Biljettsajter rättar problem

Publicerad den 9 maj 2008
Kommentarer
Webbplatser som säljer flygbiljetter granskas sedan förra året av EU, som nu säger att hälften av de företag som de kritiserat har bättrat sig. Granskningen gäller vilseledande reklam och oskäliga villkor. Kommissionären för konsumentfrågor varnar att EU kommer att gripa in om inte branschen själv städar upp i härvan av "allvarliga och bestående konsumentskyddsproblem." Kritiken mot svenska webbplatser handlar främst om att tilläggsalternativ redan är förkryssade i beställningsformuläret.

Myndigheter i 15 länder deltar i granskningen av 386 webbplatser. Av dessa har en tredjedel (137) under det senaste halvåret varit föremål för ingripanden för brott mot EU:s konsumentskyddslagar.

– Det är oacceptabelt att en av tre konsumenter som vill boka flygbiljetter kommer att bli lurad eller vilseledd. Rapporten visar att det finns allvarliga, bestående problem i hela flygbranschen. Jag hoppas att företagen nu har insett att kommissionen är fast besluten att agera i konsumenternas intresse när det är nödvändigt, säger konsumentkommissionären Meglena Kuneva.

Utredningen har inriktats på vilseledande prisangivelser, tillgången till erbjudandena samt oskäliga avtalsvillkor, som till exempel på förhand ikryssade rutor eller avtalsvillkor på konsumentens språk.

I en ny rapport konstaterar kommissionären att 58 procent av webbplatserna i utredningen vilseleder konsumenterna vad gäller priset för biljetterna. Problem med villkoren och ikryssade alternativ återfanns på 49 procent av webbplatserna. Femton procent hade erbjudanden i annonser som inte gick att köpa på sajterna.

Meglena Kuneva säger att det inte är någon skillnad på traditionella flygbolag och så kallade lågprisbolag. Problemet finns i hela flygbranschen och hos alla slags bolag, både kända varumärken och minde kända bolag.

Resultaten av undersökningen finns tillgänglig för vissa länder på sajten ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweep. Svenska Konsumentverket som deltar i granskningen har inte uppdaterat sin information. Stephan Ekbergh, Travelstart, kritiserade hur Konsumentverket förra hösten gick ut med information om granskningen. Länk nedan.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten