Travelpartner tyngs av tung satsning

Publicerad den 22 augusti 2006
Kommentarer

"Vi har satsat hårt på vårt varumärke och på att få volym för att positionera oss på marknaden", säger Leif Lundin (bilden th),VD i Travelpartner till Flygtorget @irmail, med anledning av att bolaget häromdagen presenterade sitt årsresultat. "Det målet har förstås kostat - och får kosta - pengar vilket det också gjort. Men vi är glada över vad vi uppnått."

Det nyligen börsnoterade Travelpartner rapporterar en försäljningsökning med 62,8 procent till 348,5 Mkr (214 Mkr) för verksamhetsåret juli 2005 t o m juni 2006, dock med ett minskat rörelseresultat, minus 3,7 Mkr (0,1).

Om börsintroduktionen säger Leif Lundin:

“Vi insåg att det skulle kosta stora pengar att växa ytterligare i Sverige och trodde därför på tillväxt utanför landet. För att få pengar till expansion i Norden och Baltikum så beslutade vi att hämta in pengar via en börsintroduktion.”

Travelpartner introducerades den 6 juli på Stockholmsbörsens Nya Marknaden till teckningskursen 13,50 kronor per aktie. Aktien noterades tisdagseftermiddagen till 9,25 kronor.

Varför värderas aktien nu så lågt?

“Introduktionen skulle enligt planerna ha skett någon månad innan, men genom den kraftfulla börsnedgången i maj och med de kraftiga svängningarna flera veckor därefter sköts den framåt till i juli. Det var alltså just då semestern just börjat och då är köparna förstås färre. Dessutom sålde en storägare ganska snabbt sina aktier.”

“Man ska dessutom minnas, att nästan alla bolag som introducerats på börsen under våren har drabbats av kursfall”, säger Leif Lundin.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten