Tre av SAS långlinjemaskiner till nya ägare

Publicerad den 10 juli 2023
Kommentarer
Två nästan nya A350-900 har lämnat SAS flotta efter bara två år och har nu fått nya ägare. Även en A330-300 har hittat fram till nya ägare medan ytterligare en A330 fortsatt är parkerad.
SE-ROH “Hallbera Viking”, en A320Neo, fick bara tre år i SAS. Det statliga kinesiska leasingbolaget Avic Leasing tyckte inte SAS skulle få pruta på leasingavgifterna, så efter ett halvårs på långtidsparkering i Frankrike har den nu målats om i Ostrava, för sin nya arbetsgivare, Sky Angkor Airlines i Kambodja.
För de tre långdistansmaskiner, som också lämnat SAS nyligen, har det gått trögare. Det beror bland annat på att ett japanskt leasingbolag, JP Lease, äger den ena, med den andra ägs av Bank of America i USA. Flygplansaffärer är inte sällan komplicerade korskopplingar. Men nu har det japanska leasingföretag tagit över maskinen som låg i den amerikanska banken och lyckats placera de två A350-900 som lämnat SAS efter bara två år i tjänst. Det blir China Airlines i Taiwan som tar hand om SE-RSB, den maskin som tidigare hette Hagbard Viking och SE-RSC, Orvar Odd Viking. En A330-300, LN-RKR Tore Viking som lämnat SAS efter åtta år, är fortsatt oplacerad, parkerad i Chateauroux och även den tillhörig den kinesiska finansiären Avic. Ännu en A330-300 LN-RKH Emund Viking lämnade efter pandemin och 19 år i SAS och flyger nu för turkiska Air Anka. SAS långlinjeflotta har därmed minskat därmed med fyra flygplan.
Men ersättarna kan vara på väg. Två A350 finns fortsatt i orderböckerna och kan komma att levereras tidigast under 2024. SAS Connect har fem nya A320Neo öronmärkta för snar leverans och ytterligare fem i orderboken, dvs totalt 35 A320Neo. SASLink å sin sida kommer att ha tio E195 innan årets slut, då såväl alla A321ceo samt de sista 737-700 ska vara borta. Det betyder att mindre än hälften av den totala SAS-flottan kommer att höra till moderbolaget.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Kolja
2023-07-11 23:22

SAS har försökt sig på att tjäna pengar på att mata svenskar via CPH i flera decennier. De sista 25 åren har det inte varit lönsamt.
Skönt att vi skattebetalare snart slipper vara med.

pf
2023-07-11 15:57

jeg kommer til 60, så skal Connect(selvfölgelig) og Link legges til. 25 pluss 10.
SAS hyrer inn fly fra Smartlynx, Air Baltic og en på langdistance. Vi hörer jo intet om den A-330 fra Hi Fly , så vi får tro den fungerer OK

pf
2023-07-11 15:50

http://www.planespotters.net er ganske ajour, men har dagens flåter, inte morgendagens

SAS’s flåte skal nå være på 93. Trekk i fra innleide ATR og CRJ, og se på 737 og gamle Airbus. Ta ytterligere i fra det siffer A-320 i Connect, så er det ikke mange tilbake, selv om interkont regnes inn.

Bamse
2023-07-10 23:39

Finns det någonstans en uppdaterad sida på vilka plan som finns i SAS flotta idag? Går man in på SAS egna sida så är den dåligt uppdaterad.

@Gullan
2023-07-10 21:35

Känns väldigt långt borta. Snegla lite på Norwegain så har ni SAS framtid….

Gullan Purser&Leasingexpert
2023-07-10 14:30

Fina nyheter att de har kommit i bra händer, det har varit en fröjd att jobba ombord, nästan i klass med 747 och DC-8 på sin tid. Gissar att vi kommer att få in nya A350 i flottan framåt, då tiden är mer skonsam och vi är på fötter igen.

To
2023-07-10 11:01

Redaktionen tycks glömt 321Neo LR som nu ingår i långdistans flottan. A321Classic har redan lämnat.

The Observer
2023-07-10 09:29

Hela idén om att SAS skulle kunna tjäna pengar på långlinjer från CPH och lite från ARN är naiv. SAS bör inrikta sig på att mata in trafik till de större hubbarna som LHR, FRA, CDG och AMS.

pf
2023-07-10 07:14

“För de tre långdistansmaskiner, som också lämnat SAS nyligen….”

LN-RSA skal vel ut av SAS etter pågående sommersesong, altså i slutten av Oktober 23 ! ?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten