EU vill införa skatt på flygbränsle

Publicerad den 11 december 2019
Kommentarer
Flygbränsle är skattefritt och har varit det sedan 1944. Men nu planerar EU för att införa skatt på flygbränsle i kölvattnet av den pågående miljödebatten. Men det kan skapa internationella konkurrensproblem.
Flygbränsle är i dagsläget skattebefriat inom EU. Visserligen har enskilda länder rättighet att beskatta bränsle som används på inrikesflygningar, men det har ännu inget land infört. Skattefriheten har anor tillbaka till 1944 och den så kallade 
Convention on International Civil Aviation.
Men nu arbetar EU på ett program för att införa skatt på flygbränslet. Enligt förslaget ska den ligga på 0,33 euro per liter, alltså 330 euro per tusen liter. Enligt beräkningar kommer skatten i så fall att inbringa 27 miljarder euro till statskassorna runt om i Europa.
En tidigare hemligstämplad undersökning visar att flygbolagen kommer att ta ut kostnaderna på biljettpriserna, vilket i sin tur leder till en höjning på cirka 10 procent och i förlängningen av det en minskning av antalet passagerare med cirka 11 procent.
Bränsleskatt kommer att gynna flygbolag med nya, bränsleeffektiva flygplan. Men samtidigt uppstår ett konkurrensproblem: En EU-skatt går inte att lägga på flygbolag från länder utanför unionen som flyger in till något europeiskt land. Det skapar tydliga konkurrensproblem, menar kritikerna, eftersom biljettpriserna då kan hållas lägre bland de icke-europeiska flygbolagen.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Flygmekaniker
2019-12-13 19:27

Hela flygbranschen jobbar aktivt med minskad bränsleförbrukning. Från fabrikanterna av flygplan till motortillverkarna försöker minska förbrukning. Kan kabinens totala vikt minskas med annat material, jepp lite mer. Det ger längre räckvidd eller större payload för samma bränsle. En förminskning för förbruk gynner försäljning av flygplan och priser för konsumenter. Det gynner bolagens budget. Är det för miljön eller är det genuint för EUs budget?

Virgil
2019-12-13 13:31

Äntligen miljöskatter som gör skillnad. Hoppas att pengarna används på t.ex. BECCS.

Tekmek
2019-12-13 11:03

Eric: Jo men då surnar Usa och lägger en skatt på Eu flygplanet även i Amerika men givetvis inte på det Amerkanska bolaget. Dvs skatt båda leggarna för Eu planet och skatt bara på ena leggen för Usa planet.

TG
2019-12-12 21:24

Det kallas socialism och är ungefär lika ont som cancer

Eric
2019-12-12 10:12

Förstår inte det där med konkurrensproblem. SAS betalar skatt när de tankar i Europa med i ej när de tankar för återresan i usa. Amerikanskt bolag tankar skattefritt i usa men får betala skatt när de tankar i Europa på returresan.

Få sträckor där man kan flyga tur o retur utan att tanka och det har andra nackdelar som ev blir större än bränsleskatten.

Tycker detta är en utmärkt idé istället för dagens flygskatt som inte anpassas till kärrornas utsläpp.

Ali
2019-12-12 10:05

Flygbränsle är inte skattefritt i Sverige och i Europa. Det är det ibland. Det får konstiga effekter. Om ett gång chartrar en flygplan som är gammalt och drar mycket bränsle och flyger till Gotland så blir det ingen skatt på bränslet. Tomflygningar kan ju tillkomma. Om man däremot tar ett modernt bränsleeffektivt flygplan och flyger privat med en person som har certifikat i gänget så blir det skatt på bränslet. Incitamentet blr noll för minskade utsläpp.

Calle
2019-12-11 23:56

Var skulle flygbolagen annars ta ut den ökade kostnaden annat än på biljettpriserna? Vilken hemlighet.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten