Ryanair misstänks för konkurrensbrott i Italien
Den italienska konkurrensmyndigheten har inlett en utredning av lågprisflygbolaget Ryanair för möjligt missbruk av dominerande ställning.
https://www.placera.se/placera/telegram/2023/09/20/ryanair-misstanks-for-konkurrensbrott-i-italien.html
svar
Att flyga från en ort två till tre gånger per vecka med enbart en ankomst avgång de dagarna och inte kunna boka genomgående resor. Det resulterar för resenären stora extra kostnader. Servicenivån är extremt låg.
Att inte många sällan resenärer ser detta är vad Ryanair tjänar pengar på och resenären många gånger förlorar på.
Har flugit med många bolag. Ryanair är det bolag jag anser har lägsta servicen. Har flugit med mer än 30 olika flygbolag över hela världen. Även jag har flugit Ryanair (boskaps transport).
Hur många bolag har du flugit med?
Hur många världsdelar har du besökt?
Jag förstår att du vill skydda din arbetsgivare.
@sv Reg. Märkligt inlägg. Ryanairs kunder kommer tillbaka om och om igen och de är mycket lönsamma. Trodde i min enfald att priset var en viktig del i en marknadsekonomi? Om de enligt dig blir “lurade och bedragna” gång på gång skulle bolaget inte vara framgångsrikt. Vad tycker du att Ryanair borde ändra på så att de blir ännu mera lönsamma? Eller skall de förbjudas genom att Sverige går ur EU och inför monopol på flygtrafiken igen?
Att det är dyrt att äga flygplan för de bolag som ej klarar av att ha en hållbar affärsmodell och nöjda kunder förstår jag.
Det du missat är att Ryanair inte är ett lågkostnads bolag!
De annonserar tidvis ut biljetter som på inget sätt motsvarar kostnaden. De har ett lockande utbud om ett mycket lågt pris som för majoriteten av passagerare aldrig blir verklighet!
Beviset på det är att de gör en mycket god vinst.
För den servis de verkligen erbjuder är deras genomsnittspris mycket för hög!
Flygplan kostar mycket i inköp, service, drift, undervägs avgift, startavgift, löner till personal mm.
Har du själv någonsin ägt ett flygplan?
@Anarkist. De som vet att de har rätt borde inte tveka att gå till tingsrätten. Problemet är att väldigt få är säkra på att dom verkligen har rätt. Ryanair har en stark affärsmodell och är ett flygolag som fungerar mycket bra i en marknadsekonomi med konkurrens. Vissa andra flygbolag som erbjuder lull-lull tjänster, “greenwashing”-kampanjer och vill vara s.k. “fullservice”-bolag som ingen vill betala för verkar behöva gå i konkurs eller rekonstrueras. Ivar och flera andra inom flygbranschen här på forumet har svårt att acceptera detta.
@Svar Ivar
Så vad spelar det för roll. Det Ivar skrev angående att driva ett mål i Tingsrätten stämmer det kostar.
Sanningen är svår att höra och ta till sig!
Men var ni lyckligt omedvetna om ni tycker det är bättre.
Om du tjänstgör som nämndeman i tingsrätt då bör du känna till att nämndemän inte deltar i tvistemål. Endast i familjemål som är en typ av tvistemål deltar nämndemän i, utöver brottmål.
Sluta försök spotta på Ryan i detta forum hela tiden och skaffa ett liv…eller gå till tingsrätten eller något…
Svar Reg!
Har du någon information om vad det kan komma att kosta att gå till Tingsrätten med ett tvisteärende?
Förlorar du din framställan blir du skyldig betala både dina egna rättegångskostnader och motpartens kostnader. Det blir inte billigt.
Jag tjänstgör som nämndeman i Tingsrätten.
Du är nog en duktig Ryanair pilot och jag förstår att du vill försvara din arbetsgivare.
@Ivar. Följande står att läsa på Allmänna Reklamatonsnämndens hemsida:
“Företaget behöver inte följa rekommendationen men majoriteten av företagen gör det. Om du vill ha ett tvingande beslut har du möjlighet att gå till tingsrätt.”
Hur många fall har du hittat i tingsrätten?
Det du skriver med versaler handlar om något som kan vara bra att känna till men som i de flesta fall inte betyder något om man vill flyga billigt med ett bra flygbolag. Om man däremot ser rött varje gång när “Ryanair” nämns – speciellt Ryanairs alla framgångar – förstår jag att det svider. Det måste kännas tungt…..
Sv Reg
Har tydligen inte lyckats förmedla budskapet så att alla förstår, försöker på nytt.
Ja passagerare har också anmält andra bolag till Allmänna Reklamationsnämnden.
Den stora skillnaden mellan tex Ryanair och SAS är hur flygbolaget hanterat beslutet från ARN.
SAS har ALLTID rättat sig efter ARN´s beslut och de kunderna har blivit kompenserade!
Ryanair rättar sig i många fall inte efter ARN´s beslut! Senaste tiden har Ryanair i ca 60% av fallen ignorerat ARN´s beslut.
Av den anledningen har Ryanair hamnat på SVARTA LISTAN!
De som rättar sig efter ARN´s beslut hamnar inte på svarta listan.
.
@Ivar. Också SAS, Lufthansa, Norwegian, Swiss m.fl. har haft många fall i Allmänna Reklamationsnämnden och varit vad du kallar “registrerade” där. Det hjälper inte att skriva ut frustration i versaler.
Påminnelse!
Ryanair är registrerad hos Allmänna Reklamations Nämnden (ARN) för att inte göra rätt för sig. De har varit listade i många år.
SKALL VI UPPMUNTRA BOLAG SOM EJ GÖR RÄTT FÖR SIG?
Det är många som kör för fort. Överskrider gällande hastighetsbegränsningar.
SKALL VI DÅ UPPMUNTRA ANDRA ATT OCKSÅ GÖRA DET?
@Ivar.
11) Ryanair växer mest av flygbolag som flyger till/från Sverige.
12) Kunderna gillar Ryanair. De återkommer gång efter gång.
13) Ryanair har en hållbar och framgångsrik affärsmodell. De vill inte sälja sina flygresor med inprisad extraservice som väldigt få efterfrågar och framförallt de som utnyttjar den vill betala för vad den egentligen kostar.
14) Ryanair har inga bonusprogram eftersom deras kunder tycker det är viktigast attl flyga med ett flygbolag som går i tid – utan inkluderad lull-lull och andra låtsasförmåner i priset. Bonusprogrammen är säkert bra för några av flygbolagen men en mycket dålig affär för de flesta kunderna.
15) Ryanair har ingen olönsam långlinjetrafik som för många medelstora flygbolag är ett ekonomiskt svart hål.
1) Ryanair är registrerad hos Allmänna Reklamations Nämnden (ARN) för att inte göra rätt för sig. De har varit listade i många år. SKALL VI UPPMUNTRA BOLAG SOM EJ GÖR RÄTT FÖR SIG?
2) Ryanair flyger ofta enbart 2-3 dagar till en ort per vecka. Med en flygning per dag. Det kan kosta dig extra övernattningar. Alla bor inte i Stockholm.
3) Ryanair har enbart punkt till punkt resor. Blir dyrt om du skall vidare, innebär ofta övernattning.
4) Ryanair tar mycket betalt om du inte checkat in innan du kommer till flygplatsen. Incheckningen kostar mycket. I många fall mycket dyrare än grundpriset för flygbiljetten. Många bäckar små gör en stor å. Det blir många gånger mycket dyrare än utannonserat pris.
5) Vid dåligt väder kan Ryanair lämna dig på annan flygplats och du får själv ordna sista biten av resan. Detta även om Ryanair kort därefter flyger till din slutdestination. Hände nyligen när en flygning till Skellefteå i stället gick till Luleå. Det är ca 13 mil från Luleå till Skellefteå. Planet kunde inte landa i Skellefteå på grund av tät dimma, det flög därför vidare och landade i Luleå i stället. Men kort senare hade dimman lättat och planet flög tillbaka till Skellefteå – utan passagerarna. ”Jättekonstigt”, säger en resenär. https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/r9pv0ozl/nv-1m1kr_s_23.
6) Ryanair har ofta en rabatt de tre första åren från en flygplats. Första året 100 % rabatt. Andra bolag som länge flugit där får betala fullt pris.
7) Ryanair har stor vinst de tjänar mycket pengar. DET ÄR DU SOM FLYGER MED DEM SOM BETALT FÖR MYCKET!
8) Ryanair betalar ingen vinst skatt i Sverige. Redovisningen i Sverige visar ofta på minusresultat.
9) Ryanairs säten går inte att fälla bakåt.
10) Samtliga tillkommande kostnader gör att resan blir dyr och Ryanair tjänar mycket pengar. RUSSING PLOCKARE? Det är i första han sällan resenären som drabbas.
Det finns andra bolag som är billigare med bättre service!
Försenad & inställt flyg med Ryanair: Din guide till ersättning och återbetalning.
Få upp till 7 000 kr (€600) för försenade eller inställda flyg med Ryanair.
https://airadvisor.com/sv/flygbolag/ryanair-ersattning
https://flygforsening.se/flygbolag/ryanair
De statliga flygplatserna tar inte ut någon Landningsavgift de debiterar Startavgift.
Det verkar vara många här på forumet som saknar kunskap.
https://www.swedavia.com/about-swedavia/airport-charges/#gref
Många skriver om sådant man inte har någon vetskap om.
Dessutom har Ryanair fått rabatt på många flygplatser. Rabatten varar i tre år för nya linjer och minskar så att man betalar fullt pris det fjärde året.
De har således en stor fördel till att börja med.
Ryanair gör inte rätt för sig! De har funnits på svartalistan i flera år.
De följer inte Allmänna reklamationsnämndens beslut. Det gör inte rätt för sig!
Tycker inte att vi skall flyga med bolag på SVARTALISTAN!
De konkurrerar ej på lika villkor!
@sv reg. Det hjäper inte att sprida en massa falska påståendet för att smutskasta Ryanair. Alla flygbolag betalar start/landningsavgifter och inget fygbolag betalar svensk flygskatt när de landar i Sverige. Ej heller passagerarna.
Om ditt flybolag där du har anställning inte kan konkurrera är det knappast Ryanairs fel. Hur än mycket falsk information som ges ut av svenska flygbolagsanstälda här i forumet går det bättre och bättre för Ryanair i Sverige. Kunderna är inte dumma.
Antal avgångar Arlanda en typisk dag.
SAS______ 94
Lufthansa LH 20
Norwegian D 20
Ryanair___ 12
Finnair AY_ 10
KLM______ 6
Brittisk A BA 5
Wizz Air W_____3
Air France AF 2
Brussels A. SN 2
Ethiopian Airl___2
TUI BLX___ 2
Du skriver “Att vara faktaresistent ökar inga skatteintäkter”.
Men det är du som är fakta resistent!
Ryanair betalar inga landningsavgifter, ankommande passagerare betalar ingen Svensk flygskatt mm.
Du verkar sakna grundläggande fakta.
De som vill besöka Sverige har andra bättre alternativ.