Avro RJ är på väg bort från flygplansflottan hos BRA och det har en längre tid varit klart att de ska ersättas av vad flygbolaget kallar en ”jetflyglösning”. Den gäller i första hand på de två tunga storstadslinjerna från Bromma till Göteborg och Malmö.
Nu är det klart att det blir German Airways som går in som underleverantör. Fem Embraer 190 med 100 stolar ombord ska från mars nästa år flyga de två linjerna.
- För resenärerna blir det nyheter som fräschare och rymligare kabinmiljö, kortare restid, väl tilltaget benutrymme, tystare resa och två stolar på var sida av mittgången istället för tre samt mer bränsleeffektiva jetflygplan. Alla utsläpp blir fortsatt klimatkompenserade och BRAs Miljö Class med fossilfritt och palmoljefritt biobränsle finns att välja på alla avgångar, skriver BRA i ett pressmeddelande.
Det är i första hand i trafiken till Malmö som de nya jetmaskinerna ska sättas in eftersom det är den mest trafikerade och viktigaste linjen i flygbolaget. Redan idag har BRA, när fortsatt både SAS och Norwegian fortsatt flyger, cirka 50 procent av passagerarna mellan Stockholm och Malmö. I den kommande tidtabellen blir det upp till 13 avgångar per vardag i vardera riktningen med Embraer 190 samt 4 till 8 avgångar under lördagar och söndagar.
På den andra stora linjen, till Göteborg, blandas trafiken med fyra dagliga Embraer och övriga upp till åtta avgångar per dag med ATR 72–600. German Airways kommer också att flyga en del av de charterkontrakt som BRA har för olika arrangörer.
Kontraktet med German Airways, där WDL Aviation står för trafiken är flerårigt. Både piloter och kabinpersonal kommer från leverantören och enligt BRA blir kabinpersonalen svenskspråkig.
Även den växande ATR-flottan får ett tillskott i mars-april nästa år. Den ska bland annat ge kapacitet att flyga den helt nya linjen mellan Bromma och Örnsköldsvik. När den väl är på plats, tillsammans med ytterligare maskiner som ska levereras de närmaste månaderna, har BRA 15 ATR72-600 i flottan med en snittålder på två år.
Det finns 20 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
@Rick
Skrivet av PF, 2019-11-24 22:51:05
Ligger mycket i det du säger. Men problemet i Sverige är att om de hade gjort sig av med låt oss säga halva personalen så hade de suttit kvar med alla äldre med många år i bolaget och deras lönekostnader hade blivit ännu dyrare.
|
|
Sv Greta
Skrivet av Rick, 2019-11-23 14:47:25
Man hade ju inte behövt köpa egna flygplan, man hade kunnat leasa begagnade E190 och köra i egen produktion med befintlig personal. Känns som ett svepskäl att skylla på att de inte hade råd att köpa nytt. Svårt för utomstående att syna...
|
|
Trams
Skrivet av Siv, 2019-11-23 12:39:39
Taget från ett pressmeddelande tidigare i år: Inrikesflygbolaget BRA anpassar sig till den svagare inrikesflygmarknaden. Inrikesflygbolaget BRA vill därför anpassa sin verksamhet ytterligare för att ännu bättre möta kundernas önskemål avseende tidtabeller och avgångar, stärka den gröna positionen ytterligare samt framförallt förenkla och effektivisera verksamheten för att komma tillrätta med lönsamheten, som varit svag de senaste åren.
Trams med ” stärka den gröna positionen ytterligare”
|
|
Crew
Skrivet av Mats, 2019-11-22 16:04:07
Det blir nog Svensk Cabincrew??
|
|
Swedavia trixar
Skrivet av Buller, 2019-11-21 15:34:07
Så trixar Swedavia in en ytterligare flygplansmodell på Bromma som inte möter bullerkraven. Motståndarna till Bromma behöver ingen hjälp att få flygplatsen nedlagd, det sköter Swedavia perfekt själva
|
|
Hyra in kapacitet
Skrivet av Östgöte, 2019-11-21 13:49:50
Verkar logiskt att hyra in kapacitet istf att köpa nya flygplan när politiker och Wallenberg ifrågasätter Brommaavtalet hela tiden!
|
|
till suck...
Skrivet av pust, 2019-11-21 13:47:08
Suck... du låter som cheferna på BRA... du lär knappast bli av med jobbet.....
|
|
Nax
Skrivet av Mikna90, 2019-11-21 11:22:54
NAX kommer ju sluta flyga på Malmö, inte fortsätta som det står i texten.
|
|
Suck
Skrivet av Greta, 2019-11-21 11:08:22
Bolaget gör vad som krävs för att överleva! Att sparka de 330 piloter, värdinnor samt annan tillhörande administrativ personal är förstås en tråkig utveckling men fullt nödvändigt för bolagets överlevnad. Att sedan hyra in 5 st E190 externt för man själv inte har råd att köpa in nya flygplan för stunden är ju helt rätt. Ni som klagar på att man tar in arbetskraft från utlandet får mer än gärna tipsa om var i sverige det står 5 st E190 med besättning och väntar på att få börja flyga åt BRA.
|
|
Miljø?
Skrivet av Heavydane , 2019-11-21 10:55:29
Har ikke ret meget med miljø at gøre. Opsagt alle fd. Malmø Aviation piloter og sluppet af med deres besnærende kollektivaftale. Slipper desuden også for at betale sociale afgifter til den svenske stat, på en indenrigs linie til og med. Man kan spy!
|
|
Trist men inte tragiskt.
Skrivet av Penniewajz, 2019-11-21 10:44:08
Visst är det trist att dom fick säga upp, men vad skulle dom gjort nu när AVRon inte kan användas mer och man inte har möjlighet att köpa egna plan? Nyfiken......
|
|
Tragisk
Skrivet av E.F., 2019-11-21 10:08:20
Det är tragiskt att de sparkar 330 anställda från mars 2020 för att hyra in billigt från Tyskland!!
|
|
?
Skrivet av ?, 2019-11-21 09:57:05
Jag är svensk och föredrar att det är svensktalande besättning. Jag är ändå boende utomlands stora delar av året och ändå inte väldigt internationell av mig. Vi svenskar tror att vi är så jävla international, gulligt och fjantigt.
|
|
Nej Rubensson
Skrivet av Schweden, 2019-11-21 09:39:44
Kabin kommer att vara svensktalande. Skulle inte förvåna om WDL även plockar in en del svensktalande piloter.
|
|
Sorgligt...
Skrivet av Ikaros, 2019-11-21 09:36:47
Flygbolagen har förvandlats till resebyråer som låter underleverantörer utföra det operativa arbetet. Man försöker maskera inhyrda flygplan i egna färger och klä inhyrd personal i egna uniformer i tron att passagerarna inte ska märka något. Man säljer oxfilé och levererar sojabiff...
|
|
Reflektion
Skrivet av Pellejöns, 2019-11-21 09:33:58
Flyget är internationellt, svenskarna är oerhört internationella. De flesta flygresenärer flyger ofta med andra bolag än svenska bolag till och från Sverige. Tror ingen bryr sig det minsta om det är engelska eller svenska som talas.
|
|
Snabbare för att möta konkurrensen från tågen?
Skrivet av Captain Slow, 2019-11-21 09:33:42
Är det för att möta konkurrensen från den allt mer populära tågtrafiken som man sätter in Jet? Hur mycket kortare blir restiden? Eller är det för att så att någon på BRA gillar Embraer?
|
|
Var är solidariteten?
Skrivet av Igor, 2019-11-21 09:30:23
Flygbolag från andra länder har krav på att besättningsmedlemmar tilldelas de egna landsmännen. Att kunna det egna inhemska språket och även kunna engelska. Till Sverige får alla komma och ta för sig. Billigast vinner oavsett bakgrund.
|
|
Jaha
Skrivet av Rubensson , 2019-11-21 08:32:27
Så inga svensktalande besättningar längre. Så känslan att man flyger med BRA är obefintlig.
|
|
Roligare läsning:
Skrivet av BRA, 2019-11-21 08:00:50
https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=253859
|
|