KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

BRA: klart med jetoperatör för storstadslinjerna

Flygnyheter, Redaktionen, 2019-11-21
Embraer 190 på de två tunga linjerna till Göteborg och Malmö. Och ytterligare en ATR72 in när BRA ställer om flygplansflottan inför framtiden.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Michael  2019-11-26 10:55:22
KopplingBRA: klart med jetoperatör för storstadslinjerna 
Hur gick det med A220-100???

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Tomten
2019-12-04 17:08:54
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Nja... om det inte funnits billagre alternativ så hade vi på Nova kunnat flyga betydligt mer. Nu är vi dyrare än Malmö Aviation och därmed försvinner ju en del av incitamentet att införskaffa fler maskiner och eventuellt även mindre maskiner.

Samma resonemang gäller ju även för de som tycker att Malmö med Avron flugit 100-sätes produktionen, hade era löner inte varit så låga så hade det funnits incitament att skaffa andra typer av maskiner.

Nu har Nova gått från att vara ett större bolag med ex A330 mfl till att bli bort konkurrerade av billigare arbetskraft.

Som sagt - tror inte Malmös personal klagade när man flög charter men man glömde nog då att man "stal" andras jobb redan då.
Nu är det er tur på sätt och vis - byts ut mot billigare alternativ ... rätt, nej men sluta kasta sten i glashus...

/Lars
Mårten
2019-12-04 16:13:55
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
@Esso
Tror du på riktigt att ”små” baser kostar mer pengar?
Det är ju helt tvärt om och flexiblare dessutom.
Resenaren
2019-12-04 16:06:29
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Verkligen väldigt tråkigt det som händer men det hade nog varit bra som du sa att för flera årsen skulle bestämt vad som skulle hända och för längesen passionerat Avro och istället köpt mera atr72-600 för linjerna
CC
2019-12-04 15:53:55
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
@Esso
BRA tillämpar redan 80%-anställningar bland kabinpersonal.
Samma antal dagar men lite mindre timmar.
Så det är nog bara en tidsfråga för ATR-ryttarna innan det blir nåt liknande eller så kommer andra bolag och tar över.
Calle
2019-12-04 15:14:02
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
"Flygklubb" osv hör inte hemma i diskussionen, det är lågt och dessutom fel.

Att Mavia körde åt Apollo och TC var på tunnare linjer där 100-sätesmaskinen fyllde ett syfte. Självklart billigare än att köra en 737-800 med nästan dubbelt så många stolar.

AVRO-piloternas villkor och löner var höga, men inte i jämförelse med andra bolag, utan för att bolaget hade många lojala medarbetare som arbetat där i 20-30 år med hög senioritet. Hade ledningen väntat nåt år eller två så hade många slutat med nyanställningar som följd och en rejäl kostnadsminskning på lönesidan. Det bolaget hela tiden hänvisar till är att produktiviteten är låg, men det ligger i bolagets affärsidé, nämligen att flyga i peak och på tider då affärsfolk vill resa - dvs inte mitt på dagen. Detta i kombination med en åldrande flotta som blev dyrare och dyrare i maintenance gjorde ekvationen ohållbar.

Med rätt fattade beslut för många år sedan hade nuvarande situation kunnat undvikas.

Och alla bittra Airways och Aviation-människor som beskyller sig för det ena och det andra - vi vill väl alla ha en sund svensk flygindustri? Lägg ner skällsorden och bli vuxna. Det är otroligt tråkigt det som händer och jag tycker BRA:s ledning lch ägare borde skämmas för dåligt ledarskap under många år.
Esso
2019-12-04 15:03:01
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Är det någon som på riktigt tror att inte resten av BRA kommer att hamna hos andra operatörer och bemanningsbolag. Funkar det med jet så varför inte resten? Småbaser utan synergieffekter lär ju hamna i skottlinjen framöver. Hur ser produktiviteten ut idag ?
Tomten
2019-12-04 14:23:24
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Apollo hade inte kapacitet att flyga allt själv! Dessutom har avropiloterna aldrig fått möjligheten att vara billiga pga ledningen! Piloter flyger det som erbjuds.
@BMA
2019-12-04 10:21:53
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Att kalla ATR 72-600 för en cessna visar bara på bitterhet. Den Cessnan har ett listpris på 26miljoner dollar o är tillsammans med B787 o A350 de flygplan som kan flyga samtliga nya RNP approacher. Vad är värdet på en RJ 100?
Anders
2019-12-04 09:30:18
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Men Så barnsligt/lågt att kalla BRA turbopropp för Flygklubb/Cessna.
Blir mållös.
Gee
2019-12-03 22:11:53
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Väl talat Lars!
Lars
2019-12-03 18:45:17
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Nu har väl ex Malmö Aviation själva hjälpt till att flyga produktion billigare åt ex Apollo och Ving i flera år och således konkurrerat med Novairs och TC personal.
De har varit det "billigare alternativet" och skapat en sämre arbetsmarknad för anställda på charterbolagen i Skandinavien.

Nu får de själva smaka sin egen medicin och vips är det inte så bra längre.

Tråkigt men är så galet trött på alla typer av självömkan från de flygande på ex Mavia
Calle
2019-12-03 16:17:58
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
RE: Bengt - det där är bara bullshit, att ersätta Golden-folk med Mavia-folk. Läs på.
Bertil
2019-12-02 11:00:57
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Att flera gånger kalla BRA för flygklubb i något slags förnedringssyfte är väl anledningen till att Mavia läggs ner.
Ledningen kunde inte integrera bolagen i varandra pga facken och då blev det såhär.
Realist
2019-12-02 09:18:01
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Kan det bli tyska operatören: WDL Aviation

(som verkar ha en handfull BAE146 och en handfull JungelJet)
Bengt
2019-11-30 21:25:43
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Att MAVIA-delen är en sanning med modifikation. Ja all personal på golvet är uppsagda men ALLA från ledningen flyttar över till prop och ersätter där gamla Golden chefer som tvingas bort. Och finns ingen lämplig tjänst för MAVIA-chefer skapas en!
BMA
2019-11-29 09:13:51
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Oerhört tragiskt att BRA, efter flera års plundring, väljer att lägga ner MAViA/jet-delen, och behålla "Cessna-flygklubben", och nu istället sparka sin egen personal och hyra in billigaste utländska jetoperatör på sina huvudlinjer.

Kommer nu MAVIA/BRA Aviation att försvinna som bolag helt och hållet?
Vilket av BRA-bolagen sitter på BMA-slottarna och tillstånden, MAVIA eller "flygklubben"?
Eller kan man bara köra över allt till propellerbolaget innan MAVIA/läggs ner?

Hur i hela friden blev det så här?
Majken..
2019-11-28 17:22:21
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Usch!
Antti Koivisto
2019-11-27 13:38:32
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Undrar om Finnair får åter sätta in E-190 på BMA, nu när det verkar bli en Embraer hub!
Sv Banta
2019-11-27 11:06:10
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
”Den nya framgången”??
Skämtar du, vilken ”framgång” pratar du om??
pf
2019-11-26 13:10:01
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
Är det inte dyrt att dra tillbaka en beställning av nya flygplan?
Banta
2019-11-26 10:58:21
SV: BRA: klart med jetoperatör för storstadsli ...
De gick åt andra hållet, bantar och effektiviserar med uppsägningar och enhetsflotta ATR är den nya framgången.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev