärre helt meningslöst numera. Vi får lägga ner, avsluta plågan.
BMA är dessvärre helt kört.
Allt gott!

Till @DEF
2025-03-27 12:20

Jag är åtminstone en realistisk flygnörd, som lever i en realistisk flygbubbla och inte i hårresande dumhet.
Bromma har inget med sunt förnuft att göra som flygplats längre. Kanske när nördklistret tappat greppet och 340-passagetstna slutat välla ut, kanske någon form av klokhet återetableras.

@ES-Nyx
2025-03-27 07:58

Inte optimalt med Estniska NyxAir i Sverige. Får se hur länge det håller med egenanställningar a €300 arvode per dag på faktura till en kapten.

Hoppas Piloter och Cabin får vettiga löner, framförallt om skattepengar ska vara med och finansiera.
Eller är det Västflyg som anställer egen crew?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500